Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Matte eksamen ....5(!) ganger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her sitter jeg da. Med verdens værste følelse sitrende gjennom kroppen. Jeg er udugelig.

Hadde skoleavslutning i går, alle koste seg og hadde en fin avslutning etter 13 år på skole. Jeg hadde det fint jeg også, for all del, men jøss så fort følelser kan forandre seg på et øyeblikk.

Hadde fått ganske bra karakterer i alle fag, ingen kom under 4. Så drar jeg hjem og logger meg inn på privatistweb for å sjekke eksamens karakteren min i matte. Det jeg legger øynene mine på, var noe jeg hadde fryktet. Jeg strøk i matte. En "fin" eksamen jeg kan legge til sammen med alle de andre 4 matte eksamnene jeg har strøket på helt siden 1. klassen på vgs.....

Jeg ble først utrolig lei meg. Så ble jeg sint. Fryktelig sint. Av de 5 eksamnene har jeg fått privat timer i matte etter skolen på 3 av dem, fått venner som har den vanskeligste matten til å hjelpe meg på 1 eksamen og prøvd å pugge alene på 1 eksamen. Og alle har kommet ut likt - stryk(1).

Jeg har ingen anelse hva jeg skal gjøre med meg selv nå. Denne usle mattekarakteren på et lite hvitt ark, ødelegger for hele min fremtid. Var nå nettopp hos rådgiver, nesten halvkvalt av gråt og frustrasjon. Hun ba meg sende inn klage og ville ta en test på om jeg kunne ha dyskalkuli. I skrivende stund holder jeg på med klagen og venter på mld fra rådgiver om jeg får muligheten til å ta testen før tirsdag. For da skal jeg ut og reise.

Skulle det vise seg at jeg lider av dyskalkuli tror jeg snart jeg blir mannevond. Dette er et problem som skulle ha blitt tatt opp allerede i barneskolen. Jeg har alltid hatt problemer med matten, så hvorfor er det ingen som har forsikret seg om at jeg kan ha mattevansker? Jeg bare spør ...

Nå kan jeg selvfølgelig ikke bli sykepleier som jeg søkte på nå til høsten. Drømmen min har alltid vært i sykepleieryrket, men med hersens matten, er jo det en selvfølge at jeg ikke kan.

Nå er jeg bare lei og vil bli ferdig med det. For å si det slik: jeg hadde ikke forestilt meg livet mitt hvor jeg går år etter år på vgs med den evinnelige matte eksamenen hengende over skuldrene som en tung stein.

Ville bare få ut litt frustrasjon .... om det er noen som er i samme båt, så gjerne send meg mld på innboks her inne eller skriv i kommentarfeltet. Godt å vite at man ikke er alene i et samfunn hvor alt er basert på matte.

Anonymous poster hash: 01f40...480
Skrevet

Forstår frustrasjonen din. Dersom det viser seg at du har dyskalkuli uten at dette har blitt fanget opp tidligere, kan det hende at du har krav på erstatning fra skoleeier. Snakk med rådgiveren din om dette.

Når det gjelder sykepleierutdanningen: Visste du at utdanningen består av minst èn krevende matteeksamen, der strykprosenten er svært høy? Dette emnet er til for å sikre at fremtidige sykepleiere er i stand til å dosere riktig. Når det er sagt, brister ikke drømmen fordi du ikke kommer inn rett etter videregående. Jeg tror de færreste har godt av å gå rett fra skolebenken til høyere utdanning. :)

Stå på!

• Liker 3
Gjest Puravida
Skrevet

Huff. Vil bare gi deg en god klem!

Den følelsen du har nå er ikke en god følelse. Skjønner frustrasjonen din veldig godt! Men! Uansett hvor lei deg du er nå må du huske at alt pleier å løse seg, uansett om det høres litt klisje ut akkurat nå.

Du er ung, du har det ikke travelt med utdanning i det hele tatt, og sykepleier er ikke en alt for lang utdanning. Om du begynner om to år er du sikkert ferdig før meg:) Det er veldig vanlig å ta friår og de fleste begynner ikke med en gang. Viste du at 40 % angrer på studievalget sitt?

I første omgang sender du inn klage og sjekker deg for eventuell dyskalkuli. I noen tilfeller kan man ringe skolen man søker på og høre om mulige "omveier" for å komme inn. En venninne av meg kom inn uten studiekompetanse fordi hun kontaktet skolen og sa at siste eksamen skulle bli tatt i september. Hun søkte kanskje på restevalg.. Det finnes også mulighet for studiestart i januar på noen skoler. Da rekker du prøve på nytt.

Hvis det viser seg at du ikke har dyskalkuli tror jeg at et friår kunne gitt deg mye. Da kan du jobbe med matte, og kanskje reise og oppleve verden. Da slipper du å tenke på de andre skolefagene og kan bare konsentrere deg om faget du sliter med. Det er nemlig viktig å kunne, ikke veldig avansert, matematikk for å bli sykepleier. Du skal jo tross alt jobbe med viktige doseringer.

Alt dette vil løse seg til slutt! Du er bare 18/19år og hele livet ditt er foran deg. Ikke la deg knuse av noe flere tusen går gjennom hvert år.

Lykke til TS!:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har dyskalkuli kan du faktisk ikke bli sykepleier.

Anonymous poster hash: e83b0...fec
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du kan desverre ikke bli sykepleier om du har såpass store problemer med matte! På sykepleien må du ta en matteeksamen hvor du må ha 100% riktige svar for å bestå. Og disse mattekunnskapene vil du måtte bruke og fortsatt ha 100% riktige svar hver eneste dag du jobber som sykepleier.

Anonymous poster hash: 0d848...737

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dyskalkuli, og kan ikke bli sykepleier. Sånn er det bare. Det var ivertfall det jeg fikk vite da jeg undersøkte og styret og sjekket da jeg skulle velge studieretning.

Utrolig trist men ikke så trist som å ta livet av en eller annen pasient fordi jeg ikke finner en kalkulator og noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal regne ut ting...

På samme måte som at en med dysleksi ikke kan bli korrekturleser i et forlag.

Anonymous poster hash: 79c75...cad
  • Liker 10
Skrevet (endret)

TS, ikke la noen si at du ikke kan. Du kan og alle kan lære seg matte. For deg vil det bare ta litt lenger tid. Jeg selv har slitt ekstremt mye med matte siden barneskolen, og strøk fra 8. klasse til 1 vgs. Utredninger etter utredninger, ingen kunne finne noe feil med meg.. Jeg var jo bare sta og ikke gadd å lære meg. Til tross for at jeg satt i 7. klasse og enda ikke kunne lese klokken, verken digitalt eller vanlig. Jeg hadde gode karakterer i språklige fag.
Jeg kan ikke komme med noen historie med lykkelig slutt enda, for jeg sliter med å trekke fra og plusse på og bruker enda kalkulator på mobilen i butikken. Men jeg mener at alle KAN, bare at noen må jobbe ekstra for det. Jeg har ikke hatt noen drivkraft enda til å lære meg det, men det har DU. Krev den hjelpen du trenger, sloss for den. Får du ikke til/skjønner ikke, så gir du deg ikke før du har skjønt det.

Alle kan! Og ikke gi opp drømmen din som sykepleier, bruk det som drivkraft!

Edit:

Kjæresten min har dysleksi, og den jobben han har nå krever at han skal ha gode skriveferdigheter og leseferdigheter, eller så kan ting gå forferdelig galt. Alt skal loggføres. Dette var drømmejobben hans, og han jobbet skikkelig hardt for å få det han ville. Og da mener jeg hardt! Så det er ikke umulig.

Endret av KatherinaDimitro
  • Liker 2
Skrevet

Forstår frustrasjonen din. Dersom det viser seg at du har dyskalkuli uten at dette har blitt fanget opp tidligere, kan det hende at du har krav på erstatning fra skoleeier. Snakk med rådgiveren din om dette.

Når det gjelder sykepleierutdanningen: Visste du at utdanningen består av minst èn krevende matteeksamen, der strykprosenten er svært høy? Dette emnet er til for å sikre at fremtidige sykepleiere er i stand til å dosere riktig. Når det er sagt, brister ikke drømmen fordi du ikke kommer inn rett etter videregående. Jeg tror de færreste har godt av å gå rett fra skolebenken til høyere utdanning. :)

Stå på!

Sykepleie studiet har ingen krevende matte eksamen. De har eksamen i medikamentregning, dette er matte på 10 klasse nivå!!! Den vil nok være krevende for en med dyskalkuli. Jeg vil anbefale ts, dersom hun har lyst å bli sykepleier, se på mulighetetene til å ta eksamen i medikament regning før du begynner selve studiet. Denne eksamener er det mye stress rundt, og mange stryker pga dette. Hvis du tar den for deg selv, vil du ha god tid, og slippe stresset fra medstudenter. Masse lykke til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, ikke la noen si at du ikke kan. Du kan og alle kan lære seg matte. For deg vil det bare ta litt lenger tid. Jeg selv har slitt ekstremt mye med matte siden barneskolen, og strøk fra 8. klasse til 1 vgs. Utredninger etter utredninger, ingen kunne finne noe feil med meg.. Jeg var jo bare sta og ikke gadd å lære meg. Til tross for at jeg satt i 7. klasse og enda ikke kunne lese klokken, verken digitalt eller vanlig. Jeg hadde gode karakterer i språklige fag.

Jeg kan ikke komme med noen historie med lykkelig slutt enda, for jeg sliter med å trekke fra og plusse på og bruker enda kalkulator på mobilen i butikken. Men jeg mener at alle KAN, bare at noen må jobbe ekstra for det. Jeg har ikke hatt noen drivkraft enda til å lære meg det, men det har DU. Krev den hjelpen du trenger, sloss for den. Får du ikke til/skjønner ikke, så gir du deg ikke før du har skjønt det. Alle kan! Og ikke gi opp drømmen din som sykepleier, bruk det som drivkraft!

Edit:

Kjæresten min har dysleksi, og den jobben han har nå krever at han skal ha gode skriveferdigheter og leseferdigheter, eller så kan ting gå forferdelig galt. Alt skal loggføres. Dette var drømmejobben hans, og han jobbet skikkelig hardt for å få det han ville. Og da mener jeg hardt! Så det er ikke umulig.

Da regner jeg med at du synes det er greit at TS administrerer morfin eller "hjerteberoligende" til din samboer når han er innlagt på sykehuset?!

• Liker 3
Skrevet

Sykepleie studiet har ingen krevende matte eksamen. De har eksamen i medikamentregning, dette er matte på 10 klasse nivå!!! Den vil nok være krevende for en med dyskalkuli. Jeg vil anbefale ts, dersom hun har lyst å bli sykepleier, se på mulighetetene til å ta eksamen i medikament regning før du begynner selve studiet. Denne eksamener er det mye stress rundt, og mange stryker pga dette. Hvis du tar den for deg selv, vil du ha god tid, og slippe stresset fra medstudenter. Masse lykke til.

Jeg har ikke tatt eksamenen det vises til selv, men strykprosenten ved ordinær eksamen skal visstnok ligge på 60 % ved HiOA. Enten er eksamenen krevende, ellers gir dagens sykepleierstudenter oss solid grunn til bekymring.

• Liker 1
Skrevet

Da regner jeg med at du synes det er greit at TS administrerer morfin eller "hjerteberoligende" til din samboer når han er innlagt på sykehuset?!

Jeg regner med hun har stått med en sterk 4/5 i eksamen, så det går nok bra da;)

Hvis alle skulle si ''jeg kan ikke'' så hadde det vært en trist verden.

Jeg gir iallefall ikke opp etter 1 forsøk, jeg er optimist med pågangsmot. Når noen sier jeg ikke kan, så sier jeg watch me.

Om så det ikke blir det aller beste resultatet, så har man iallefall prøvd og gitt det 100% av seg selv.

• Liker 2
Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Selv med dyskalkuli kan man lære altså, det handler om få rett lærer og lære riktige teknikker. Jeg har dyskalkuli, og sleit meg gjennom hele barneskolen. Har en ufortjent 2'er på vitnemålet fra ungdomsskolen, den skulle helt klart vært stryk. På videregående fikk jeg en helt fantastisk mattelærer, som med en gang så at det jeg sleit med ikke var slurvefeil som hadde vært gjenomgangere gjennom hele grunnskolen. Jeg fikk enormt god oppfølging og privatundervisning av en 3.klasseelev. Jeg har 6 på eksamen fra 1MX, det hadde ingen trodd.

Endret av Marmot
  • Liker 4
Gjest Ozelot
Skrevet (endret)

Og det var jo det jeg skrev i innlegget .... grunnet mine dårlige matteegenskaper, så går den drømmen i grus. Dessverre.

Edit: Jeg er TS

Endret av Frikke94
Skrevet

Jeg fikk såvidt 3 i førsteklassematte og sto på medikamentregning på første forsøk. Det er veldig enkel matte. Så med riktig hjelp kan en som sliter trene seg opp.

• Liker 1
Gjest Ozelot
Skrevet

Jeg regner med hun har stått med en sterk 4/5 i eksamen, så det går nok bra da;)

Hvis alle skulle si ''jeg kan ikke'' så hadde det vært en trist verden.

Jeg gir iallefall ikke opp etter 1 forsøk, jeg er optimist med pågangsmot. Når noen sier jeg ikke kan, så sier jeg watch me.

Om så det ikke blir det aller beste resultatet, så har man iallefall prøvd og gitt det 100% av seg selv.

Takk for at du er så oppmuntrende og positiv :) Skulle vært flere av deg :)

Annonse
Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg tok opp matte, siden jeg strøk i faget på 3 vgs, og hadde eksamen nå i mai. Trodde jeg hadde gjort det ganske ok på eksamen, skrev en del og på flere oppgaver. Gjorde mitt beste. Men nei, jeg hadde stryk :) kom ikke som noe sjokk. Har alltid vært en av de treigeste med matten, helt siden barneskolen. Veldig frustrerende

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt eksamenen det vises til selv, men strykprosenten ved ordinær eksamen skal visstnok ligge på 60 % ved HiOA. Enten er eksamenen krevende, ellers gir dagens sykepleierstudenter oss solid grunn til bekymring.

Den består bare av multiplikasjon og deling (enhetomregning). Den går ikke utenom ungdomsskolepensum, det at sykepleierstudentene klager over denne eksamen er helt uforståelig. Her er et eksempel på en eksamen gitt på HIO. http://www.su.hio.no/adm/eksamen/Medikament_041103_1.pdf

Anonymous poster hash: 7d14a...440

AnonymBruker
Skrevet

Den består bare av multiplikasjon og deling (enhetomregning). Den går ikke utenom ungdomsskolepensum, det at sykepleierstudentene klager over denne eksamen er helt uforståelig. Her er et eksempel på en eksamen gitt på HIO. http://www.su.hio.no/adm/eksamen/Medikament_041103_1.pdf

Anonymous poster hash: 7d14a...440

Den hadde ikke jeg stått på i det hele tatt.

Jeg kunne pugget meg til en ståkarakter, men i en stresset situasjon hadde jeg ikke hatt sjans. Da hadde jeg endt opp med å ta livet av noen.

Tror ikke man får stjerne i boka av å ta livet av pasienter

Anonymous poster hash: 79c75...cad

AnonymBruker
Skrevet

Har strøket flere ganger i matte på vgs selv.. Har sikkert tatt eksamen 6 ganger snart, for å få alle mattekarakterene i boks.

Jeg klarte det til slutt :) Stå på!

Anonymous poster hash: 83b11...b2e
AnonymBruker
Skrevet

Hadde selv matteproblemer i en evighet. For meg er det sånn at jeg kan gjøre noe hoderegning, og noe komplisert regning, men jeg kom fram til svaret på "feil" måte og veldig langt og kronglete. Jeg hang alltid etter, og tok opp den siste nødvendige matteeksamen etter videregående med hjelp av intensivtimer flere ganger i uka med en mattelærer over et halvt år, der jeg satt med matteboka nesten hver dag. Fikk 2. Ble fortalt at jeg hadde en slahgs dyskalkuli den siste tiden på vgs. Det verste er at man kan føle seg så dum, selv om man ikke er det.
Fikk enkle 6ere i nesten hvert eneste fag, scorer mensanivå på intelligenstester, fått Aer greit på høgskolen. Men konvensjonell matte, i tilsvarende tempo? :sukk:

Håper du får den hjelpen du trenger. Kanskje en god og tålmodig privatlærer med erfaring med dette. Det skal nok gå bra til slutt.

Anonymous poster hash: 619cd...27a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...