Gå til innhold

Forskjellen på paleo og lavkarbo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ei stund inne i lavkarboverden og vet en del om Atkins, Skaldeman, Fedon osv.

Paleo hørte jeg først om nylig, og har akkurat skjønt at det er en form for steinalderkost.

Noen som kan gi meg en kjapp intro på hva dette er, i forhold til "vanlig" lavkarbo? Finner en del på nettet, men alt er enten så laaaangt eller på engelsk... *lat*

Er paleo det strengeste av det strenge?

Anonymous poster hash: d82be...cb3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Paleo er strengt på sin måte, men ikke på karbohydratene. På paleo er det lov med rotfrukter og litt frukt, men ikke meieriprodukter. I alle fall hvis du skal spise skikkelig paleo. Så man kan vel egentlig si at paleo er alle naturlig råvarer bortsett fra korn og meieri-produkter.

Anonymous poster hash: 2e50f...251
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Synes ikke paleo er strengt i det hele tatt :)

Paleo er null korn, null belgfrukter og null sukker. Veldig likt lchf-kostholdet.

Det med melk er omdiskutert, men jeg tåler melk og har det derfor med.

Paleo er mer liberalt på karboydrater, for det er ikke er lavkarbokosthold. Dog blir det naturlig lavt på karbohydrater siden det er uten de tre gruppene nevnt over.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Så man teller verken det ene eller det andre (karbs, kcal)? Men spiser så mye man vil av det man kan spise?

Er det egentlig ikke "lov" med noen meieriprodukt? Jeg kjenner nemlig ei som stekte maten i noe kokosgreier, fordi smør og olje var fy-fy.

Men Løvetanten, du skriver at du tåler meieriprodukter og derfor spiser det. Vil det si at paleo er for de med matallergier, for å finne ut hva man reagerer på, så tar man inn nye matvarer etterhvert, sånn at man til slutt spiser alt?! Eller er paleo et varig kosthold?

Forstår ikke helt greia med meieriprodukt.... Melk kommer fra kua og er derfor naturlig i mine øyne, og det er det som er paleo? Å spise naturlig altså....

Øhhh, jeg tror jeg trenger litt mer info ;):fnise:

TS

Skrevet (endret)

Enkelte folkeslag tåler melk bedre enn andre. For å tåle melk må du ha et melkespaltende enzym, og ikke alle har det. At noen folkeslag har utviklet dette (f.eks mange av oss nordboere) er et tegn på genetisk tilpasning.

Som i alle livvstiler så har du såklart litt indre stridigheter. Noen mener melk er helt utelukket fordi paleomennesket ikke drakk melk. Melk er noe som kom når vi begynte med husdyrhold. Hver sin oppfatning mener jeg. Jeg bruker ost, fløte og smør i matlagning. Drikker ikke melk som i et glass her og der.

Om man skal gå ut fra at alt er naturlig så kan man jo likegjerne spise både sukker og korn. Det handler ikke om naturlig, men om vi mennesker har de nødvendige forutsetninger for å kunne fordøye og nyttiggjøre oss av matvaren. Ergo mener mange at melk faller bort.

Nei, du teller ingenting. Du spiser rene, ubehandlede matvarer og unngår de tre gruppene jeg har nevnt. Samt melk om du ønsker/ikke tåler det/mener det er riktig.

Samtidig bør du bestrebe deg på å ha en sunn fordeling av makronæringsstoffer; dvs mest energi fra fett, deretter proteiner og tilslutt karbohydrater. Det anbefales å ligge mellom 50 og 100 g daglig, men mindre om du ønsker å gå ned i vekt.

Jeg ligger på rundt 60/20/20, andre steder har jeg sett 40/40/20...

Om karbohydrater og paleo: http://www.marksdailyapple.com/the-primal-carbohydrate-continuum/#axzz2WebPCmsd

Vil anbefale deg å lese mer på den siden. Det er bedre at du leser selv sånn at du kan gjøre deg opp din egen mening. Hva som passer for meg er ikke sikkert passer for deg :)

Denne kokeboken er super: http://www.lillemaane.no/bok/1145/Mark+Sisson/Naturlig+mat

Norsk paleo: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8299859859

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8299859867

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Så man teller verken det ene eller det andre (karbs, kcal)? Men spiser så mye man vil av det man kan spise?

Er det egentlig ikke "lov" med noen meieriprodukt? Jeg kjenner nemlig ei som stekte maten i noe kokosgreier, fordi smør og olje var fy-fy.

Men Løvetanten, du skriver at du tåler meieriprodukter og derfor spiser det. Vil det si at paleo er for de med matallergier, for å finne ut hva man reagerer på, så tar man inn nye matvarer etterhvert, sånn at man til slutt spiser alt?! Eller er paleo et varig kosthold?

Forstår ikke helt greia med meieriprodukt.... Melk kommer fra kua og er derfor naturlig i mine øyne, og det er det som er paleo? Å spise naturlig altså....

Øhhh, jeg tror jeg trenger litt mer info ;):fnise:

TS

De hadde ikke kuer i steinalderen (paleo = steinalder). Akkurat som man ikke dyrket korn i steinalderen, osv.

Steinalderkosthold handler om å spise slik man gjorde før jordbruksrevolusjonen, som skjedde for en 5 til 10 tusen år siden.

Anonymous poster hash: 8c02e...4d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...