Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Tråden handler om BankID. BankID sendt med PUM får du kun utlevert med pass, fordi bankene krever det. Det har ingenting å si at andre PUM-sendinger kan hentes uten pass, det er ikke det tråden handler om.

Se lenke og sitat lenger opp fra BankId's hjemmeside lenger opp. Det er kun når bankkunden ikke er kunde i noen bank fra før og av denne grunn ikke har bankkort med Id at det kreves pass.

Dette står det til og med i det sitatet du selv har lagt ut - riktignok uten lenke,

Skrevet (endret)

Se lenke og sitat lenger opp fra BankId's hjemmeside lenger opp. Det er kun når bankkunden ikke er kunde i noen bank fra før og av denne grunn ikke har bankkort med Id at det kreves pass.

Dette står det til og med i det sitatet du selv har lagt ut - riktignok uten lenke,

Som du ser i sitatet mitt (og ditt) fra bankid.no gjelder kravet om pass alltid når man inngår en ny BankID-avtale, med mindre du allerede har legitimert deg med pass tidligere overfor banken som skal utstede den (altså ikke en annen bank du har vært/er kunde hos).

Når jeg byttet bank og ba om ny BankID-brikke fra dem, måtte jeg vise pass til tross for at jeg allerede hadde bilde-ID fra to andre banker og førerkort.

Endret av JohnS
Skrevet

Det ble hevdet at en aldri kunne hente en PUM sending uten pass.

Det ble videre hevdet at en aldri kunne få bank id uten pass.

Dette har jeg nå svart på.

Jeg måtte ha med pass. Til og med de som jobbet på Posten var overrasket hvor strengt det var. Mulig det er ulike regler i de forskjellige bankene, men jeg fikk ikke ut min uten pass.

AnonymBruker
Skrevet

Ang BankID og PUM.

Reglene rundt BankID krever at banken må innhente kopi av kundens pass hvis kundeforholdet i den aktuelle banken ble opprettet etter 01.03 07. Hvor vidt man har legitimert seg med pass i en annen bank har ingenting å si.

Ble man kunde før overnevnte dato er det tilstrekkelig at man har kopi av gyldig legitimasjon til kunden (feks bankkort), men ble man kunde etter datoen over så må man banken ha kopi av passet før de kan utstede BankID til kunden. Kopi av feks bankkort vilnormalt syt være tilstrekkelig i forhold til å ha kundeforholdet i en bank, men altså ikkenødvendigvis nok hvis man skal ha BankID.

PUM er posten sitt produkt, og brukes jo til mye annet enn banker og BankID. For å hente en PUM må man ikke nødvendigvis bruke pass, men er dtn en PUM fra banken (og fordi man skal ha BankID) så er man altså ikke "i mål" hvis bankkort benyttes

Anonymous poster hash: a011f...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Som du ser i sitatet mitt (og ditt) fra bankid.no gjelder kravet om pass alltid når man inngår en ny BankID-avtale, med mindre du allerede har legitimert deg med pass tidligere overfor banken som skal utstede den (altså ikke en annen bank du har vært/er kunde hos).

Når jeg byttet bank og ba om ny BankID-brikke fra dem, måtte jeg vise pass til tross for at jeg allerede hadde bilde-ID fra to andre banker og førerkort.

Jeg har nettopp byttet bank, ba om ny BankID-brikke, og måtte kun vise bankkort fra min gamle bank.

Anonymous poster hash: ad739...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp byttet bank, ba om ny BankID-brikke, og måtte kun vise bankkort fra min gamle bank.

I banken eller på posten?

Anonymous poster hash: a37a8...cff

Gjest Blondie65
Skrevet

Ang BankID og PUM.

Reglene rundt BankID krever at banken må innhente kopi av kundens pass hvis kundeforholdet i den aktuelle banken ble opprettet etter 01.03 07. Hvor vidt man har legitimert seg med pass i en annen bank har ingenting å si.

Ble man kunde før overnevnte dato er det tilstrekkelig at man har kopi av gyldig legitimasjon til kunden (feks bankkort), men ble man kunde etter datoen over så må man banken ha kopi av passet før de kan utstede BankID til kunden. Kopi av feks bankkort vilnormalt syt være tilstrekkelig i forhold til å ha kundeforholdet i en bank, men altså ikkenødvendigvis nok hvis man skal ha BankID.

PUM er posten sitt produkt, og brukes jo til mye annet enn banker og BankID. For å hente en PUM må man ikke nødvendigvis bruke pass, men er dtn en PUM fra banken (og fordi man skal ha BankID) så er man altså ikke "i mål" hvis bankkort benyttesAnonymous poster hash: a011f...2d8

Her vil jeg gjerne se en kildehenvisning. Jeg har vist til BankId's hjemmesider og der står ikke dette. Jeg antar at banken kan kreve pass for deres PUM men det med kundeforhold etter 1.3.2007 vil jeg gjerne få se (jeg har skiftet bank og fått BankId to ganger etter dette uten pass) siden jeg ikke finner dette noe sted. Kan det være et særkrav i en bestemt bank?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har nettopp byttet bank, ba om ny BankID-brikke, og måtte kun vise bankkort fra min gamle bank. Anonymous poster hash: ad739...5c1

BankId er ikke en brikke - BankId er programmet og kodebrikken er det du har fått ut. Jeg antar at banken har sine egne regler for utstedelse av brikkene.

Flere banker har elektroniske brikker - dvs, en app for mobilen.

Skrevet

Jeg hentet nettopp kodebrikke på posten og pass var eneste gyldige legitimasjon.

Jeg kranglet meg til å få hentet ut med førerkort. "Men jeg har ikke pass! Mener dere virkelig at jeg må gå til anskaffelse av et pass jeg ikke trenger i dyre dommer for å få hentet ut bank-ID?" Damen i skranken sukket tungt, tok kopi av førerkortet og ga meg pakken. ;)

AnonymBruker
Skrevet

I banken eller på posten?

I banken.

Skrevet

Jeg kranglet meg til å få hentet ut med førerkort. "Men jeg har ikke pass! Mener dere virkelig at jeg må gå til anskaffelse av et pass jeg ikke trenger i dyre dommer for å få hentet ut bank-ID?" Damen i skranken sukket tungt, tok kopi av førerkortet og ga meg pakken. ;)

Ja, ja det er sikkert mulig det. Selv har jeg pass og så ikke det store problemet med å ta det med når det sto klart og tydelig at det var eneste gyldige legitimasjon. Jeg har heller ingenting imot at det er såpass strengt. Det er jo for min egen sikkerhet at de setter disse reglene.

AnonymBruker
Skrevet

I banken.

Ok. Tror det er på posten som diskuteres her.

Skrevet

.

Da tipper jeg at damen i skranken risikerer problemer. Når oppdragsgiver krever pass kan hun ikke overprøve dette.

En pensjonist i familien ble nødt til å bestille pass for å kunne få BankID. Vi forsøkte å slippe, men banken lot seg ikke rikke.

AnonymBruker
Skrevet

Her vil jeg gjerne se en kildehenvisning. Jeg har vist til BankId's hjemmesider og der står ikke dette. Jeg antar at banken kan kreve pass for deres PUM men det med kundeforhold etter 1.3.2007 vil jeg gjerne få se (jeg har skiftet bank og fått BankId to ganger etter dette uten pass) siden jeg ikke finner dette noe sted. Kan det være et særkrav i en bestemt bank?

JohnS har allerede limt inn det aktuelle avsnittet fra BankId regelverket (se innlegg 18). Kilden finner du på BankID.no Gå inn på denne linken og velg øverste linken (regler): https://www.bankid.no/Dette-er-BankID/Oppdaterte-sertifikater-for-BankID-/

Du er på jakt etter punkt 8.4.

Som du ser finnes det visse unntak fra hovedregelen. Hvis du ikke går inn under en av disse (evt har vært kunde i de aktuelle bankene tidligere en gang slik at det på et tidspunkt før 010307 ble gjennomført en leg.kontroll) så kan jeg ikke forstå annet emnet enn at det er tildels grove rutinebrudd i de aktuelle bankene.

Anonymous poster hash: a011f...2d8

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan noen forklare hva "legitimasjon likestil med pass" betyr?

Annonse
Skrevet

Kan noen forklare hva "legitimasjon likestil med pass" betyr?

Europeisk ID-kort antar jeg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Europeisk ID-kort antar jeg.

Nei, jeg googlet det. Det er utenlandsk reisenevis og utenlandsk pass det er snakk om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...