Gå til innhold

8 uker på å komme i form - kom med tips takk! :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 8 uker på å bli fastere i fisken, og få i gang en "pang" start på ett nytt og bedre liv!

Jeg er utrolig dårlig på dette med å komme i gang, så trenger litt tips! :) Hvor lenge bør jeg trene? og hvor mange dager i uken?

Hvor mange måltider bør jeg spise pr dag? Jeg spiser ikke frokost, så kan jeg erstatte det med en shake? Bare for å få i meg noe om morgningen?

Jeg ønsker å kunne gå ned ca 5 kg på disse 8 ukene (ja vet det er mye på kort tid, men som sagt vil bare ha en pang start, for å så kunne begynne en livsendring) :)

Hva bør jeg trene?

Hvor ofte?

Hvor lenge?

Hvor mange måltider pr. dag?

Hvilken type mat er best når man er litt kresen? Svin og kylling? Salat?

Håper noen kan gi meg litt råd og tips her! :)

Anonymous poster hash: cb2d9...157
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

slik tenker jeg er en grei matplan:

smoothie (banan, bringbær og litt skyr f.eks) til frokost

2-3 knekkebrød med pålegg og noen skiver grønt til lunsj + f.eks. noen gulerøtter e.l.

et eple eller banan til mellommåltid

et stykke fisk, kylling eller magert kjøtt med grønt til (salat, wokkede grønnsaker) og litt ris e.l. fullkornspasta

liten skål havregryn med bær på til kvelds.

(tenk magert, lite pasta, brød , ris og potet. mest kjøtt, grovt, og grønt. Drikk vann, ha det som hovedregel at det eneste du skal drikke er vann, og evt, te eller kaffe uten melk om du drikker det. flytende kalorier er det værste for det gir det ikke noe iform av energi, og fyller heller ikke magen spesielt ) Man føler kanskje ikke at man skeier så mye ut med en iskaffe e.l. men det kan nesten være verre en en burger på McDonalds.

tren 2-3 ganger i uken ordentlig trening (30 -60 min kondisjon og 30 min styrke) kan også være lurt å melde seg på timer på treningsenter. Hold deg i fysisk aktivitet hver dag (1 times tur etter jobb, gå trapper, gå mest mulig i stedet for buss, trikk osv, om det er mulig) Prøv å lure inn mosjon i hverdagen slik at du ikke føler det som et slit. Ta f.eks. 30 situps og pushups og hold planken + litt knebøy hver kveld før du legger deg. Husk å gi kroppen tid til å restituere, men det betyr ikke at du ikke kan være jevnt aktiv gjennom dagen. Hvis du har pause på jobb, gå en runde rundt huset f.eks. (dersom du sitter mye)

Anonymous poster hash: 2f4b8...899
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

glemte å legge til at ifht matplanen så kan du legge til mellommåltider der du føler deg sulten da det er lite mat jeg har skrevet opp der. Men prøv å venne deg til å lytte på kroppen, spis smått og ofte istede for giga porsjoner.

f.eks. kan du ha et mellommåltid mellom middag og kvelds dersom du trener, da trenger du noe mer. ha alltid noe tilgjengelig ( skyr, frukt, grønnsaker, cottage cheese, en liten porsjon salat, suppe)

AnonymBruker
Skrevet

slik tenker jeg er en grei matplan:

smoothie (banan, bringbær og litt skyr f.eks) til frokost

2-3 knekkebrød med pålegg og noen skiver grønt til lunsj + f.eks. noen gulerøtter e.l.

et eple eller banan til mellommåltid

et stykke fisk, kylling eller magert kjøtt med grønt til (salat, wokkede grønnsaker) og litt ris e.l. fullkornspasta

liten skål havregryn med bær på til kvelds.

Hvor er proteinene? Dette vil da være maks 40-50 g proteiner?

Hvor er fettet? (En fettfattig kost, skal også inneholde fett)

Hvor er energien til all hverdagsaktivitet og trening?

Anonymous poster hash: 06137...8df

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alt for mye karbohydrater, alt for mye frukt. Ikke nok fett. Ikke nok proteiner.

Definitivt ikke et kosthold som strammer opp en fisk nei...

Skal du stramme opp så må du få deg muskler, og du bygger ikke muskler på havregryn og bær.

IKKE tenk magert.

IKKE tenk mye karbo.

Det er snarveien til å sulte, tære på muskelmasse og massive sprekker i dietten.

Tenk protein, fett og ikke minst nok mat.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

Etter å ha prøvd og feilet noen ganger har jeg lært at det ikke er noen god ide og ha en 8-ukers plan e.l., det beste er å legge om livsstilen og bestemme seg fort å fortsette med dette på sikt. Mye lettere å holde seg til planen når det er et livsstil og ikke en 2-månedersplan. Og 5 kg på 8 uker burde gå greit om man har "nok til overs".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...