AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Del Skrevet 19. juni 2013 Har mistet den lille, svarte brikken jeg må ha for å komme innpå nettbanken. Vet noen om jeg kan reise rett i banken å få en ny, eller må den sendes i posten, da det vil ta flere dager? Anonymous poster hash: fc6ce...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest suphadupha Skrevet 19. juni 2013 #2 Del Skrevet 19. juni 2013 Kan bare snakke for "min" bank, men hos DNB så har de kodebrikker liggende i banken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #3 Del Skrevet 19. juni 2013 Jess!! Håper de har det i min bank og. Da stikker jeg ned dit i morgen, tusen takk Anonymous poster hash: fc6ce...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oreokaka Skrevet 19. juni 2013 #4 Del Skrevet 19. juni 2013 De har det i de fleste bankene tror jeg. Min har det også. Så, det skal nok gå bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2013 #5 Del Skrevet 19. juni 2013 Hvis du har Sparebank1 og smarttelefon trenger du ikke brikke. Da kan du bruke en app. Hvis du har mobil abonnement fra Telenor (kjenner ikke til noen andre) kan du bruke bank id for mobil - da trenger du heller ikke brikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #6 Del Skrevet 20. juni 2013 Anbefaler BankID på mobil for de som har mulighet til det. Superenkelt! Man må ta med passet og gå i banken.Anonymous poster hash: 5f492...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #7 Del Skrevet 20. juni 2013 Anbefaler BankID på mobil for de som har mulighet til det. Superenkelt! Man må ta med passet og gå i banken.Anonymous poster hash: 5f492...fea Hvorfor passet? Enhver gyldig legitimasjon holder. Anonymous poster hash: ad739...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juni 2013 #8 Del Skrevet 20. juni 2013 Man kan åpne for bank id på mobil i nettbanken. Trenger verken pass eller tur i banken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 20. juni 2013 #9 Del Skrevet 20. juni 2013 Men må man ikke inn i nettbanken for å aktivere bank-id på telefon? For å bevise at du er deg? Må hvertfall det i min bank. Og da har man jo et problem om man ikke har brukt det før man mistet brikken... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nojac Skrevet 21. juni 2013 #10 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Hvorfor passet? Enhver gyldig legitimasjon holder.Anonymous poster hash: ad739...5c1 Ifølge opplysninger jeg har mottatt fra flere banker er det nødvendig med pass for å utstede BankID. Nettbanker sender ut BankID-brikker via postens PUM, de krever også pass for å hente ut brikken.Jeg har ikke sjekket om dette også gjelder for ny brikke når du allerede er registrert med BankID.Brikker som ikke er tilknyttet BankID kan du sikkert få uten pass, hvis banken har slike. Endret 21. juni 2013 av nojac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juni 2013 #11 Del Skrevet 21. juni 2013 PUM kan hentes med bankkort med bilde og all annen gyldig legimitasjon. Dette gjør jeg stadig vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 21. juni 2013 #12 Del Skrevet 21. juni 2013 Jeg hentet nettopp kodebrikke på posten og pass var eneste gyldige legitimasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nojac Skrevet 21. juni 2013 #13 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) PUM kan hentes med bankkort med bilde og all annen gyldig legimitasjon. Dette gjør jeg stadig vekk.Fra hvilken bank har du mottatt BankID (som virker i alle banker) uten å måtte vise pass? Så vidt jeg kjenner til er det ikke tillatt å gi ut BankID uten at mottaker identifiserer seg med pass.Ved bruk av PUM har banken overlatt til Posten å kontrollere mottakers identitet. Det fremgår normalt av forsendelsen hva slags legitimasjon banken krever.Uansett har vel allerede TS fått sjekket saken med sin bank. Og hun skal jo ikke bruke PUM.. Endret 21. juni 2013 av nojac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 22. juni 2013 #14 Del Skrevet 22. juni 2013 Hvis du har Sparebank1 og smarttelefon trenger du ikke brikke. Da kan du bruke en app. Hvis du har mobil abonnement fra Telenor (kjenner ikke til noen andre) kan du bruke bank id for mobil - da trenger du heller ikke brikke. Flere banker som har apper man kan bruke uten brikke. Fra BankID sin nettside: For å få BankID på mobil må du være kunde i Nordea, DNB, Skandiabanken, Eika-bankene eller SpareBank1-banker, og du må ha mobilabonnement hos Telenor, Djuice, Talkmore, Hello*, Phonero* eller Dipper. (*husk å bestille nytt SIM-kort fra operatør). Tele2, One Call, MyCall og Network Norway og 22 nye banker tilbyr snart BankID på mobil til sine kunder. Flere operatører og banker vil lansere tjenesten de nærmeste månedene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juni 2013 #15 Del Skrevet 22. juni 2013 Fra Bankid's hjemmesider: "Hvordan sikrer banken at BankID utstedes til rett person? Bankene har gode rutiner for utstedelse av fysisk legitimasjon (bankkort) til sine kunder. Bankene viderefører disse gode rutiner i forbindelse med utstedelse av BankID. Etablerte kunder kan bestille BankID i nettbanken, etter at de har logget seg inn. Dersom du er ny kunde må du legitimere deg med pass for å etablere kundeforhold og få utstedt BankID." https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige-verktoy/Ofte-stilte-sporsmal-FAQ/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juni 2013 #16 Del Skrevet 22. juni 2013 PUM, gyldig legitimasjon, til deg som mente at kun pass var godt nok: Norsk og utenlandsk pass Norsk bankkort med leigimasjonsdel Norsk utlendingpass og reisenevis Norsk førerkort utstedt etter 1.1.98 Europeiske identitetskort http://www.bring.no/hele-bring/forside/_attachment/220426?_ts=13933af4c50 Jeg har mottatt en del PUM og har ALDRI blitt avvist fordi jeg ikke hadde med pass men bankkort med bilde. Det er mulig at banken kan kreve passet som legitimasjon når man ikke er kunde hos dem, men det er også fullt mulig at bankens formulering om at en må medbringe pass eller identifisere seg med pass skyldes at en ny kunde ikke nødvendigvis har bankkort. Dette vet ikke jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 22. juni 2013 #17 Del Skrevet 22. juni 2013 Hent kodebrikke og få deg BankID på mobil om operatøren tilbyr det. De fleste operatører har BankID SIM-kort liggende, så spør du pent kan det hende du får det før det er lansert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 22. juni 2013 #18 Del Skrevet 22. juni 2013 PUM, gyldig legitimasjon, til deg som mente at kun pass var godt nok: Vet du hvilken tråd du er i? Den handler om BankID, ikke dine PUM-sendinger. 8.4 Krav til legitimasjonsdokumenter Bankens legitimasjonskontroll ved førstegangsutstedelse av PersonBankID og AnsattBankID skal skje på grunnlag av fremlagt gyldig norsk pass, dokumenter likestilt med norsk pass, eller utenlandsk pass. Det er likevel ikke nødvendig med ny fremleggelse av pass ved utstedelse av BankID dersom pass ble fremlagt ved personlig fremmøte i forbindelse med etablering av kundeforholdet. Kravet om fremleggelse av pass kan fravikes dersom banken er sikker på personens identitet, og • vedkommende etablerte sitt kundeforhold i banken før 1. mars 2007, eller • kravet om fremleggelse av pass vil innebære en urimelig merbelastning for vedkommende, grunnet alder, helse eller andre særlige forhold. Så fremt kravet om pass kan fravikes skal banken i stedet kreve fremlagt annen form for legitimasjon etter de krav til fysiske legitimasjonsdokumenter som følger av hvitvaskingsloven med forskrifter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juni 2013 #19 Del Skrevet 22. juni 2013 Vet du hvilken tråd du er i? Den handler om BankID, ikke dine PUM-sendinger. Det ble hevdet at en aldri kunne hente en PUM sending uten pass. Det ble videre hevdet at en aldri kunne få bank id uten pass. Dette har jeg nå svart på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 22. juni 2013 #20 Del Skrevet 22. juni 2013 Det ble hevdet at en aldri kunne hente en PUM sending uten pass. Det ble videre hevdet at en aldri kunne få bank id uten pass. Dette har jeg nå svart på. Tråden handler om BankID. BankID sendt med PUM får du kun utlevert med pass, fordi bankene krever det. Det har ingenting å si at andre PUM-sendinger kan hentes uten pass, det er ikke det tråden handler om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå