AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #1 Skrevet 20. juni 2013 Tenker jeg skal prøve å lage bacalao for første gang i helgen. Har egentlig aldri vært så glad i det inntil jeg var på en restaurant for litt siden og fikk smake en helt nydelig variant. Denne var ikke full av store biter, men mer som en suppe med poteter og fisken var lagt oppi etterpå virket det som. Er det en ide å kjøre alt til pure når det er ferdig kokt? Noen som har noen tips? Anonymous poster hash: b457d...888
skruf Skrevet 20. juni 2013 #2 Skrevet 20. juni 2013 (endret) Tror ikke det vil bli så bra hvis du kjører bacalaoen til en pure! Når jeg lager bacalao så koker jeg den lenge, da blir potet og fisk veldig møre, og løser seg litt opp. Dessuten skjærer jeg klippfisken i små biter, og likedan potetene i tynne skiver. Når jeg lager bacalao så bruker jeg; Klippfisk Potet Løk Hvitløk Spanskpepper Vann Hakkete tomater Tomatpurre Olivenolje Legger opp i gryten sånn; Potet, klippfisk, løk, hvitløk og spanskpepper, tomatpurre, boks med krønsja tomater. Deretter tar jeg et nytt lag. Tømmer ca 2dl olivenolje langs kanten, sånn at det renner nedover mot bunnen, deretter ca halvveis opp med vann. Ikke ta helt opp med vann, da bacalaoen synker sammen under koking, heller etterfyll underveis hvis du ser det blir lite vann. Kok opp, og deretter la den småputre under lokk, i gjerne en times tid. Rør litt om av og til. Redigerer litt; Husk å legg klippfisken i vann morgenen før du skal lage bacalao. Bytt vannet om kvelden, og likedan neste morgen. Jeg bruker alltid å lage skikkelig stor gryte, for bacalaoen er nesten enda bedre dagen etter når du varmer den opp igjen:) Endret 20. juni 2013 av maya76
Gjest gjest17 Skrevet 20. juni 2013 #3 Skrevet 20. juni 2013 Tror ikke det vil bli så bra hvis du kjører bacalaoen til en pure! Når jeg lager bacalao så koker jeg den lenge, da blir potet og fisk veldig møre, og løser seg litt opp. Dessuten skjærer jeg klippfisken i små biter, og likedan potetene i tynne skiver. Når jeg lager bacalao så bruker jeg; Klippfisk Potet Løk Hvitløk Spanskpepper Vann Hakkete tomater Tomatpurre Olivenolje Legger opp i gryten sånn; Potet, klippfisk, løk, hvitløk og spanskpepper, tomatpurre, boks med krønsja tomater. Deretter tar jeg et nytt lag. Tømmer ca 2dl olivenolje langs kanten, sånn at det renner nedover mot bunnen, deretter ca halvveis opp med vann. Ikke ta helt opp med vann, da bacalaoen synker sammen under koking, heller etterfyll underveis hvis du ser det blir lite vann. Kok opp, og deretter la den småputre under lokk, i gjerne en times tid. Rør litt om av og til. Hørtes nydelig ut, skal prøves! :-)
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Men noe må de jo ha gjort for å få den fløyelsmyk. Løken i foodprosessor til bitte bitte små biter? Anonymous poster hash: b457d...888
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #5 Skrevet 21. juni 2013 Det finnes jo mange klippfisk-oppskrifter der ute som er annerledes enn den typiske norske bacalaoen, og det høres som du fikk servert en ganske annen rett enn sistnevnte. Kanskje disse kan minne litt? http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/recipes/salt-cod-and-potato-soup-1848373.html http://www.gourmettraveller.com.au/recipes/recipe-search/chefs-recipes/2009/8/brigitte-hafner-creamy-salt-cod-and-potato-soup/ Anonymous poster hash: f3f13...3af
MrSmith Skrevet 21. juni 2013 #6 Skrevet 21. juni 2013 (endret) Tror ikke det vil bli så bra hvis du kjører bacalaoen til en pure! Når jeg lager bacalao så koker jeg den lenge, da blir potet og fisk veldig møre, og løser seg litt opp. Dessuten skjærer jeg klippfisken i små biter, og likedan potetene i tynne skiver. Når jeg lager bacalao så bruker jeg; Klippfisk Potet Løk Hvitløk Spanskpepper Vann Hakkete tomater Tomatpurre Olivenolje Legger opp i gryten sånn; Potet, klippfisk, løk, hvitløk og spanskpepper, tomatpurre, boks med krønsja tomater. Deretter tar jeg et nytt lag. Tømmer ca 2dl olivenolje langs kanten, sånn at det renner nedover mot bunnen, deretter ca halvveis opp med vann. Ikke ta helt opp med vann, da bacalaoen synker sammen under koking, heller etterfyll underveis hvis du ser det blir lite vann. Kok opp, og deretter la den småputre under lokk, i gjerne en times tid. Rør litt om av og til. Redigerer litt; Husk å legg klippfisken i vann morgenen før du skal lage bacalao. Bytt vannet om kvelden, og likedan neste morgen. Jeg bruker alltid å lage skikkelig stor gryte, for bacalaoen er nesten enda bedre dagen etter når du varmer den opp igjen:) Maya sin oppskrift er helt sikkert god, bruker omtrent samme selv. Men jeg bruker ikke hvitløk, heller ikke olivenolje. Skallfrie hermetiske tomater passer fint. Jeg smelter en stor klatt margarin før jeg legger alt lagvis. Litt mindre sunt, men totalt sett er dette både sunn og kalorifattig mat uansett. Veldig enig i at dagen derpå, er smaken faktisk på sitt beste. Vær nøyaktig med cayennepepperen, tell kornene, ca 20 korn til en stor kasserolle blir vanligvis ok hos oss ihvertfall. Jeg anbefaler ikke å røre i gryta, liker ikke at det blir lapskaus, la det heller koke minst 2 timer, da blander smakene seg skikkelig, alt blir mykt, og du spiser bacalao, ikke potet, fisk, løk og tomat. Endret 21. juni 2013 av MrSmith
skruf Skrevet 21. juni 2013 #7 Skrevet 21. juni 2013 (endret) Maya sin oppskrift er helt sikkert god, bruker omtrent samme selv. Men jeg bruker ikke hvitløk, heller ikke olivenolje. Skallfrie hermetiske tomater passer fint. Jeg smelter en stor klatt margarin før jeg legger alt lagvis. Litt mindre sunt, men totalt sett er dette både sunn og kalorifattig mat uansett. Veldig enig i at dagen derpå, er smaken faktisk på sitt beste. Vær nøyaktig med cayennepepperen, tell kornene, ca 20 korn til en stor kasserolle blir vanligvis ok hos oss ihvertfall. Jeg anbefaler ikke å røre i gryta, liker ikke at det blir lapskaus, la det heller koke minst 2 timer, da blander smakene seg skikkelig, alt blir mykt, og du spiser bacalao, ikke potet, fisk, løk og tomat. Det er nok veldig mange forskjellige oppskrifter på bacalao, men en god bacalao bør ha en god olivenolje i seg. Dette er en type bacalao som er fra området jeg er ifra, og her skal ikke poteten og klippfisken ligge lagvis, men det skal blandes. Det er ca denne oppskriften jeg har som blir servert på fiskerestauranter her i byen jeg bor. Endret 21. juni 2013 av maya76
MrSmith Skrevet 21. juni 2013 #8 Skrevet 21. juni 2013 Det er nok veldig mange forskjellige oppskrifter på bacalao, men en god bacalao bør ha en god olivenolje i seg. Dette er en type bacalao som er fra området jeg er ifra, og her skal ikke poteten og klippfisken ligge lagvis, men det skal blandes. Det er ca denne oppskriften jeg har som blir servert på fiskerestauranter her i byen jeg bor. Er selvsagt ikke enig i at en god bacalao bør ha olivenolje i seg, men å diskutere smak er jo egentlig meningsløst. Uansett, du har helt sikkert et stort flertall med deg, da de aller fleste oppskriftene inneholder olivenolje. Min oppskrift er ihvertfall fra Kristiansund. Som du sier, det finnes utallige lokale varianter. De fleste har oliven og/eller olje. Vi synes margarin blander seg bedre med ingrediensene, slipper i tillegg oljeperler som flyter. Det er forresten heller ikke noe krav at det må være klippfisk i retten, du kan bruke både saltfisk og tørrfisk. Har prøvd begge variantene med godt resultat.
skruf Skrevet 21. juni 2013 #9 Skrevet 21. juni 2013 Er selvsagt ikke enig i at en god bacalao bør ha olivenolje i seg, men å diskutere smak er jo egentlig meningsløst. Uansett, du har helt sikkert et stort flertall med deg, da de aller fleste oppskriftene inneholder olivenolje. Min oppskrift er ihvertfall fra Kristiansund. Som du sier, det finnes utallige lokale varianter. De fleste har oliven og/eller olje. Vi synes margarin blander seg bedre med ingrediensene, slipper i tillegg oljeperler som flyter. Det er forresten heller ikke noe krav at det må være klippfisk i retten, du kan bruke både saltfisk og tørrfisk. Har prøvd begge variantene med godt resultat. Hvem er vi?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #10 Skrevet 21. juni 2013 Det finnes jo mange klippfisk-oppskrifter der ute som er annerledes enn den typiske norske bacalaoen, og det høres som du fikk servert en ganske annen rett enn sistnevnte. Kanskje disse kan minne litt?http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/recipes/salt-cod-and-potato-soup-1848373.htmlhttp://www.gourmettraveller.com.au/recipes/recipe-search/chefs-recipes/2009/8/brigitte-hafner-creamy-salt-cod-and-potato-soup/ Anonymous poster hash: f3f13...3af Det var hvertfall ikke hvit bacalao, så pass fikk jeg med meg. De kalte det bare bacalao, mem det er vel bare reatauranten som har sin egen vri kanskje. Anonymous poster hash: b457d...888
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #11 Skrevet 21. juni 2013 Det var hvertfall ikke hvit bacalao, så pass fikk jeg med meg. Anonymous poster hash: b457d...888 Ok, det fremgikk dessverre ikke av innlegget ditt. Anonymous poster hash: f3f13...3af
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #12 Skrevet 21. juni 2013 Men noe må de jo ha gjort for å få den fløyelsmyk. Løken i foodprosessor til bitte bitte små biter? Anonymous poster hash: b457d...888 Løken blir "oppløst" naturlig ved koking. Ikke nødvendig med videre behandling av den. Anonymous poster hash: a8557...a3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå