AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Jeg vet ikke om en slik tråd som denne eksisterer fra før, prøvde å søke og lete litt, men fant ikke noen, så tar sjangsen på å opprette en. Jeg har lest mye, og er glad i å lese, men vil gjerne sette i gang med litt mer av de bøkene man bare "må" ha lest, klassikere rett og slett. Så her er det bare å skrive opp bok, forfatter, kort om hva boken går ut på, og gjerne hvor lettlest eller "tunglest" boken er, og en personlig mening om boken. Anonymous poster hash: 11c0d...7fd
Pringle Skrevet 20. juni 2013 #2 Skrevet 20. juni 2013 (endret) Alle disse er både klassikere og lettlest, etter min mening, og mine personlige favoritter: Capek, Karel: Salamanderkrigen Interlligente og ondsinnede amfibier tar over verdensherredømmet. En allegori over fascismen. (Den første delen er gørrtung.) Golding, William: Fluenes herre Ur-instinktene i en flokk gutter tar helt av når flyet deres krasjer på en øde øy. Hugo, Victor: Ringeren i Notre Dame En forkrøplet mann skremmer livet av innbyggerne i Paris. (Husker ikke denne så godt.) Huxley, Aldous: Vidunderlige nye verden Mennesker kan nå produseres kunstig, og fullstendige skiller er opprettet mellom de forskjellige klassene og de "siviliserte" og de "ville". Orwell, George: 1984 Alle innbyggerne blir overvåket, mens myndighetene forandrer historien etter som det passer. Sade, marquis de: Justine, eller Dydens ulykker En ung jentes seksuelle oppvåkning. Scott, Gabriel: De vergeløse Overgrep mot barnevernsbarn før barnevernet ble oppfunnet. Shelley, Mary Wollstonecraft: Frankenstein Hr Frankenstein prøvde å lage et menneske av løse deler. Det gikk ikke så bra. Shute, Nevil: On the Beach Livet i Australia og ombord på en ubåt etter atomkatastrofen. Sienkiewicz, Henryk: Quo vadis? Roma holder på å vende/venne seg til kristendommen. Solzjenitsyn, Aleksander: En dag i Ivan Denisovitsj' liv Vi følger en fange i en russisk fangeleir. Stoker, Bram: Dracula 600 år gamle grev Dracula fra Transylvania lager trøbbel for en engelsk landsby. Süskind, Patrick: Parfymen Mannen som kjenner alle dufter til minste molekyl, har selv ingen lukt. Swift, Jonathan: Gullivers reiser En engelsk sjømann havner i fire meget underlige land. To og to land er motsetninger. Endret 20. juni 2013 av Pringle 1
FrøkenBaker Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 Her skulle jeg legge ut, men Pringle har en veldig fin liste. Moderne klassikere av interesse? The Curious Incident of the Dog in the Nighttime av Mark Haddon og The Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams. Selv er jeg litt betatt av Jane Austen selvsagt, men det fins noe i alle sjangre, som du kan se av lista over. Les litt og se hva som høres fristende ut, det er sjeldent at noen liker "alle" klassikere. Oscar Wilde og Aldous Huxley er forsåvidt svært gode forfattere. The Great Gatsby kan jo være en god leseopplevelse og et alternativ til storfilmen som går nå. Kort sagt; det fins hundrevis, mange er tunge, alle er gode på en eller annen måte, (eller alle,) og som ellers er det best å begynne der interessen er høyest. Lykke til! 1
Gjest Badabing Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 Tre lettleste bøker som jeg egentlig leste som ungdom, men som jeg har likt godt i etterkant også (har lest to av dem på nytt). Uncle Toms Cabin To kill a mockingbird Huckleberry Finn Handler om rasehat (og to av dem om slaveri, den siste om hvordan de ble behandlet i etterkant). Jeg har som sagt likt bøkene godt som voksen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå