Gå til innhold

Ferie Kreta 2 uker. Hvor mye lommepenger trenger jeg ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Kreta de 2 siste ukene av august :skya: . Mat er ikke innkludert på hotellet.

Noen som kan hjelpe meg med hvor mye lommepenger jeg burde ta med meg ? :klo:

Anonymous poster hash: c6d29...400
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på mye. Skal du shoppe? Spise hvert måltid ute? Være med på aktiviteter og ekskursjoner? Ta deg en tur på byen? Taxfree? Brus og slikt på flyet? Taxi? Er det inkludert buss fra flyplass til hotellet?

Vi var ei uke på kreta i fjord. To stykker. Hadde all inklusive. Spiste middag to ganger på hotellet, alltid frokost og lunsj. Var på to turer. Shoppet litt, spiste middag ute 5 ganger, handlet brus, snacks og vann til stranden hver dag og betalte for solsenger. Kjøpte også brus og snacks på flyet og tok taxi daglig. Mannen tok seg noen drinker og noen øl ute. (jeg var gravid)vi hadde med 8000 og hadde rett over 3000 igjen.

Vi tenkte oss litt om angående shopping, ellers spiste, drakk og kjøpte vi det vi ville ha..

Skrevet

Jeg beregner 1000 kr dagen på en "sydenferie".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på mye. Skal du shoppe? Spise hvert måltid ute? Være med på aktiviteter og ekskursjoner? Ta deg en tur på byen? Taxfree? Brus og slikt på flyet? Taxi? Er det inkludert buss fra flyplass til hotellet?

Vi var ei uke på kreta i fjord. To stykker. Hadde all inklusive. Spiste middag to ganger på hotellet, alltid frokost og lunsj. Var på to turer. Shoppet litt, spiste middag ute 5 ganger, handlet brus, snacks og vann til stranden hver dag og betalte for solsenger. Kjøpte også brus og snacks på flyet og tok taxi daglig. Mannen tok seg noen drinker og noen øl ute. (jeg var gravid)vi hadde med 8000 og hadde rett over 3000 igjen.

Vi tenkte oss litt om angående shopping, ellers spiste, drakk og kjøpte vi det vi ville ha..

Takk for svar :)

Jeg skal ikke shoppe. Iallefal ikke mye. Blir kanskje en bikini og en solhatt, men ikke stor shopping. Ellers drikker jeg ikke alkohol så skal ikke ut på byen. Frokost har jeg tenkt til og kjøpe inn og lage meg på rommet. ellers blir lunch og middag pluss et lite måltid til spist på restaurat alle dagene. Vil ikker spare så mye på mat og drikke, vil kose meg. Jeg må også betale for solseng hver dag. ellers blir det vel mest buss tenker jeg. Buss fra flyplassen til hotellet er inkludert. Det samme er maten på flyet.

Så med denne informasjonen. Hva ville dere tatt med for 1 person i 2uker ? =D

Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Jeg beregner 1000 kr dagen på en "sydenferie".

14000 kroner på en 2ukers ferie? :overrasket:

..Jeg skjønner ikke helt hva det er å bruke så mye penger på på en tradisjonell sydentur jeg da.

Noe på taxfree, noe mat, en god del å drikke og litt små ting her og der..Men jeg synes det stort sett bare er grusomme souvernirer, badehåndklær, badeballer, bademadrasser, jallasmykker og annet juggel som selges i absolutt alle butikkene :lol:

Endret av NozMonster
Skrevet

14000 kroner på en 2ukers ferie? :overrasket:

..Jeg skjønner ikke helt hva det er å bruke så mye penger på på en tradisjonell sydentur jeg da.

Noe på taxfree, noe mat, en god del å drikke og litt små ting her og der..Men jeg synes det stort sett bare er grusomme souvernirer, badehåndklær, badeballer, bademadrasser, jallasmykker og annet juggel som selges i absolutt alle butikkene :lol:

Vi er 2 voksne og 2 barn, og jeg sa at jeg beregner det når vi reiser - ikke nødvendigvis bruker opp alt. Dette er imidlertid en sum jeg har beregnet siden vi reiste til Kreta første gangen i 1997 (da hadde vi en ungdom). Tre måltider hver dag, solstoler, is og brus og aktiviteter + ett par turer i regi av reiseselskapet. Vi kjøper sjeldent suvenirer, men gjerne noen småting til de hjemme. Vin, øl + tobakk til mannen på taxfree - joda det går fort med.

Det er dessuten ikke så billig i "syden" lengre heller. Sist vi var på Kypros så betalte vi for eksempel 65 E (litt over 500 kr) på Pizza Hut, for pizza til oss 4, en øl, to cola og en flaske vann - og da beregnet jeg max 50 E på middagsmåltidet.

Skrevet

Hvis det er snakk om 2 voksne ville jeg i alle fall regnet 100 Euro pr døgn. Det er vel ingen som tar med seg alt i cash lengre, Minibanker fungerer godt i de fleste land.

Skrevet

Jeg har vært to uker på Kreta et par ganger, brukt ca 3-4000 kr. Da har jeg spist ute to-tre ganger pr dag, kjøpt vann/is på stranda, betalt solseng hver dag, kjøpt bøker og suvenirer, vært på turer, og kjøpt mat/snacks til å ha på hotellet. Har holdt i massevis.

Skrevet

Er det egentlig noen som "tar med seg lommepenger" på ferie lenger? Altså at man tar ut/veksler alle pengene man skal bruke på turen før man drar og kun bruker disse? Bruker man ikke kort og bare justerer forbruket etter hva man har på konto? Spørsmålet er vel heller hvor mye kan man forvente å bruke på tur..?

Og så til det ordentlige svaret; Det kommer jo helt an på hvordan du legger opp ferien din og hva du ønsker å bruke penger på. Er dere bare voksne eller barn også med? Det som jeg alltid har hørt for familier er ca 1000,- dagen på sydenferier. Er dere et voksent par som bare vil ta det rolig vil jeg tro det kan bli mye mindre. Jeg var på Kypros to uker i fjor (samme prisnivå?) og brukte vel i snitt 500,- om dagen! Kjøpte da det jeg ville av mat, drikke og obligatoriske "sydenting" som madrass ol.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster normalt en solseng på stranda på Kreta? Om man feks er en familie med to voksen og to barn, hvor mye skal man beregne på solseng-/ parasolleie pr dag på det?

Anonymous poster hash: 73db6...ce6
Skrevet

Hvor mye koster normalt en solseng på stranda på Kreta? Om man feks er en familie med to voksen og to barn, hvor mye skal man beregne på solseng-/ parasolleie pr dag på det?

Anonymous poster hash: 73db6...ce6

1, 5 - 2 E pr solseng

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Kreta de 2 siste ukene av august :skya: . Mat er ikke innkludert på hotellet.

Noen som kan hjelpe meg med hvor mye lommepenger jeg burde ta med meg ? :klo:

Ta med deg? :vetikke: Du bør ta med deg enten et bankkort og et kredittkort eller to kredittkort.

Hvor mye du bør sette av er en helt annen ting. Jeg beregner 1000 kr dag på storbyferie. På Kreta om du har planer for strandliv og god mat (billig på lokale restauranter, dyrt på dårlige turistplasser) er 500 nok. Om du skal feste og shoppe bruker du fort det dobbelte.

Anonymous poster hash: a2448...2a4

Skrevet

Jeg var en uke på Kreta i fjor og jeg brukte cirka 2000 kroner totalt (inkludert en tur på spa) :)

Mat og drikke er billig og det fins egentlig ikke noe annet å shoppe en suvernirer og ræl..

Gjest Inggolf
Skrevet

Vi er 2 voksne og 2 barn, og jeg sa at jeg beregner det når vi reiser - ikke nødvendigvis bruker opp alt. Dette er imidlertid en sum jeg har beregnet siden vi reiste til Kreta første gangen i 1997 (da hadde vi en ungdom). Tre måltider hver dag, solstoler, is og brus og aktiviteter + ett par turer i regi av reiseselskapet. Vi kjøper sjeldent suvenirer, men gjerne noen småting til de hjemme. Vin, øl + tobakk til mannen på taxfree - joda det går fort med.

Det er dessuten ikke så billig i "syden" lengre heller. Sist vi var på Kypros så betalte vi for eksempel 65 E (litt over 500 kr) på Pizza Hut, for pizza til oss 4, en øl, to cola og en flaske vann - og da beregnet jeg max 50 E på middagsmåltidet.

joda, men TS er jo bare EN person, mens det du snakker om er 14 000 kr på 4 stk...DET blir jo noe annet! Da synes jeg ikke at 14 000 hørtes mye ut lengre. Jeg trodde du mente at du alene pleide å beregne 14 000 kr i løpet av 2 uker for det er jo det som er greia- hvor mye EN person burde ha med seg :tunge1:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Ser noen har misforstått meg her. Jeg lurer ikke på hvor mye penger jeg skal ta ut og ha i kontanter med meg på turen :P Jeg lurer på hvor mye penger jeg må spare opp så jeg har på kortet til turen?

Vi er to stykker i midten av 20 åra som skal dra sammen. Han tar med sine egne penger og jeg mine egne penger. Så da lurer jeg på hvor mye jeg som 1 person vil bruke. Ser noen har svart 1000 kr dagen og det er det jeg også har tenkt i utgangspunktet og ta med meg 15000 kr til 15 dager (per person altså). Men hittil har jeg kun klart og spare 3000 kr :( Og jeg har en veldig stram økonomi så vil bli vanskelig og få spart opp 12000 kr til. (men jeg vil prøve)

Noen vil sikkert si at det er galskap av meg og ville bruke 15000 kr på en ferie i lommepenger, men lever med utrolig dårlig råd året rundt, så av flere grunner vil jeg unne meg og kunne kose meg denne turen. Men ser ut som jeg må klare meg med myyye mindre enn plannlagt.

Ser det var en Miss Moneypenny, som hadde brukt 3000-4000 kr på 2 uker ferie på Kreta. Har det vært de siste årene eller er dette type ferie som du tok på 80 tallet? :P Var maten da inkludert på hotellet?

Vi har ikke mat inkludert på hotellet. Og ønsker og kose oss med mat 3 ganger daglig ute pluss kjøpe inn til frokost og lage på rommet.

Vi drikker ikke alkohol så går ikke noe penger til det. Men til mat/drikke, snop, solsenger daglig, jet ski, mini golf i blant og 2 utflukter pluss buss, vil pengene våres gå til.

AnonymBruker
Skrevet

hmmm, tråden ble vist ikke dyttet opp til starten av siden? Noen som vet hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Middager koster rundt 10 euro, frokost/lunsj rundt 5 euro, stor øl rundt 3 euro, vann rundt 3 euro per dag. I tillegg kommer eventuelt utflukter, leie av bil/sykkel, andre aktiviteter, is/snop, solsenger/parasoll og taxfree.

Jeg tror du vil klare deg helt fint på 3-4000 kr, men selv ville jeg satset på minst 5000 kr. Har du et kredittkort i tillegg, så klarer du deg hvis det plutselig skulle skje noe som gjør at du trenger mer penger.

Anonymous poster hash: 4f3df...4f2
Gjest Silvermist
Skrevet

Du klarer deg helt fint med 6000,- på 2 uker, og alt du sparer over det kan du anse som en bonus!

Jeg har brukt 3000,- når jeg har hatt det, og mer når jeg har hatt mer.
Har du rundt 500 NOK pr dag så så spiser og drikker du godt, samt har råd til solseng og annet småplukk.
Har du mer penger kan du shoppe og bruke penger på annet.

God tur, det blir nok herlig skal du se! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...