AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Hei! Jeg har kjøpt en espressomaskin, og har bare brukt malt kaffe til den. Fikk vite nå at det var feil type. Tidligere har jeg brukt pulverkaffe, så dette er jeg ikke dreven med (ikke til maskinen altså) Ønsker å lage både espresso og vanlig svart kaffe. Men hvilken type skal jeg velge? Var nettopp på butikken, og skjønte bare mindre. Tips mottas! Må gjerne være billig. Anonymous poster hash: 2ec54...455
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Du må ha finmalt kaffe til espressomaskin. Til presskanne bruker du litt grovere malt. Regelen er at jo lenger kaffen er i kontakt med vannet, jo grovere er den malt. Det er jo egentlig logisk. Det smarteste er egentlig å skaffe seg en kaffekvern, så kan du kjøpe hele bønner og male opp selv. Bedre smaker det også Anonymous poster hash: 775dc...258 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Du må ha finmalt kaffe til espressomaskin. Til presskanne bruker du litt grovere malt. Regelen er at jo lenger kaffen er i kontakt med vannet, jo grovere er den malt. Det er jo egentlig logisk. Det smarteste er egentlig å skaffe seg en kaffekvern, så kan du kjøpe hele bønner og male opp selv. Bedre smaker det også Anonymous poster hash: 775dc...258 Heter det ikke "espressomalt"? Har hatt finmalt kaffe til den siden jeg kjøpte den, men hørte at jeg måtte bruke espressomalt kaffe. Skal ikke ha noe annet enn espressomaskinen Men jeg vil både lage espresso og vanlig kaffe, og skjønner ikke forskjellen mtp hvilke produkter jeg skal velge. Espressomalt kaffe, og malt kaffe da eller? Anonymous poster hash: 2ec54...455
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #5 Skrevet 20. juni 2013 Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Vanlig svart kaffe i espressomaskin? Lager man kaffe i espressomaskin, er det jo espresso man får. Men du vil kanskje ha en mildere kaffe i espressomaskinen? En ting er malingsgrad. Har du espressomalt kaffe, får du espresso. Da er det selvsagt kaffebønnetypen som avgjør smaken. Noen bønner egner seg bedre til espresso enn andre. Det er mulig at du får "vanlig, svart kaffe" ved å bruke en mildere kaffesort, men teknisk sett er det likevel espresso. Her får du bare prøve deg frem. Dersom du bruker litt grovere malte bønner, for eksempel finmalt eller presskannemalt i espressomaskinen vil smaken bli mildere, rett og slett fordi det er mindre kontakt mellom vann og kaffe. Det er kanskje det du tenker på? Men du får jo lite ut av kaffen på den måten. Jeg har gjort dette selv ved et par anledninger hvor jeg skulle lage espresso, men malte bønnene til presskannekaffe ved en feil. Jeg bruker Lavazza bønner til både presskanne, tyrkisk kanne og espresso. Presskannekaffen blir da mye mildere enn espressoen og den tyrkiske. Det er ikke mange bønner som passer til "alt" synes jeg. I espressomaskinen bør du bruke finmalt eller espressomalt kaffe. For den "vanlige, svarte" kan du jo heller forsøke med mildere sorter. Hvis du kjenner til Nespresso så er det jo stor forskjell på kapslene deres selv om maskinen lager espresso teknisk sett. Anonymous poster hash: 775dc...258 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #6 Skrevet 20. juni 2013 Siden du er fersk og vil ha det billig og ha to typer kaffe fra samme maskin, så vil jeg legge inn nok et argument for å anskaffe kaffekvern: Du kan kjøpe bønner i større kvanta og kun male opp det du trenger. Kaffen holder seg mye bedre, og du kan godt oppbevare bønnene i fryseren eller kjøleskapet i en tett pose eller boks. Maler du opp litt for mye, kan du ha det over i en liten beholder (eller to hvis du vil holde malingsgradene adskilt), så lager du "restekaffe" i ny og ne. På denne måten får du mer for pengene, mer ut av kaffen og rett og slett bedre kaffe En kaffekvern behøver ikke å være fancy eller dyr, men jeg anbefaler at du velger en trinnløs, evt med mange trinn, så kan du prøve ut selv hva du liker best. En annen ting er at med espressomaskin kan det ikke gå galt. Du bør ikke bruke ekstremt finmalt kaffe som tyrkisk malt, men bruker du litt for grovt malt kaffe er det bare smaken det går utover. Det er verre å bruke espressomalt i presskanne Kjenner jeg blir kaffetørst her. Anonymous poster hash: 775dc...258 1
opeth Skrevet 20. juni 2013 #7 Skrevet 20. juni 2013 Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Vanlig svart kaffe i espressomaskin? Lager man kaffe i espressomaskin, er det jo espresso man får. Men du vil kanskje ha en mildere kaffe i espressomaskinen? En ting er malingsgrad. Har du espressomalt kaffe, får du espresso. Da er det selvsagt kaffebønnetypen som avgjør smaken. Noen bønner egner seg bedre til espresso enn andre. Det er mulig at du får "vanlig, svart kaffe" ved å bruke en mildere kaffesort, men teknisk sett er det likevel espresso. Her får du bare prøve deg frem. Dersom du bruker litt grovere malte bønner, for eksempel finmalt eller presskannemalt i espressomaskinen vil smaken bli mildere, rett og slett fordi det er mindre kontakt mellom vann og kaffe. Det er kanskje det du tenker på? Men du får jo lite ut av kaffen på den måten. Jeg har gjort dette selv ved et par anledninger hvor jeg skulle lage espresso, men malte bønnene til presskannekaffe ved en feil. Jeg bruker Lavazza bønner til både presskanne, tyrkisk kanne og espresso. Presskannekaffen blir da mye mildere enn espressoen og den tyrkiske. Det er ikke mange bønner som passer til "alt" synes jeg. I espressomaskinen bør du bruke finmalt eller espressomalt kaffe. For den "vanlige, svarte" kan du jo heller forsøke med mildere sorter. Hvis du kjenner til Nespresso så er det jo stor forskjell på kapslene deres selv om maskinen lager espresso teknisk sett. Anonymous poster hash: 775dc...258 Takk for svar. Vell, maskinen jeg bruker (husker ikke merke akkurat nå) kan lage vanlig kaffe/mild, mye espresso?. Jeg fyller opp i så mye vann jeg skal ha (stor kopp kaffe), og fyller i malt kaffe(coop filtermalt), og presser den. Kjører dette i maskinen, og får helt vanlig kaffe, sterk/svak/mild, alt ettersom dosering. Eneste forskjellen å merke fra traktekaffe, er at den er skummet på toppen. Har også fått en annen til å smake, som bruker denne coop-kaffen i sin trakter. Men "filtermalt" kaffe, er vell ikke det jeg skal bruke egentlig, men "espressomalt kaffe"? Kan man lage vanlig kaffe av det, eller blir det en liten sterk espresso? Jeg kunne tenke meg å lage en espresso(liten og sterk), men hvilket produkt skal jeg bruke da f.eks?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #8 Skrevet 20. juni 2013 Siden du er fersk og vil ha det billig og ha to typer kaffe fra samme maskin, så vil jeg legge inn nok et argument for å anskaffe kaffekvern: Du kan kjøpe bønner i større kvanta og kun male opp det du trenger. Kaffen holder seg mye bedre, og du kan godt oppbevare bønnene i fryseren eller kjøleskapet i en tett pose eller boks. Maler du opp litt for mye, kan du ha det over i en liten beholder (eller to hvis du vil holde malingsgradene adskilt), så lager du "restekaffe" i ny og ne. På denne måten får du mer for pengene, mer ut av kaffen og rett og slett bedre kaffe En kaffekvern behøver ikke å være fancy eller dyr, men jeg anbefaler at du velger en trinnløs, evt med mange trinn, så kan du prøve ut selv hva du liker best. En annen ting er at med espressomaskin kan det ikke gå galt. Du bør ikke bruke ekstremt finmalt kaffe som tyrkisk malt, men bruker du litt for grovt malt kaffe er det bare smaken det går utover. Det er verre å bruke espressomalt i presskanne Kjenner jeg blir kaffetørst her. Anonymous poster hash: 775dc...258 Hehe, men jeg har kjøpt maskin, fordi jeg ville ha det Kommer ikke til å bruke penger på presskanne ennå. Jeg trodde ikke at en maskin ville være så "avansert", men når jeg nå har brukt penger på det ønsker jeg å få det til å fungere. Jeg syns jeg får god kaffe av coop sin. Like god som om den kom fra trakter. Drikker mye kaffe, det blir 2-3 kopper for dagen som regel. Syns også det er litt stas å bruke kaffemaskinen, enkel er den også til vanlig kaffe. Men utover det, sliter jeg litt. Anonymous poster hash: 2ec54...455
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #9 Skrevet 20. juni 2013 Takk for svar. Vell, maskinen jeg bruker (husker ikke merke akkurat nå) kan lage vanlig kaffe/mild, mye espresso?. Jeg fyller opp i så mye vann jeg skal ha (stor kopp kaffe), og fyller i malt kaffe(coop filtermalt), og presser den. Kjører dette i maskinen, og får helt vanlig kaffe, sterk/svak/mild, alt ettersom dosering. Eneste forskjellen å merke fra traktekaffe, er at den er skummet på toppen. Har også fått en annen til å smake, som bruker denne coop-kaffen i sin trakter. Men "filtermalt" kaffe, er vell ikke det jeg skal bruke egentlig, men "espressomalt kaffe"? Kan man lage vanlig kaffe av det, eller blir det en liten sterk espresso? Jeg kunne tenke meg å lage en espresso(liten og sterk), men hvilket produkt skal jeg bruke da f.eks? Haha, jeg tenkte jo ikke på at du jo bare kunne velge mer vann i kaffen! Da blir den så klart "vanlig". I og med at du kan velge vannmengde, er det like greit å gå for espressomalt kaffe ja - med mindre maskinen din lar den svakere kaffen stå å trekke, men det er det vel ingen maskiner som gjør? Bruk espressomalt du. For liten og sterk espresso velger du espressofunksjonen og lite vann. For vanlig kaffe kjører du vanlig kaffefunksjonen og mer vann. Den gamle maskinen min var sånn i hvert fall. Mulig det bare var vannmengden jeg kunne regulere. Kaffe er gøy Anonymous poster hash: 775dc...258
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #10 Skrevet 20. juni 2013 Hehe, men jeg har kjøpt maskin, fordi jeg ville ha det Kommer ikke til å bruke penger på presskanne ennå. Jeg trodde ikke at en maskin ville være så "avansert", men når jeg nå har brukt penger på det ønsker jeg å få det til å fungere. Jeg syns jeg får god kaffe av coop sin. Like god som om den kom fra trakter. Drikker mye kaffe, det blir 2-3 kopper for dagen som regel. Syns også det er litt stas å bruke kaffemaskinen, enkel er den også til vanlig kaffe. Men utover det, sliter jeg litt. Anonymous poster hash: 2ec54...455 Mente ikke at du skulle kjøpe presskanne altså. "Bare" kaffekvern og hele bønner. Smaker bedre Anonymous poster hash: 775dc...258
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #11 Skrevet 20. juni 2013 Mente ikke at du skulle kjøpe presskanne altså. "Bare" kaffekvern og hele bønner. Smaker bedre Anonymous poster hash: 775dc...258 Ah, så klart. Leste ikke ordentlig Det skal jeg vurdere. Kan også kverne i butikken. Anonymous poster hash: 2ec54...455
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #12 Skrevet 20. juni 2013 Haha, jeg tenkte jo ikke på at du jo bare kunne velge mer vann i kaffen! Da blir den så klart "vanlig". I og med at du kan velge vannmengde, er det like greit å gå for espressomalt kaffe ja - med mindre maskinen din lar den svakere kaffen stå å trekke, men det er det vel ingen maskiner som gjør? Bruk espressomalt du. For liten og sterk espresso velger du espressofunksjonen og lite vann. For vanlig kaffe kjører du vanlig kaffefunksjonen og mer vann. Den gamle maskinen min var sånn i hvert fall. Mulig det bare var vannmengden jeg kunne regulere. Kaffe er gøy Anonymous poster hash: 775dc...258 Nå ble jeg litt mindre forvirret Jeg får mye ut av kaffen. Den presser bra tror jeg, med "15 bar trykk". Det renner iallefall ganske fort igjennom, med mindre jeg har stampet kaffen svært hardt. Det er denne jeg har: http://www.coffeeitalia.co.uk/prodimages/Krups/XP4020/xp4020.jpg. Den har tre funksjoner. En steamer, en forvarmer for koppen, og den siste for espresso/kaffe. Den er kjøpt brukt, og hun jeg kjøpte den av har brukt den til vanlig kaffe og espresso. Jeg kikket på denne på meny i går: http://www.frieleshop.no/illy-espresso-malt-2 Hva er egentlig dette? Espresso eller kaffe? (Jeg er håpløs på dette) Anonymous poster hash: 2ec54...455
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #13 Skrevet 20. juni 2013 Nå ble jeg litt mindre forvirret Jeg får mye ut av kaffen. Den presser bra tror jeg, med "15 bar trykk". Det renner iallefall ganske fort igjennom, med mindre jeg har stampet kaffen svært hardt. Det er denne jeg har: http://www.coffeeitalia.co.uk/prodimages/Krups/XP4020/xp4020.jpg. Den har tre funksjoner. En steamer, en forvarmer for koppen, og den siste for espresso/kaffe. Den er kjøpt brukt, og hun jeg kjøpte den av har brukt den til vanlig kaffe og espresso. Jeg kikket på denne på meny i går: http://www.frieleshop.no/illy-espresso-malt-2 Hva er egentlig dette? Espresso eller kaffe? (Jeg er håpløs på dette) Anonymous poster hash: 2ec54...455 Illy er kjempegod Dette er kaffe som er espressomalt og en kaffetype som også egner seg for espresso. Det du da lager i maskinen din når du ikke bruker espressofunksjonen blir det folk ofte kaller "kaffe" - eller espresso lungo. Med å få lite ut av kaffen mente jeg egentlig at du ikke får optimal smak ved å bruke feil utstyr og feil malingsgrad. Men det har du nok kontroll på. Anonymous poster hash: 775dc...258
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå