Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan burde man forholde seg til katter under graviditeten? Har hørt mange meninger om det men er enda ikke helt sikker :daane:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unngå å ta på kattebæsj, ikke spis kattebæsj og vask gjerne hender etter å ha klappet katter ;)

Det er få katter som har toxoplasmose, og få som smitter mennesker.

Du kan ta en test hos legen og se om du har hatt det før, da er du immun :)

Anonymous poster hash: dbdf8...057
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel ikke få katter som har toxoplasmose? Uansett, ha ekstra god hygiene og eventuelt få noen andre til å ta kattedoen. Går fint skal du se :)

Anonymous poster hash: ca5f8...b4b

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel ikke få katter som har toxoplasmose?

Jo, katter blir resistente etter å ha hatt det en gang. De fleste katter som har det er unge katter som nettopp har begynt å gå ute.

Det viktigste er god hygiene, unngå å ta direkte på avføring, og vask hendene før du lager mat/spiser/biter negler. Må du ta kattekassa kan du bruke engangshansker og vaske hendene godt etterpå, evt få andre i husstanden til å gjøre det. (Etterhvert som magen blir stor er det vel litt ugreit å sitte på huk også...)

Anonymous poster hash: 3a659...25b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har tenkt å spise bæsj trenger du ikke være redd. Det er oralsmitte, sjangsen er liten hvis det er innekatt, sat at hvis katten har hatt det får den det ikke igjen.

Anonymous poster hash: 36822...603
Skrevet

Med mindre du har tenkt å spise bæsj trenger du ikke være redd. Det er oralsmitte, sjangsen er liten hvis det er innekatt, sat at hvis katten har hatt det får den det ikke igjen.

katten er inne og utekatt, ca 7 mnd gammel

Skrevet

jeg har 2 Katter... var salig bekymret I begynnelsen, men kan jo liksom ikke bare kaste de ut fordi jeg er gravid. mannen tar kattedoen. ellers faar de kos og klapp som vanlig.
jeg er faktisk mer bekymret for poteter og guleroetter enn kitten assa.
skal sies at jeg har 2 innekatter vel og merke... 1 katt er 7 mnd og den andre er 5mnd.

Skrevet (endret)

Jeg oppsøker ikke fremmede katter, men med min egen gjør jeg som vanlig. Hun sover i senga og vi koser slik vi pleier. Vasker henda før jeg lager mat og spiser, men det gjør jeg som regel uansett.

Nå på sommeren er hun ute på do, men jeg tømmer fortsatt kattedoen på vinteren selv om jeg er gravid. Bruker jo egen spade, kan ikke skjønne at det skal være farlig. Man tar jo ikke i bæsjen eller sanda.

Mannen tar hånd om musene hun drar inn mens jeg er gravid, men det har mer med at jeg bir så utrolig fort kvalm om dagen.

Edit: Skrivefeil

Endret av Stinelin
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

katten er inne og utekatt, ca 7 mnd gammel

Ja bare la gubben ta doen, vask deg godt på hender, og det bør ikke være noe risiko.

Dette er hos mange hysteri, det er større sjangse å bli smittet fra å stelle i hagen med jord og dritt, og spise kjøtt som ikke er gjennomstekt..

Skrevet

jeg har 2 Katter... var salig bekymret I begynnelsen, men kan jo liksom ikke bare kaste de ut fordi jeg er gravid. mannen tar kattedoen. ellers faar de kos og klapp som vanlig.

skal sies at jeg har 2 innekatter vel og merke... 1 katt er 7 mnd og den andre er 5mnd.

poteter og gulerøtter? :oo

AnonymBruker
Skrevet

poteter og gulerøtter? :oo

Har du ikke lest noe om mat i svangerskapet..?!

Anonymous poster hash: ecff2...3b9

Skrevet

Har du ikke lest noe om mat i svangerskapet..?!

har lest litt men ikke kommet over noe med potet og gullerøtter, :S

AnonymBruker
Skrevet

har lest litt men ikke kommet over noe med potet og gullerøtter, :S

Jord kan av og til følge med grønnsaker o.l, og i jorda kan det ha vært dyreeskrementer som kan bære med seg toxoplasmose.

Skrevet

Grunnen til at poteter og gulrøtter er nevnt er vel fordi de kan ha rester av jord på seg. Og det er nesten mer sannsynlig at du får toxo av å grave i blomsterbedet enn å ta kattedoen. Du kan slappe helt av, du må fysisk nesten spise kattebæsj om du skal bli smittet, truth is; du har større sannsynlighet for å bli smittet ved å spise spekeskinke enn å tømme kattedoen :)

Skrevet

Som det blir sagt over her, veldig få katter i Norge har denne smitten.... Tar du deg en tur til utlandet f.eks Frankrike er sjansene for smitte MYE større. Der er over 80% av befolkningen smittet, mot godt under 10% i Norge. Mye av smitten får man gjennom grønnsaker o.l. som ikke er vasket godt.

Ta forhåndsregler når det gjelder kattedo og graving i blomsterbed (bruk hansker) så er sjansene minimale for smitte.

Skrevet

Jord kan av og til følge med grønnsaker o.l, og i jorda kan det ha vært dyreeskrementer som kan bære med seg toxoplasmose.

man vasker jo somregel grønnsakene før man spiser de og koskerde? bakterier dør jo når mat stekes /kokes? bare man ikke varmer det i mikro?

AnonymBruker
Skrevet

man vasker jo somregel grønnsakene før man spiser de og koskerde? bakterier dør jo når mat stekes /kokes? bare man ikke varmer det i mikro?

Ja, som regel ja, og dermed er det jo en grunn til at man sier at man bare skal være litt mer forsiktig.

Samme som med gjennomstekt kjøttdeig. Hvis du får servert kjøtt som fremdeles er litt rosa på restaurant osv. Slike ting. Skjønner du ?

AnonymBruker
Skrevet

Største smittekilde til toxo her i Norge er dårlig håndtering av kjøtt, spesielt lam men også storfe. Vanligvis at folk bruker samme kniv/skjærefjøl til grønnsaker som ikke kokes/stekes som også er brukt til kjøtt.

Anonymous poster hash: 3a659...25b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere skriver her, så må du nesten spise smittet kattebæsj for at det skal være noen fare. Men dersom katten din nylig har begynt å gå ute (siden den bare er 7 mnd), så er risiskoen bittelitt større for at den er smittet enn hos en eldre katt. Men katter er bare smittefarlige i 14 dager etter smitte, etter det blir de resistente og kan ikke få det igjen. Ha god hygiene når du koser med katten og når du tar kattedoen. Ellers ville jeg ikke tenkt så mye på det. :)

Anonymous poster hash: b625b...7ec
AnonymBruker
Skrevet

Innekatter kan ikke få toxo, med mindre den spiser smittet, rått kjøtt. De blir smittet av jord med ekskrementer eller smådyr som den tar ute.

Anonymous poster hash: b625b...7ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...