AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Skal til legen imorgen for noe forholdsvis akuttog de har fått presset meg inn på et legekontor jeg ikke tilhører. Først og fremst vil jeg selvfølgelig vite om jeg trenger å bekymre meg for symptomene jeg har hatt i det siste, men jeg håper også på at han kan henvise meg til spesialist for noe annet. Har erfart at leger ikke liker når du kommer med flere ting på en gang, så jeg skal prøve å bake de to tingene sammen til ett (nevne at de kanskje kan ha noe med hverandre å gjøre). Må også få fortalt ham om ting som kan ha relevans for at jeg er dårlig (blodtrykksfall av og til, migrene, utslett som har vart en stund og medisinen jeg har tatt for utslett, behov for mye søvn/mye trøtt). Hvordan/når putter man inn denne informasjonen? Tenkte å ta det slik: - Sammendrag og legge frem ønske om henvisning - Akuttsymptomer - Helseinformasjon som kan ha relevans for akuttsymptomer - Sekundærsykdom (symptomer og henvisning videre) Hva mener dere? Er veldig forsiktig av meg og blir lett oversett i slike settinger, samt at jeg ikke er flink til å stå opp for meg selv. Anonymous poster hash: 00694...894
Gjest Murica Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 Skriv ned det du ønsker å ta opp og gi til legen når du kommer dit, da får du tatt opp alt samtidig som du ikke trenger å prøve å smyge det inn i samtalen. Bare få alt ut med engang.
Gjest jsoa Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Du må bare få ut bekymringene dine tydelig... Jeg har dessverre erfart at hos fastlegen får jeg aldri noe hjelp. Jeg vet ikke om dette gjelder alle landets fastleger men de siste 2 årene har jeg motet meg opp lenge før jeg dro. I fjor hadde jeg allergisk reaksjon på noe som varte i 3-4 uker. Jeg gikk rundt og var konstant trøtt og øynene rant, nesen og nyste hele tiden. Jeg kom til legen og fikk svaret " ja dersom du har liknende symptomer neste år kan vi teste deg". Jeg gikk rundt slapp et par uker til etter dette legebesøket. Jeg hadde i tillegg vært svært deprimert og prøvde å uttrykke dette til legen " jeg har vært veldig nedfor i det siste" "Jeg orker knapt å stå opp" og liknende... Konklusjonen hennes var å ta en blodprøve! Blodprøven var fin så da var alt bare fint... Seriøst!! At jeg hadde sammenbrudd flere ganger i uka hadde ikke noe å si... Så var jeg hos fastlege nå etter å ha vært forkjølet i ukesvis. Ingen snakk om allergitesting men bare testing av hals og der var det ingen bakterier. Så da må jeg bare vente på å bli frisk. Fremdeles vet jeg ikke om jeg er allergisk eller det er noe annet. Jeg har også hatt svært høyt blodtrykk ved målinger hos lege før og hjemme. Og hvilepulsen min er alt for høy. I tillegg har jeg hodepine flere ganger i uka. Men dette ignorerte hun bare og ønsket meg god bedring. Er det feil å forvente at fastlegene yter god hjelp når en pasient oppsøker dem? Nå er jeg en som sjelden går til legen... det kan gå 1-2-3 år mellom hver gang. Jeg ønsker bare at legen kunne forstå og vise litt mer hensyn.. Ikke alltid bortforklare alt med "du er sikkert stressa du det går så fint så bare slapp".
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Skal til legen imorgen for noe forholdsvis akuttog de har fått presset meg inn på et legekontor jeg ikke tilhører. Først og fremst vil jeg selvfølgelig vite om jeg trenger å bekymre meg for symptomene jeg har hatt i det siste, men jeg håper også på at han kan henvise meg til spesialist for noe annet. Har erfart at leger ikke liker når du kommer med flere ting på en gang, så jeg skal prøve å bake de to tingene sammen til ett (nevne at de kanskje kan ha noe med hverandre å gjøre). Må også få fortalt ham om ting som kan ha relevans for at jeg er dårlig (blodtrykksfall av og til, migrene, utslett som har vart en stund og medisinen jeg har tatt for utslett, behov for mye søvn/mye trøtt). Hvordan/når putter man inn denne informasjonen? Tenkte å ta det slik: - Sammendrag og legge frem ønske om henvisning - Akuttsymptomer - Helseinformasjon som kan ha relevans for akuttsymptomer - Sekundærsykdom (symptomer og henvisning videre) Hva mener dere? Er veldig forsiktig av meg og blir lett oversett i slike settinger, samt at jeg ikke er flink til å stå opp for meg selv. Anonymous poster hash: 00694...894 Selvfølgelig har du krav på å få nødvendig gjennomgang av alle aspekter ved din sykdom og dine symptomer, inkludert oppstart av nødvendig utredning ved første gangs konsultasjon. Det beste ville likevel være at legen visste på forhånd at det er såpass mye som skal tas opp at han bør sette av en klokketime til konsultasjonen. Alternativt kan han la deg legge fram det viktigste som en slags introduksjon av problemene og så se deg igjen senere på dagen når andre timeavtaler er fullført. Uansett må du ha krav på en grundig vurdering som fører til korrekt(e) diagnose® og igangsatt behandling (om nødvendig) i løpet av en ukes tid etter som problemet var relativt akutt.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #5 Skrevet 20. juni 2013 Trådstarter ser ut til å ha gjort alt hun kan for å legge til rette for et mislykket legebesøk. Hun har presset seg inn på et legekontor hun ikke tilhører, under angivelse av å ha et akutt problem, og ønsker å misbruke tilbudet om å få avklart det akutte, til å få vurdert både dette og hint. Selvfølgelig vil hun bare få vurdert det akutte, og beskjed om å kontakte sin egen fastlege for resten. Dessuten har hun tenkt å møte legen med mistillit og presentere krav om å bli henvist før legen har fått vurdert om det kan håndteres hos legen selv. Det beste hun kan gjøre, er å innlede møtet med legen med å si at det egentlig er nokså mye forskjellig som plager henne og få hjelp til å sortere hva som kan og og må avklares innenfor en tidsramme på 10-15 min, og hvordan hun skal gå videre med det øvrige. Ingen lege bør tilby lang konsultasjon i denne situasjonen på bekostning av alle de pasientene som har timeavtale etter trådstarter.Anonymous poster hash: 6e9d5...c2a 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #6 Skrevet 20. juni 2013 Trådstarter ser ut til å ha gjort alt hun kan for å legge til rette for et mislykket legebesøk. Hun har presset seg inn på et legekontor hun ikke tilhører, under angivelse av å ha et akutt problem, og ønsker å misbruke tilbudet om å få avklart det akutte, til å få vurdert både dette og hint. Selvfølgelig vil hun bare få vurdert det akutte, og beskjed om å kontakte sin egen fastlege for resten. Dessuten har hun tenkt å møte legen med mistillit og presentere krav om å bli henvist før legen har fått vurdert om det kan håndteres hos legen selv. Det beste hun kan gjøre, er å innlede møtet med legen med å si at det egentlig er nokså mye forskjellig som plager henne og få hjelp til å sortere hva som kan og og må avklares innenfor en tidsramme på 10-15 min, og hvordan hun skal gå videre med det øvrige. Ingen lege bør tilby lang konsultasjon i denne situasjonen på bekostning av alle de pasientene som har timeavtale etter trådstarter.Anonymous poster hash: 6e9d5...c2a Det gikk virkelig bra når jeg satt med bankende hjerte på venterommet og leste ditt innlegg. Fikk nesten ikke frem et ord der inne. Så nå må jeg enten håpe at det ikke er noe alvorlig, eller finne en annen lege som vil ta meg imot. Tusen takk for støttende ord! Jeg har forøvrig ikke "presset meg inn, under angivelse av å ha et akutt problem". Det var heller ikke snakk om "dette og hint". Det var to ting og de hører sannsynligvis sammen. ts Anonymous poster hash: 00694...894
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #7 Skrevet 21. juni 2013 Er det bare meg eller virker KG å bli rennt ned av hypokondere og personer som kanskje heller skulle fått henvisning til psykolog? Virker som få skjønner at blodtrykk, migrene, utslett og symptomer uten fysisk forklaring (virus/bakterier/etc) stort sett kommer av stress og andre mentale problemer. Anonymous poster hash: b7f65...c46 8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #8 Skrevet 23. juni 2013 Er det bare meg eller virker KG å bli rennt ned av hypokondere og personer som kanskje heller skulle fått henvisning til psykolog? Virker som få skjønner at blodtrykk, migrene, utslett og symptomer uten fysisk forklaring (virus/bakterier/etc) stort sett kommer av stress og andre mentale problemer.Anonymous poster hash: b7f65...c46 Jeg har ikke sagt noe om symptomene som gjorde at jeg skulle til legen. Det jeg ramset opp i førsteposten er en forenklet sykehistorie (som legen burde vite noe om) og ikke symptomene jeg har hatt nå. Vasovagal synkope er en fysisk sykdom, jeg kan få blodtrykksfall på muntlig eksamen (psykisk årsak) eller om jeg har på en trang BH/går inn i varm dusj (fysisk årsak). Migrene får jeg sjeldent i voksen alder, men det er viktig for legen å vite at jeg kan finne på å ta zolmitriptan imorgen. Samme med atopi/allergi (psykisk allergi, really?!). Prednisolon kan for eksempel ikke tas sammen med NSAID's (f.eks. Voltaren). Jeg ville nevne disse tingene for legen fordi: A. De kan ha betydning for medisiner og behandling hos ham B. Han kan se ting i sammenheng At jeg har angst for å gå til legen (og kanskje en generelt bekymret person), det kan jeg gå med på. Vet at bekymringer, stress og angst kan gi sterke fysiske symptomer. Man skal derimot ALLTID gå til legen for å få tatt blodprøver før man avfeier slikt som psykisk. TS Anonymous poster hash: aee5b...660
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #9 Skrevet 23. juni 2013 Skjønner godt hvordan det er å slite med flere ting, TS. Ikke ta inn over deg alle de ufølsomme kommentarene. Det beste er å få time hos fastlegen. Om denne ikke er noe imøtekommende må man få byttet. Jeg råder deg til å skrive ned alt. Be om en dobbelttime neste gang. En dyktig lege vil ta tak i det akutte først, og så får man en eller flere oppfølgingstimer, der man eventuelt får henvisning til spesialist. Det er viktig å få formidlet plagene tydelig, ellers er det fare for å ikke bli tatt alvorlig. De kan jo henge sammen, som du sier. Anonymous poster hash: 7de47...4f1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #10 Skrevet 23. juni 2013 Skjønner godt hvordan det er å slite med flere ting, TS. Ikke ta inn over deg alle de ufølsomme kommentarene. Det beste er å få time hos fastlegen. Om denne ikke er noe imøtekommende må man få byttet. Jeg råder deg til å skrive ned alt. Be om en dobbelttime neste gang. En dyktig lege vil ta tak i det akutte først, og så får man en eller flere oppfølgingstimer, der man eventuelt får henvisning til spesialist. Det er viktig å få formidlet plagene tydelig, ellers er det fare for å ikke bli tatt alvorlig. De kan jo henge sammen, som du sier.Anonymous poster hash: 7de47...4f1 Takk Nå er i alle fall det akutte unnagjort og fra nå av skal jeg ta én ting om gangen. Ellers har legen dårlig tid, jeg blir forvirret og mer nervøs og legen blir forvirret. Når jeg har mange ting jeg må si, så blir det desto verre å formidle det. Skal bestille time til fastlegen min for å ta tak i den andre tingen. Men han har ikke noe ledig før september, så da blir det nok ikke behandling før til våren AB #7: Hvordan vet du at det ikke var psykologhenvisning jeg var ute etter? Nå var det ikke det, da, men jeg har ikke skrevet hva slags henvisning det var snakk om. ts Anonymous poster hash: aee5b...660
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #11 Skrevet 23. juni 2013 Takk Nå er i alle fall det akutte unnagjort og fra nå av skal jeg ta én ting om gangen. Ellers har legen dårlig tid, jeg blir forvirret og mer nervøs og legen blir forvirret. Når jeg har mange ting jeg må si, så blir det desto verre å formidle det. Skal bestille time til fastlegen min for å ta tak i den andre tingen. Men han har ikke noe ledig før september, så da blir det nok ikke behandling før til våren AB #7: Hvordan vet du at det ikke var psykologhenvisning jeg var ute etter? Nå var det ikke det, da, men jeg har ikke skrevet hva slags henvisning det var snakk om. tsAnonymous poster hash: aee5b...660 språket ditt. Anonymous poster hash: b7f65...c46 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 Takk Nå er i alle fall det akutte unnagjort og fra nå av skal jeg ta én ting om gangen. Ellers har legen dårlig tid, jeg blir forvirret og mer nervøs og legen blir forvirret. Når jeg har mange ting jeg må si, så blir det desto verre å formidle det. Skal bestille time til fastlegen min for å ta tak i den andre tingen. Men han har ikke noe ledig før september, så da blir det nok ikke behandling før til våren AB #7: Hvordan vet du at det ikke var psykologhenvisning jeg var ute etter? Nå var det ikke det, da, men jeg har ikke skrevet hva slags henvisning det var snakk om. ts Anonymous poster hash: aee5b...660 Har han ikke time før i september?? For noe tull. Hva med alle de som er syke og trenger hjelp i alle flall i løpet av dager? Skal han på to måneders ferie, eller? De pleier å ha akuttimer innimellom, og ingen lege har fylt opp alle timene på den måten om han ikke har 5000 pasienter (de fleste har rundt 900-1200). Enten insister på en time før, eller bytt til en fastlege som faktisk har et tilbud (en som ikke kan gi time på tre måneder, er jo i praksis en som ikke jobber som fastlege).Anonymous poster hash: 7de47...4f1 1
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2013 #13 Skrevet 24. juni 2013 Gud, så glad jeg er for at jeg ikke er lege. Folk kommer med lange bestillingslister og har googlet i hue og ræva på forhånd og har diagnosen klar. Sitter og krever medisiner og sykmeldinger og henvisninger som om man var i en butikk.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #14 Skrevet 24. juni 2013 I de aller fleste tilfellene av vasovagal synkope er behandling unødvendig. Anonymous poster hash: 8c7cd...e8d
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2013 #15 Skrevet 24. juni 2013 I de aller fleste tilfellene av vasovagal synkope er behandling unødvendig. Anonymous poster hash: 8c7cd...e8d Er det ikke bare latin for besvimelse?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #16 Skrevet 24. juni 2013 Gud, så glad jeg er for at jeg ikke er lege. Folk kommer med lange bestillingslister og har googlet i hue og ræva på forhånd og har diagnosen klar. Sitter og krever medisiner og sykmeldinger og henvisninger som om man var i en butikk. Ja, tenk å ønske time før september...og at legen kan vurdere mer enn et symptom, og se om de henger sammen. Og oppfølginstime, da! Det er jammen for mye å be om. Stakkars, underbetalte leger...Anonymous poster hash: 7de47...4f1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #17 Skrevet 24. juni 2013 Gud, så glad jeg er for at jeg ikke er lege. Folk kommer med lange bestillingslister og har googlet i hue og ræva på forhånd og har diagnosen klar. Sitter og krever medisiner og sykmeldinger og henvisninger som om man var i en butikk. Alle som får lisensen sin i år, blir tvunget av staten til å jobbe i allmennpraksis. Når du bruker god tid, og lar sånne som TS få stille spm, gjerne avkreve deg en teoretisk begrunnelse som ingen har forutsetninger for å vite noe om, er engstelige og ikke får med seg det som blir sagt, krever B-preparater uten tidligere sykehistorie på kontoret, og ikke vil la deg få spørre om hvorfor, skal ta opp masse forskjellige ting på en gang. Nei, det er helt jævlig. Allikevel så klarer de verste taksameterlegene å få dette unna på 1-2-3, gjerne 10min. Jeg skjønte ikke som turnuslege hvordan fastlegene kunne undersøke en rygg grundig på 10min, men jeg skjønte det etterpå - de gjør det ikke. Skal du være fastlege, så må du jobbe kjapt. Ellers får du kø på ventekontoret, jobber overtid, får dårlig betalt og ender opp med å ødelegge resten av dagen med hodepine, søvnbehov, fucka søvnrytme, burnout og til slutt ta livet av deg. Det er en jævlig, jævlig jobb - heldigvis fins det legejobber hvor man slipper å ha så jævlig mye med mennesker å gjøre, ellers må man harden the fuck up, og gi litt mer faen i folk, være tøff i trynet. Anonymous poster hash: 02ae2...7dd
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #18 Skrevet 24. juni 2013 Ja, tenk å ønske time før september...og at legen kan vurdere mer enn et symptom, og se om de henger sammen. Og oppfølginstime, da! Det er jammen for mye å be om. Stakkars, underbetalte leger...Anonymous poster hash: 7de47...4f1 Du har ikke skjønt det her. Det er et offentlig yrke. Du kan kreve hva faen du vil, men det driter jeg i. Du har ikke noe du skulle ha sagt. Kravmentaliteten din kommer du ingen vei med. Anonymous poster hash: 02ae2...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #19 Skrevet 24. juni 2013 Er det ikke bare latin for besvimelse? Antatt vasovagalt utløst besvimelse - via sterk nedbremsing av hjertet fra vagusnerven, og indusert AV-blokk i hjertet, blodtrykksfall, ikke blod til hodet, og besvimelse. Vagusnerven stimulerer grunnet vemmelse, følelsesmessig reaksjon, andre saker i topplokket. En teori. Anonymous poster hash: 02ae2...7dd
Sjokoladenøtt Skrevet 24. juni 2013 #20 Skrevet 24. juni 2013 Du må bare få ut bekymringene dine tydelig... Jeg har dessverre erfart at hos fastlegen får jeg aldri noe hjelp. Jeg vet ikke om dette gjelder alle landets fastleger men de siste 2 årene har jeg motet meg opp lenge før jeg dro. I fjor hadde jeg allergisk reaksjon på noe som varte i 3-4 uker. Jeg gikk rundt og var konstant trøtt og øynene rant, nesen og nyste hele tiden. Jeg kom til legen og fikk svaret " ja dersom du har liknende symptomer neste år kan vi teste deg". Jeg gikk rundt slapp et par uker til etter dette legebesøket. Jeg hadde i tillegg vært svært deprimert og prøvde å uttrykke dette til legen " jeg har vært veldig nedfor i det siste" "Jeg orker knapt å stå opp" og liknende... Konklusjonen hennes var å ta en blodprøve! Blodprøven var fin så da var alt bare fint... Seriøst!! At jeg hadde sammenbrudd flere ganger i uka hadde ikke noe å si... Så var jeg hos fastlege nå etter å ha vært forkjølet i ukesvis. Ingen snakk om allergitesting men bare testing av hals og der var det ingen bakterier. Så da må jeg bare vente på å bli frisk. Fremdeles vet jeg ikke om jeg er allergisk eller det er noe annet. Jeg har også hatt svært høyt blodtrykk ved målinger hos lege før og hjemme. Og hvilepulsen min er alt for høy. I tillegg har jeg hodepine flere ganger i uka. Men dette ignorerte hun bare og ønsket meg god bedring. Er det feil å forvente at fastlegene yter god hjelp når en pasient oppsøker dem? Nå er jeg en som sjelden går til legen... det kan gå 1-2-3 år mellom hver gang. Jeg ønsker bare at legen kunne forstå og vise litt mer hensyn.. Ikke alltid bortforklare alt med "du er sikkert stressa du det går så fint så bare slapp". Legen må ha det inn med teskje, jeg fikk ikke hjelp med depresjon når jeg hintet til det slik som du gjør. Jeg ble drittlei til slutt og knakk sammen foran legen og først da fikk jeg den hjelpa jeg skulle hatt.. Vanlige symptomer på trøtthet osv er vanligvis latskap i deres øyne Man må si det rett ut for at det skal ha noen effekt, uansett hvor kjipt det er å si det til noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå