Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt barn på nyfødtintensiven? Hvor lenge var barnet der før dere fikk dra hjem?

Del gjerne årsak til oppholdet også, hvis det ikke blir for privat.

Anonymous poster hash: b19f9...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen min tilbrakte den første natten der (ble født rett før midnatt), og jeg fikk han inn til meg på barsel formiddagen etter. Så det var heldigvis ikke lange oppholdet. Baby var 1 mnd prematur og litt kald, så de ville observere han litt.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min var der 14 dager. Det kom som et sjokk på meg - ante ikke engang at det var noe som het nyfødtintensiven... :-(

Fødselen ble satt i gang noen uker før tiden fordi han hadde sluttet å vokse. Han veide bare 2 kg da han ble født i uke 37. Fødselen var tøff for han så han klarte ikke å puste da han kom ut. Ble derfor lagt på nyfødtintensiven for pustehjelp og overvåkning. Han kom seg fort, men sov hele tiden og klarte ikke å få i seg melk. Han fikk derfor mat i sonde (prøvde å amne hvert måltid, men han sovnet). Ble derfor en del timer på pumperommet for min del. Etter 2 uker fikk vi dra hjem, enda han ikke hadde klart å amme et helt måltid. Det gikk seg til hjemme, men ble en del bekymringer for om han fikk i seg nok mat.

Jaja, dette er over 2 år siden nå. Likevel får jeg klump i magen og gråten i halsen. Nå venter vi snart en til, og jeg håper virkelig vi slipper opphold der nå...

Har du en historie å dele, TS??

Anonymous poster hash: e4cd0...7eb

AnonymBruker
Skrevet

Har du en historie å dele, TS??Anonymous poster hash: e4cd0...7eb

Går det bra med sønnen din nå? Gratulerer med graviditeten. Håper det går bra denne gangen.

Vi var på nyfødtintensiven i 6 uker pga en sjelden sykdom barnet hadde (som vi ikke visste om på forhånd). Var i vår egen boble, det er nå i etterkant jeg har begynt å tenke på de andre som var der også. Derfor jeg gjerne vil høre andres historie. Var noen der som var premature vet jeg, men som ellers virket friske.

Anonymous poster hash: b19f9...1b7

AnonymBruker
Skrevet

Min var der i to uker. Ikke egentlig så nøye hvorfor, det viktigste er at det går bra i dag.

Det var en veldig spesiell opplevelse. Vi ble godt tatt vare på, men ingenting kunne ha forberedt meg på å se babyen koblet til full overvåkning. Den tiden vi egentlig normalt sett ville ha brukt for å bli kjent med babyen, få igang ammingen og generelt komme oss sammen ble noe helt annet.

Jeg slet i lang tid etterpå med å føle at det var mitt barn. På nyfødtintensiven hadde jeg null kontroll og ansvar for babyen og det gjorde at jeg ikke fikk noen naturlig overgang til babytilværelsen. Ikke fikk vi noen form for opplæring i stell heller og var stort sett overlatt til oss selv med ammingen.

Det satte spor å føle seg så tilsidesatt i omsorgen for babyen. Jeg vet, rasjonelt sett, at det var til babyens beste, men det gikk lang tid før ting gikk greit.

Anonymous poster hash: 15bb2...b9d

Skrevet

Min var der bare ett døgn. Pustet ikke bra nok etter fødsel.

Skrevet

Min var hele 3 uker på nyfødtintensiven. Jeg hadde en vanlig og fin fødsel til tross for at den ble satt i gang 5 uker for tidlig, men han fikk ikke puste selv da han kom ut. Han ble lagt i respirator den første stunden, så gikk han over til cpap.

Han fikk mat gjennom noen ledninger som gikk inn i navelen, men han klarte ikke å fordøye noe den første stunden.

De første 4 dagene fikk verken jeg eller mannen lov å holde lillegutt, da han hadde så mange ledninger festet til kroppen, også var han veldig utmattet. Så det var en tung start.

Det gikk seg heldigvis til, og avdelingen var veldig flink hele veien.

Skrevet

Vår var der i en drøy uke. De var redde for at han hadde pådratt seg en infeksjon før fødsel (feber, høy CRP og HELLP-syndrom på meg) og satte han derfor på antibiotika. I tillegg var han litt prematur, ganske svak, slet med å spise og fikk derfor sonde, og hadde en mor som ikke var i stand til å ta seg av han noe særlig de første 6 dagene.

Skrevet (endret)

*Dobbel*

Endret av SmallTalk
Skrevet

Var der i 8 dager. Hun var dysmatur (fått lite næring på slutten så hun var liten, noe de ikke fanget opp på kontroller i forkant), hadde høy crp og var forventet gulsot pga rhesusimmunisering. Fikk sonde de første dagene, deretter flaske med donormelk og etterhvert nan. Tok endel dager før ammingen var på plass. Ikke så rart kanskje, med keisersnitt og tok mange timer før jeg fikk se henne. (kun et lite møte, før jeg ble trillet på barsel og måtte vente til neste dag med å se henne) Var syk av infeksjon og ganske dårlig selv noen dager. men gikk veldig fint med lille:)

Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av Amanlis
Skrevet

Min minste var der i en ukes tid. Født fem uker prematur, var slapp og hadde lavt blodsukker. Han var stor, men hadde umodne lunger og fikk pustehjelp. Jeg har diabetes og mitt blodsukker var høyt mot slutten så gutten la på seg, men var umoden da han ble født.

Lå i kuvøse fikk pustehjelp og mat via sonde.

Var tøft for meg å være der, ikke alle sykepleiere skjønte hvorfor en så stor gutt skulle være der. Heldigvis satte legen de litt på plass.

Skrevet

Tvillingene mine var der i underkant av en uke, da de ble født 4 uker for tidlig. Hun ene hadde litt problemer med å puste selv, men ellers var de der bare fordi de var så små og premature.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min var der kun i noen timer. Han var sliten etter en lang fødsel (29 timer med rier), så han skrek ikke da han ble født. Han pustet selv, men de ville ta han med på nyfødtintensiven for undersøkelser og for å se an formen. Tenker mye på det i ettertid, at jeg ikke fikk han opp på brystet med en gang, at far ikke fikk klippe navlestrengen, og at vi ikke var til stede ved måling av lengde og veiing. Men men, det viktigste var at han ble tatt hånd om, og at han tross alt var i god form.

Han ble forresten født til termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...