Stinelin Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 Utstyrslista skal snart komme i posten, men som vanlig synes jeg ting går altfor tregt. Jeg må handle mesteparten på nettet, og har ikke tenkt å handle noe særlig utover høsten pga ny baby og laaangt til butikk. Noen som har liste for hva en ettåring trenger i barnehagen? Og gjerne tips om hva som er verdt å bruke penger på, tenker hvilke merker som er bra av f.eks parkdress og vinterdress, sko osv. Har sett lister fra ulike butikker, men de stoler jeg ikke på.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #2 Skrevet 21. juni 2013 Parkdress, Regntøy, støvler, to-tre ekstra skift av alt fra Body, genser, bukse, sokker, strømpebukser osv. Noe litt tykkt tøy å ha under parkeres/regntøy. Eks flis. Og ulltøy til høst/vinter. Kuldekrem og solkrem. Tøfler til innebruk og om du vil ekstre barnehagesko hvis ikke de du bruker til og fra bhg kan brukes ute. Bleier og den typen zinksalve du bruker på han er også greit å ha med. Og matboks + drikkeflaske Dette er det jeg kommer på som jeg ber om. Jeg er ped leder på en småbarnsavd. Forresten, det er ikke vanlig at foreldre kommer så forberedt at alt er med første uka. Så pluss i boka til deg som planlegger! Anonymous poster hash: f7deb...544
Tordensky Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 Fikk liste fra bhg i går, skal skrive den inn når jeg har pc seinere, orker ikke på mobilen :-P
Mafalda Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Det er egentlig bare å utstyre barnet med det som trengs i løpet av en dag. For et bleiebarn betyr det et par skift med body osv, pluss en utedress. Fleece eller ull til å ha under hvis dressen er tynn. Gummibukse til høsten. Ekstra sett med truser hvis det er snakk om bleieavvenning. Men det er uansett ikke noe hokus pokus, bare å ta med det barnet trenger i løpet av en dag eller uke
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2013 Skal vi ha med bleier selv? Bruker sjelden andre produkter. Er det slik at de har et stort lager med klær i barnehagen, eller pakkes det for hver dag? Ser for meg at det kan være lettvint å ha skiftet liggende i barnehagen, men skjønner at det fort kan bli fullt hos dem. Og så lurer jeg på om man må ha skift av absolutt alt, type to parkdresser, vinterdresser, sko osv? Eller er de bare inne resten av dagen om de blir våte på første uteperiode? (Idet jeg skrev det skjønte jeg at det kan være lurt med skift av yttertøy også, ellers må jo barnet være inne mens de andre går ut). Puh, ser for meg en kjempehandel nå! Og så skal jo alt passe også, både for stort og for lite blir jo vondt. Det er jo ekstra vanskelig når man handler på nettet. Noen som har tips til klær som er noenlunde rimelig og likevel bra? Tenker at dresser, sko, luer og votter må være av skikkelig kvalitet, men at skiftet kan være litt mindre påkostet? Vi bruker nesten bare tynn ull inne, og det hørtes ut som barnehagen også likte ull. Unntaket er bukser nå som han krabber mye, sliter knærne utrolig fort på ullbukser.
Tordensky Skrevet 21. juni 2013 #6 Skrevet 21. juni 2013 Har aldri vært borti at man har ekstra skift av uteklær... Målet med gode uteklær er jo at de ikke skal bli våt innvending og blir de mot formodning det så har de fleste barnehager tørkeskap så klær blir tørre igjen til neste uteperiode. Her må alt tøy hjem hver helg, så ikke noe lager der nei. Da kan man jo også følge med på at alt er helt og passelig og sesongkorrekt.
Gjest pysepusen Skrevet 21. juni 2013 #7 Skrevet 21. juni 2013 Dette har vår gutt i barnehagen: - parkdress (vinterdress om vinteren) - regntøy - støvler - sko til sesongen (kommer og går i dem) - lue x2 til sesongen - regnvotter - vinter: tynne ullvotter, tykkere votter (vanntette), tykke fleecevotter - tre sett bytteklær - ulldress til å ha under dressen - bleier - solkrem - sovevogn og ting til den Det blir fullt i hylla hans i overgangssesonger når man må ha alt der, men sånn er det jo...
Tordensky Skrevet 21. juni 2013 #8 Skrevet 21. juni 2013 Skrevet av fra skrivet vi fikk fra barnehagen her om dagen: Klær inne: To sett med skifteklær: - bukse/genser - strømpebukse/longs - langerma t-skjorte - truse - sokker Klær ute: Vi anbefaler: - Regntøy (med strikk under foten - Kjempeviktig for at ikke barna skal bli våte nedi støvlene. Regntøyet må tas med hjem og vaskes minimum en gang i uka, evt v behov og hver helg. Det er ikke særlig innbydende å ha barna på fanget mens en kler på skittent regntøy. Det vil også bli større slitasje på tøyet av sanden. (her kan jeg legge til at noen barnehager spyler barna med hageslange for å få av sand og da er de kanskje ikke så nøye på at man selv tar det med hjem og vasker det så ofte?) - Dress (m strikk under foten) - Ullgenser, ullbukse - Votter (finns polvotter med glidelås) - Regnvotter (gjerne uten for, har på NameIt, med ullvotter inni) - Ullvotter Lue, helst halslue og/eller løshals istedenfor skjerf (sikkerhet) - Joggesko - Støvler/Cherrox - Gode vintersko Ha gjerne ullteppe i vogna også når det er varmt. Som dere ser er vi veldig glade i ull! Et ønske til slutt: NAVN på alt av klær, sko og utstyr!
Tordensky Skrevet 21. juni 2013 #9 Skrevet 21. juni 2013 For øvrig kommer yttertøyet fra KappAhl bra ut i tester og det er rimelig i forhold til annet. Vi er veldig fornøyd med en bukse vi har derfra. Småen går jo ikke enda da, så blir mest slitasje på rumpe og knær... Barnevaderen er genial for å unngå å bli våt i støvlene (vi har bare testet krabbevaderen vi da..)
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 21. juni 2013 #10 Skrevet 21. juni 2013 (endret) Bleier må du ha med. Våtservietter kan det også hende du må ha med, men det varierer nok en del fra barnehage til barnehage. Vår barnehage har også som fast rutine at vi foreldrene tar med én frukt til barnet, så deler alle barna på frukten de får under ett måltid. Litt off topic: Strikkene under parkdresser og lignende blir gjerne fortere utslitt enn selve dressen. Da kan man kjøpe slike strikker metervis på Husfliden og lignende, for så å sette på denne fremfor å måtte kjøpe en hel ny dress. Endret 21. juni 2013 av Mrs. Random Nick
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2013 Jeg har nok dårlig erfaring med å holde meg tørr i regn selv, for jeg ser ikke for meg at brukt regntøy fortsatt er behagelig når det skal på for andre gang i løpet av en dag. Mulig jeg blir imponert over regntøy til barn? Vi har en softshelldress fra Nameit som vi enda ikke har brukt fordi den har vært for stor. Blir det som en parkdress? Det står at den er vanntett med vannsøyle 5000mm, men ser ikke for meg at den er tett som skikkelig regntøy. Så "må" jeg på vognshopping igjen, alltid like gøy!
Nerine_ Skrevet 21. juni 2013 #12 Skrevet 21. juni 2013 Husk å merke alt tøyet, det er iallefall de fleste i vår barnehage dårlige på.
Gjest pysepusen Skrevet 21. juni 2013 #13 Skrevet 21. juni 2013 Jeg har nok dårlig erfaring med å holde meg tørr i regn selv, for jeg ser ikke for meg at brukt regntøy fortsatt er behagelig når det skal på for andre gang i løpet av en dag. Mulig jeg blir imponert over regntøy til barn? Vi har en softshelldress fra Nameit som vi enda ikke har brukt fordi den har vært for stor. Blir det som en parkdress? Det står at den er vanntett med vannsøyle 5000mm, men ser ikke for meg at den er tett som skikkelig regntøy. Så "må" jeg på vognshopping igjen, alltid like gøy! Lillegutt har aldri blitt våt gjennom i sitt regntøy fra Reflex. Og her har vi en svømmer Dressen du nevner er en fin parkdress
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 21. juni 2013 #14 Skrevet 21. juni 2013 Husk å merke alt tøyet, det er iallefall de fleste i vår barnehage dårlige på. + å merke matboks og drikkeflaske.
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 Forfatter #15 Skrevet 21. juni 2013 (endret) Jeg har handlet merkelapper fra Askeladden, håper de fungerer. Ellers er vel sprittusj en mulighet. Noen som har tips til hvor man kjøper billig ulltøy? Endret 21. juni 2013 av Stinelin
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 Forfatter #16 Skrevet 21. juni 2013 Lillegutt har aldri blitt våt gjennom i sitt regntøy fra Reflex. Og her har vi en svømmer Dressen du nevner er en fin parkdress Det var da enda godt, da er det i boks!
^^Belle^^ Skrevet 21. juni 2013 #17 Skrevet 21. juni 2013 Brukt er gull. Første sesongen hadde jenta vår vår-/høstdress fra Reflex og vinterdress fra Reima. Andre sesongen har hun vår-/høstdress fra Reima i bhg og Helly Hansen hjemme. Alt er brukt og knallbra. Av sko kan jeg anbefale Viking sine gore-tex joggesko. De er knallgode og ikke veldig dyre. Nå har vi Ponni sine og de er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt.
Yesterday Skrevet 22. juni 2013 #18 Skrevet 22. juni 2013 I barnehagen hvor jeg jobber er vi som regel bare ute en gang når det regner, som regel blir barna litt våte selv om de har regntøy på seg (hopper i søledammer og sånt). I vår barnehage trenger man ikke to parkdresser, to sett med regntøy osv. Slike plagg holder det med ett av. Vi er mye ute men MÅ ikke være mye ut hver eneste dag, ser an været ol. Selvsagt må man ha med seg bleier, barnehager kjøper ikke inn sånt (iallefall ikke som jeg har hørt om) Frokost må barnet ha med (kanskje ikke i alle barnehager) om barnet kommer tidlig og ikke har spist hjemme, melk får de. Frukt og mat til senere på dagen får de og av barnehagen. Hvert barn har to hyller og en kurv (som står på den øverste hyllen) til skifteklær, altså inneklærne. Og under er det knagger til å henge litt utetøy/flis/ull og noen av barna har en sekk som de kan ekstra klær i. Dette er i garderoben. I yttergangen har barna hver sin knagg til uteklærne, og hylleplass til sko. Sånn er det hos oss og jeg trur at dette er veldig normalt i barnehager, jeg har jobbet i ca 10 stykk igjennom Manpower (jobber ikke lenger via dem). Ellers må dere gå igjennom klærne i blant og se hva som mangler, men vi ansatte pleier selvsagt å si i fra hvis vi ser noe som mangler. Noe som sove-barna (de som sover i barnehagen) syns er viktig er smokk og en kosebamse for å ha med i vogna. Alle disse barna våre har 1-2 smokker liggende i hylla si, så det ikke blir glemt en dag fordi da kan det blir ramaskrik. Har opplevd det en gang og gutten nektet å sove, han bare skrek og skrek, til han til slutt sovnet utmattet, han var utrøstelig. Kun pga en manglende smokk! Husk å finne ut hvor mye barnet skal sove i barnehagen, de kommer til å spørre om det. Ellers kommer jeg ikke på noe som ikke er nevnt her allerede av andre
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #19 Skrevet 22. juni 2013 Hos oss (er ped.leder på småbarnsavdeling) må barna ha - Regnsett/regndress - Parkdress/vinterdress til vinteren (softshell dressen som du har fungerer helt utmerket som parkdress) - Støvler eller vanntette sko/vanntette skoposer om barnet ikke går fungerer også - Sko etter sesong - helst 2 luer, etter sesong, gjerne en solhatt nå om sommeren (ikke at vi har fått brukt de så mye i år) - Lue med hals eller løs hals - Votter til vinteren - Fleece eller ull til å ha under regnklær eller dress - 2 sett med byttettøy: bodyer, strømpebukse, genser, bukse, sokker (nå om sommeren gjerne shorts og t-skjorte) - Greit med en jakke som en kan bruke om det er for varmt med parkdress, men for kaldt uten jakke - vi bruker gjerne jakkene barna kommer med om morgenen. Lite tips: får du hjem et vått/skittent plagg f.eks body, legg en ny body tilbake i byttetøyet neste dag, da vet du at barnet har byttetøy i barnehagen Tips2: ikke kle barnet i noe som de ikke kan bruke i barnehagen - har hørt om både sko og jakker som bare skulle brukes til og fra barnehagen. Har dere noe slikt? hold det hjemme, det vil gjøre hverdagen vår som voksne i barnehagen mye enklere - Bleier, våtservietter og evt zink salve. (er noen barnehager som stiller med alt dette selv, men tror disse er i mindretall) - Smokk om barnet bruker dette, gjerne flere enn 1, er vanskelig å få et barnet til å sovne om den ene smokken er vekke når det skal legges - Kos eller bamse om barnet bruker dette - Om barnet skal sove ute - Vogn med vognpose (fleeceteppe nå om sommeren) og myggnetting, noen plasser trenger man regntrekk også (er forskjellig fra barnehage til barnehage om alle barna sover i vogn eller ikke. Hos oss har vi soverom med senger der barna kan sove, om barna sover best i vogn må vogn taes med) - Drikkeflaske -Solkrem/kuldekrem etter sesong Kommer barna tidlig må de ha med seg frokost og gjerne yogurt til fruktmåltidet - lunsj og frukt får de fra barnehagen, men om de er lenge utover ettermiddagen kan det være lurt med litt ekstra mat som de kan få til fruktmåltidet (Dette er forskjellig fra barnehage til barnehage, om du ikke har fått vite noe i veklomstbrevet, spør på innkjøringen) Husk å merke alt Når det gjelder å bli våt, så blir de allerfleste barn våt en eller annen gang, selv om de har regntøy på seg. Det kan renne vann inn gjennom ermet når man spar vann oppi en bøtte, eller sitter man for lenge oppi en søledam blir man våt selv om man har regnbukse og støvler på seg. Er det slikt vær, går man gjerne bare en gang. Vi vrenger ofte regntøy om barna har blitt våt, da det tørker fortere slik. Anonymous poster hash: eaeeb...891
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå