AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #21 Skrevet 21. juni 2013 Den består bare av multiplikasjon og deling (enhetomregning). Den går ikke utenom ungdomsskolepensum, det at sykepleierstudentene klager over denne eksamen er helt uforståelig. Her er et eksempel på en eksamen gitt på HIO. http://www.su.hio.no/adm/eksamen/Medikament_041103_1.pdf Anonymous poster hash: 7d14a...440 Helt enig, den eksamenen der kunne jeg stått på (med 100 % riktig), og jeg har ikke hatt matematikk som skolefag på fire år nå. Men der hvor jeg kommer fra var det en tendens til at skoleleie jenter "endte opp på sykepleien", for det var jo så lett å komme inn (har sett poenggrensene være både "alle" (alle kvalifiserte søkere kommer inn) og 28 poeng... 2,8 i karaktersnitt!) og som sykepleier er man nærmest garantert jobb i alle fall i kommunen/sykehjem/hjemmetjenesten. Noen av de jeg kjenner, vet jeg at har ramlet ut igjen og ikke klart å fullføre studiet - heldigvis sier jeg! Men grunnlaget hos de som begynner på sykepleien sier nok mye om hvorfor sykepleierstudentene klager på denne enkle lille testen. Det er liksom ikke de med fordypning i realfagsmatematikk som velger å studere sykepleie... Anonymous poster hash: fc68d...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #22 Skrevet 21. juni 2013 Husk at eksamen i medikamentregning er en eksamen hvor man ikke har mye tid til hver oppgave. Det er nok derfor så mange stryker, rett og slett fordi de er for trege i regning/gjør ting for komplisert. Anonymous poster hash: e83b0...fec
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #23 Skrevet 21. juni 2013 Du har en styrke i at du har gode karakterer på samtlige andre fag. Trøst deg med det. Selv om jeg skjønner hvordan det er å måtte ta fag om igjen. Ikke på vgs, men på høgskole. Det er surt. Det er mye tid og krefter som går i det. På vgs var det bare så vidt jeg bestod i matte og økonomi-fagene. Det eneste som redda meg der var innsatsviljen min. Men det var en privatskole, og kan hende de "ser" elevene bedre der enn på offentlige. Jeg er nok ikke den beste til å gi råd her, ville bare si at vi er flere som sliter med matte. Håper det ordner seg. Anonymous poster hash: fbded...5be
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #24 Skrevet 21. juni 2013 Husk at eksamen i medikamentregning er en eksamen hvor man ikke har mye tid til hver oppgave. Det er nok derfor så mange stryker, rett og slett fordi de er for trege i regning/gjør ting for komplisert. Anonymous poster hash: e83b0...fec Såvidt jeg vet har man 2 timer til rådighet på denne testen? Med ca 10 oppgaver tilsvarer det at man har hele 12 minutter pr. oppgave. Når en del av oppgavene i tillegg er av typen "du har en tablett på 50 mcg, pasienten skal ha 75 mcg - hvor mange tabletter skal pasienten ha?" (altså: oppgaver som tar tre sekunder å "regne ut" og skrive ned svaret til) så vil jeg påstå at man har GOD tid! Anonymous poster hash: fc68d...e9b 2
Gjest Hyssingen Skrevet 21. juni 2013 #25 Skrevet 21. juni 2013 Jeg tror ikke jeg ville følt meg særlig komfortabel om jeg kom inn som akuttpasient og skulle ha en stressa sykepleier til å måle opp medisiner til meg, som så vidt hadde kommet seg igjennom mattematikk på skolen. På samme måte som jeg ikke vil ha en pilot som såvidt bestod eksamen eller en livredder som så vidt har lært seg å svømme. Man kan virkelig ikke bli alt man vil, selv om man har lyst. Det er masse ting jeg kunne tenke meg å blitt, men som jeg ikke unner andre at jeg blir. Hvem vil ha en plastikkirurg med dårlig dybdesyn? Jeg kan gi deg èn perfekt pupp, men den andre må jeg ta litt på slump. Eller jeg kan bli piloten din, opp kommer vi, men jeg er ikke helt sikker på om jeg klarer å treffe rullebanen på vei ned. Man kan ikke bli alt man vil, selv om man klarer å bestå eksamen med et nødskrik. Når alle andre prøver i samme fag gjennom hele grunnskolen har gått til helvete, og man kun har bestått eksamen, da er man ikke kvalifisert selv om det er eksamen som gjelder. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #26 Skrevet 21. juni 2013 Matte er mitt fag, og jeg tar medikamenteksamen på 10 minutter. Men for folk som kanskje ikke har hatt matte siden 1. klasse på vgs, så kan jeg skjønne at det er fryktelig stressende å ha denne hengende over seg. For ikke bare må de ha alt rett, de må også bestå den for å få gå videre på sykepleien. Og jeg tror nok at for mange er den blitt et monster man er redd for bare på grunn av alle ryktene. Fant dette innlegget i en tråd vedr. denne eksamen: Man hører ofte skrekk historier om at dette er det verste og vanskeligste med sykepleie. En eksamenen som 50% stryker på!!! Årsaken til at mange stryker er IKKE at det er så uhyre vanskelig for så mange, men at man må ha 100% riktig. Svar og utregning. Jeg vet ikke med andre, men jeg kan ikke huske noen eksamen eller oppgave der jeg ikke i det minste gjorde en liten slurvefeil og leste oppgaven feil, eller glemte en desimal eller et komma. Omså jeg noen ganger var så heldig å oppdaget den før jeg leverte inn eller ikke. Det er sååå lett å gjøre slurve feil, så mitt tips er: Se godt igjennom oppgaven din, og gjør den gjerne en gang til helt på nytt. Les også igjennom selve spørsmålet i oppgaven og se at ditt svar er et logisk svar på det se spørr om, med benevningene som de spør om. Ved å regne mange oppgaver og rette disse som forberedelse til eksamen så kartlegger du bedre hva DU lett gjør feil på. Mine var f. eks: Feil benevning i svaret Feil antall desimaler i svaret Feil plassering av komma Omgjøring av desimaltall for tidlig i utregningen ~ det skal ikke gjøres før i svaret! Lest feil tall av kalkulator Skrevet inn feil på kalkulator Det er mange små ting som er så fort gjort. Finn dine typiske slurvefeil, og i tillegg sjekk deg selv mange ganger på eksamen, regn helt om igjen uten å se på forrige. Du har god tid! http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=6956 Anonymous poster hash: e83b0...fec 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #27 Skrevet 21. juni 2013 Ved å regne mange oppgaver og rette disse som forberedelse til eksamen så kartlegger du bedre hva DU lett gjør feil på. Mine var f. eks: Feil benevning i svaret Feil antall desimaler i svaret Feil plassering av komma Omgjøring av desimaltall for tidlig i utregningen ~ det skal ikke gjøres før i svaret! Lest feil tall av kalkulator Skrevet inn feil på kalkulator Det er mange små ting som er så fort gjort. Finn dine typiske slurvefeil, og i tillegg sjekk deg selv mange ganger på eksamen, regn helt om igjen uten å se på forrige. Du har god tid! Anonymous poster hash: e83b0...fec Når man skal måle opp noe som helst er jo benevning og plassering av komma superviktig. Tar du mikro istede for milli eller flytter komma en plass risikerer du jo å tidobble dosen noe som kan føre til overdose. Å omgjøre desimaler for tidlig kan potensielt gjøre at man mister endel av svaret og ende opp med å gi forlite/formye. Det er helt legitime feil som bør "lukes bort" før man går ut i arbeidslivet. Anonymous poster hash: 7d14a...440
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #28 Skrevet 21. juni 2013 Skulle det vise seg at jeg lider av dyskalkuli tror jeg snart jeg blir mannevond. Dette er et problem som skulle ha blitt tatt opp allerede i barneskolen. Jeg har alltid hatt problemer med matten, så hvorfor er det ingen som har forsikret seg om at jeg kan ha mattevansker? Jeg bare spør ...Anonymous poster hash: 01f40...480 Jeg vet akkurat hvordan du har det TS. Det er grusomt frustrerende og man føler seg stokk dum. Jeg strøk i matte 2 ganger, klarte det med et ramaskrik på 3 forsøk(fikk -2). Ble heller aldri utredet for noe som helst, og det var ikke før 4 år etterpå jeg hørte om diagnosen diskalkuli for første gang. Kjente en enorm byrde ble løftet av skuldrene mine, bare det å vite at det kunne være en forklaring, at jeg ikke var helt blåst i hodet. Jeg har derimot ikke blitt utredet for det, men jeg driver å manner meg opp til å spørre fastlegen om utredning. Det er fælt å tenke på at all usikkerheten rundt min egen intelligens har vært for ingenting gjennom barne og ungdomsåra. Så få konstatert eventuell diskalkuli. Eller andre lærevansker! Ikke gi opp TS! Kanskje du bare trenger et ekstra år på vgs, der mattematikken er det eneste du trenger å konsentrere deg om? Det var det som berget meg. Surt å sitte der å lese matte med 15-16 åringer når jeg var 19, men fy faen det blodslitet var verdt det! Jeg har studert vet et av landets universiteter og har en høyt ansett stilling i dag:) (Ps, hørt mye godt om en mattebok-serie som heter "matte inn med te-skje." Du kan jo sjekke den ut?) Anonymous poster hash: 1599b...f65
Fysikeren Skrevet 21. juni 2013 #29 Skrevet 21. juni 2013 Når det gjelder sykepleierutdanningen: Visste du at utdanningen består av minst èn krevende matteeksamen, *renser halsen med et skikkelig kremt*
Gjest 10ne Skrevet 21. juni 2013 #30 Skrevet 21. juni 2013 (endret) Alle kan ja, men det virker for meg som om ts har dyskalkuli eller spesifikke matematikkvansker. Elever med dyskalkuli har normale eller overnormale evnemessige forutsetninger men likevel og som oftest ikke klarer å få en ståkarakter engang. Da er det noe som er galt. Jeg blir irritert på de som sier at alle kan. En med dysleksi vil ikke bli perfekt til å lese om de bare pugger, og det samme gjelder de med dyskalkuli. Dessverre så har den norske skolen for lite fokus på dyskalkuli, og vanskene blir oppdaget på et sent tidspunkt, da har eleven begynt å utvikle angst til det faget, mistet motivasjonen og oppleve følelsen av nederlag og det å ikke mestre. Den norske skolen har en avventende holdning og venter på at vanskene skal forsvinne av seg selv, men det skjer jo nesten aldri. Virker som om tidlig intervensjon er bare noe som hører hjemme i teoribøkene og som sjeldent praktiseres for elever med lærevansker. Matematikkvanskene kan føre til psykiske problemer og det vil tære på elevens selvtillit, da eleven som oftest ikke vet om h*n er "dum" eller om det er noe annet som er årsaken. Det er veldig alvorlig og jeg håper at det blir likestilt med dysleksi, og at vi også får mere lesestoff om dyskalkuli. Ts, husk at du kan bli utredet hos statped kompetansesenter, eller ved at du kontakter en privat spesialpedagog. PPT hjelper ikke de voksne. Statped kan skrive en rapport som sier noe om din situasjon, og de vil konkludere med at du har dyskalkuli ( dersom det viser seg at du har det ) De som utreder deg kommer til å se på dine karakter i andre fag, er de gode så er det bare bonus, for da kan det stå i rapporten; " hun har gode karakter i andre fag, problemet er bare matte" nå var det klønete skrevet men det er et eksempel. Dette vil da igjen hjelpe deg videre når du søker på høgskolen, for da kan høgskolen ( de som behandler søknaden ) også tenke at ;" hmm, Kristine er flink i alle andre fag, så hun klarer seg fint som sosionom" vi tar henne inn, hun får dispensasjon fra kravet om GENS. Husk også at det hjelper ikke å bli utredet etter at du har blitt 25 år, fordi du får ikke dispensasjon som 25 åring. De som utreder er også strenge og du må ha hatt 1 i matte hele veien ( tror jeg) for at du skal få den rapporten. Lykke til og spør meg gjerne om det er noe du lurer på, jeg studerer spesialpedagogikk og kan litt om dette. Endret 22. juni 2013 av 10ne 1
Sophie-Ann Skrevet 22. juni 2013 #31 Skrevet 22. juni 2013 Tråden er ryddet for ufint innlegg samt sitering av dette Sophie-Ann, mod
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #32 Skrevet 22. juni 2013 Husk også at det hjelper ikke å bli utredet etter at du har blitt 25 år, fordi du får ikke dispensasjon som 25 åring. Ehm... Kan man fremdeles bli utredet etter 25 år? Jeg har jo klart meg uten dispensasjon så ingen fare med det, men har likevel et behov for "closure." Kan jeg likevel spørre fastlegen om å bli utredet(jeg er 25)? Anonymous poster hash: 1599b...f65
Gjest Hyssingen Skrevet 22. juni 2013 #33 Skrevet 22. juni 2013 Ehm... Kan man fremdeles bli utredet etter 25 år? Jeg har jo klart meg uten dispensasjon så ingen fare med det, men har likevel et behov for "closure." Kan jeg likevel spørre fastlegen om å bli utredet(jeg er 25)? Anonymous poster hash: 1599b...f65 ja
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #34 Skrevet 22. juni 2013 Hei! Det var først på ungdomsskolen at jeg begynte å slite med matte, men ingen nevnte at dyskalkuli kunne være grunnen. Dette til tross for at jeg gikk ut med nesten bare 6'ere og en 2'er i matte. På VGS strøk jeg i P-matte og måtte gjennom intet mindre enn 5 privatisteksamener før jeg endelig klarte å bestå. Det gikk hele to år, og nå i en alder av 21, kan jeg endelig begynne å studere. Jeg har betalt i dyre dommer for privatlærer, nettstudium, bøker, eksamener og alt annet som følger. Det har vært ufattelig tungt å stryke igjen og igjen, men det gikk til slutt. Jeg ble aldri utredet for dyskalkuli, noe jeg ønsker å gjøre nå i ettertid. Og det synes jeg du også skal gjøre! For dum er du ikke, og du må aldri la dette ødelegge selvtillit og psyke. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og vil du skal vite at det går til slutt. Du må bare ikke gi opp. Lykke til! Hold oss gjerne oppdatert. Anonymous poster hash: 8e623...9d4
Gjest 10ne Skrevet 22. juni 2013 #35 Skrevet 22. juni 2013 (endret) Du kan bli utredet ( beklager skrev for fort i går ) men det jeg mente er at det ikke hjelper å få en rapport dersom du ønsker å søke på høgskolen. Er du under 25 kan du få dispensasjon og komme inn uten karakter i matte, er du 25 så hjelper det ikke. Det kan i helt spesielle tilfeller innvilges dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse for søkere under 25 år, hvis det kan dokumenteres at det ikke har vært mulig, på grunn av varig sykdom, funksjonshemming eller lignende, å tilfredsstille enkelte av de kravene som normalt blir stilt for å bli tilkjent generell studiekompetanse. Det vises til forskriftene § 3-2 Dispensasjon. Endret 22. juni 2013 av 10ne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå