AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 Nå er det jo grillsesong, og jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage coleslaw. Dette har jeg spist mange ganger, men har aldri laget det selv. Ser på nettet at det er mange varianter, med til dels ulike ingredienser. Hva er din favoritt? Anonymous poster hash: 45703...ed1
Gjest Naria Skrevet 21. juni 2013 #2 Skrevet 21. juni 2013 Henger meg på i denne tråden, jeg kunne også tenkt meg en oppskrift på coleslaw.
Lady Lovelylocks Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Jeg har ingen eksakt oppskrift, men bruker: Kål Eple Løk Stangselleri Majones Rømme Sitronsaft Chilipulver Krydder Lager på slump, og lar den stå en stund før den spises.
Gjest navnelapp Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Her er mi oppskrift. Den er med 2 ss majones, men du kan godt bytte det ut med kesam. Tilsett i så fall litt meir salt.
gladidag Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Jeg bruker finsnittet hodekål/sommerkål, revet gulrot og finsnittet rødløk. Blander inn bittelitt majones, hvitvinseddik, salt, cayenne og sukker. Dessingen skal bare "smøre" salaten litt..hater coleslaw som minner on italiensk salat;) syns salaten skal ha et sting fra eddik og cayenne..og være litt sursøt.
-hild Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 jeg bruker sånn ca denne - av Grillkongen Craig - bortsett fra at jeg tilsetter litt cayenne og litt revet paprika hvis vi har. Dressing: 1 dl majones 1 dl rømme 2 ss sukker 2 ss Dijon-sennep 1 ss eplesidereddik 1 ss presset sitronsaft 1 ts sellerisalt (alt. vanlig salt) 1 ts kvernet sort pepper 2 l revet, og deretter hakket kål (ca. 1 middelstort hode) 1 stor gulrot, revet 1 løk, finhakket 2 hvitløkfedd, finhakkede salt 1. Bland sammen dressing-ingrediensene i en bolle. 2. Bland sammen kål, gulrot og løk i en annen bolle. 3. Hell dressingen over grønnsakene og bland godt sammen. Dekk over med plastfolie, og la det stå i kjøleskapet i minst 30 minutter. Serveres kald.
Gjest winston Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Jeg pleier å ta utgangspunkt i Bent Stiansens oppskrift: http://oppskrift.klikk.no/coleslaw/3925/ Noen ganger bytter jeg ut HP-saus med Dijon, og varierer litt mellom å bruke rømme/creme fraiche/yoghurt/kesam etter hva jeg har.
Athene Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 Jeg slumper avhengig av hva jeg har. Grunningrediensene mine er kål, revet gulrott og mild løk. Innimellom har jeg også eple, hvitløk, chili eller annet jeg finner oppi. I dressingen bruker jeg cremefraiche+hjemmelaget majones+sitro+dijon sennep + salt + pepper. Ulike typer eplecidereddik (erstatter sitron som syre) og krydder er det også godt å bruke som variasjon. Det går helt fint å lage den med bare cremefraiche og sitron. Den blir da litt lettere, men smaken er jo ikke den samme. Lager man majones selv, og begrenser mengden, er det både sunnere og godere
Frk. Belle Skrevet 27. juni 2013 #10 Skrevet 27. juni 2013 En "hemmelig tips" jeg lærte i USA var å bruke litt sellerifør i - det synes jeg hever samaken (jeg kjøper dem på nettet "cellery seeds"). 1ts er passe til en prosjon til 2-4 voksne. Til dressingen bruker jeg eplesideredikk, rømme, majones, sennep, pepper og disse sellerifrøene. Av grønskaer bruker jeg kål, grønt eple, løk og gulrot. Beste tilbehør til grillmat synes jeg Det er også en del (spesielt i det jødiske miljøet) som lager coleslaw med edikk og helt uten rømme eller majones..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå