Gjest Elyssa Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 (endret) Ja, jeg vet at det er en litt teit problemstilling, men jeg synes altså det er litt vanskelig Lillegutt har fått 3 måltider i over en måned nå, og jeg tenker på å prøve å få til 4. Problemet er at han er våken i ca 3 timer i hver våkenperiode, så nå får han ett måltid i hver. Og da ser jeg ikke noe sted det er naturlig å putte inn et fjerde måltid, uten at det blir bare et par timer siden sist.. ? Hvordan har dere gjort det? Sånn som det ser ut nå, spiser han ca. 07, 12 og 18. Han sover typisk 09-11 og 14-15/15:30. Edit: han får en del MM innimellom der altså ) Endret 21. juni 2013 av Elyssa
enogto Skrevet 21. juni 2013 #2 Skrevet 21. juni 2013 Gi ham mat 11 i stedet for 12, og et lite mellommåltid 13.30 kanskje? Eller littegrann etter at han våkner i 15/15.30-tiden? Kommer litt an på hva og hvor mye han spiser de måltidene du har nevnt
Gjest Elyssa Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 Takk for svar han spiser ganske mye (stor gutt ) typ 1 porsjon grøt + litt brød eller middag tilsv 1 glass.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Hvorfor styre med å legge inn et ekstra måltid om han spiser godt slik det er nå og ikke virker sulten oftere? Det fjerde måltidet skal ikke inn før barnet er sulten og trenger det, ville ikke kava for mye med det men tatt det som det kommerAnonymous poster hash: 77843...f67
Lilla-dings Skrevet 21. juni 2013 #5 Skrevet 21. juni 2013 Det er jo et stort sprik mellom 12-18, så du kan vel kanskje gi et måltid innimellom der dersom han er våken? Eventuelt gi lunsj i 11 tiden og gi middag i 14 tiden, og kvelds 18. Mi tuppe drikker mme 08.00, får grøt og fruktsmootie 11.00, middag 14.30 og kveldsgrøt og mme 18.00. Hun pleier å få en fruksmootie innimellom dersom hun blir småsulten mellom måltidene eller dersom vi må forskyve måltidet en halvtimes tid. Men totalt 4 hovedmåltider uansett. Hun er 6 måneder.
Tordensky Skrevet 21. juni 2013 #6 Skrevet 21. juni 2013 Her er det grøt til frokost, dupp, middag i ett-tiden, dupp, brød+frukt i fire-tiden og grøt til kvelds i halvsyv-tiden. Natta klokken syv. Brød+frukt-måltidet er mer et mellommåltid foreløpig for han er ikke så flink å spise skive enda. Er 8mnd. Han får også mm innimellom hvis han vil ha det, men det er ikke så ofte lenger. Ville heller ikke styrt så mye med å få inn et fjerde måltid bare fordi, men kanskje (som oss) gitt noen skorpebiter mellom middag og kvelds hvis det passer med duppene.
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 #7 Skrevet 21. juni 2013 Jeg hadde heller ikke villet styre med det om det ikke føles nødvendig. Husker den tiden hvor vi knapt rakk annet enn å sove og spise, og det var et styr for å få dagen til å gå opp. Måtte faktisk skrive timeplan for at vi begge foreldrene skulle klare å planlegge dagen, og vi justerte stadig vekk på tidspunkt, rekkefølger osv. Etterhvert ble spisinga mer effektiv og det ble færre dupper, mye enklere. Om gutten vår hadde klart seg med færre måltider hadde vært glade for det, men han har alltid spist lite og ofte. Vet det er lett å si når man ikke står midt oppi det, men prøv å ta ting som det kommer og ikke mer komplisert enn nødvendig. Det enkle er ofte det beste. Ellers synes jeg også det høres lenge ut fra 12-18, så der kunne du kanskje fått inn et måltid om du vil?
Gjest Lypcha Skrevet 21. juni 2013 #8 Skrevet 21. juni 2013 Hvis det ikke viker som om han trenger mer mat ville jeg ikke styrt noe særlig med det heller. Men som nevnt over så kan du jo prøve å få inn litt mat mellom 12-18. Hos oss ser det sånn ut: Frokost 07-08 Lunsj1 ca 11 Lunsj2 ca 14 Middag sånn 17 Kvelds ca 19.30-20 Noen ganger utgår den ene lunsjen også hvis hun sovner sånn at det blir for nærme med middag. Da bare forskyver vi det litt. Grunnen til disse tidene er også fordi det er sånn det blir når hun starter barnehagen, så vi har begynt med tilvenning.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #9 Skrevet 21. juni 2013 Det er jo et stort sprik mellom 12-18, så du kan vel kanskje gi et måltid innimellom der dersom han er våken? Eventuelt gi lunsj i 11 tiden og gi middag i 14 tiden, og kvelds 18. Mi tuppe drikker mme 08.00, får grøt og fruktsmootie 11.00, middag 14.30 og kveldsgrøt og mme 18.00. Hun pleier å få en fruksmootie innimellom dersom hun blir småsulten mellom måltidene eller dersom vi må forskyve måltidet en halvtimes tid. Men totalt 4 hovedmåltider uansett. Hun er 6 måneder. Jeg regner med at TS mener fire måltider med fast føde, det er i hvert fall det det er snakk om når man snakker om at babyer etter hvert skal opp i fire måltider. Jenta di får jo bare tre måltider med fast føde, så jeg skjønner ikke helt at ditt svar er relevant...?Anonymous poster hash: e2bfe...b51
Lilla-dings Skrevet 21. juni 2013 #10 Skrevet 21. juni 2013 Jeg regner med at TS mener fire måltider med fast føde, det er i hvert fall det det er snakk om når man snakker om at babyer etter hvert skal opp i fire måltider. Jenta di får jo bare tre måltider med fast føde, så jeg skjønner ikke helt at ditt svar er relevant...?Anonymous poster hash: e2bfe...b51 Jeg forteller jo bare hvordan det er hos oss? Fire måltider per dag, hvor tre av dem er fast føde, ja. Men likevel fire matpauser per dag... Innlegget mitt var ment som et forslag til hvordan man kan time matingen med fire måltider. Om jeg gir mme til frokost har da ingenting å si. Velger jeg å gi brødskive til frokost i morgen vil hun like fullt og helt spise fire måltider ila morgendagen.
Susa Skrevet 21. juni 2013 #11 Skrevet 21. juni 2013 Kan du ikke prøve å gi baby litt av maten dere har til middag? Hvis det er noe babyvennlig da...Helsesøster sa til meg at det var litt viktig at de var med når vi spiste middag. Vi stikker til han en pastaskrue, en potetbit, en lompebit osv... Her spiser vi slik: 8.30-9 grøt/pupp 12 Litt brød og frukt, pupp 15 Middag 17 litt av det vi spiser til middag hvis det er noe babyvennlig, en bit potet, en pastabit osv. 18.30 grøt til kvelds 19.30 pupp på sengekanten.
Gjest Elyssa Skrevet 21. juni 2013 #12 Skrevet 21. juni 2013 Takk for fine svar Jeg har også tenkt at 12-18 er litt lenge, og at jeg burde prøve å få inn noe der, samt flytte det klokka 12 litt bakover. Jeg stresser ikke med at det absolutt skal være 4 måltider altså, men nå er det jo det som er anbefalingen etter hvert, også savner jeg litt strukturen med det, for nå vlir det liksom litt amming i hytt og vær mellom der, så føler kanskje det blir litt lettere med fire måltider hvor han får både pupp og fast føde. Litt enklere å forholde seg til, liksom. Men har jo ikke prøvd før, så ikke vet jeg Tenkte i så fall kanskje å begynne så smått fra han er 8 mnd? (HS sa til meg at det er lurt å øke med ett måltid i måneden, slik at man er oppe i 4 måltider da de er 9 mnd. Vi startet med fast føde da han var 5 mnd, så ligger en mnd 'foran'. Vet ikke om det har noe å si jeg? Etter hvert vil han nok være litt lenger våken før natta, så da blir det jo lettere å putte inn et måltid der, men foreløpig må det kanskje bare bli litt rart?
Gjest Elyssa Skrevet 21. juni 2013 #13 Skrevet 21. juni 2013 Kan du ikke prøve å gi baby litt av maten dere har til middag? Hvis det er noe babyvennlig da...Helsesøster sa til meg at det var litt viktig at de var med når vi spiste middag. Vi stikker til han en pastaskrue, en potetbit, en lompebit osv... Her spiser vi slik: 8.30-9 grøt/pupp 12 Litt brød og frukt, pupp 15 Middag 17 litt av det vi spiser til middag hvis det er noe babyvennlig, en bit potet, en pastabit osv. 18.30 grøt til kvelds 19.30 pupp på sengekanten. Takk for tips Middag er litt vanskelig da pappen stort sett jobber sent, og vi spiser middag da han kommer hjem (etter lillegutt har lagt seg) Men pleier å spise frokost sammen da
pusilus Skrevet 22. juni 2013 #14 Skrevet 22. juni 2013 Her har vi frokost mellom 7-8.30 Lunsj mellom 10.30- 11.30 Mellommåltid ca 13 Middag mellom 15-16 (oftes 15.30) Mellomåltid/liten snack ca17 Kvelds mellom 18.00-18.30 Jeg husker ikke når vi hadde etablert 4store måltid men i alle fall har vi hatt det slik siden hun var ti mnd, nå er hun året om et par uker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå