Gå til innhold

Hva er magert pålegg?

Hedda-78

Anbefalte innlegg

OK, jeg er rimelig ny i denne sunnhetstrenden, men nå er det tydeligvis på tide.

Har litt problem med å orientere meg, så jeg bare spør: Hva er magert pålegg? Jeg har spist Mager ost fra tube, og kalkunfilet. Finnes det noe som er like magert? Og hva er definisjonen på magert? Et gitt antall kcal pr 100gr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Makrell i tomat, tunfisk, laks på boks, sardiner, skinke, agurk, kalkunfilétskiver (sånn som ser ut som skinkepålegg) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Makrell i tomat, laks på boks og sardiner er ikke magert pålegg.

Med det sagt, så ser jeg ikke noen grunn til å spise magert og dette er fine pålegg på skiven, skjønt jeg foretrekker ferskere vare.

Det er prosessert mat og sukker som er 'fienden', ikke fett.

:)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Darko

Alle prior sine kyllingpålegg er delicious. San man også bytte ut smør med mager smørost, typ philadelphia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålegget er ikke alltid det viktigste, det er hva du har under... Det er enormt mye kalorier i hvetemel, så bruk grove brødtyper eller knekkebrød, så kan du ha mer pålegg. Men det var ikke det du spurte om. Skinkepålegg, kalkun, kylling er veldig magert. Du får lette ostetyper av de fleste merker, men de er tørre og smaker lite. Smør og majones er veldig fett, og bør unngås så mye som mulig. Fyll på med grønnsaker, paprika, agurk og tomat passer på de fleste smørbrød. Da blir det også saftig uten smør. Når det er sagt kommer det egentlig an på mengde. Kaviar for eksempel 430 kcal per 100g, men når spiser du egentlig 100 gram kaviar? Om du bruker ca 5 gram kaviar på en skive (har ikke veid det, men tipper sånn ca) så får du kun i deg 22,5 kcal, selv om kaviar i utgangspunktet ikke er magert...

Nå går jeg selvfølgelig ut i fra at du regner kalorier og ikke karbohydrater. På lavkarbo kan du spise mye pålegg, og gjerne fete oster, smør og majones, salami og andre fete pålegg, men det er begrenset hva du kan ha under... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er også forholdsvis magert, og har en stor fordel med at det metter veldig godt og lenge. Så om du spiser to egg (stekt, kokt, eggerøre eller mager omelett) så får du i deg rundt 150 kcal, men er mett lenge, og kan kanskje droppe en av skivene. Det er rundt 100 kcal i en skive med veldig grovt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om du vil være sunn, så er det første du bør gjøre å kutte ut tankegangen om at magert er synonymt med sunt...

Anonymous poster hash: bcf55...3d8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du vil være sunn, så er det første du bør gjøre å kutte ut tankegangen om at magert er synonymt med sunt...

Enig. Trodde egentlig vi var over den hypen om at sunt tilsvarer lite kalorier. Vi trenger fett, proteiner, karbs og hele sulamitten - alle i sin moderate dose.

Anonymous poster hash: 90beb...9ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egg er også forholdsvis magert, og har en stor fordel med at det metter veldig godt og lenge. Så om du spiser to egg (stekt, kokt, eggerøre eller mager omelett) så får du i deg rundt 150 kcal, men er mett lenge, og kan kanskje droppe en av skivene. Det er rundt 100 kcal i en skive med veldig grovt brød.

Jøss, når ble 64% av energien fra fett regnet som magert? Men jeg støtter rådene dine. Kutt ned på (og gjerne ut) brød og spis masse egg!

Anonymous poster hash: bf5be...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, når ble 64% av energien fra fett regnet som magert? Men jeg støtter rådene dine. Kutt ned på (og gjerne ut) brød og spis masse egg!

Okey, så roter jeg kanskje litt med begrepene mine her (spiser lavkarbo, masse egg!). Men egg er sunt, metter godt, og selv om det i seg selv ikke er magert, så metter det såpass bra at du kan spare andre kcal da.. Var vel egentlig det jeg mente... Du kan spise ganske mye annet pålegg, og ende opp i samme kcal-mengde, men langt i fra bli like mett.. Så, etter min mening, er en brødskive med to egg er bedre enn to skiver med kalkunpålegg, fordi det metter bedre og lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okey, så roter jeg kanskje litt med begrepene mine her (spiser lavkarbo, masse egg!). Men egg er sunt, metter godt, og selv om det i seg selv ikke er magert, så metter det såpass bra at du kan spare andre kcal da.. Var vel egentlig det jeg mente... Du kan spise ganske mye annet pålegg, og ende opp i samme kcal-mengde, men langt i fra bli like mett.. Så, etter min mening, er en brødskive med to egg er bedre enn to skiver med kalkunpålegg, fordi det metter bedre og lengre.

Jepp, jeg er enig - og jeg spiser lavkarbo selv. ;) Jeg merker også at jeg blir mye mer mett av egg enn av grovbrød med magert pålegg. Jeg reagerte bare på at noen kalte egg for magert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg er enig - og jeg spiser lavkarbo selv. ;) Jeg merker også at jeg blir mye mer mett av egg enn av grovbrød med magert pålegg. Jeg reagerte bare på at noen kalte egg for magert.

Om jeg får forsvare meg litt her så skrev jeg "forholdsvis magert." :opplyser:

Kan også si det samme om makrell i tomat (kjøp filet, og pirk bort litt av tomatsausen da, er du snill...). Det er ikke magert i seg selv, men metter godt, og du kan fint droppe en skive, og heller spise en liten boks makrell, som gjør at du får i deg masse viktige fettsyrer, samt protein, istedenfor tomme karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg er rimelig ny i denne sunnhetstrenden, men nå er det tydeligvis på tide.

Har litt problem med å orientere meg, så jeg bare spør: Hva er magert pålegg? Jeg har spist Mager ost fra tube, og kalkunfilet. Finnes det noe som er like magert? Og hva er definisjonen på magert? Et gitt antall kcal pr 100gr?

Produkter som innholder mindre enn 10% fett regnet som magert pålegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smaker det dritt er det som regel sunt.

Mager skinke og kalkun/kyllingfilet-pålegg smaker ikke dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig. Trodde egentlig vi var over den hypen om at sunt tilsvarer lite kalorier. Vi trenger fett, proteiner, karbs og hele sulamitten - alle i sin moderate dose.

Anonymous poster hash: 90beb...9ed

Feil.

Vi trenger fett og proteiner. Det finnes ingen karbohydrater som vitenskapen beskriver som essensielle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...