AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 Vi har fått flytende penicillin til datteren vår som skal tas 3 ganger om dagen. Hun nekter... Har endt opp med å holde fast hodet og sprøyte det inn i munnen. Men hun brekker seg og det kommer like fort opp igjen :-( Noen tips? Fins penicillin i stikkpiller? Anonymous poster hash: ae3e1...469
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #2 Skrevet 21. juni 2013 Er det Apocillin, kanskje? Det er vel den verste. Det er i hvert fall ingenting i veien med å skylle det ned med noe hun liker godt, effekten ødelegges ikke av det. Sprøyte det inn bakerst i munnen, gjerne med nesen kløpet igjen (men ikke skrem barnet, altså) og skylle det ned med noe godt. Antar dere har forsøkt en del slikt, men. Jeg tror ikke det finnes som stikkpiller, uten at jeg er helt sikker. Finnes dog noe penicillin som tabletter, og de kan kanskje kamufleres i noe annet?Anonymous poster hash: 7cd8b...51f
metempsychosis Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 Her blandet vi det inn i frukt-yoghurten også var det "premie" etterpå, i form av ett sukkerfritt godteri (kjøpt samtidig som medisinen på apoteket). Er litt vanskelig noen ganger, når de små trenger medisiner men ikke vil ta det...
Gjest Duftlys Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Husker mamma blanda det inn i en stor skje med syltetøy eller nugatti:D Men det var i tablettform da. Det går vel an å gjøre det samme med flytende? Og så kan du lage belønning ut av det sånn at ho får et eller annet morsomt når ho har greid det så og så mange ganger 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 (endret) Her blandet vi det inn i frukt-yoghurten også var det "premie" etterpå, i form av ett sukkerfritt godteri (kjøpt samtidig som medisinen på apoteket). Er litt vanskelig noen ganger, når de små trenger medisiner men ikke vil ta det... Det er ikke smart å gjøre dette. Har lest det i råd fra apoteket. Om man gjør det må det man blander det inn sammen med ikke være i store mengder. Det må være i såpass små mengder at man er sikker på at barnet får det i seg. Det kan også hende at barnet får en avsmak fra dette produktet medisinen er blandet med i ettertid. Jeg har slitt med dette selv. Barn kan være svært trassige innimellom, og det føles fryktelig som forelder når man må gi det medisin som det nekter å få i seg Apotek1 anbefaler å lage en avkrysningskalender med klistermerker for alle dosene de skal få medisiner. Da ser man hvor mange flere ganger man må få i seg medisin, og man får belønning for det. La barnet få riste på flasken selv, og gi mor, far, eller bamse en "liksommikstur". La barnet få noe godt å drikke etterpå slik at det får vekk den vonde smaken fra medisinen raskt. Fortell at det er barnet må få medisinen for å bli helt frisk igjen. Dette med fet skrift har jeg skrevet av fra et ark som jeg fikk på apoteket. I aller verste nødstilfelle ville jeg tatt barnet med til apoteket og bedt på mine knær om ikke de ansatte der kunne hjulpet meg med å holde fast barnet. Men det er worst case scenario. Jeg vet inderlig godt hvordan det er med små barn som trasser seg gjennom sykdom og medisiner. Håper det ordner seg for dere TS. (Jeg skjønner at innlegget jeg siterte ikke er TS). Også ville jeg lånt bøker på biblioteket/kjøpt selv som forklarer barnet litt om sykdom. F.eks. http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8251680174 Endret 22. juni 2013 av Mrs. Random Nick
gjärd Skrevet 22. juni 2013 #6 Skrevet 22. juni 2013 Gi henne ett klistremerke for hver gang hun er flink og tar medisinen sin. :-)
Eneri Skrevet 22. juni 2013 #7 Skrevet 22. juni 2013 Vi slet med det samme da sønnen vår som da var 2,5 år måtte ha penicilin mot halsbetennelse. Fikk flytende med såkalt karamellsmak, en krig å få i ham, Han brakk seg og klarte ikke få det ned. Uansett så smakte det egentlig helt pyton; sukkersmaken kamuflerte det ikke. Tilslutt fikk vi det i tablettform, knuste tablettene og blandet med sytletøy på teskjeia, sanasol, sjokoladesaus til is osv til vi var kommet oss gjennom kuren. Klippet ut bilde fra et lekeblad med noe han ønsket seg og lovte det i premie når kuren var over... Vanskelig i allefall. Hadde ikke bekymret meg om jeg måtte gi barnet en seigmann eller annet godteri i premie tre ganger hver dag så lenge kuren varte dersom en slik bestikkelse bare hadde nyttet.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #8 Skrevet 22. juni 2013 Vi ble tvunget til tvang, for å si det slik. Var helt grusomt...prøvde alle gode råd først, men nyttet ikke. Når han var noe eldre, og forsåvidt enda (7), så brukte vi klistremerkekalender. Må man så må man, men det føltes ikke greit Anonymous poster hash: 1efb6...e35
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #9 Skrevet 22. juni 2013 Det er ikke smart å gjøre dette. Har lest det i råd fra apoteket. Om man gjør det må det man blander det inn sammen med ikke være i store mengder. Det må være i såpass små mengder at man er sikker på at barnet får det i seg. Det kan også hende at barnet får en avsmak fra dette produktet medisinen er blandet med i ettertid. Jeg har slitt med dette selv. Barn kan være svært trassige innimellom, og det føles fryktelig som forelder når man må gi det medisin som det nekter å få i seg Apotek1 anbefaler å lage en avkrysningskalender med klistermerker for alle dosene de skal få medisiner. Da ser man hvor mange flere ganger man må få i seg medisin, og man får belønning for det. La barnet få riste på flasken selv, og gi mor, far, eller bamse en "liksommikstur". La barnet få noe godt å drikke etterpå slik at det får vekk den vonde smaken fra medisinen raskt. Fortell at det er barnet må få medisinen for å bli helt frisk igjen. Dette med fet skrift har jeg skrevet av fra et ark som jeg fikk på apoteket. I aller verste nødstilfelle ville jeg tatt barnet med til apoteket og bedt på mine knær om ikke de ansatte der kunne hjulpet meg med å holde fast barnet. Men det er worst case scenario. Jeg vet inderlig godt hvordan det er med små barn som trasser seg gjennom sykdom og medisiner. Håper det ordner seg for dere TS. (Jeg skjønner at innlegget jeg siterte ikke er TS). Også ville jeg lånt bøker på biblioteket/kjøpt selv som forklarer barnet litt om sykdom. F.eks. http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8251680174 Gode råd, men to-åringer er nok for små til å forstå rasjonalitet.Anonymous poster hash: 1efb6...e35
Gjest Mor til to Skrevet 23. juni 2013 #10 Skrevet 23. juni 2013 Fikk samme medisin til poden av legevakten. Fikk det ikke i banet uten tvang... Ringte fastlegen og fikk en annen og den gikk ned på høykant. Smakte milkshake virkelig verd å ta en telefon!
litle_my Skrevet 23. juni 2013 #11 Skrevet 23. juni 2013 I aller verste nødstilfelle ville jeg tatt barnet med til apoteket og bedt på mine knær om ikke de ansatte der kunne hjulpet meg med å holde fast barnet. Men det er worst case scenario. Hvorfor i all verden skal du gjøre det? Og hvorfor i all verden skal akkurat DE hjelpe deg?
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 23. juni 2013 #12 Skrevet 23. juni 2013 Hvorfor i all verden skal du gjøre det? Og hvorfor i all verden skal akkurat DE hjelpe deg? Som sagt: worst case scenario. Man har selvsagt ingen garantier for at de kan hjelpe en med det, men det er jo lov å håpe. Jeg tror ikke du har vært borti et barn som virkelig spenner kroppen sin så mye at det er plent umulig å få i det antibiotika. Det virker over hodet ikke som om at du har vært borti slike situasjoner. Dermed burde du latt være å kommentere i denne tråden over hodet.
litle_my Skrevet 23. juni 2013 #13 Skrevet 23. juni 2013 Som sagt: worst case scenario. Man har selvsagt ingen garantier for at de kan hjelpe en med det, men det er jo lov å håpe. Jeg tror ikke du har vært borti et barn som virkelig spenner kroppen sin så mye at det er plent umulig å få i det antibiotika. Det virker over hodet ikke som om at du har vært borti slike situasjoner. Dermed burde du latt være å kommentere i denne tråden over hodet. Dersom du blir så usaklig av å møte motbør, bør du tenke deg om før du overhode rører et tastatur ... Grunnen til at jeg spør, er fordi det er så ufattelig mange andre man burde spørre før man i det hele tatt tenkte tanken på å spørre på apoteket. Det er like logisk som å spørre de på Rimi liksom ... Men iallfall; de på apoteket er ikke ansvarlige for behandlinga, det er det legen som er. Dersom det er umulig å få i barnet medisin er det _legen_ man kontakter. Legen hjelper neppe til å tviholde barnet, det har h*n vel ikke lov til, men kan endre til tablett eller intravenøs administrering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå