Gå til innhold

Avlastning/ gutt 8 år med AD/HD


Isa

Anbefalte innlegg

Samboeren min har en nevø på 8 år som lider av hyperaktivitet/ADHD. Moren (søsteren til sambo) har fått trusler (vet ikke fra hvem) om at hun blir tatt fra ungen om hun ikke sender ham bort så hun får avlastning en helg per måned.

Hun har også en "frisk" sønn på 6 år som krever sitt.

Hun ringte sambo og var helt på gråten; gutten ville ikke til noen andre enn sambo og meg. Han ringte meg fra jobben idag, bunnløst fortvilet, og spurte meg om det er ok at vi har ham en helg hver måned. Så klart det var ok for meg; ingen skal få ta fra henne ungen. HAN HAR EN FAMILIE; OSS, OG DA STØTTER VI DEM. Uskreven lov.

Vi får betalt for det, opptil 2500 kr per gang... Sambo nektet å ta imot, men de sto på sitt. (tror det var kommunen der hun og barna bor)

Jeg har ingen erfaring med barn med sånne problemer, og er så nervøs for om jeg kommer til å klare å sette grensene han trenger osv. han trenger MYE sterkere grenser enn barn flest.

Kan noen med erfaring være så snill å skrive litt om hva jeg kan vente meg?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han trenger grenser ja, men også forutsigbarhet og satte rutiner bl. a

ta kontakt med et helsesenter/helsesøster f. eks for informasjon/litteratur.

Vh Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Har en bror som har snev av ADHD og det har ikke alltid vært like lett....

Det jeg har lært er man kan ikke lese for mye om det og kan aldrig få for mange råd,men det meste må man finne ut av seg selv for hvert barn med denne diagnsen er forskjeldig og trenger forskjeldige ting og det finner du fort ut av.....

Bare vær rolig og ikke vis at du er stresset for da blir allt værre,ikke heve stemmen ,men heller være bestemmt og konsekvent....

Det er slitsomt,men når du ser at de blir roligere og stoler på deg så får man noe tilbake og det virker ikke så nytte løst lenger icon_smile.gif

Lykketil

klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

helt enig med Lottemor. Ikke bli stresset. Og vær snill med gutten. Husk at alle har følelser. Men sett grenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært støttekontakt og avlaster i mange år for en gutt med autisme og ad-hd som hoved-diagnose. Det har til tider vært ekstremt slitsomt, men også til tider veldig fint.

Det er helt sikkert veldig individuelt hva brukerern trenger av støtte, men i dette tilfellet var det veldig viktig å være konsekvent, konsekvent og konsekvent. Han krevde veldig mye oppmerksomhet, og fikk han ikke det, så fant han på all mulig galskap for å få oppmerksomhet. Jeg lærte tidlig at det å straffe ham stort sett bare gjorde at han fikk ekstra oppmerksomhet, noe som jo er helt topp, og det var faktisk lurere å ignorere det han gjorde hvis det var mulig (selvfølgelig var dette ikke så enkelt da han balanserte på tak-mønet, men...) Ros for positive ting var mye mere effektivt enn kjeft for negative ting.

Det var også veldig viktig med rutiner. Hvis noe ble annerledes enn han hadde forventet så var det krise.

Men det har vært veldig mange fine stunder også, der han har vært veldig rolig, og han hadde en tendens til å komme med de mest sjarmerende utsagnene av og til!

Jeg var på et par kurs i regi av kommunen. Disse kursene var veldig generelle, og jeg kan vel ikke si jeg satt igjen med så veldig mye. Men jeg har vært veldig opptatt av å lese og oppdatere meg gjennom aviser og bøker. Biblioteket har helt sikkert bøker du kan låne.

Ellers så har det vært viktig for meg å ha en god dialog med foreldrene. De har jo tross alt ganske mye mere erfaring enn meg. De har også satt veldig pris på at jeg har fortalt om alt som har skjedd i den perioden jeg har hatt han, både av positive og negative ting.

1212[ Dette Innlegg er endret av: Langstrømpe den 2002-06-10 13:12 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...