Gå til innhold

Ut på tur, og dyrene man treffer der....................

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke riktig postet men..

Jeg går mye på fjelltur, og tar meg et par timer minst 4 dager i uken. Er vant med å treffe på en sau her og der, en hoggorm, fugler osv osv. Men igår ble jeg lettere forvirret. (ja, forvirret), da jeg kom opp til et stykke jeg pleier å gå, da er det minst 40 sauer der, og sikkert 10 bukker. " av bukkene kom løpende mot meg, heeelt inntil meg og sto og studerte meg, mens de hadde 3 lam bak seg.

Jeg ble ærlig talt skeptisk på hele greiene, og lurer på om de kan gjøre meg noe?

Jeg ga dem litt lyng, men de ville ikke spise fra meg, bare stå og glo på meg. Jeg gikk litt tilbake, og de fulgte etter. Endte med å gå hjem igjen istedet for videre.

Jeg må jo le av meg selv, hva i alle dager, redd en sau liksom :ler:

Noen tips? Lære meg sauespråket? Ignorere dem? Ta med meg en skive til dem?

Anonymous poster hash: 7a2e6...de8
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

" av bukkene er 2 av bukkene ;)

ts

Gjest Hyssingen
Skrevet

Hater sauer og bukker. De er fryktelig plagsomme, kan følge etter en på rekke og rad i en evighet, og de stanger.

Jeg stemmer for båndtvang.

AnonymBruker
Skrevet

Hater sauer og bukker. De er fryktelig plagsomme, kan følge etter en på rekke og rad i en evighet, og de stanger.

Jeg stemmer for båndtvang.

Stanger de mennesker? Hva om alle 10 bukkene hadde kommet etter meg og stanget meg? :omg:

ts

Gjest Hyssingen
Skrevet

Stanger de mennesker? Hva om alle 10 bukkene hadde kommet etter meg og stanget meg? :omg:

ts

Selvfølgelig kan de stange mennesker. Det er ikke en vanlig hobby de har hver gang de ser folk, men er de i det lynnet så stanger de. Samme med kuer, geiter, hester, og idiotiske folk i fylla.

Hadde ti bukker stanget løs på deg så hadde du krålt hjem med en god del brukne bein.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan de stange mennesker. Det er ikke en vanlig hobby de har hver gang de ser folk, men er de i det lynnet så stanger de. Samme med kuer, geiter, hester, og idiotiske folk i fylla.

Hadde ti bukker stanget løs på deg så hadde du krålt hjem med en god del brukne bein.

Hjelpes.. Er dette vanlig da?

Gjest C4r1n3
Skrevet

Sauer kan stange mennesker og sparke etter hunder, ihvertfall om de har lam å beskytte. Hunden til en venn av min bestemor fikk erfare det da den stakk nesen litt for nært lammene. Sauer er nysgjerrige, men kanskje tryggest å ta liten omvei om det plutselig er mange :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde altså ikke gå forbi dem? Jeg ble lit tredd for ågå på tur jeg nå......... :(

Gjest Hyssingen
Skrevet (endret)

Hjelpes.. Er dette vanlig da?

Det er jo et rimelig relativt spørsmål. Kommer helt an på hva du mener med vanlig.De er ikke like ille som geiter, men verre enn... kuer.

Endret av gulmelon
Skrevet

Er du sikker på at det var bukker du så? Det er ikke vanlig at bukker slippes løs i utmarka, og det er heller ikke vanlig at lam følger etter bukkene.

Så lenge sauer/bukker holder hodet høyt er det ingen fare. Det er når de senker hodet og graver i bakken med forbeina det er fare på ferde. Det er forøvrig ingen vits i å legge på sprang hvis du ikke er nær noe du kan skjule deg bak. De springer mye fortere enn deg, og løper du kommer de garantert etter hvis de er i angrepsmodus.

De var nok bare nysgjerrige.

Syns du de er plagsomme så løp mot dem og vift med armene, da stikker de aller fleste :)

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det var bukker du så? Det er ikke vanlig at bukker slippes løs i utmarka, og det er heller ikke vanlig at lam følger etter bukkene.

Så lenge sauer/bukker holder hodet høyt er det ingen fare. Det er når de senker hodet og graver i bakken med forbeina det er fare på ferde. Det er forøvrig ingen vits i å legge på sprang hvis du ikke er nær noe du kan skjule deg bak. De springer mye fortere enn deg, og løper du kommer de garantert etter hvis de er i angrepsmodus.

De var nok bare nysgjerrige.

Syns du de er plagsomme så løp mot dem og vift med armene, da stikker de aller fleste :)

De så slik ut: https://www.google.no/search?q=sau&client=firefox-a&hs=hTy&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=gKbBUaeGKomI4AT-r4GoCA&ved=0CCwQsAQ&biw=1680&bih=922#facrc=_&imgrc=iKnYL4kWKlHywM%3A%3B00nndg7xc49IQM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.regjeringen.no%252Fupload%252FMD%252FKampanje%252Fklimatilpasning%252FBilder%252FVestlandsforskning_erfaringer%252FSpons%252520ein%252520sau_555pxl.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.regjeringen.no%252Fnn%252Fdep%252Fmd%252Fkampanjer%252Fklimatilpassing-noreg%252Fbibliotek%252Ferfaringar%252Fspons-ein-sau-for-kulturlandskapet.html%253Fid%253D542567%3B555%3B311

Med LITT mindre horn på..

Skrevet (endret)

Søyer(jentesauer) kan også ha horn, så det er ikke noe sikkert tegn på at det er en bukk. Enkleste måten å se forskjell er om de har jur eller en ullkledd testikkelpose mellom bakbeina. Søyer og bukker på sommerbeite er svært sjelden aggresive overfor mennesker, de er vant til at det er vi som kommer med mat og de er gjerne nysgjerrige for å se om det er mat å hente. Spesielt hvis du har med bøtte(=kraftfor som er nam) eller poser. Har du med deg hund kan de bli aggressive, men det er for å beskytte lammene sine, og da er aggresjonen rettet mot hunden, ikke menneskene.

Bare ta det helt rolig i møte med sauer, og ike gi dem mat. Løper du så tror de du vil leke, og da kan de løpe etter for å lekestange. Så lenge det ikke er store sauer(bukker) som senker hodet og sparker i marka kan du slappe helt av.

Eta: Den sauen du viste bilde av er ei jente forresten :)

Endret av cassio
  • Liker 1
Gjest canvas
Skrevet

Noen søyer ("damesauer") har horn :) Kommer an på rasen.. Villsauer kan være både helt uten horn og forskjellige typer horn :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Kanskje det var søyer da. Forhåpentligvis. Får bare gå med hodet høyt hevet. Går fort uansett, så er forbi dem innen 5min :fnise: Og så får jeg samle meg til returen ;)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Kanskje det var søyer da. Forhåpentligvis. Får bare gå med hodet høyt hevet. Går fort uansett, så er forbi dem innen 5min :fnise: Og så får jeg samle meg til returen ;)

ts

Eller burde jeg gå rolig forbi dem?.....................

Skrevet

Hannsauene heter vær og ikke bukk. Det er ikke vanlig at værene går fritt ute siden de gjerne vil prøve seg på søyene. Det kan bli ukontrollert paring dersom de går sammen.

Å møte sauer ute er bare koselig. Jeg har bodd i fjellheimen i mange år og er vant med sauer ute. Som oftest løper de sin veg når det kommer folk, men noen liker å kose. Det største problemet med sau ute i naturen, er at de vander langs veier i høgfjellet og hindrer biltrafikken. I tillegg driter de også ganske mye langs turveier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hannsauene heter vær og ikke bukk. Det er ikke vanlig at værene går fritt ute siden de gjerne vil prøve seg på søyene. Det kan bli ukontrollert paring dersom de går sammen.

Å møte sauer ute er bare koselig. Jeg har bodd i fjellheimen i mange år og er vant med sauer ute. Som oftest løper de sin veg når det kommer folk, men noen liker å kose. Det største problemet med sau ute i naturen, er at de vander langs veier i høgfjellet og hindrer biltrafikken. I tillegg driter de også ganske mye langs turveier.

Greit. Vær. Og jeg visste det jo egentlig, og ble flau nå når du nevnte det :fnise:

Jeg har alltid synes det er koselig å møte sauer. Da de uten horn. . . . . Skal jeg bare klappe dem da? Kan jo hende jeg får meg noen nye venner sommer :)

Skrevet

Det er ingen grunn til å være redd bare fordi de har horn. Bare gå rolig, og om de kommer mot deg kan du stå stille og se om de vil komme helt bort og hilse. Jeg har vokst opp med sauer og har aldri opplevd at søyer stangermennesker, kun hunder de ikke kjenner. De kan fnyse og trampe, men går ikke til angrep på mennesker.

Lam kan finne på å stange fordi det er deres måte å leke på, men det har jeg aldri opplevd når jeg står stille, bare hvis jeg løper. Lammestanging er forøvrig ikke hard og farlig, og de er lette å bare dytte unna.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...