Gå til innhold

Naboene legger seg oppi alt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi overtok et nesten ferdigstilt nybygget hus i et fint nabolag høsten 2012. Huset ble solgt under takst pga, diverse konflikter mellom de to som skulle bo her (samlivsbrudd) og pga. andre årsaker så fikk vi det da til litt under takst. Det er ikke snakk om en kjempesum.

Min mann som har gode kontakter innen byggebransjen fikk på plass håndtverkere som snekkere, elektriker, rørlegger og i november flyttet vi inn. Så fort snøen gikk og ting tørket opp litt ble verandaen ferdig og min søster som er en racer på hage fikk beplantet hagen sammen med meg og vår mor som også er hagegæærn. Vi sjauet på og koste oss. Nå er det møblert og grillen er på plass sammen med puter, pledd, parasoller og ja... det som hører med.

Men de nære naboene våre, de hagen vår grenser til skal hele tiden kommentere hvor "fort alt har gått" og at de synes vi har det fint. Ikke noe galt med det men det er tydelig at de er litt småsure. For to timer siden var jeg ute for å henge opp sengetøy og da ble det en diskusjon om hvor fint og dyrt det så ut. Jeg svarte at jeg ikke visste hvor mye det kostet og at vi fikk det til bryllupet- da kom nabodama over plenen og tok tak i laknene og fant merkelappen der det stod "Lexington" og okket og ajet seg over at det var DYRT merke. Så ville hun opp på verandaen og se på utemøblene. Heldigvis var jeg kjapp i hodet og sa at det passet dårlig siden jeg og mindredatteren min skulle dra og handle. Da vi kom hjem spratt hun opp av stolen sin og kom bort og ville se i handleposene #vaffrno spennende vi hadde kjøpt".

Vi er en vanlig familie men har bra økonomi og kan stort sett gjøre det vi vil men dette synes jeg er slitsomt. Vi har ikke lyst til å være nabolagets snobber og ikke er vi snobber heller. Har ikke lyst til at de skal vite hvor vi skal i ferien heller.

Noen gode tips om hvordan få slutt på denne snokingen og masingen.

Anonymous poster hash: f0320...5d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

OI, lengre neser er det lenge siden jeg har hørt om altså!!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva i hr....? Skryt og skryt. Mye man skal lese her, blir overrasket ofte .

Anonymous poster hash: e9cf4...d30

AnonymBruker
Skrevet

Synes hun høres litt koselig ut jeg, hun synes sikkert dere har det kjempefint og er intr. i hage og interiør selv - men får det kanskje ikke til/har ikke råd.

Kanskje du skal invitere henne på kaffe og vise litt interesse for dine nye naboer selv?

Har en flott gammel dame til nabo selv, hun synes alltid det er spennende å se hva vi har fått til i hagen og ute - men hun får ikke så mye hjelp av familien sin selv og får ikke laget det til slik hun vil selv, så hender jeg hjelper henne litt :) Bare hyggelig det.

Anonymous poster hash: 7982f...b9b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha! Jeg har noen naboer som legger nesen sin opp i ting selv. Hørte forleden en av dem si til en annen nabo at jeg hadde så dyre sko, jeg hadde nemlig satt fra meg skoene utenfor døren og hun hadde sjekket merket og pris, må ha googlet det heller noe. Jeg måtte gå forbi dem med Prada-solbrillene mine på, og det var noen megetsigende blikk ja. Passer derfor på at de får meg seg når jeg drar på telttur eller kjøper inn store mengder med linser og billig pasta og slikt. De greier ikke helt å plassere meg i snobbekategorien lenger.

Anonymous poster hash: 98756...f7c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun bare prøver å vise interesse og være hyggelig?

Og så oppfatter du henne som nysgjerrig fordi hun gir komplimenter...

Anonymous poster hash: e5893...007

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Hun prøver vel bare å bli kjent med naboene sine.

Det et ikke farlig å gi litt av seg selv altså.

• Liker 4
Gjest Seajewel
Skrevet

Det virker som en litt klumsete måte å prøve å bli kjent med deg på. Sikkert ikke vondt ment. Du kan jo invitere henne på en kaffe på verandaen en dag, så kanskje hun roer seg litt etter det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

• Jeg forstår ikke dette med at folk skal ta absolutt alt i verste mening!
  • Selv bor jeg nå i et nabolag der ingen bryr seg om noen eller noe som helst, og jeg savner det gamle nabolaget mitt med koselige eldre nabodamer som brydde seg om hverandre på en god måte. Selv bakte jeg kake her en dag og ba noen av naboene på kaffe ute på fellesarealet. Ikke en kjeft som kom. De så bare rart på meg og hastet inn i sine egne huler. Sladder farer de med likevel, selv om de ikke kjenner folk. Dømmer et menneske de ikke har snakket en hel setning med nord og ned- utifra Gud vet hva.
  • Jeg vil mye heller ha en nabodame som er interessert i hvordan jeg har det og i å slå av en prat, selv om det betyr at hun ser på merket på sengetøyet mitt. Hun vet vel ikke helt hvordan hun skal få i gang en dialog med deg da, kanskje du virker så avvisende at hun blir usikker, og da kan en gjøre og si en del dumt. Mange som ikke forstår det. Synes du virker kald og muligens noe paranoid..

Anonymous poster hash: 37411...451

• Liker 6
Gjest Eurodice
Skrevet

Koselig er det en som skriver om denne nabodamen. Jeg tror heller hun ikke er helt god i hodet. Hva er dette for slags oppførsel da, kommentere hver minste ting de nye nabene gjør, snoke i sengetøyet på snoren, kikke i handleposer osv.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde tørna hvis naboen hadde sprettet/sprattet (hjelp, Arabella! :fnise: ) opp av stolen hver gang jeg kom hjem med handleposer for å se hvafforno spennende jeg hadde kjøpt!

Det er tross alt forskjell på det og invitere på en hyggelig kaffeprat.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg hadde tørna hvis naboen hadde sprettet/sprattet (hjelp, Arabella! :fnise: ) opp av stolen hver gang jeg kom hjem med handleposer for å se hvafforno spennende jeg hadde kjøpt!

Det er tross alt forskjell på det og invitere på en hyggelig kaffeprat.

Sprøtti på landsens dialekt :ler: . (Det heter hadde sprettet)

Skrevet

Ja, tenkte meg at det var sprettet. Men på min dialekt ville det blitt spruttet eller noe- iallefall hvis man er halvtrøtt om kvelden.

Ferdig avsporing. :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen.

jeg oppfatter ikke dette som i at hun vil kjent med oss. Det er i så fall en merkelig måte å gjøre det på. Kikke oppi handleposene, ta på varene og kommentere dem?

Jeg skal invitere henne over på kaffe istedet og se om jeg kan vri samtalen over på noe annet enn materielle ting. Takk for forslag folkens.

Anonymous poster hash: f0320...5d4
  • Liker 2
Skrevet

en nabo har hele tiden vært litt for nysgjerrig på hva jeg foretar meg også, men jeg har kommet "over" det, og hun har roet seg heldigvis... var visst bare forandringen med "ny" nabo som gjorde det.

Skrevet

En ting er å ville bli kjent med naboene sine, men å gjøre det på denne måten er da virkelig ikke normalt! Det kan jo være at hun faktisk har litt problemer med å finne noe å prate med dere om siden dere er nye og dere ikke har hatt noe felles i utgangspunktet. Og så blir det så feil.

Hva med at du går til henne og skryter litt av hennes hage? Og tilbyr deg å hjelpe til litt hvis hun gir uttrykk for at hun ikke får det helt til?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syns ikke det virker som utelukkende vennlig interesse dersom det skal kommenteres hvor "dyre" tingene deres er. Om man vil være vennlig så er jo det nettopp en ting man IKKE kommenterer, så det virker mer som om hun prøver å gi deg inntrykk av at man ikke kommer her og kommer her og brisker seg med flotte saker midt i DERES nabolag.

Å være litt misunnelig er kanskje menneskelig, men å ta det ut på den bedrestilte naboen er både nedrig og smålig. Likevel så er det enkelte som bare ikke har integritet nok til å la vær. Pluss, er man freidig nok til å eksaminere klesstativ og handleposer, så ser de det garantert som en rettighet å slarve om det også, sannsynligvis til alt som kan krype og gå.

Jeg ville ikke vært så redd for å framstå som "nabolagets snobber" var jeg deg. Om de sitter inne med denne egenskapen så er det fint lite du kan få gjort med akkurat det, så drit i det heller. Dere har penger - stå for det, ikke prøv å skjule det, da blir det bare uendelig slitsomt å leve der.

Hva som er ganske sikkert er at det ikke bare er du som har sett deg lei på damen. Så hva du gjør er å være så hyggelig og åpen mot alle som du kan. Be henne, og andre, på kaffe, eller hva som helst, bli kjent, og ikke skjul at dere har god råd, dere må bli kjent som de dere er og dette er en del av pakka. "Take it or leave it" liksom. Så vil de etter hvert "overse" økonomi-delen og ta dere for de dere er - er hva jeg tror.

Og naboen din, det værste sånne vet er å få vennlighet tilbake, og enda værre er det å få MER enn de ber om. Så hva du gjør er dette:

Kommenterer hun at det er dyrt - smil varmt tilbake og si "Ja, jeg er glad i god kvalitet". Er hun nysgjerrig på handleposene så overlever dem (litt demonstrativt) til henne og si med det sukkersøteste smilet du kan: "Du er hjertelig velkommen til å gjennomsøke dem om du vil". (Da burde hun i det minste bli flau nok til å avslå, og du er kvitt slike spørsmål i framtiden)

Det kommer kanskje til å irritere henne noe voldsomt, men samtidig får hun ikke has på deg, hvilket irriterer henne mer. Samtidig så er du så hyggelig at hun ikke har noe å mislike deg for, noe som vil irritere henne enda mer. Og det værste: du tar fra henne alt hun kan sladre til naboene om. Resultatet blir at hun etter hvert holder fred, og finner det mest fornuftig, om enn irriterende, å være venner med deg.

Endret av Flair
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...