Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise en del dette året (og neste år forhåpentligvis), og har lest at det er lurt å ha med seg 2 kort, et vanlig bankkort, og et mastercard/kredittkort som reserve.

Så lurer jeg på hva som er det beste kredittkortet? Har googlet litt, og funnet et par uten årsavgift, og som har reiseforsikring (hvis man betaler mer enn halvparten av reisen med kredittkortet). Og så står det noen greier om nominell og effektiv rente, som jeg ikke forstår. Det er om å ha lavest rente sant? Er rentene noe du må betale uansett, eller er det kun hvis man betaler etter en viss periode (45/55 dager)?

Har visakort fra Sparebank1, er det lurt å ha samme bank, eller gjør det ikke noe å velge en annen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du bør velge et bank kort som er gebyrfritt å bruke både innlands og utlands. helst uten årsavgift og gjerne med noe som gir deg poeng.
Eks Bank norwegian sitt visa kort, eller kredit kort knyttet opp mot trumf etc.

som oftest begynner rentene å løpe rett etter betalings fristen er gått ut

Du må være obs på at når selskaper tilbyr opp til 45/55 dager rente fritt, så kommer det ann på når du bruker kortet ditt i mnd.

Eks visaxx har har betalings frist den 15 hver mnd, dvs hvis du bruker kortet 1 mai, så har du 46 dagers rente fri. men bruker du det 30 mai, så vil du bare få 17 dager rente fritt.

Det er en fordel å ha lavest mulig rente på kortet. og betal det helst innen betallings fristen, summene legge fort på seg med renter.

Skrevet

Men så lenge du betaler innen fristen, så har det ingenting å si om renten er lav eller høy?

AnonymBruker
Skrevet

Har man egen kode til kredittkort?

Anonymous poster hash: 9b582...fae
Skrevet

så lenge du betlaer hele beløpet innen fristen, så har ikke rentene noe å si nei.
Ja de aller fleste kreditkort har egene koder.

Skrevet

Som de andre skriver, betalt alltid regningen ved forfall, så spiller ikke rente noen rolle. Kortet bør ikke ha årsavgift. Vær obs på at hos mange løper det renter fra dag 1 hvis du gjør uttak av kontanter med kredittkortet, så sjekk prislista nøye. I såfall, bruk det kun til varekjøp og ta ikke ut kontanter med det.

Skrevet

Så lurer jeg på hva som er det beste kredittkortet?

"Det beste kredittkortet" finnes ikke,. Alt avhenger av hvilke fordeler du vektlegger. Skal du ha alle fordelene ender du opp med flere kort.

Mine favoritter er:

1, yABank, fordi det har BankAxept og derfor kan erstatte et vanlig bankkort. Alle stedet som tar kort, tar det kortet, (Også de som "ikke tar kredittkort") ePost-faktura (ikke AvtaleGiro/eFaktura) Reiseforsikring, kontantuttak i butikk.

2. 365Direkte God bensinrabatt, særlig på Esso (ca 80 øre). 3,65 % cashback på klær og sko,, Kan ha avtalegiro på hele beløpet. Ikke reiseforsikring

3. Norwegian Gratis i minibanker i utlandet, Reiseforsikring

4. Visa Gold 4 % på husholdingsvarer

Sjekk kredittkortet.com, du finner sikkert et som passer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...