Gå til innhold

hva tror du skjer med boligmarkedet framover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

blir prisene høyere - flatere eller lavere?

Ville du kjøpt nå? Som førstegangskjøper....

Anonymous poster hash: f0c9c...fcb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpt. Heller det enn å bruke penger på å leie.

Skrevet

Tror nok vi får litt stigning i ett par år til før det flater ut, dog ikke like vilt som vi har hatt til nå.

Om det da bare flater ut eller om bobla sprekker totalt er vanskelig å spå, men siden jeg eier selv så håper jeg ikke det :P

Om den gjør det så kan vi oppleve ganske store fall, snakkes om opp mot 20%

Pdd så tror jeg jeg ville kjøpt, men om markedet hadde flata ut og bobla var i ferd med å sprekke så tror jeg jeg ville hatt litt is i magen å sett ann markedet litt, er lite gunstig å kjøpe på topp for kunn å være med på nedturen, da er det mer lønnsomt å leie i ett år eller to :)

Skrevet

Jeg tror boligprisene flater ut i løpet av de nærmeste to årene. Vi vil fortsatt se en svak prisoppgang, men den vil nok ligge nærmere økningen til konsumprisindeksen. Jeg tror ikke den reelle prisoppgangen. Muligens vil det bli noe nedgang om et par år.

Hvordan er din situasjon i dag? Hva betaler du i husleie? Er bosituasjonen god eller tilfredsstillende, eller er du veldig klar for noe eget? Hvordan ser du for deg framtida om fem år? Med mindre du bor superbillig i dag, vil jeg anbefale deg å kjøpe. Kjøp noe som du kan bo i i minst fem år, helst mer. Ta høyde for at du tåler en renteoppgang og en rente på seks prosent uten å miste nattesøvnen. Å eie egen bolig gir deg trygghet, og du er fri til å pusse opp og gjøre som du vil. Det kan også gi økt livskvalitet.

Jeg må legge til at jeg ikke har utdanning på dette fagområdet, og det er derfor synsing/tipping fra min side.

Skrevet (endret)

10-20 år så vil prisene rase. Andelen av en fulltidslønn folk her i Norge bruker på en vanlig nøktern bolig er i verdenstoppen og ikke bæredyktig. Den blir holdt oppe av kunstig boligregulering hvor utbyggere ikke får bygge der de vil og hvor mye de vil. Priser kan aldri øke slik de gjør siden folk ikke kan bruke mer på bolig enn de tjener. Og da bil boblen sprekke.

En bolig er en forbruksgjenstand som blir slitt og i dårligere stand om man ikke investerer mye. Like fullt er det den eneste som går opp tilsynelatende i verdi.

Hadde markedet vært normalisert hadde boliger idag kostet halvparten av det de gjør. Og derfor spår jeg at innen den tid nevnt over vil boliger nettopp det, halveres i verdi i snitt. På 20 år har boligprisen økt det dobbelte av lønnsøkningen.

Endret av Guybrush

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...