Gjest Phair Skrevet 13. april 2004 #1 Del Skrevet 13. april 2004 Hvordan lager man den perfekte brune sausen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. april 2004 #2 Del Skrevet 13. april 2004 Brunsaus er den eneste sausen jeg lager fra kjøpings. Sånne Toro blokker med brunsaus. Lager den etter pakken, men erstatter litt av vannet med saften fra en appelsin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 13. april 2004 #3 Del Skrevet 13. april 2004 Perfekt og perfekt, men; Har 2-3 ss smør i stekepanna, rører i 4 ss hvetemel, og har plata på fire/fem. Rør hele tida, med tresleiv slik at den ikke svis (reguler varmen om plata blir for varm). Når jevningen er ordentlig brun, has den enten på matpapir, eller rett i kokende vann (5-7 dl) i kasserollen (ha i 5 dl. og mer etterhvert om den er for tykk). Saltes (evt. buljongterning) og pepres. Finhakker 1 løk, has i kjelen. 4-6 skiver brunost. Røres ut. Press i litt sitron om du har. Evt. paprikapulver. Etv. en skvett soyasaus, eller soppsaus. La sausen godgjøre seg på svak varme i 10-15 minutter. Smak om den mangler noe. Du kan også lage mer jevning, og fryse ned til senere bruk. Har du i mer vann, og lager en tynnere saus, blir den mer kalorifattig, men er god likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phair Skrevet 13. april 2004 #4 Del Skrevet 13. april 2004 Perfekt og perfekt, men; Har 2-3 ss smør i stekepanna, rører i 4 ss hvetemel, og har plata på fire/fem. Rør hele tida, med tresleiv slik at den ikke svis (reguler varmen om plata blir for varm). Når jevningen er ordentlig brun, has den enten på matpapir, eller rett i kokende vann (5-7 dl) i kasserollen (ha i 5 dl. og mer etterhvert om den er for tykk). Saltes (evt. buljongterning) og pepres. Finhakker 1 løk, has i kjelen. 4-6 skiver brunost. Røres ut. Press i litt sitron om du har. Evt. paprikapulver. Etv. en skvett soyasaus, eller soppsaus. La sausen godgjøre seg på svak varme i 10-15 minutter. Smak om den mangler noe. Du kan også lage mer jevning, og fryse ned til senere bruk. Har du i mer vann, og lager en tynnere saus, blir den mer kalorifattig, men er god likevel. Så bra, tusen takk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 13. april 2004 #5 Del Skrevet 13. april 2004 Hva skal du lage den til da? Det er jo litt vesentlig, syns jeg i alle fall Jeg pleier å ta vare på kraft/sjy. Så koker jeg det opp i en kjele, blander i en teskje med buljong, tar i meljevning mens jeg rører godt. Smaker til med salt og pepper og lar det koke en stund. og på slutten tar jeg i kremfløte *nam* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 13. april 2004 #6 Del Skrevet 13. april 2004 Til kjøttkaker og slikt bruker vi en pose kjøttkakesaus, "en dæsj" fra en pose rødvinssaus og "en dæsj" fra en pose viltsaus. Kjempeenkelt, og kjempegodt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 14. april 2004 #7 Del Skrevet 14. april 2004 'Vanlig' brun saus, til kjøttkaker osv osv lager jeg med et par ss margarin, et par gode ss med hv.mel, bruner dette godt under omrøring. Tilsetter vann under enda mer omrøring. Litt buljong, pepper, evt salt, en dæsj negro. Kokes litt for å få 'satt' smaken.... Etter hva vi skal ha den til putter jeg oppi fløte, brunost, tyttebær, løk osv osv etter hva jeg finner på og hva som passer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 14. april 2004 #8 Del Skrevet 14. april 2004 Siden jeg er allergisk mot melk, er min melkefri. Har jeg kokt poteter først, bruker jeg potetvannet, tilsetter et par spiseskjeer med mel, rører godt ut. Så tilsetter jeg et par dråper sukkerkulør for å få farge. (det er egentlig juks, mormor som er ekspert på brun saus, synes det er hårreisende ) deretter tilsetter jeg en terning med grønnsaksbuljong, litt chillipepper, muskat og nykverna pepper. Så tar jeg oppi en løk, og lar den koke med. Lar det hele koke til melsmaken er forsvunnet. Tilsetter litt havsalt på slutten. Denne sausen er lav på kalorier, foresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 14. april 2004 #9 Del Skrevet 14. april 2004 'Vanlig' brun saus, til kjøttkaker osv osv lager jeg med et par ss margarin, et par gode ss med hv.mel, bruner dette godt under omrøring. Tilsetter vann under enda mer omrøring. Litt buljong, pepper, evt salt, en dæsj negro. Kokes litt for å få 'satt' smaken.... Enig med Skrållan, det er dette som er den "klassiske" brunsausen. Den blir selvsagt enda bedre dersom du bruker ordentlig kjøttkraft i stedet for buljong (dessuten bruker jeg alltid løk i). Og så er jeg egentlig enig med GreenSkys mormor i at sukkerkulør er juks , det blir aller best dersom du har tålmodighet til å brune jevning så lenge at den blir ordentlig mørk (men det hender nok at jeg jukser.... :oops: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miapia Skrevet 14. april 2004 #10 Del Skrevet 14. april 2004 Lar det hele koke til melsmaken er forsvunnet. Er det sant? Hvor lenge bør sausen koke? Blir aldri helt fornøyd med smaken, jeg, spesielt hvis jeg ikke har kraft/sjy - kanskje jeg ikke koker den lenge nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. april 2004 #11 Del Skrevet 15. april 2004 minst 5 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2004 #12 Del Skrevet 18. april 2004 Den perfekte sausen får du om du har tatt vare på kraften fra det du har kokt/stekt. Kok ut pannen. Bruk gjerne Maisennamel. Sausen blir blank og fin. Det er bare her oppe i Nord vi bruker hvetemel. Litt ekstra smak får du om du har en buljong oppi. Til slutt creme frech. Husk sile sausen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå