AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 Nå har jeg nettopp vert hos et sykkelverksted, hvor de skiftet en kjede som var ødelagt(bendet på et vis). Videre fikk jeg kjøpt med meg en flaske med kjederens, som jeg skulle smøre på en gang i uken ca. I tillegg må jeg ordne med "fettrens", som jeg smører bremsene med(hylelyd). Vet ikke hva mer den gjør godt for? Jeg skal være ærlig å si at jeg er ganske lat, og ønsker ikke å bruke mye tid på denne sykkelen. Sykkelen ble kjøpt for 8 mnd siden ca., og jeg bruker den bare til/fra ærend noen km her og der noen ganger i uken. Av og til hver dag. Jeg spør egentlig ikke "skikkelige sykkelentusiaster", men dere typiske hverdagssyklister, til/fra jobb, handleturer etc.som ikke har den dyreste sykkelen typisk nok :-) Hvordan vedlikehodler dere sykkelen deres, for at den skal vare i årevis? Hva MÅ man gjøre for å holde et minimum i løpet av de mange årene den bør holde? Hvorfor skal den egentlig vaskes for hver sesong? Anonymous poster hash: fbe3b...88f
skrue Skrevet 22. juni 2013 #2 Skrevet 22. juni 2013 Jeg har en sykkel som som er enkel. Dvs pedalbrems, navgir, og generelt lite dill. Tung og solid. Har holdt fint i åtte år nå, men måtte skifte gir-wire for noen år siden. Vasker den sjelden, ikke hvert år, men det avhenger av bruken. Skitt holder på fuktighet som igjen kan gi rust så se det an. Oljer kjedet når jeg merker det trenges. En gang i året kanskje, men avhenger av vask og bruk. Den har alltid stått under tak. Inne i oppgang eller som nå i garasje når den ikke er i bruk. Bruker den noen ganger i året på skogsbilveier i marka rundt Oslo og til og fra butikker og slikt så ofte jeg kan.
Rosalie Skrevet 22. juni 2013 #3 Skrevet 22. juni 2013 (endret) Jeg blir sammen med en som er sykkelentusiast, og som derfor også holder min sykkel i stand. Men normalt vedlikehold er å sørge for passe luft i dekkene og smøre kjedet en gang i blant, samt ha passe stramme bremser. Bremseklosser må byttes innimellom. Gubben bruker en del kjederens på ene sykkelen sin, men den sykles det med på de mest ufremkommelige plasser, ja, noen ganger er han helt utrolig gjørmete nå pr han kommer hjem. For mitt bruk, som er noen sykkelturer i uka på landevei eller grusvei, så er det ganske unødvendig. Men jeg pleier å spyle den skikkelig innimellom, for å få vekk støv, grus og annet som sliter på lakk etc. Når sykkelsesongen er over så vaskes sykkelen, kjedet renses og smøres, også diller gubben litt med bremsene og slikt. Og når våren kommer så går han over sykkelen for å se til at bremser er passe stramme og slikt. Kjede smøres, og ny sesong er i gang. Endret 22. juni 2013 av Rosalie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå