FlyvendeBie Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Han hadde auksjon på denne på eBay: http://www.ebay.co.uk/itm/Gotz-KRISTINE-Doll-Designed-in-2002-by-Sissel-Skille-RARE-with-Tags-/171040841479?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK%3AMEWAX%3AIT&nma=true&si=uE74qe22El95D0eBAVJ0R3g4IQo%253D&orig_cvip=true&rt=nc Dukken er designet av den norske kunstneren Sissel Skille. Jeg fikk ikke lagt inn bud fordi ebay ga meg feilmeldinger om at selgeren ikke sender til Norge. Jeg sendte private meldinger med selgeren og han virket villig og hjelpelig. Men han skjønte antagelig at jeg ønsket med denne veldig. Han prøvde og hjelpe meg så jeg kunne legge inn bud, men eBay gikk ikke. Jeg ga han da bud over meldinger. Mitt høyeste bud var på 777,00 dollar. Dagen etter auksjonen sender selger meg meling om at "bud vinneren ikke har betalt og heller ikke svarer veldig rart." Jeg blir fristet til og kjøpe da denne dukken er svært sjelden og få tak i, og skriver at jeg gjerne kjøper den hvis han sier ifra. Selgeren skrev videre at bud vinneren får 4 dager til og betale og at han selger meg dukken dersom bud vinneren i ebay artikkelen ikke betaler. Etter 4 dager kontaktet jeg selgeren og spurte om han hadde hørt noe fra bud vinneren. Han skrev dette: "Please email me to *********** Hotmail dot com. " (Har vel ikke lov og legge ut e-post adressa her) Altså ikke maile via eBay lenger. Jeg sendte e-post til den adressen. Han skrev: "Hello thank you for emailing me. The problem is EBay email will not allow me to send you my email. The winning bidder did not respond so I have cancelled my eBay auction. If you like I can sell Kristine to you and save the eBay fees. The total cost with shipping would be $625.00. My email on PayPal is ********** I think if you transfer as gift there are no fees. Its up to you. If not its OK I have a local buyer here in Miami. Let me know." Jeg betalte (fredag 31.mai.2013) og etter dette kommuniserte selger dårlig. Han skrev "OK perfect I will ship on Monday. Thank you." Tirsdagen spurte jeg om han hadde sendt henne, for jeg hadde ikke blitt informert. Han svarte ikke. Jeg spurte mange ganger om han hadde sendt varen, og om jeg kunne få sporingsnummer. Onsdag skrev han "Hello I'm sorry for not responding. I am in the hospital now. I was in a accident in my car. I had my son ship Kristine on Tuesday. I will get the tracking information and shipping time from him today when he gives me the receipt then I will send it to you right away. I suffered some injuries." Men den fikk jeg aldri. Han svarer meg ikke videre. Jeg sjekket hans eBay profil med feedbacks jevnlig, tirsdag 11.juni var det lagt inn en ny tilbakemelding fra en kjøper. Det siste han hadde solgt, var varen jeg hadde betalt for. En kjøper skriver at hun mottok varen for 760,00 dollar, altså det varen i artikkelen kostet. Hun skrev at dukken var flott pakket. Dukken jeg har betalt nesten 4000 kr for. Det er budvinneren som har kjøpt henne. Jeg ble varm, og kjente pannikk fra topp til tå. Hva gjør jeg nå? Det er jo så mye penger! *vil ikke gi de bort gratis* Selger har nå gjort sine feedbacks private. Hvis selgeren hadde gjort det en uke tidligere, hadde jeg fremdeles ventet på varen, og ikke vist at en annen hadde mottatt den. Så jeg anbefaler sterkt og aldri handle en vare UTENFOR eBay. I ettertid har jeg funnet ut at det er brudd på eBays retningslinjer og selge eBay artikkler utenfor eBay. Jeg fikk rapportere varen. For og være ærlig, tenkte jeg ikke på svindel i det hele tatt mens handelen pågikk. Endret 24. juli 2015 av Lousina-Mallett
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 Tror de pengene er tapt! Anonymous poster hash: 1b95e...671
Strixvaria Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Da har du lært noe nyttig om netthandel, og handler forhåpentligvis innenfor retningslinjene og tar dine forholdsregler neste gang. Det finnes mange uærlige jævler der ute, og du har hatt veldig uflaks med denne selgeren som viste seg å være blant de som ser sitt snitt til å lure noen som både viser tydelig at de vil ha den aktuelle varen, og at de ikke er spesielt gode på det tekniske rundt kjøpet. Det høres ikke ut som du handler veldig mye på nett; det har nok han også tenkt, og da blir du et lett offer for denne typen scam. Når det er sagt synes jeg du har vært veldig naïv her - at du ikke har sett varsellampene blinke når selger tar kontakt på den måten etter at den offisielle budrunden har gått ut (med en vinner), og vil fortsette 'salget' utenfor Ebay (igjen; etter at budrunden er avsluttet med en vinner), må du faktisk ta på din egen kappe. Her tviler jeg på at du får igjen én eneste krone, for her har du selv handlet svært uaktsomt, dessverre. 7
Neket Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Dette er en klassisk svindelmåte på eBay. eBay presiserer jo også selv at man ALDRI skal ta i mot et slikt tilbud fra selger, som TS også fant ut i ettertid. Tror nok det eneste som gjerne kommer til å skje, er at selger blir utestengt fra eBay dersom du greier å bevise at selger også driver med svindel ved siden av. Også dukker vedkommende opp igjen med nytt brukernavn fra en ny epostadresse.... 1
Gjest Morteno Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Ta kontakt med banken så fpr du de pengene tilbake. Si at du ikke kjenner til beløpet som ble trukket. Tipset Fbi? Tihi. 3
FlyvendeBie Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2013 Da har du lært noe nyttig om netthandel, og handler forhåpentligvis innenfor retningslinjene og tar dine forholdsregler neste gang. Det finnes mange uærlige jævler der ute, og du har hatt veldig uflaks med denne selgeren som viste seg å være blant de som ser sitt snitt til å lure noen som både viser tydelig at de vil ha den aktuelle varen, og at de ikke er spesielt gode på det tekniske rundt kjøpet. Det høres ikke ut som du handler veldig mye på nett; det har nok han også tenkt, og da blir du et lett offer for denne typen scam. Når det er sagt synes jeg du har vært veldig naïv her - at du ikke har sett varsellampene blinke når selger tar kontakt på den måten etter at den offisielle budrunden har gått ut (med en vinner), og vil fortsette 'salget' utenfor Ebay (igjen; etter at budrunden er avsluttet med en vinner), må du faktisk ta på din egen kappe. Her tviler jeg på at du får igjen én eneste krone, for her har du selv handlet svært uaktsomt, dessverre. Hei, takk for svar. Jeg er helt enig, jeg var veldig dum. Og dette er noe jeg aldri kommer til og gjøre igjen. Jeg tenkte ikke på svindel - var i helt egen verden bare han skrev at jeg kunne kjøpe denne varen. Neste gang skal jeg være svært varsom. Dyrt er det, og lære.
FlyvendeBie Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #7 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Takk for svar alle sammen! Ja - tipset FBI. Har vel tipset alt... Paypal sier de vil avslutte kravet i min favør dersom selger ikke svarer. Men jeg tviler på at de erstatter fulle beløp - derfor har jeg kontakt med banken. *smart og være etterpåklok* men er vel det man lærer av, at man brenner seg på noe. Endret 19. juni 2013 av Lousina-Mallett
Guybrush Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Brukte du visa/Mastercard via PayPal? Isåfall anlegg sak via dem og henvis til kredittkjøpsloven. PayPal blir garantert grinete og kan sperre deg ute siden de da vil måtte ta tapet.
FlyvendeBie Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #9 Skrevet 19. juni 2013 Brukte du visa/Mastercard via PayPal? Isåfall anlegg sak via dem og henvis til kredittkjøpsloven. PayPal blir garantert grinete og kan sperre deg ute siden de da vil måtte ta tapet. Hei, takk for informasjon. Jeg bruker Mastercard via Paypal. Paypal skal vel gå for trygg netthandel? Da må de vel også gjøre det trygt... Har kontaktet Paypal angående at Terra/Eika har sendt meg svindel skjemaer jeg har skrevet på - og vil opprette reklamasjonssak. De satte pris på og bli holdt informert, itilfelle det skulle ordne seg med pengene mine!
Guybrush Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 PayPal gjør ikke en dritt og er et av de verste eksemplene på nettjenester når det kommer til service. De har mer eller mindre hatt monopol og har utnyttet det grovt. Kontakt banken din, si ifra at du har brukt Mastercard via PayPal for å betale en vare du aldri fikk og ønsker pengene tilbake i henhold til norsk kredittkjøpslov. Da får du pengene tilbake. Garantert.
FlyvendeBie Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #11 Skrevet 19. juni 2013 PayPal gjør ikke en dritt og er et av de verste eksemplene på nettjenester når det kommer til service. De har mer eller mindre hatt monopol og har utnyttet det grovt. Kontakt banken din, si ifra at du har brukt Mastercard via PayPal for å betale en vare du aldri fikk og ønsker pengene tilbake i henhold til norsk kredittkjøpslov. Da får du pengene tilbake. Garantert. Yes, da poster jeg skjemaet i morgen ^^, Takk for hjelp!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 FBI tar nok saken og ordner opp.Anonymous poster hash: 430bc...428 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 FBI er sikkert den norske versjonen. Forbrukerinspektørene. Anonymous poster hash: c6dab...7d8 1
FlyvendeBie Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Endret 24. juli 2015 av Lousina-Mallett
FlyvendeBie Skrevet 23. juni 2013 Forfatter #15 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Ja, da har jeg fått svar fra Paypal: Kjære ********, Vi har fullført vår undersøkelse av saken og saken er avgjort i din favør. Vi har klart å få tilbake $625,00 USD og dette beløpet er nå godskrevet deg. Det kan ta opptil fem virkedager før beløpet er tilgjengelig på kontoen din. Hvis du har ytterligere penger til gode, vil vi gjøre vårt beste for å få dette tilbake fra selgeren. Hvis det ikke er nok penger på selgerens konto til å dekke refusjonen, kan vi forsikre deg om at vi vil iverksette tiltak overfor selgeren. Vi kan blant annet begrense selgerens kontoprivilegier. Jeg kan med dette forlate saken med et lettet hjerte. Takk for all hjelp! Håper ingen andre uheldigvis blir lurt i mine spor senere..... Endret 23. juni 2013 av Lousina-Mallett
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juni 2013 #16 Skrevet 23. juni 2013 Jeg er veldig glad for at du delte historien med oss og glad på dine vegne for at det løste seg. Jeg håper jo at din erfaring kan hjelpe andre mot svindlere.
Sophie-Ann Skrevet 24. juni 2013 #17 Skrevet 24. juni 2013 Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger Sophie-Ann, mod 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå