Gå til innhold

Coleslaw

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo grillsesong, og jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage coleslaw. Dette har jeg spist mange ganger, men har aldri laget det selv. Ser på nettet at det er mange varianter, med til dels ulike ingredienser. Hva er din favoritt?

Anonymous poster hash: 45703...ed1
Videoannonse
Annonse
Gjest Naria
Skrevet

Henger meg på i denne tråden, jeg kunne også tenkt meg en oppskrift på coleslaw.

Skrevet

Jeg også, helst en uten majones!

Skrevet

Jeg har ingen eksakt oppskrift, men bruker:

Kål

Eple

Løk

Stangselleri

Majones

Rømme

Sitronsaft

Chilipulver

Krydder

Lager på slump, og lar den stå en stund før den spises.

Gjest navnelapp
Skrevet

Her er mi oppskrift. Den er med 2 ss majones, men du kan godt bytte det ut med kesam. Tilsett i så fall litt meir salt.

Skrevet

Jeg bruker finsnittet hodekål/sommerkål, revet gulrot og finsnittet rødløk. Blander inn bittelitt majones, hvitvinseddik, salt, cayenne og sukker. Dessingen skal bare "smøre" salaten litt..hater coleslaw som minner on italiensk salat;) syns salaten skal ha et sting fra eddik og cayenne..og være litt sursøt.

Skrevet

jeg bruker sånn ca denne - av Grillkongen Craig - bortsett fra at jeg tilsetter litt cayenne og litt revet paprika hvis vi har.

Dressing:
1 dl majones
1 dl rømme
2 ss sukker
2 ss Dijon-sennep
1 ss eplesidereddik
1 ss presset sitronsaft
1 ts sellerisalt (alt. vanlig salt)
1 ts kvernet sort pepper

2 l revet, og deretter hakket kål (ca. 1 middelstort hode)
1 stor gulrot, revet
1 løk, finhakket
2 hvitløkfedd, finhakkede
salt

1. Bland sammen dressing-ingrediensene i en bolle.
2. Bland sammen kål, gulrot og løk i en annen bolle.
3. Hell dressingen over grønnsakene og bland godt sammen. Dekk over med plastfolie, og la det stå i kjøleskapet i minst 30 minutter. Serveres kald.

Gjest winston
Skrevet

Jeg pleier å ta utgangspunkt i Bent Stiansens oppskrift:

http://oppskrift.klikk.no/coleslaw/3925/

Noen ganger bytter jeg ut HP-saus med Dijon, og varierer litt mellom å bruke rømme/creme fraiche/yoghurt/kesam etter hva jeg har.

Skrevet

Jeg slumper avhengig av hva jeg har.

Grunningrediensene mine er kål, revet gulrott og mild løk. Innimellom har jeg også eple, hvitløk, chili eller annet jeg finner oppi.

I dressingen bruker jeg cremefraiche+hjemmelaget majones+sitro+dijon sennep + salt + pepper. Ulike typer eplecidereddik (erstatter sitron som syre) og krydder er det også godt å bruke som variasjon.

Det går helt fint å lage den med bare cremefraiche og sitron. Den blir da litt lettere, men smaken er jo ikke den samme. Lager man majones selv, og begrenser mengden, er det både sunnere og godere :)

Skrevet

En "hemmelig tips" jeg lærte i USA var å bruke litt sellerifør i - det synes jeg hever samaken (jeg kjøper dem på nettet "cellery seeds"). 1ts er passe til en prosjon til 2-4 voksne.

Til dressingen bruker jeg eplesideredikk, rømme, majones, sennep, pepper og disse sellerifrøene. Av grønskaer bruker jeg kål, grønt eple, løk og gulrot. Beste tilbehør til grillmat synes jeg :) Det er også en del (spesielt i det jødiske miljøet) som lager coleslaw med edikk og helt uten rømme eller majones..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...