AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Begynte å tenke litt etter at jeg leste denne artikkelen. Visstnok var bilen parkert i parkeringstunell, og et vindu var åpent. Slik jeg ser det på bildet, er jo dette en åpen parkeringstunell i skyggen? Og i følge en annen artikkel var foreldre borte i en halvtime, ikke lenger som det er referert til. Jeg tenker at vi legger bort debatten om barnet, for det blir en annen problemstilling, og er selfølgelig ikke OK å etterlate et barn alene i en varm bil i 30 min... Men hva med hundene? Er virkelig bilen så glovarm som artikkelen skal ha det til? Den sto ikke i solsteiken og det er lufting. Selfølgelig er det sikkert klamt og varmt, siden det er varmt i været, men reagerer på at bilen skal være "glovarm". Jeg har ofte parkert i en åpen parkeringstunell, med hunden min og vært på butikken en halvtime. Jeg har alle vinduer på lufting og forsikrer meg alltid at det ikke er tett, eller solsteik. Er jeg en dårlig hunde-mamma? Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 13c18...d8f
Gjest pærecider Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 Nei, det er ikke ok. Bilen kan bli glovarm fort, og for en hund med pels kan det bli et helvete å være innestengt i en bil. Og de kan få heteslag ganske fort. Skygger kan jo flytte på seg, og den fine kjølige plassen er plutselig rene bakerovnen. For ikke å snakke om forbipasserende, du kan risikere at bilen din blir brutt opp fordi noen går forbi, ser hunden og syns synd på den. Hvorfor folk må ha med bikkja til butikken, det forstår jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Mener dere virkelig det? Hva med om vinteren da eller når det ikke er så varmt? I skyggen? Hunden min har aldri hatt noe vondt av det. Hun er veldig vandt til å bli med i bil og elsker det. Jeg tar henne heller med fremfor å la henne være alene hjemme, da blir hun skikkelig skuffa. Hun gleder seg alltid til å bli med på biltur, selv om jeg bare skal på butikken. Hun er nå 9 år og på alle de årene, har hun da vitterlig ikke tatt noe skade av dette. Det er forskjell på å la en hund være i en bil midt i solsteiken og å la hunden være i bilen i skyggen med lufting. Forøvrig har det vært umulig for sol å trenge gjennom i den parkeringstunellen jeg har vært. Åpningen er langt nede på bakkenivå, og sol slipper ikke inn dit. Anonymous poster hash: 13c18...d8f 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Hva med å ta med hund på ferieturer da? Lenge sammenhengende i bil. Selv om man kan ha på aircondition og det ikke trenger å være så varmt, kan solsteiken være intens bak i bagasjerommet der hunden ligger om sola står riktig. Hva tenker dere om det da?? Anonymous poster hash: 13c18...d8f
Gjest Hyssingen Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Hva med å ta med hund på ferieturer da? Lenge sammenhengende i bil. Selv om man kan ha på aircondition og det ikke trenger å være så varmt, kan solsteiken være intens bak i bagasjerommet der hunden ligger om sola står riktig. Hva tenker dere om det da?? Anonymous poster hash: 13c18...d8f At buret skal ha vifte og hunden få rikelig med vann, frisk luft og beinstrekking gjennom hele turen. Og det er noe annet når man kan følge med på hunden hele veien, enn når man lar den være igjen på egenhånd.
Adhara Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Ikke ha med hund i bil, så langt det lar seg gjøre. Hvorfor trenger hunden absolutt å være med deg ut på shopping? Tror dere hunden synes det er gøy å ligge i et trangt baksete i en varm bil? La hunden være hjemme, der den føler seg trygg og avkjølt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Hunder ventilerer varme med å pese. Når det er varmt gir dette en kokeeffekt i bilen, som gjør den langt varmere enn om du selv hadde sittet der. Anonymous poster hash: 58db7...b2e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 En bil stående i skyggen kan fort nå en temperatur på 65 grader, når det ellers er varmt ut. Altså, med mindre du har lyst til å koke hunden til døde, så lar du den ikke være alene i en bil. Anonymous poster hash: 6c0d4...9fe
Sugerøret Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Jeg ville heller hatt hunden hjemme der jeg vet at den ikke vil lide noen nød. Det kan bli for varmt i en bil ,selv om bilen er i skyggen.Ville ikke tatt sjangsen 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Og som vanlig er det krisemaksimering på kjæledyrforumet. Jo, det er helt OK, så lenge man forsikrer seg om at sola ikke kommer til, og man forsikrer seg at dyret har det bra. Og før noen skyter fra hofta - joda, det er fullt mulig. Og noen ganger er det bedre for hunden å ligge bak i bilen for å være med på tur enn å måtte bli igjen hjemme. Min syns det er kjempestas å sitte baki der og se på livet. Anonymous poster hash: f9a53...0a8 14
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 Og som vanlig er det krisemaksimering på kjæledyrforumet. Jo, det er helt OK, så lenge man forsikrer seg om at sola ikke kommer til, og man forsikrer seg at dyret har det bra. Og før noen skyter fra hofta - joda, det er fullt mulig. Og noen ganger er det bedre for hunden å ligge bak i bilen for å være med på tur enn å måtte bli igjen hjemme. Min syns det er kjempestas å sitte baki der og se på livet. Anonymous poster hash: f9a53...0a8 Takk endelig noen som er enig med meg. Jeg er veldig opptatt av at hunden min skal ha det bra og ble oppriktelig lei meg når alle mener jeg gjør dette feil. Jeg har alltid gjort det jeg føler er hennes beste og jeg VET at hun VIL være med meg. Hun hater å ligge hjemme alene og er som sagt kjempe takknemlig hvis hun får være med. Når jeg er på butikken, legger hun seg ned i bilen og føler seg trygg. Hun har aldri utrykkt at det er ubehagelig, og jeg kjenner hunden min. jeg har som sagt alle vinduer åpne og parkerer ALLTID i skyggen. Hvorfor skal ikke hun få være med meg til butikken, hvis hun synes det er kjekt? Er man dyreplager da fordi hun sitter i bilen i 15 min? Hver gang jeg har satt meg i bilen igjen etter å ha vært i butikken, har jeg aldri kjent at "oj her var det alt for varmt". Jeg setter ikke bilen i solsteiken eller der det er fare for sol, og er det lummelt og glohett ute, er jeg to min inne selv om hun står i skyggen med lufting, skjønner jo at det da kan bli for hett. Noen ganger lar jeg faktisk bilen stå med air-c på hvis jeg skal inn et ærend (bor på bygda å her gjør alle det på lokalshappa) Har full oversikt fra butikken til bilen når jeg er inne. TS Anonymous poster hash: 13c18...d8f 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Her er man dyreplager hvis man ikke gjør som Kjæledyrmafiaen befaler, skjønner du. Nyanser finnes ikke. Men jeg er helt enig med deg Anonymous poster hash: f9a53...0a8 4
cellar Skrevet 19. juni 2013 #14 Skrevet 19. juni 2013 Man kjenner sin egen hund best, og vet nok om den trives best i bilen eller hjemme. Jeg har av og til tatt han med meg til butikken en kjapptur på dager hvor han har vært mye alene, fordi han synes det er stas å kjøre bil og titte på alt som skjer rundt. Men dette gjør jeg selvfølgelig ikke klokka 14 på dagen når det er steiksol! Vet jeg at jeg skal være borte en stund på butikken, så må han være hjemme. Skal vil på langtur så driter jeg i hvordan været er. Vi lufter godt og lar han strekke på bena og har vann tilgjengelig underveis, så han lider ikke akkurat. Dessuten er han ikke alene da.
bebisss Skrevet 19. juni 2013 #15 Skrevet 19. juni 2013 Hunden vår sitter ikke i bur når den er i bilen, både stor og liten hund sitter i baksetet, hvis vi skal langt setter vi den lille i bur i bilen. Men skal noen inn å handle så er alle vinduene åpne og en av oss er i bilen med henne eller tar henne ut på luftings mens den andre er inne og handler. Hvis det er noe spesielt man skal ha så er det rett inn i butikken og ut igjen. Men da er alle vinduer åpne og vi passer på at hunden alltid er komfortabel og får vann selv om bilturen ikke er så lang.
Gjest Linda sofie Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 Nei jeg syns ikke dette er greit. Hunder har faktisk dødd av det. Hvorfor må du på dø og liv ha hunden i bilen? La den være hjemme heller! Her er man dyreplager hvis man ikke gjør som Kjæledyrmafiaen befaler, skjønner du. Nyanser finnes ikke. Men jeg er helt enig med deg Anonymous poster hash: f9a53...0a8 Herregud for et tåpelig innlegg 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #17 Skrevet 19. juni 2013 Nei jeg syns ikke dette er greit. Hunder har faktisk dødd av det. Hvorfor må du på dø og liv ha hunden i bilen? La den være hjemme heller! Herregud for et tåpelig innlegg Du er tåpelig! Anonymous poster hash: 13c18...d8f 3
Fandenivoldsk Skrevet 19. juni 2013 #18 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Hunden min vil alltid være med når vi skal ut og kjøre, og det får hun også hvis jeg vet vi ikke skal bruke lang tid dit vi skal. Om jeg vet vi kommer til å trenge mer tid enn omtrent 15 minutter og det er sommer og sol, får hun heller være hjemme, hun MÅ ikke være med. Nå er jeg veldig forsiktig når det gjelder hund og bil.. angående det å parkere i skyggen så betyr ikke det nødvendigvis at bilen ikke blir varm etter en stund. Når det gjelder lange bilturer, så kan man jo følge med på hunden og sørge for best mulig lufting, og i tillegg stopper vi ofte når vi drar på langtur med bikkja. Kjører ikke 3 timer i strekk. Endret 19. juni 2013 av Fnisu 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. juni 2013 #19 Skrevet 19. juni 2013 Jeg ville aldri ha parkert bilen ute, uten annet en skygge fra trær ol. Den MÅ være en tryggere skygge en dette. Og god lufting. En bil, som står stille i sola, blir en bakerovn (i fart blir den nærmere utetemperaturen) fordi lufta står bom stille. Og temperaturen kommer faktisk fort opp i 65 grader. Noen gang prøvd å ta på rattet til en bil, som har stått litt i sola?? Selv var hunden min alltid med i bilen på jobb om sommeren. Enkelt og greit fordi det var 10 grader kaldere i kjelleren der, enn hjemme hos meg. Det var lite biler i kjelleren og det var rundt 20-22 grader der og definitivt aldri sol. Sola stod på vinduene mine hjemme hele tiden. Enkelt valg med andre ord
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. juni 2013 #20 Skrevet 19. juni 2013 PS: når man kjører, står vifter og AC på, og kjøler ned lufta i bilen. Når bilen står stille, så gjør lufta dette også. Det er jo enkel logikk. Ergo går det greit å kjøre med hunden i bilen, men man MÅ gi de tilgang på skygge uansett. Jeg hadde teppe forran vinduene bak på bilen, så ingen sol skulle komme på hunden under kjøring. Det er forresten veldig vanskelig å beskytte en hund mot sommervarmen. Det er noe man må ta hensyn til hver dag, flere ganger om dagen. Det er viktig å ta hensyn hele tiden. Av praktiske ting, så var det sommervarme, som jeg syntes var det vanskeligste med hundehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå