Gå til innhold

Nyser plutselig ofte, hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri brukt å nyse så mye, hender jo av og til, kanskje to ganger i måneden. Men i de siste dagene har jeg begynt å nyse flere ganger om dagen. Hva kan grunnen til det være? Er ikke syk eller noe.

Anonymous poster hash: ab94d...268
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/752666-nyser-plutselig-ofte-hvorfor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nyser man av støvallergi? Får man andre symptomer? Er litt støvete her..

Hvordan kan man sjekke om man har de forskjellige allergiene? Må man til legen å ta en test på hver ting, eller har de en test man kan ta så finner man ut om man har en allergi? Hvordan funker de testene?

• 2 uker senere...

Allergitestene funker ikke alltid helt perfekt, har jeg erfart.

Jeg nyser mye og dermed produserer en del blankt slim fra nesa. Jeg driver gjerne med dette på formiddagen. For min del er det nok en mix av støv og katter, og jeg velger å leve med dette. Altså mixen støv, katter og nysing. En eller annen dag startet dette plutselig, og har blitt værenede som et fenomen hele året. Kanskje verre i pollensesong pga mye partikler i lufta? Men pollensesong faller sammen med kattenes røytesesong.. Og støvsesong er det hele året hos meg.

Uansett; jeg har brukt Avamys (resept) en god stund, men tar en pause nå. Nysing og snyting er akkurat som før igjen. Akkja.

Annonse

AnonymBruker

Ingen her kan svare deg.

Jeg nyser hver sommer, jeg nyser når jeg tørker støv og støvsuger.

Likevel slår jeg ikke ut på noen tester i det hele tatt.

Sånn er det bare, og ikke gidder jeg leite etter et svar heller.

Anonymous poster hash: a0b9d...003
Gjest Blubberella

Jeg har også alle mulige allergisymptomer (nyser ofte, tett nese, rennende nese, kløe i nese og til tider kløende/irriterte øyne) og synes det kjennes ut som at jeg reagerer på husstøv. Jeg har tatt en generell allergitest hos fastlegen men den var negativ. Jeg har også vært hos øre/nese/hals-lege og blitt grundig undersøkt uten at han kunne finne noe galt. Den eneste diagnosen jeg fikk var tørr og irritert neseslimhinne med skorpedannelse (rhinitis sicca) og så fikk jeg resept på Avamys kortisonnesespray og beskjed om å bruke oljespray (sesamoljespray reseptfritt på apotek). Han mente også at denne tilstanden kan gi "en følelse av tetthet"... Jo takk for den men jeg kan love at jeg ikke bare føler at jeg er tett. Til tider får jeg nesten pustevansker dersom jeg puster gjennom nesen, og må åpne munnen for å få inn luft.

Avamys og oljespray hjelper bittelitt (nok til at jeg merker det godt hvis jeg går i perioder uten) men jeg er fremdeles tett og nyser mye selv om jeg bruker det jevnlig.

AnonymBruker

Jeg har aldri brukt å nyse så mye, hender jo av og til, kanskje to ganger i måneden. Men i de siste dagene har jeg begynt å nyse flere ganger om dagen. Hva kan grunnen til det være? Er ikke syk eller noe.

En nyser (rent teknisk) fordi noe irriterer luftveiene. Kan være støv, polen, tørre slimhinner, etc. Selve nysinga skal sende ut partiklene med en kraftig luftstrøm for å forhindre at de havner i lungene eller sitter i luftveiene og gnager og sliter på slimhinnene, så det er ikke noe allergi eller sykdomstegn i seg selv, men en nyttig rensemetode. (vi kan nyse om vi sniffer for ivrig på en blomst, åpner en melpose etc)

Anonymous poster hash: d60f0...10e

• Liker 1
AnonymBruker

legene sier at en blodprøve for å sjekke for allergi ikke alltid er nok, det eneste for å være helt sikker er prikktest ,

det kan være allergi , men prøv med reseptfrie allergitabletter en periode og se om det hjelper, viss det hjelper så sier du ifra til legen at du tror du er allergiker for du har prøvd ut allergitabletter mot den nysingen som du hadde så mye av at det irriterte/plaget deg , viss ikke det hjelper så snakker du med legen din om det og forteller at du har prøvd allergitabletter uten at det gjorde noen forskjell

jeg er av de som kan få de tablettene på blå resept- kravet for å få en medisin på blåresept er at du er avhengig av de mer enn tre mnd i strekk ,

jeg kan få to mnd pause i feb. mars -om våren ikke kommer for tidlig , i verste pollen og stikkebiter tida (knott, mygg , klegg, blenning, kveps, bier, osv) må jeg ha tre for dag de andre mnd trenger jeg en for dag,

Anonymous poster hash: 54ebd...442

Jeg har også alle mulige allergisymptomer (nyser ofte, tett nese, rennende nese, kløe i nese og til tider kløende/irriterte øyne) og synes det kjennes ut som at jeg reagerer på husstøv. Jeg har tatt en generell allergitest hos fastlegen men den var negativ. Jeg har også vært hos øre/nese/hals-lege og blitt grundig undersøkt uten at han kunne finne noe galt. Den eneste diagnosen jeg fikk var tørr og irritert neseslimhinne med skorpedannelse (rhinitis sicca) og så fikk jeg resept på Avamys kortisonnesespray og beskjed om å bruke oljespray (sesamoljespray reseptfritt på apotek). Han mente også at denne tilstanden kan gi "en følelse av tetthet"... Jo takk for den men jeg kan love at jeg ikke bare føler at jeg er tett. Til tider får jeg nesten pustevansker dersom jeg puster gjennom nesen, og må åpne munnen for å få inn luft.

Avamys og oljespray hjelper bittelitt (nok til at jeg merker det godt hvis jeg går i perioder uten) men jeg er fremdeles tett og nyser mye selv om jeg bruker det jevnlig.

Og jeg som trudde Avamys var uten kortison! Jeg fikk nemlig Rhinocort før, som selvsagt har 'cort' i navnet fordi den inneholder kortison. Legen ville en dag gi meg noe 'bedre', som jeg altså trudde var uten kortison. Jeg leser at det inneholder ' kortikosteorider'. Det høres ikke bra ut.

Jeg har de siste ukene tatt en pause for å se om jeg nyser like mye som før. Det gjør jeg. Nyser og snyter meg hele dagen. Men nå er jeg usikker på om jeg har lyst til å starte med Avamys igjen.

Gjest Blubberella

Og jeg som trudde Avamys var uten kortison! Jeg fikk nemlig Rhinocort før, som selvsagt har 'cort' i navnet fordi den inneholder kortison. Legen ville en dag gi meg noe 'bedre', som jeg altså trudde var uten kortison. Jeg leser at det inneholder ' kortikosteorider'. Det høres ikke bra ut.

Jeg har de siste ukene tatt en pause for å se om jeg nyser like mye som før. Det gjør jeg. Nyser og snyter meg hele dagen. Men nå er jeg usikker på om jeg har lyst til å starte med Avamys igjen.

Ø/N/H-legen mente Avamys var bedre enn Rhinocort fordi den ikke "spres" like mye ellers i kroppen men virker mer avgrenset lokalt. Jeg valgte å stole på dette og har prøvd den i perioder. Jeg nyser ikke mindre (da må jeg bruke antihistaminer i tillegg) men jeg er litt mindre tett.

Annonse

Gjest sweetsugar

Jeg også har begynt å nyse mer en hva jeg brukte å gjøre, og i tilegg er jeg veldig tett i nesa når jeg skal såve. Tror kansje det kommer av pollen, men pollenmedisinen funket ikke, så nå lurer jeg på om det er bikkjene mine jeg har begynt å reagere på. Har heller aldri reagert på det før.

Du kan prøve zyrtec allergimedisin å se om det hjelper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...