Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man si til dette da ?

Fjern straffen for flergifte

Stavanger Aftenblad 10. april 2004 11:46

De homofiles kamp er så godt som vunnet. Nå bør de liberale reformatorer ta fatt på et nytt område: Fjern straffen for de polygame. Det er ingen rimelig grunn til at det skal være straffbart å ha to koner eller tre ektemenn. I hvert fall ikke utover den belastningen det må være å forsøke å tilfredsstille flere ektefeller.

Hele artikkelen på:

http://aftenbladet.no/nyheter/kommentar/ar...rticleID=196249

Next

• 5 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Petter Falch Rasmussen
Skrevet

De homofiles kamp er så godt som vunnet. Nå bør de liberale reformatorer ta fatt på et nytt område: Fjern straffen for de polygame. Det er ingen rimelig grunn til at det skal være straffbart å ha to koner eller tre ektemenn. I hvert fall ikke utover den belastningen det må være å forsøke å tilfredsstille flere ektefeller.

Hele artikkelen på:

Next

Det er helt sant! Det er nok dessverre veldig mange fordommer og mye konservativ tankegang som fortsatt henger igjen, mange år etter at du skrev dette innlegget, men jeg tror vi som mennesker stadig beveger oss litt fremover og blir mer opplyste, frigjorte og hele mennesker.

Skrevet

Hele artikkelen på:

Next

Linken virker ikke. Men ellers kan dette bli en interessant utvikling å følge. Hvem vil vel ha to ektefeller, menn eller kvinner? :ler: Mer enn nok med én.

Skrevet

Om jeg hadde hatt bare én kone ville hun sikkert ha tipset meg om at tråden var fra 1974..

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet
Om jeg hadde hatt bare én kone ville hun sikkert ha tipset meg om at tråden var fra 1974..

2004 mener du?

Hva er nå vitsen med å dra opp ein såpass gammel tråd?

Skrevet
2004 mener du?

Hva er nå vitsen med å dra opp ein såpass gammel tråd?

Spør Petter Falch..

Skrevet (endret)

Flergifte vil alltid være aktuelt, iallfall hvis velferdsstaten raser sammen.

I muslimske land finnes det velstående menn som tar ansvar for flere koner.

Det finnes mange damer som ikke klarer å finne en bra mann uten å slippe seg ned på et "lavere" nivå, og jeg tror nok det å ikke bli gift, noen steder er ganske ille. Så hvis hun vil ha en mann som er "bra nok", så er vel deling løsningen.

Man kan jo leke litt med tanken her i Norge også. Tenk om det finnes en mann som er både klok, vakker, rik , dannet og omsorgsfull- er det ikke rett og rimelig at flere enn en kone skal få nyte godt av hans ekteskap?

Endret av I Grosny
Skrevet
Spør Petter Falch..

Som man spør Petter Falch får man svar av Petter Falch.

Vitsen med å ta opp en tråd fra 2004? Jeg blåser i når tråden var fra, egentlig, den kunne gjerne vært fra 1974 for min del. Det viktige var emnet, som jeg forsøker så godt jeg kan å spre bevissthet om. Det er vel like greit å svare på en allerede eksisterende tråd om emnet istedenfor å lage en ny?

Skrevet

Det finnes mange damer som ikke klarer å finne en bra mann uten å slippe seg ned på et "lavere" nivå, og jeg tror nok det å ikke bli gift, noen steder er ganske ille. Så hvis hun vil ha en mann som er "bra nok", så er vel deling løsningen.

Man kan jo leke litt med tanken her i Norge også. Tenk om det finnes en mann som er både klok, vakker, rik , dannet og omsorgsfull- er det ikke rett og rimelig at flere enn en kone skal få nyte godt av hans ekteskap?

Ja, det er mange land med flerkoneri som bruker det som en erstatning for velferdsstaten. Dette er imidlertid ikke å anbefale, synes nu jeg. Da gifter man seg liksom bare av praktiske årsaker. Jeg synes ikke man skal gi hele sitt liv til noen bare av praktiske årsaker. Slike steder er det også ofte lite ærerikt å ikke bli gift. Det er vel bare tullete! Stort sett er det alltid da snakk om flerkoneri, noen ganger om flermanneri. Men rent kjønnsnøytralt frelgifte, derimot, er noe vi kunne hatt her til lands, uten æres-, likestillings- og velferdsdefekter, men rett og slett fordi vi har nådd et nivå der vi innser at kjærlighet er det viktigste, og at man ikke skal fortelle folk hvordan de skal leve og ikke leve.

Skrevet

jepp! Jeg kan godt tenke meg ekteskap med 2-3 menn (samtidig) :D

Skrevet

Jeg ville iallfall fjernet klok og omsorgsfull fra lista om han vurderte å ha flere koner. Nei, en sånn mann ville jeg ikke hatt. Jeg vil ha en som elsker meg, og bare meg. Flerekteskap blir jo som en lovlig form for utroskap.

Skrevet
Jeg ville iallfall fjernet klok og omsorgsfull fra lista om han vurderte å ha flere koner. Nei, en sånn mann ville jeg ikke hatt. Jeg vil ha en som elsker meg, og bare meg. Flerekteskap blir jo som en lovlig form for utroskap.

En nær venn av min kjære har fire koner, og han er absolutt klok og omsorgsfull. Disse konene har blitt håndplukket av hans mor, og jeg tror de er en lykkelig familie. De bor i ett annet land.

Skrevet
Flerekteskap blir jo som en lovlig form for utroskap.

Utroskap er fullt lovlig det.

Og det er heller ikke utroskap om partene er enige. I så fall er vel også åpne forhold utroskap da? Synes det var en særdeles merkelig konklusjon.

Skrevet
Utroskap er fullt lovlig det.

Og det er heller ikke utroskap om partene er enige. I så fall er vel også åpne forhold utroskap da? Synes det var en særdeles merkelig konklusjon.

Lovlig, ja, men det blir jo mer allment godtatt enn det er nå.

Skrevet
Lovlig, ja, men det blir jo mer allment godtatt enn det er nå.

Utroskap er noe helt annet. Det handler om løgn , svik og bedrag. Og i land med sharialover straffes det hardt. I disse landene kan det være lov å ha flere koner.

Skrevet

Jeg tenker at flerkone/manneri må være greit dersom det er frivillig. Jeg ser ingen god grunn til at staten hverken skal eller burde ha rett til å legge seg opp i slikt. Så for all del, gift deg med hundre stykker om du vil. Personlig ville jeg aldri ønsket å være en del av slikt fordi det strider med verdier som er viktig for meg, men å nekte andre det fordi jeg selv ikke liker det blir helt feil.

Imidlertid ville jeg stilt meg SVÆRT skeptisk om dette skulle gjennomføres basert på press fra andre kulturer der flerkoneri inntreffer. Argumentene og motivasjonen for en slik lovliggjøring må være basert på liberale verdier!

Skrevet

Jeg tror ikke dette vil bli en aktuell problemstilling her i landet. Heldigvis

Skrevet
jepp! Jeg kan godt tenke meg ekteskap med 2-3 menn (samtidig) :D

Og om du finner 2-3 menn som vil gifte seg med deg (samtidig), så er det jo ikke bare slemt, men absurd, å skulle nekte deg!

Skrevet

Utroskap definerer jeg selv til å være at man gjør noe som er mot viljen til en av sine partnere OG at man forsøker å skjule det for vedkommende. Åpne forhold og flergifte er ikke utroskap, på noen måte.

Jeg tenker at flerkone/manneri må være greit dersom det er frivillig. Jeg ser ingen god grunn til at staten hverken skal eller burde ha rett til å legge seg opp i slikt. Så for all del, gift deg med hundre stykker om du vil. Personlig ville jeg aldri ønsket å være en del av slikt fordi det strider med verdier som er viktig for meg, men å nekte andre det fordi jeg selv ikke liker det blir helt feil.

Imidlertid ville jeg stilt meg SVÆRT skeptisk om dette skulle gjennomføres basert på press fra andre kulturer der flerkoneri inntreffer. Argumentene og motivasjonen for en slik lovliggjøring må være basert på liberale verdier!

Flerkoneri og/eller -manneri synes jeg ikke er så greit, selv om det er frivillig. Da blir det å gi en rettighet til ett kjønn som man ikke gir til det andre. Stjernepolygamier (altså at en person er gift med flere, uten at disse har rett til å gifte seg med andre), er sjelden bra.

Hvilke verdier som er viktige for deg strider flergifte (og muligens flerkjæresteri) mot?

Enig i det siste. Det skulle nesten latt seg gjøre å forby dem som utelukkende var interessert i flerkoneri, samtidig som man tillot liberalt, kjønnsnøytralt flergifte. En mulighet dette kanskje kunne blitt gjort på er ved noe à la den regelen som gjelder for personer mellom 16 og 18 som ønsker å gifte seg, at de i utgangspunktet ikke kan gifte seg, men om fylkesmann eller hva det er, finner skjellig grunn til det, kan han tillate det likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...