AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Hva er "finest" å si? Har inntrykket av at de første ordene er "finere" enn de andre, eller tar jeg feil? Merkelig spørsmål, jeg vet. Anonymous poster hash: 683ed...bb1
Perelandra Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Jeg sier svart, bein og farve. Sistnevnte er en følge av min dialekt med bløte konsonater hvor jeg sier have, mave, lave og save og ikke hage, mage, lage og sage. Å si sort og ben opplever jeg som stivt og kunstig, og en "forfining" av språket. For farve/farge er det stikk motsatt. Det hender at jeg sier farge for å ikke snakke så brei dialekt.
Gjest Eurodice Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Jeg er ikke konsekvent. Jeg sier farge, men de andre ordene varierer. Det er det samme med ferge/ferje. Her sier jeg som oftest ferje (tror jeg?) 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Jeg sier sort, ben, have. Ikke sosiolekt, men dialekt. I Oslo er det vel heller sosiolekt. Anonymous poster hash: 2444e...69b 1
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Sier svart, ben og bein, farge og ferge. Hva er "finest" av ferje vs ferge? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Farge, svart og bein. Noe annet er unaturlig,
Perelandra Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Skriftlig bruker jeg bein, svart og farge selv om jeg sier farve muntlig. Farve blir en dialektform, omtrent som pude (pute) og bage (bake).
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Skriftlig bruker jeg bein, svart og farge selv om jeg sier farve muntlig. Farve blir en dialektform, omtrent som pude (pute) og bage (bake). Det med at du sier farve, har ikke noe med dine bløde konsonanter å gjøre, etter det jeg kan se. For g er jo også en bløt konsonant, hvor den tilsvarende "harde" er k, noe man jo også ser med sørlandsk bage versus andre dialekters bake. (Den "harde" konsonanten som svarer til v er for øvrig f, og det er jo ingen nordmenn som sier farfe.) Farve kommer nok av at denne mer danske versjonen har blitt værende i sørlandsk, slik den også har i noen andre norske dialekter, som ikke har bløte konsonanter. Anonymous poster hash: d6344...266 3
Perelandra Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Det med at du sier farve, har ikke noe med dine bløde konsonanter å gjøre, etter det jeg kan se. For g er jo også en bløt konsonant, hvor den tilsvarende "harde" er k, noe man jo også ser med sørlandsk bage versus andre dialekters bake. (Den "harde" konsonanten som svarer til v er for øvrig f, og det er jo ingen nordmenn som sier farfe.) Farve kommer nok av at denne mer danske versjonen har blitt værende i sørlandsk, slik den også har i noen andre norske dialekter, som ikke har bløte konsonanter. Anonymous poster hash: d6344...266 Det er nok riktig at v ikke kan kalles blød konsonant. Likevel finnes overegangen g til v i de samme områdene som bruker bløt konsonant. Hvis jeg ikke modererer dialekten min, sier jeg bruge farve (bruke farge) og lave kage (lage kake). Dette tilsvarer igjen den danske uttalen.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 Det er nok riktig at v ikke kan kalles blød konsonant. Likevel finnes overegangen g til v i de samme områdene som bruker bløt konsonant. Hvis jeg ikke modererer dialekten min, sier jeg bruge farve (bruke farge) og lave kage (lage kake). Dette tilsvarer igjen den danske uttalen. Igjen, ikke det samme. Have/hage, torv/torg, farve/farge, lave/lage, krave/krage, osv, osv, har INTET med bløte eller harde konsonanter å gjøre, men bare om at danske former har blitt værende i talespråket. Anonymous poster hash: d6344...266
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Sier sort og ben, men ikke farve. Sier farge. Synes ikke det lyder kunstig og stivt når det passer med hvordan man ellers snakker. Man merker forskjell på hvem som "flotter seg" og hvem som bare naturlig snakker på den måten.Anonymous poster hash: 39ae0...e8f
Gjest Riskjeks Skrevet 20. juni 2013 #14 Skrevet 20. juni 2013 Jeg sier svart, bein og farge. Men strengt tatt er vel sort en farge, mens svart også betyr skitten? 1
Mynona Skrevet 20. juni 2013 #15 Skrevet 20. juni 2013 Svart, farge og bein sier jeg. Og til ferge sier jeg Båt! Bor i Oslo og er oppvokst 20 min utenfor Oslo. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #16 Skrevet 20. juni 2013 Hva er "finest" å si? Har inntrykket av at de første ordene er "finere" enn de andre, eller tar jeg feil? Merkelig spørsmål, jeg vet. Anonymous poster hash: 683ed...bb1 Sort, ben og farve er dannet (høyere talemål). Kunne ikke falle meg inn å si "bein", men bruker både farve/farge og sort/svart. Anonymous poster hash: 492e4...2b7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #17 Skrevet 20. juni 2013 Skriftlig bruker jeg bein, svart og farge selv om jeg sier farve muntlig. Farve blir en dialektform, omtrent som pude (pute) og bage (bake). Nei tvertimot, det er farve som er den mest skriftlige og tradisjonelle formen, farge er en dialektform som er tatt opp i skriftspråket i nyere tid. Farve er riksmål og dansk, akkurat som ben og sort. Anonymous poster hash: 492e4...2b7
Perelandra Skrevet 20. juni 2013 #19 Skrevet 20. juni 2013 (endret) Nei tvertimot, det er farve som er den mest skriftlige og tradisjonelle formen, farge er en dialektform som er tatt opp i skriftspråket i nyere tid. Farve er riksmål og dansk, akkurat som ben og sort. Anonymous poster hash: 492e4...2b7 Hva som er tradisjonell form er avhengig av hvor i landet man kommer fra. Jeg er klar over at farve er den gamle formen som igjen kommer fra dansk. Samtidig har vi som kommer fra kyststripa lands Sørlandet en del ord som er nærmere dansk enn for resten av landet. Derfor er farve et naturlig ord i dialekten. I dagens standard for bokmål brukes farge, men tradisjonelt hører det ikke hjemme i dialekten min. Det er likevel i ferd med å skje en endring på grunn av påvirkning fra østlandsk og fra bokmål. Eldre folk som har mer utpreget dialekt sier farve, mens farge brukes en del av yngre folk. Edit: På arendalsdialekt heter det forresten fæve Endret 20. juni 2013 av Perelandra
Sapientia Skrevet 21. juni 2013 #20 Skrevet 21. juni 2013 svart, bein, farge, en færje/færja, (egentlig noe mellom en æ og e den lyden jeg lager)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå