Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er veldig flink til å komme med dumme kommentarer og slengbemerkninger. Jeg begynner å bli litt lei, og har ikke klart å takle det så veldig bra. Når begeret har rent over har jeg bare blitt sint og ganske frekk tilbake. Hun tar ikke hintet de gangene.

Men, for å få henne til å ta et hint har jeg litt lyst til å svare henne tilbake, litt ironisk, men ikke på en slem måte, sånn så hun skjønner at det bare er dumt og barnslig å komme med slike kommentarer.

Jeg kan jo komme med eksempler på hva hun sier;

Vi spilte brettspill (et sånt quiz-spill som var supervanskelig, alle visste at ingen av oss kunne svara uansett, så jeg tenkte at vi bare kom til å spille det for gøy.) En gang når denne venninnen fikk lest opp et spørsmål, så sa jeg litt høy "å! jeg vet svaret!" (men jeg sa selvfølgelig ikke svaret). Venninna mi så stygt på meg og; "hold kjeft!"

Jeg ble litt satt ut og sa bare ganske frekt "hold kjeft!". Hun ble like satt ut og "hva?" "ingen sier hold kjeft til meg." sa jeg. Det fikk henne til å være stille, men jeg angret meg litt siden jeg var like frekk tilbake.

Så sier han ene kameraten, lattermild: "ny regel! Ingen snakker når det er *navn på venninnen*s tur!" Venninnen smilte faktisk litt av den kommentaren og skjønte tydelig hva han mente, så etter det var det greit å prate.

DET syns jeg var en god kommentar!

Hun har også en greie med at når det er hennes tur skal INGEN røre terningene. Kameraten som var med visste ikke dette, og tok terningene fordi det var hans tur neste gang og hun var ferdig med de. Hun så stygt på ham og; "slutt! ikke ta terningene!"

Da smålo han litt, så spørrende på henne og; "Skal du kaste de en gang til eller?" DET syns jeg også var et bra svar, venninna mi bare mumla "nei" og så vekk.

En annen gang skulle vi på julefest med klassen, og vi skulle ha noe julegave-opplegg. Jeg hadde helt glemt å kjøpe gave, så mens jeg og venninna satt på med en kamerat til festen spurte jeg om vi kunne svippe innom matbutikken så jeg kunne kjøpe julegave til festen.

Kommentar fra venninnen: "Skal du kjøpe julegave DER?"

Jeg snakket om at jeg kanskje skulle farge håret knall rødt. Innerst inne visste jeg at det mest sannsynlig ikke kom til å skje, pga praksis, jobb og sånne ting, men det er en tanke jeg liker å leke med. Kommentar fra henne: "INGEN over 20 kan farge håret sitt rødt."

Jeg prøvde en genser på en butikk. Joda, den var nå litt spesiell, men det er sånt jeg liker. Hadde uansett ikke tenkt å kjøpe den da den var litt for spesiell til hverdagsbruk, men jeg tenkte det var gøy å prøve den. Kommentar: "Du kan ikke kjøpe DEN genseren!"

Jeg røyker. Når vi har vors pleier jo jeg og andre å gå ut for å ta oss en røyk. Hun blir med noen ganger, selv om hun fint kan sitte inne og vente 5 minutter. Hun VET at vi skal røyke. Kommentar: "Å! ikke blås røyk på MEG da!" "Kan du flytte deg? Jeg får røyken i ansiktet!" eller *vifte med hånda* og *host host*.

Noen ideer til gode, ironiske kommentarer man kan komme med til sånne svar?

Jeg legger merke til når det gjelder denne kameraten nevnt over (han kommer stadig med sånne kommentarer når han får slike slengbemerkninger i trynet fra folk) så får han mer respekt fra henne og hun er mer forsiktig med hva hun sier. Men med meg så er det greit, fordi jeg blir bare sur, eller føyer meg etter hennes "regler". Det er bare gøy for henne hvis hun kan krangle litt, eller om jeg gjør som hun sier.

Anonymous poster hash: cfa61...af6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig skjønner jeg ikke problemet. Når noen sier du ikke kan kjøpe en bestemt genser, så er det jo bare å svare "Jo, jeg kan!" Det samme med hårfarge, si det er opp til deg og bestemme.

At noen ikke har den samme personlige smaken er ikke så farlig, man kan fint være venner likevel.

Gjest Seajewel
Skrevet

Hehe, minner meg om den komiserien Kongsvik ungdomsskole.

Av og til er det best å ikke svare så mye på dumme kommentarer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe med mafian?

Anonymous poster hash: 75eb0...1d0
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"å! jeg vet svaret!"

"hold kjeft!"

"feil, gjett en gang til"

"herregud da"

"feil igjen dessverre, men slapp av, det er bare et spill"

"slutt! ikke ta terningene!"

"å unnskyld, glemte at du mister turen hvis de forlater bordet (lese reglene) ja det stemmer, det står jo her"

"Skal du kjøpe julegave DER?"

"Nei jeg hadde tenkt å stjele dem, men når du sier det så er det nok lurest å kjøpe"

"INGEN over 20 kan farge håret sitt rødt."

"Da må vi si fra til produsentene, sånt burde de skrive tydelig på pakken"

"Du kan ikke kjøpe DEN genseren!"

"Men kjære vene, hvis du vil ha den selv så er det da bare å si fra"

"Å! ikke blås røyk på MEG da!" "Kan du flytte deg? Jeg får røyken i ansiktet!" eller *vifte med hånda* og *host host*.

"Å stakkar. Da går jeg inn og røyker, så kommer jeg snart ut hit til deg igjen"

Men med meg så er det greit, fordi jeg blir bare sur, eller føyer meg etter hennes "regler". Det er bare gøy for henne hvis hun kan krangle litt, eller om jeg gjør som hun sier.

Hva skal du med en sånn "venninne" egentlig?

Hun hadde ikke vart lenge hos meg før det var på hue og ræva ut, helt enkelt.

Anonymous poster hash: 3fbf5...6ff
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg svarer tilbake, men da skal hun vanligvis krangle på det. Jeg har liksom ikke lov til å svare tilbake.

Og om jeg ikke svarer tilbake, så er det blitt lagd en ny regel av henne. Som for eksempel det med terningene. Vi spiller ganske mye brettspill, og hun har lagd en uskreven regel om at ingen skal røre terningene før hun er ferdig med å flytte brikken osv. Det blir stygge blikk og klaging om noen rører de!!! Noe som ender med at jeg har latt henne ha den dumme regelen, og jeg holder kjeft. Det er ikke en big deal for meg. Men er det noe som irriterer meg er at folk skal lage sak ut av små ting (som terninger). Hvis jeg glemmer meg så får jeg tilsnakk og stygge blikk. Samme hvis noen nye er med og spiller.

Hva jeg gjør med sånne venner? Si det. Jeg kan liksom ikke kutte ut henne da hun har klart å snike seg inn i gjengen min. For all del, jeg har ikke noen ting med hvem hun henger med, hun skal få være venner med mine venner om hun vil! Men det betyr jo at hun blir invitert med på alt jeg blir invitert med på og. Jeg har ikke lyst til å snakke dritt om henne til de andre i gjengen for å stenge henne ute heller, det er bare utrolig barnslig. Jeg så at å være litt ironisk funka fra kameraten min sin side, og jeg har stadig prøvd å finne på noe lurt å si, men jeg er litt tom for ideer :P

Jeg er så lei av å bli tråkka ned av hu ganske ofte. Hun har jo tydelig funnet ut at det er greit å si hva man vil til meg.

AnonymBruker
Skrevet

Men AB over her, takk for forslag! Skal spesielt huske på det med røykinga, for det skjer ganske ofte :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Bare se dumt på henne, eventuelt svar rolig "Jo visst kan jeg det," når hun legger seg opp i hva du kan og ikke kan gjøre.

Om hun kommer med unødvendige kommentarer i hytt og pine går det an å ta en pause fra hva enn du driver med og spørre henne om det er noe hun vil si. Vent litt, før du fortsetter med det du gjorde.

Med de teite reglene hennes gjorde kompisen din det greit, synes jeg. Bare påpek irrasjonaliteten i det hun sier, eventuelt bare se litt på henne før du fortsetter.

Anonymous poster hash: 9af88...6c0
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig slitsomt ut, blir ikke god stemning av slik! Liker hun å være i sentrum? Virker som hun er litt ovenpå.

Anonymous poster hash: d764e...49e

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig slitsomt ut, blir ikke god stemning av slik! Liker hun å være i sentrum? Virker som hun er litt ovenpå.

Anonymous poster hash: d764e...49e

På en måte tror jeg. Men hun er ikke veldig attention-seeker egentlig. Men at hun mange ganger skal ha rett, sånn er hun. Jeg vet ikke, hun liker bare å komme med kritikk? Det virker nesten som om hun er sur på meg noen ganger, mens senere så kommer hun og sier at jeg er en av hennes beste venner og sånn.

Husker vi hadde en sånn useriøs "gjett sangen og syng den" opplegg-konkurranse på en fest.Hun var litt full, jeg var bare litt brisen. Begge vi to begynte å synge etter sangen som ble spilt, men jeg gikk ut på gulvet. "Dommeren" konstaterte med at jeg vant. Min venninne klikket nesten helt og ropte at "JEG vant! Hvorfor vant hun? Hun sang jo ikke verset riktig en gang! Bla blablbla!!" Mens hun pekte på meg og var tydelig i dårlig humør. Det tok helt av omtrent, til en annen jente på festen ble grundig irritert og ba henne holde kjeft, hvem bryr seg egentlig om hvem som vant? Det er en lek.

Jeg ble helt sjokkert nesten. Å bli så sint pga en tullete lek? Hun kunne vunnet hun for alt jeg brydde meg om, men jeg gadd ikke si noe. Ikke klarte jeg det heller.

Hun er ellers en oppegående, grei og smart jente, men innimellom kan hun være ganske krass. Jeg vet ikke hvem som har lært henne at det er greit å være frekk/komme med kritikk i hytt og pine, men hun burde lære at det noen ganger er greit å holde kjeft om man ikke har tenkt å si noe positivt.

Men takk for gode tips. Jeg blir fort irritert når hun kommer med kommentarene sine, men jeg skal prøve å ta det litt mer med ro neste gang og spørre om det er noe hun vil si eller noe. Annet enn å bare akseptere det hun sier.

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker er så dårlige tapere i spill at de ikke burde få lov å spille engang. En av våre venner er sånn og hun er jammen meg 50 år. Hvis hun mot formodning ikke vinner en runde av et eller annet, så må det spilles til hun vinner, men vanligvis vinner hun fordi hun jukser og lager regler og bryr seg ikke om at alle andre er uenig med henne. Vi har faktisk begynt å gjemme unna spill når hun kommer på besøk. Hold denne venninnen din unna spill i hvert fall eller bli enige om reglene på forhånd. Det med terningene er jo bare dumt. Du kan jo bare for moro skyld ta med dine egne terninger neste gang?

Jeg synes du fikk mange gode forslag til kommentarer. Du kan jo også bare svare at "som et voksent, selvstendig menneske velger jeg selv hvilken genser jeg skal kjøpe/hvilken hårfarge jeg skal ha, men det var du kanskje ikke klar over?" Du kan jo også spørre: "Får ikke du lov å bestemme sånne ting selv siden du absolutt skal bestemme for meg?"

Anonymous poster hash: 663cf...a21
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker er så dårlige tapere i spill at de ikke burde få lov å spille engang. En av våre venner er sånn og hun er jammen meg 50 år. Hvis hun mot formodning ikke vinner en runde av et eller annet, så må det spilles til hun vinner, men vanligvis vinner hun fordi hun jukser og lager regler og bryr seg ikke om at alle andre er uenig med henne. Vi har faktisk begynt å gjemme unna spill når hun kommer på besøk. Hold denne venninnen din unna spill i hvert fall eller bli enige om reglene på forhånd. Det med terningene er jo bare dumt. Du kan jo bare for moro skyld ta med dine egne terninger neste gang?

Jeg synes du fikk mange gode forslag til kommentarer. Du kan jo også bare svare at "som et voksent, selvstendig menneske velger jeg selv hvilken genser jeg skal kjøpe/hvilken hårfarge jeg skal ha, men det var du kanskje ikke klar over?" Du kan jo også spørre: "Får ikke du lov å bestemme sånne ting selv siden du absolutt skal bestemme for meg?"

Har tenkt på det selv :fnise: Å ha med egne terninger. Så får hun krangle med de andre om det. Og hvis hun begynner å mase på andre om det, så kan jeg si: "her, lån mine terninger!" til de andre. Så ser hun kanskje til slutt at ingen tør å bruke terningene etter henne, håper jeg, og forstår kanskje hvorfor.

Det er liksom ikke terningene som er problemet, men at hun lager egne regler og blir sur for ingenting. Lar man sånne folk holde på med reglene sine så fortsetter de bare med det andre steder og. Men det blir sikkert en god start.

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på det selv :fnise: Å ha med egne terninger. Så får hun krangle med de andre om det. Og hvis hun begynner å mase på andre om det, så kan jeg si: "her, lån mine terninger!" til de andre. Så ser hun kanskje til slutt at ingen tør å bruke terningene etter henne, håper jeg, og forstår kanskje hvorfor.

Det er liksom ikke terningene som er problemet, men at hun lager egne regler og blir sur for ingenting. Lar man sånne folk holde på med reglene sine så fortsetter de bare med det andre steder og. Men det blir sikkert en god start.

Gi henne helt egne personlige terninger i bursdags- eller julegave. Et sett når dere spiller med vanlige regler og et sett med bare seksere på som hun kan bruke når dere spiller etter hennes regler :D

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hæ ? Seriøst, når hun prøver å bestemme over deg så sier du: når ble du mora mi å?

Men hadde det vært meg så ville jeg nok heller ha blåst i å ha en sånn venn, noen mennesker må bare ha noen å tråkke på å bestemme over, kanske du har vært litt underdanig men det trenger du ikke være.

Når folk prøver seg på krangling/sjefing på meg kommer jeg som oftest med: hva har skjedd med deg da? noen som pissa i kaffen din i morgest? Da holder de som regel kjeft

AnonymBruker
Skrevet

Hæ ? Seriøst, når hun prøver å bestemme over deg så sier du: når ble du mora mi å?

Men hadde det vært meg så ville jeg nok heller ha blåst i å ha en sånn venn, noen mennesker må bare ha noen å tråkke på å bestemme over, kanske du har vært litt underdanig men det trenger du ikke være.

Når folk prøver seg på krangling/sjefing på meg kommer jeg som oftest med: hva har skjedd med deg da? noen som pissa i kaffen din i morgest? Da holder de som regel kjeft

Hvis du leser hva jeg har skrevet senere så ser du at det er vanskelig å "bli kvitt" henne:)

Jeg har ikke lyst til å være frekk, jeg har vært det før og da blir det bare ekstremt dårlig stemning, og hun blir surere. Har sett at slike ironiske kommentarer fungerer på henne, så jeg vil prøve meg:) Kan hende hun etterhvert får respekt for meg og lar være med de frekke utsagnene sine uten at vi trenger å krangle om det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sånn person som bare svarer frekt tilbake. Tåler ikke at noen svarer meg på den måten. Det er nok bare du som er nødt å bli litt tøffere TS.

F.eks det med røykinga. Jeg hadde sagt "Neivel, så hvorfor ble du ikke igjen inne? Er du så avhengig av meg? :P"

Og det med genseren og hårfargen. Hadde bare svart "Haha jo, det kan jeg. Jeg kan kjøpe genseren og farge håret knall LILLA om jeg så vil"

Anonymous poster hash: 4e3bd...b5a
Skrevet

Jeg tror at i stedet for å konsentrere deg om å finne tilbakesvar, så prøv å drit i hva hun sier. Ikke ta det så seriøst. Og for all del ikke føy deg av noen merkelige regler. Ikke irriter deg over at hun har en litt negativ måte å være på. Det er hennes problem, ikke ditt. Bare le av det, og si at de har masse på matbutikken som går an å handle, og at du likte genseren, så derfor kjøper du den :) Smak og behag, osv. Når du lærer deg å ikke henge deg opp i alt hun sier, så tror jeg svarene vil komme av seg selv. Stiller hun seg midt i røyken, så kan hun ikke klage. Si det. Er ikke verre enn det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at i stedet for å konsentrere deg om å finne tilbakesvar, så prøv å drit i hva hun sier. Ikke ta det så seriøst. Og for all del ikke føy deg av noen merkelige regler. Ikke irriter deg over at hun har en litt negativ måte å være på. Det er hennes problem, ikke ditt. Bare le av det, og si at de har masse på matbutikken som går an å handle, og at du likte genseren, så derfor kjøper du den :) Smak og behag, osv. Når du lærer deg å ikke henge deg opp i alt hun sier, så tror jeg svarene vil komme av seg selv. Stiller hun seg midt i røyken, så kan hun ikke klage. Si det. Er ikke verre enn det.

Ts her. Jeg prøver å ikke bry meg noe om det, men jeg er litt sta og stolt av meg tror jeg. Jeg kan irritere meg over at noen "eier" meg eller "tar" meg pga bittesmå bagateller. Større, viktigere ting går greit, jeg resptekterer andres meninger og hva de ikke liker om det faktisk er noe viktig/mer seriøst. Men når det er sånne småting som ikke gjør andre noe som helst vondt (som at noen prøver en genser, snakker under brettspill og sånne ting) så blir jeg bare irritert. Masse småpirk blir til stor irritasjon når jeg føler jeg har fått nok :P

Grunnen til at jeg ikke klarer å ikke bry meg, er at man MÅ føye seg etter de dumme "reglene" hennes, ellers holder hun aldri kjeft. Jeg kan komme med fler eksempler, men de jeg har skrevet ned bør være nok. Hvis det er noen småting hun ikke liker (som det med terningen og lignende) så kommer hun med slengbemerkninger og stygge blikk til vi gjør som hun vil.

Hun klager også ekstremt mye når vi er på tur, og hun klager på humoren vi har i gjengen hun har blitt med i. Det er denne gjengen vi også spiller mye brettspill med. Hun klager og skal ha nye regler på alt det "gamle" og koselige i gjengen vår. Før hun kom inn tok vi ikke brettspill så ekstremt seriøst, hadde det gøy, utfordret oss selv med sykling og fjelltur med godt humør. Men nå må vi føye oss etter henne på mange måter. Hun klager når vi foreslår fjelltur, men blir med, klager mens vi er på tur, er treig og vi må vente på henne. Jeg har snakket med han ene i gjengen og han begynner også å bli litt trøtt av klaginga hennes. For all del, hun er kjempegrei og alt sånt ellers, men det kan bli litt for mye.

Gjest RockOn
Skrevet

Å lage egne regler i spill trodde jeg man slutta med etter fylte 5-6 år jeg...

Skrevet

Når det gjelder klaginga på tur så får dere si ifra at hun får bli med så lenge hun ikke klager. Hvis hun skal fortsette å klage så går/sykler dere fra henne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...