Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med å finne forsterker til hunden vår. Han liker ingen av hundegodisene man får kjøpt i dyrebutikk. Han er generelt lite interessert i mat og godbiter.

Føler ikke jeg kommer noen vei med treningen når "Bra!" aldri blir fulgt opp av noe han ser på som en belønning...

Noen som har noen gode råd? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leke?

Han er ikke så veldig interessert i å leke. Hvis man prøver å kaste ball eller pinne blir han bare dritredd. Eneste han vil er å ligge på fanget eller gå tur i skogen.

Uff, nå blir jeg litt bekymret for at han ikke har det noe bra :(

Skrevet

Er det noe spesielt han tigger på hjemme da? Her blir både katter og bikkjer gærne bare de ser leverposteiboksen. De er også ekstremt glad i kokt skinke, skinkeost og f.eks servelat. Jeg har for meg at dette også er mye kun av den enkle grunn at det er "menneskemat", ut fra kjøleskapet og noe de ikke er vane med å få ofte.

Ellers kan du vel ta han med i dyrebutikken? Det fikk vi lov til med vår for å sjekke når snuta gikk mest så vi skulle slippe å betale masse penger for godis som hun ikke ville like uansett. :)

Ellers er klapp og kos med ivrig lys stemme alltid en slager.

Skrevet
*snip*

Var i dyrebutikken idag. Han fikk lov til å lukte på alt og smake på noe, men det var ikke noe sånn veldig begeistring. Kjøpte den han ihvertfall gadd å spise opp, men interessen avtok rimelig kjapt, kan man si.

Han tigger aldri hjemme, virker fullstendig uinteressert i mat.

Kos og ros får han, men det holder ikke.

Har lest meg opp på problemet hans, og i alle artikler står det om denne fantastiske godbit-forsterkeren som gjør underverker. Men det blir jo litt vanskelig når han ikke vil ha...

Skrevet

Jøss! Har han tilgang til mat hele tiden?

Aha... Ja, det har han, og det er sikkert kjempedumt?

Forrige hunden min slukte alt iløpet av sekunder, men denne gjør det ikke, så jeg lar det bare være.

Skrevet

Ja, da blir man fort matlei. Også lettere for overvekt.

På pakningen står det hvor mye mat han skal ha om dagen etter hans vekt og evt. aktivitet, så kan du selv velge om du vil gi det i en pulje eller dele det opp i to-tre. Her får bikkja mat en gang om dagen (rundt 15-16), to ganger da hun var yngre(10 og 15-16).

Håper det funker! :)

Skrevet

Ja, da blir man fort matlei. Også lettere for overvekt.

På pakningen står det hvor mye mat han skal ha om dagen etter hans vekt og evt. aktivitet, så kan du selv velge om du vil gi det i en pulje eller dele det opp i to-tre. Her får bikkja mat en gang om dagen (rundt 15-16), to ganger da hun var yngre(10 og 15-16).

Håper det funker! :)

Takk for gode råd :)

Skrevet

hmm har du prøvd de vanlige tingene som Vafler ,pølser , roastbiff?

Min digger roastbiff (selvfølgelig!!!) dyrt og fint skal det være.Samt han er gira på lyden av pipedyr.Da har jeg 2 ting som jeg bruker.

Den har jeg brukt som forsterker ved innkalling bl.a. Han kommer som et lyn når jeg piper en gang med leka.Da roses og gis det snop. Og jeg kaster leka slik at han løper og henter den. Så tar jeg den igjen.Han skal ikke få lov til å leke med den lenge av gangen.Leka skal være spesiell.

Kanskje din kan trigges av det samme ?

Skrevet
*snip*

Han er ikke interessert i leker i det hele tatt, dessverre, men jeg kan jo forske videre på mat, skjønner jeg, dersom til og med vafler er en aktuell kandidat :)

Jeg kan jo fortelle problemet jeg forsøker trene bort, så kanskje jeg er så heldig at dere har tips ang det også.

Han går fullstendig bananas i møte med andre hunder. Det er ikke mulig å passere dem eller være i nærheten, han blir fra seg av villskap, og er totalt umulig å få kontakt med. Jeg har forsøkt å si "Tsj!" og snu og gå i motsatt retning til han roer seg, deretter rose ham og gå tilbake. Problemet er at han ikke snur, han blir hoppende baklengs, spretter opp i luften, kaster seg med all kraft mot hunden, bjeffer og brøler og er helt...har aldri møtt verre... Det er jo fryktelig synd, for han har et desperat behov for å bli sosialisert med andre hunder, men det går ikke på den måten der. Vi overtok ham for kort tid siden, så jeg kjenner ham ikke godt nok til å vite om han har tenkt til å angripe, eller hva...

Skrevet

google kindereggmetoden

Det med pipeleker, Min liker egentlig ikke de han heller.Men det er noe med lyden.

Hm når jeg tenker etter, så drev jeg på med innkalling med den.

Det jeg gjorde var : Pip, hunden reagerer = go bit.

Da forbinner hunden PIP = Go bit. I alle fall sån logisk i mitt hode.

Prøv deg litt frem. Min digger også peperoni ,men det synes jeg er for fett og mye salt til å bruke ved "massebelønning" Og det trenger du jo i en startfase

Skrevet
*snip*

Skal prøve meg frem med forskjellige matgodbiter, og så prøve en pipeleke i tillegg.

Kindereggmetoden har jeg lest om, men mener å huske det kreves at hunden er litt fokusert på deg. Det er ikke min i det hele tatt når han oppdager andre hunder. Idag møtte vi på en svær hund som gikk løst, og jeg ba eieren kalle den inn da jeg ikke aner hva min lille har for planer med oppførselen sin, men det fant jeg raskt ut.... Han gikk etter beina på den andre, og prøvde bite seg fast. Den store hunden var både rolig og passiv, viste overhodet ingen aggresjon. Likevel gikk min til angrep. Dette føles helt forferdelig, kanskje jeg må ta kontakt med en atferdsspesialist... :/

Skrevet

meningen med kindereggmetoden er at du finner grensen som gjør at din hund kan konsentrere seg om deg.For så trene hunden til å kunne komme nærmere etter hvert.Altså flytte grensen slik at han tolerer mer.

Gry hos Manimal kan jeg anbefale.Hun kan mye om hund

Det at din angrep,kan være "selvforsvar" Han får ikke nok rom mellom seg og nye hunden. ?

Vil på det sterkeste anbefale å gå turer der hunden ikke møter andre hunder.I en tid fremover ,så han får roet seg ned .

Så starte trening ,gjerne på et sted dere er mer skjermet slik at andre hunder ikke kommer overraskendes på "besøk" Sitt og tren,så bevege seg sakte fremover. Dette kan ta lang tid.Men om det virker,vil du få en mer rolig og fokusert hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...