Gå til innhold

Kan jeg få dagpenger på tross av..?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er nyutdannet etter en lengre utdannelse på 6 år, og skal innlevere min avsluttende oppgave om ca. 4 uker. Da er jeg helt ferdig, og jeg ingen undervisning jeg følger, kun oppgaven.

Jeg oppfyller alle kravene til dagpenger (inntekt osv..) unntatt dette med at jeg fortsatt er student- formelt sett. I virkeligheten er jeg jo ikke student mer: jeg leverer jo inn en avsluttende oppgave nå snart og følger jo ingen undervisning eller må lese etc.

Jeg kan begynne i full jobb i morgen, hvis jeg må det. Jeg er registret arbeidsledig hos aetat.

Har jeg da rett til dagpenger, mht. at jeg formelt sett er student i noen få uker til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venn av meg leverte nettopp sin hovedoppgave. Han fikk ikke dagpenger før etter av oppgaven var levert og eksamen gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men søk nå, så kanksje du ikke blir gående så lenge uten penger. Dvs det er viktig å ha søknaden inne den dagen du står uten noenting. Dagpengene har ikke tilbakevirkende kraft, selv om du kan bevise at du leverte på den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusenfryd, jeg forsto ikke helt;

hvis jeg søker nå, og leverer inn oppgaven min om 4 uker...?

Jeg vil vel bare få avslag på søknaden nå da?

Og du sier jo at søknaden ikke har tilbakevirkende kraft, så hvorfor burde jeg søke nå da?

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du så høy tiltro til Aetat at du tror de har behandlet søknaden din innen 4 uker?

Du kan nok fint sende den inn i forkant. Kanskje ikke i dag, men om en uke eller to.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe..Catzy. Nei, jeg har jo ikke så stor tiltro til dem.. :ler:

Jeg får sende den nå da. Håper virkelig for en gangs skyld at den statlig etaten faktisk treger ut og bruker lang tid da- som de er forventet å gjøre: får håpe de ikke skuffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var student en liten stund før jeg meldte meg som arbeidsledig, jeg tok kontakt med Aetat for å spørre om jeg kunne regisstrere meg mens jeg ventet på å bli ferdig med eksamen. Men fikk beskjed om at søknad om dagpenger ville bli avvist så lenge jeg ikke var reel arbeidssøkende. Før eksamen var unnagjort var jeg student, og ikke arbeidssøkende. Når eksamen var ferdig ble jeg regisstrert, og da hadde jeg med skriftlig fra studiestedet hvilke kurs jeg hadde gått på og når eksamen hadde vært. Og da tok bare ca 8 uker eller noe før jeg mottok dagpenger..juhu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, jeg som skrev her er hvertfall registrert som reell arbeidssøker, dvs. hvis jeg måtte ta en fulltidsjobb i morgen, er jeg klar for det. Jeg ble hvertfall registrert, og ingen sa noe om at jeg ikke var registrert som en "reell arbeidssøker"..

Jeg har som sagt kun 1 måned igjen av mine studier, som det ikke er noe som helst lesing eller undervisning på. Så hvis behndlingstiden er ca. 8 uker, betyr jo det at jeg har rett til dagpenger innen de har rukket å behandle søknaden min??

Tror jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...