Gå til innhold

Sykdommer og allergier - greier ikke gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har gått kraftig opp i vekt de siste årene pga medisiner, og ligger nå og vipper rundt 100kg, noe jeg IKKE er særlig fornøyd med, naturlig nok... Ikke er det sunt, og jeg føler meg langt ifra vel. Jeg har prøvd i en seks måneders tid nå (etter at jeg slutta på de medisinene) å komme meg ned i vekt. Men jeg greier ikke.

Problemet er at jeg ikke kan trene. Jeg har ME og flere andre ting som gjør at jeg blir syk og sengeliggende av fysisk aktivitet. Jeg har prøvd alt; yoga, pilates, sykkelturer, dansing, treningssenter med PT... Nå har jeg fått streng beskjed av legen om å legge alt av planer om trening på hylla. Det sier seg selv at når jeg må legge meg nedpå en halvtime bare etter å ha vært på matbutikken, så fungerer trening dårlig.

Så var det kostholdet da. Jeg har mye matallergier og trøblete tarmer, så det er begrenset hva jeg kan spise. Jeg tåler ikke rå frukt og grønt (druer og bær er det eneste jeg får i meg), så det betyr ingen salater, ingen banan som mellommåltid, ingenting. Mye melkeprodukter er trøblete; ikke alt, men endel; mest reagerer jeg på veldig prossesserte produkter som kesam, cottage cheese, alt av "italiensk salat", potetsalat og lignende, youghurt... Er også allergisk mot flere typer nøtter (cashews og peanøtter går, i små mengder). Jeg lager all maten min selv fra bunn av, for å vite nøyaktig hva jeg får i meg.

Dette er en typisk dag for meg matmessig:

Frokost: 2 skiver brød jeg baker selv (300 gram hvetemel, 600 gram rugmel, 100 gram havrekli, olje, vann, gjær), med tynt lag smør, og enten gulost eller rent kjøttpålegg (type skinkestek, roastbiff).

Lunsj: En neve druer, og en brødskive, likt som frokost. Av og til en omelett.

Middag: Som regel rent kjøtt, fisk eller kylling, stekt i panne eller ovn, med 2-3 typer kokte/stekte grønnsaker, og poteter eller ris. Prøver å følge tallerkenregelen. Lager også mye supper/gryter, men prøver igjen å sørge for at minst en tredjedel av innholdet er grønnsaker som er næringsrike.

Kveldsmat: En neve bær, en liten neve usaltede nøtter, og evt. en brødskive.

Drikke er enten vann, farris eller te. Alkohol drikker jeg sjeldent.

Søndag er kosedagen min; da spiser jeg en sjokolade eller to, og av og til en colaboks.

Jeg føler liksom ikke at jeg spiser så mye heller; jeg vet jeg er veldig stillesittende, men likevel... Spiser jeg mindre, så går jeg sulten hele dagen. Jeg vet jeg får i meg for lite frukt og grønt, men det er fryktelig lite appettlig å småspise på kokt brokkoli til frokost...

Jeg er ganske fortvilet nå; vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg MÅ gå ned i vekt; det hjelper ingen av sykdommene mine at jeg er overvektig; har ingen håp om å bli slank og lekker på 55 kilo, men 15-20 kilo burde jeg droppe, minimum, for at kroppen min skal få det bedre. Men hvordan skal jeg få det til, når jeg ikke kan trene, og uten å sulte meg selv? Er nesten på nippet til å lide meg gjennom en eller annen sånn milkshakediett... Men jeg er allergisk mot dem også!

Anonymous poster hash: 6225b...c0f
AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale et vegansk / vegetarisk kosthold! Gikk ned 5 kg på 5 uker, uten å prøve å gå ned en gang. Masse god mat, ikke sulten, og sunt! Jeg har dette som livsstil og må da passe på å få nok b12 feks, men som en tidsbegrenset kur trenger du ikke bekymre deg for sånt. Det krever en innsats for å lære seg nye oppskrifter, men kjøp deg noen kokebøker og prøv i en måned, du har ingenting å tape :)

Anonymous poster hash: 3eb9c...5c1

• Liker 1
Skrevet

sliter også med å gå ned i vekt, men har heldigvis muligheten for å trene ved siden av.

Har i alle fall funnet ut at suppe laget med buljong og løk + suppe laget med spinat, buljong og litt potetmel er godt og metter bra. I tillegg er det veldig lavt på kcal :)

Skrevet (endret)

Du har ikke cøliaki da?

Edit: Det kan forresten også ende opp med å forklare ME-symptomene dine. Nå er det blitt vanlig praksis at cøliaki skal utredes dersom man har mistanke om ME. Sier selvfølgelig ikke at du ikke har ME, bare en tanke, om du ikke har tenkt den selv enda :)

Edit2: Har du cøliaki, vil det også forklare laktoseintoleransen din, da enzymet som bryter ned laktose sitter ytterst på tarmtottene, som jo er nedslitt dersom man har cøliaki. Dette vil gå over, dersom du har cøliaki og innfører glutenfri diett, slik at tottene får vokst ut igjen. Med mindre du har en selvstendig laktoseintoleranse selvfølgelig. Men alle med ubehandlet cøliaki har også midlertidig laktoseintoleranse :)

Edit3: IKKE innfør glutenfri diett før du har vært til gastroskopisk undersøkelse!

Endret av up!
  • Liker 4
Skrevet

Hør med legen om du kan få dekket slankeoperasjon.

Jeg tok selv gastric sleeve privat for 3 mnd`er siden. Har gått ned over halvparten av det jeg ønsker å gå ned...

Gjest Funky Punk
Skrevet

Får man dekket en slik operasjon når man "bare" veier 100 kg +/- da?

Trodde de bare dekket slikt for de som var betydelig tyngre enn det.

Jeg klarer ikke å trene. Gikk nylig over til lavkarbo.

Holder meg under 50g karbo om dagen og har de siste få ukene gått fra 108kg til 101 kg som vekten viste i dag

Nå sliter ikke jeg så mye med allergier osv, så det hender jeg koser meg med en pizza eller en kebab i ny og ne, men stort sett så går det i rent kjøtt og salat. Du klarer ikke spise kald salat sier du, men du kan kanskje woke grønnsaker eller lage varme salater? Og ha majones eller sauser ved siden av?

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen. Glemte av denne tråden helt jeg...

Kan anbefale et vegansk / vegetarisk kosthold! Gikk ned 5 kg på 5 uker, uten å prøve å gå ned en gang. Masse god mat, ikke sulten, og sunt! Jeg har dette som livsstil og må da passe på å få nok b12 feks, men som en tidsbegrenset kur trenger du ikke bekymre deg for sånt. Det krever en innsats for å lære seg nye oppskrifter, men kjøp deg noen kokebøker og prøv i en måned, du har ingenting å tape :)

Anonymous poster hash: 3eb9c...5c1

Vegetarisk eller vegansk er da ikke automatisk sunt. Mesteparten av vennene mine er vegetarianere eller veganere, og er ikke som om de er sylslanke hele gjengen. Går helt fint ann å spise usunt selv om man er veganer. For min del går det ikke; er for mange av erstatningsproduktene som kroppen min reagerer på. Har prøvd, nemlig.

sliter også med å gå ned i vekt, men har heldigvis muligheten for å trene ved siden av.

Har i alle fall funnet ut at suppe laget med buljong og løk + suppe laget med spinat, buljong og litt potetmel er godt og metter bra. I tillegg er det veldig lavt på kcal :)

Buljong *rynker på nesa* For mye salt og greier for min del. Synes det smaker pyton. Supper er bra det altså, men buljong greier jeg meg uten; lager heller kraft selv jeg.

Du har ikke cøliaki da?

Edit: Det kan forresten også ende opp med å forklare ME-symptomene dine. Nå er det blitt vanlig praksis at cøliaki skal utredes dersom man har mistanke om ME. Sier selvfølgelig ikke at du ikke har ME, bare en tanke, om du ikke har tenkt den selv enda :)

Edit2: Har du cøliaki, vil det også forklare laktoseintoleransen din, da enzymet som bryter ned laktose sitter ytterst på tarmtottene, som jo er nedslitt dersom man har cøliaki. Dette vil gå over, dersom du har cøliaki og innfører glutenfri diett, slik at tottene får vokst ut igjen. Med mindre du har en selvstendig laktoseintoleranse selvfølgelig. Men alle med ubehandlet cøliaki har også midlertidig laktoseintoleranse :)

Edit3: IKKE innfør glutenfri diett før du har vært til gastroskopisk undersøkelse!

Nei cøliaki har jeg ikke, allerede vært under utredning over det pga trøblemagen.

Hør med legen om du kan få dekket slankeoperasjon.

Jeg tok selv gastric sleeve privat for 3 mnd`er siden. Har gått ned over halvparten av det jeg ønsker å gå ned...

Slankeoperasjon når jeg ligger under hundre kilo?!!! Er du tullete du eller? Greit nok at jeg vil ned i vekt altså, men da skal jeg gjøre det på den ordentlige måten. Jeg har spist på meg de kiloene her, da må jeg ta konsekvensen av det og. Jeg er i sjokk over at du i det hele tatt ville foreslått det! Jeg har ingen planer om å ødelegge kroppen min med et sånt varig inngrep, som kommer til å ha sterk innvirking på resten av livet mitt.

Får man dekket en slik operasjon når man "bare" veier 100 kg +/- da?
Trodde de bare dekket slikt for de som var betydelig tyngre enn det.

Jeg klarer ikke å trene. Gikk nylig over til lavkarbo.
Holder meg under 50g karbo om dagen og har de siste få ukene gått fra 108kg til 101 kg som vekten viste i dag

Nå sliter ikke jeg så mye med allergier osv, så det hender jeg koser meg med en pizza eller en kebab i ny og ne, men stort sett så går det i rent kjøtt og salat. Du klarer ikke spise kald salat sier du, men du kan kanskje woke grønnsaker eller lage varme salater? Og ha majones eller sauser ved siden av?

Endelig noen med fornuft :) Dette her var et godt forslag.

Selv om jeg er litt satt ut over enkelte tilbakemeldinger, setter jeg likevel pris på at dere brukte tid på meg. I mellomtiden har jeg meldt meg inn i Grete Roede; har fått et godt støttenettverk der, og selv om jeg ikke har gått ned noe enda (driver fortsatt og prøver ut hvor mye jeg skal spise osv) så har jeg stor tro på det. Jeg er ikke noe fan av å måtte kutte ut hele matgrupper (særlig ikke når jeg er så redusert hva jeg kan spise fra før av) så Grete Roede, hvor man kan spise alt, men noe i begrensede mengder, passer meg veldig fint :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter har veldig mye kalorier, så hvis du skal ned i vekt bør du droppe det. Du spiser for mye i forhold til det du forbrenner, så du må kutte på noe.

Anonymous poster hash: c6237...ac9
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har selv hatt ME, og gikk ned 32 kg på 1 år, var inaktiv hele det året. Satt, lå i sofaen.

Men jeg kuttet veldig ned på brød, ris, pasta og poteter. Spiste fullkornsknekkebrød, mye kyllingfilet og fisk med grønnsaker og bær. Egg er og veldig bra. Siden jeg beveget meg så lite, så måtte jeg ligge lavt på kalorier. Men med en kyllingfilet og masse grønnsaker, så har du veldig lite kalorier, men blir mett. Jeg spiste gjerne 3 varme måltider om dagen. For den kyllingfileten med grønnsaker, var jo like mye kalorier som 2 knekkebrød med ost. Og hva blir man mest mett av?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal legge kosthold opp mot helsen din, og ikke slanking.

Noen av rådene du får her er direkte skadelig for deg, det vil forverre helsen og energinivået ditt.

Slik jeg ser det kan du kutte ut noen småting her og der og erstatte med annet, men jeg ser helt ærlig talt ikke poenget da det ikke vil gjøre særlig med vekten din i monner som drar. Vi snakker jo maks en kilo eller noe, og hva er da poenget.

Ingen legger på seg 20-30 kg av å spise litt ris eller potet til middag.

Jeg har selv et stoffskifte som regulerer vekten ganske slavisk, og når det er for lavt legger jeg på meg og klarer ikke gå ned i vekt uansett hva jeg gjør. Jeg brukte noen år på ganske harde rutiner på både trening og kosthold uten resultat, der andre gikk ned 20 kg gikk jeg ned 2.

Når jeg så fikk normalisert stoffskiftet raste kiloene av helt av seg selv.

Kanskje din sykdom styrer vekten på samme måte, og så lenge du vet at du ikke "glemmer bort" småting her og der bør du vel egentlig bare akseptere at slik er det akkurat nå, og fortsette med gode vaner.

De gode vanene bør handle om et kosthold som gir deg bedre helse, ikke at du skal slanke deg til enda lavere energinivå og enda dårligere selvtillit pga manglende resultater,.

Du kan bare spise sunt og normalt tilpasset ditt aktivitetsnivå(vil tro du trenger ca 14-1600 kcal om du er helt stillesittende hele dagen) - noe mer enn det kandu faktisk ikke gjøre uten å ødelegge helsen din.

Anonymous poster hash: e7999...012
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vil også anbefale et kosthold lavt på karbohydrater. Du sier at du tåler fisk og kjøtt og egg, og det er jo et knallbra utgangspunkt. Legg til de grønnsakene du tåler, og spis mer fett. Avocado, smør, fløte (tåler du feite melkeprodukter?),ost, feitere kjøtt og fisk.

AnonymBruker
Skrevet

Er det medisinene dine som har forårsaket vektoppgangen?

I så fall, er de helt nødvendige?

Anonymous poster hash: 2f052...931
AnonymBruker
Skrevet

Har allerede sluttet på de medisene, ved nyttår, og prøvd å gå ned i vekt siden det.

Nøtter har veldig mye kalorier, så hvis du skal ned i vekt bør du droppe det. Du spiser for mye i forhold til det du forbrenner, så du må kutte på noe.

Anonymous poster hash: c6237...ac9

Greit nok at nøtter har veldig mye kalorier; det vet jeg. Men jeg får ikke i meg nok sunt fett ellers. Det er snakk om 20-25 gram et par ganger i uka.

At jeg spiser for mye, har jeg funnet ut ikke stemmer i det hele tatt. Etter at jeg begynte på Grete Roede (skal ligge på 1600 kalorier om dagen) har jeg faktisk måttet begynne og spise mer.

Jeg synes du skal legge kosthold opp mot helsen din, og ikke slanking.

Noen av rådene du får her er direkte skadelig for deg, det vil forverre helsen og energinivået ditt.

Slik jeg ser det kan du kutte ut noen småting her og der og erstatte med annet, men jeg ser helt ærlig talt ikke poenget da det ikke vil gjøre særlig med vekten din i monner som drar. Vi snakker jo maks en kilo eller noe, og hva er da poenget.

Ingen legger på seg 20-30 kg av å spise litt ris eller potet til middag.

Jeg har selv et stoffskifte som regulerer vekten ganske slavisk, og når det er for lavt legger jeg på meg og klarer ikke gå ned i vekt uansett hva jeg gjør. Jeg brukte noen år på ganske harde rutiner på både trening og kosthold uten resultat, der andre gikk ned 20 kg gikk jeg ned 2.

Når jeg så fikk normalisert stoffskiftet raste kiloene av helt av seg selv.

Kanskje din sykdom styrer vekten på samme måte, og så lenge du vet at du ikke "glemmer bort" småting her og der bør du vel egentlig bare akseptere at slik er det akkurat nå, og fortsette med gode vaner.

De gode vanene bør handle om et kosthold som gir deg bedre helse, ikke at du skal slanke deg til enda lavere energinivå og enda dårligere selvtillit pga manglende resultater,.

Du kan bare spise sunt og normalt tilpasset ditt aktivitetsnivå(vil tro du trenger ca 14-1600 kcal om du er helt stillesittende hele dagen) - noe mer enn det kandu faktisk ikke gjøre uten å ødelegge helsen din.

Anonymous poster hash: e7999...012

Ja det var noen rare råd ute og gikk...

Er ikke det kostholdet som er beskrevet her, som jeg hadde når jeg gikk opp i vekt. Hadde mange perioder med trøstespising og brusavhengighet, og de medisinene jeg gikk på forverret det.

Men lavere vekt trenger jeg; jo mer unødvendig vekt kroppen har å dra på, jo mer energi bruker den, energi jeg trenger til andre ting. Og det er ikke snakk om slanking; det er snakk om å legge om til et kosthold som gjør at jeg er sunn, får i meg alt jeg trenger, hjelper meg å komme ned på en vekt som er sunnere for kroppen min, og som jeg kan ha i det lange løp. Dette er ikke en diett eller en slankekur for meg.

Jeg vil også anbefale et kosthold lavt på karbohydrater. Du sier at du tåler fisk og kjøtt og egg, og det er jo et knallbra utgangspunkt. Legg til de grønnsakene du tåler, og spis mer fett. Avocado, smør, fløte (tåler du feite melkeprodukter?),ost, feitere kjøtt og fisk.

Lavkarbo er jeg ikke interessert i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du heller ikke gå turer? Gjerne flere små turer i løpet av dagen, bare noen 10 min f.eks.? Jeg ville tro at det ville hjelpe for å holde kroppen i gang...

AnonymBruker
Skrevet

ME. Jeg kan på gode dager gå på butikken, men mannen min som følge just in case, (fem minutter unna), men da må jeg legge meg nedpå etterpå når jeg kommer hjem. På dårlige dager må mannen min nesten bære meg ut av senga og inn i stua, for jeg makter ikke stå på beina selv. Så nei, jeg får ikke til mer fysisk aktivitet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig grad ME, altså sengeliggende. Pga MEen har jeg fått gluten- og melkeintoleranse, og jeg får trøblete mage av fryktelig mange matvarer. Føler kostholdet er ekstremt begrenset. Men "heldgivis" tåler jeg ikke lenger godteri, brus og alkohol. Så jeg spiser jo sunt. Alikevel fortsetter jeg å gå opp i vekt. Jeg prøvde lavkarbo i seks måneder, ingen endring annet enn fire kg i pluss. Prøvde steinalderdiett i litt over fem måneder, ingen vektnedgang. ME-senteret på Aker mener visst at dt ikke er nødvendig å få hjelp til. Og fastlegen sier at han ikke har god nok dybde kunnskap om ME til at han kan hjelpe. Ernæringsfysiolog har jeg fått avslag på da fastlegen sendte henvisning. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Min frykt er at jeg pådrar meg unødvendige sykdommer pga overvekten, slik at jeg ihvertfall aldri kan bli bedre.

Anonymous poster hash: c34e1...847

AnonymBruker
Skrevet

TS, det er godt å høre at du har kunnet slutte med medisiner!

Men med så mange spesielle problemer som du har, er det neppe noen her som kan hjelpe deg?

Det er mange her som har lest seg opp godt på forskjellige kostholdsteorier, men du virker jo selv å ha kunnskap og erfaring om dette.

Jeg tror selv ikke en gang ernæringsfysiolog kan hjelpe. Men hvis du har tro på det, hvorfor ikke prøve, uten henvisning og betale regningen selv? Kanskje du kan få hjelp av noen under utdannelse til en rimelig pris, som også kanskje kan ha et større engasjement?

Det virker jo som om du spiser sunt, og med mindre du spiser flere kalorier enn du er klar over, er det ikke så lett å finne en forklaring eller løsning. Du må vel bare prøve deg frem.

Personlig tror jeg det må være veldig skadelig og unaturlig for kroppen din å få så lite bevegelse over lang tid. Gjør det egentlig noe å forsøke å bevege seg litt mer (ikke hard trening), selv om du blir utmattet og må hvile etterpå?

Som sagt, jeg tror neppe noen her kan gi deg noen geniale løsninger. Dessverre.

(Og kanskje tråden din ville passet bedre under Kropp og helse, fordi du har sykdomsproblemer, mer enn problemer med kosthold og trening. Kanskje noen der har noen egne erfaringer som ligner.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og forresten, hvis du er helt rådløs, ville jeg ha skiftet fastlege. Det er legen din som bør finne en løsning. Hvis han ikke har kompetanse selv, bør han henvise videre.

• Liker 1
Skrevet

Har du vært på et ME-forum og forhørt deg der?Siden det er mye snakk om ME og kost, vil jeg anta at det er mange råd og tips der ute. En annen ting angående dette med utredninger på intoleranser, så vet jeg om folk som kan reagere negativt på f.eks hvete uten at det blir påvist av disse utredningene. Hvetemel er blant disse tingenen som mange kan reagere negativt på.

En venninne har ME og hun sa bl.a at hun fikk anbefalt å kutte ned på karbohydrater da ME-pasienter var vare for endringer i blodsukker. Men det var visstnok ikke noe alternativ for deg. Noen grunn til hvorfor? Vil også anbefale deg å lese oppskrifter og se på måter å variere på, du skriver f.eks at du blir lei dampet broccoli, men det finnes andre måter å tilberede dette på slik at ikke kosten blir så ensformig. Virker jo ikke som du spiser noe særlig du bør legge på deg av, så om du flytter hovedfokuset som er å gå ned i vekt til fokus på sunnhet og hvordan få mer energi slik at du får beveget deg, kommer du kanskje videre.

Skrevet (endret)

Har du sjekket deg for Cøliaki?

Tror du hadde hatt godt av å gå på glutenfritt og noe ala lavkarbo.

Når du begynner å spise glutenfritt, vil du begynne å tåle normale ting som salat og nøtter osv ...

Du tåler nok heller ikke melkeprodukt, og burde kutte ut det.

Men før du kutter ut gluten og melkprodukt, må du sjekke deg for Cøliaki og slikt.

Anbefaler at du drar til Balderklinikken - der vil du få god hjelp! :)

Ps: Vet om noen med ME som fikk det bedre på glutenfritt! Er nok mange som har Cøliaki og glutenallergi uten å vite det.

Endret av Bølle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...