Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ta lactulose ved diagnosen svanerskapsdiabetes ?

Er plaget av forstoppelse og har "alltid" brukt det forebyggende i perioder for å få gått på do av og til og nå har jeg fått diagnosen svangerskapsdiabetes og avføringen min er steinhard og kommer ca 1 gang i uken.. Legen har tidligere sagt nei til sterkere avføringsmidler og ber meg holde meg til lactulose.. Har ikke diskutert med legen etter at jeg fikk diagnosen. Håper noen vet...

Anonymous poster hash: 10b88...1fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd deg på fibertilskudd som du får på apoteket? Sånne fibershots kan gjøre akkurat samme nytten og stimulerer til økt tarmperistaltikk, og du kan jo selvfølgelig suppelere med laktulose, men fiber er sunnere i det lange løp, da det ikke gjør jobben for tarmen, men bidrar til at den gjør jobben bedre selv.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg har ikke prøvd det nei, men det høres jo ikke dumt ut! Jeg spiser veldig sunt, kun fullkornsprodukter, grønnsaker, rent kjøtt/kylling osv, og 0 sukker, minimalt med hvit hvete/raske karbohydrater, så kroppen burde jo klare jobben selv. Jeg må bare ty til lactulose innimellom for å "lette på trykket". Hehe. Men kanskje den shot'en du nevner kan gi en bedre (naturligere) virkning, og kanskje den kan tas mer regelmessig også? Kan høre på apoteket, men det er rart med det- man lurer jo alltid på sånne rare ting etter stengetid/alminnelig tid. Hehe.

Hilsen ts!

AnonymBruker
Skrevet

Ved et googlesøk fant jeg ut at både gravide og personer med diabetes kan ta Laktulose, MEN jeg ville spurt fastlegen min først. Så kanskje du først kan prøve noe fibertilskudd, eller svisker, linfrø, eller andre kjærringråd. Linfrø funker veldig bra på meg. Og funker ikke disse tingene så dra til legen og spørre, og hvis du ikke kan bruke Laktulose kanskje du kan bruke noe annet.

Anonymous poster hash: e3dee...da9
AnonymBruker
Skrevet

Tipper forresten at svisker påvirker blodsukkeret mer enn Laktulose.

Anonymous poster hash: e3dee...da9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg spurte en farmasøyt på apoteket i dag, og hun sa at kroppen ikke tok opp sukkeret i lactulosen, og at blodsukkeret dermed ikke ble påvirket :) tenkte bare å skrive det i tilfelle noen andre lurer på det samme.

Forøvrig er jo det beste å spise riktig og få i seg mye fiber og vann osv. Men noen ganger trenger man jo litt sterkere saker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...