Gå til innhold

Brukket kragebein

Høhø

Anbefalte innlegg

Hei

Brakk kragebeinet for noen uker tilbake. Det brakk i to, samt en liten del løsnet. Ble operert dagen etterpå, hvor de satte inn en metallplate, og skrudde beinet sammen. Ble sykemeldt i 6 uker. Gjorde som legen sa, trente armøvelser, og var veldig forsiktig med bevegelse, samt å ikke løfte for mye/tungt.

Etter 6 uker var jeg til kontroll (hos en ny lege, ikke den som opererte meg). Han så på røntgenbildene, var veldig fornøyd, og mente jeg kunne begynne å jobbe igjen. Jeg kunne og begynne å ri hest igjen etter 3 mnd (vet ikke om det var 3 mnd etter operasjonen, eller 3 mnd etter kontroll...).

Så nå har jeg jobbet i litt over en måned, men føler at ikke kragebeinet er grodd. På røntgenbildet på kontrollen, så var jo ikke det grodd helt, men det skulle være grodd ca. 2 uker etter på. Men nå er skulderen stiv og ubehagelig, har på følelsen av at det er en "luftlomme" (ikke nødvendigvis luft da...), mellom metallplaten og beinet. Eller, hvert fall følelsen av at kragebeinet ikke er noe stødig.

Noen andre som har operert for brukket kragebein? Når følte du deg "normal" igjen etter på?

Skal sies at når jeg begynte på jobb igjen så har jeg løftet veldig tungt (typ kasser på 20 - 30 kg), og ikke hvert så forsiktig, for så lenge legen ikke har gitt meg begrensninger på jobb, så har ikke jeg turd å være "det svakeste ledd", selv om jeg over hodet ikke har følt meg klar for å bære så tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daenerys

Brakk det for ca 10 år siden, har aldri kjentes helt normalt ut igjen faktisk. Jeg er klar over at det er brukket når jeg trener styrke eller bærer veldig tungt, og kan ikke gå med skulderveske på den siden eller med for tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ :S Skal på interrail/backpacking om en måned... tenker å røntge og gå til legen før det da, for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Husk at kragebeinet er et veldig kraftig bein, det tar visst ca 10 år før det er ordentlig leget. Men jeg trente kampsport bare måneder etter det var brukket, ingen smerter heldigvis, bare upraktisk av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...