Gå til innhold

Hvilke uke begynte din symptomer å vise og hva slags ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tittelen sier alt ! :P

Begynte å lure om man kan faktisk bli dårlig fra den dagen man ble befruktet ?:)

*planlegger å få barn og er sppeeent!* :)

Diamanten

Anonymous poster hash: 27dfd...004
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ømme og såre brystvorter, og trøtt. I tillegg hadde jeg veldig liten matlyst i to-tre uker, men var aldri kvalm. Symptomene kom den første uka etter IKM.

Lykke til :)!!

Gjest Keikolina
Skrevet

Må ha vært i 5 uke da jeg begynte og merke noe. Ble kvalm av matlukt og en gang jeg reiste meg for fort opp deisa jeg rett i bakken. Da tok jeg en test og den var helt klart positiv.

Skrevet

4 dager før IKM med ekstrem kvalme og oppkast, varte helt til lillegutt kom ut 6 dager før termin.

AnonymBruker
Skrevet

4-5 dager før IKM stakk det noe grusomt i brystene og de vokste i løpet av et par dager. Jeg har sagt det før her inne, til og med min kollega spurte om jeg var OK da jeg hoppet til i stolen min pga disse stikningene.

Så fulgte vel trøtthet rundt IKM dagen, grisetrøtt, og så var jeg "bare" trøtt frem til uke 7, da spydde jeg hver morgen og sov døgnet rundt, sov på doen på jobb, gjespet konstant.

De fleste nybegynnere (har jo vært det selv) tror at symptomene kan komme etter 2 dager, hvirket er mest umulig. Egget fester seg +- 1 uke etter befruktning, og da begynner det å skille ut hormonet som gir symptomer. Det er derfor ikke vits å tenke på symptomer før rundt IKM. Jeg har alltid visst at jeg var gravid før jeg testet positiv pga disse stikningene i brystene, og noen dager etter ble det positiv test..

Kvalme er først rundt uke 6-7, da fordi hormonnivået er høyt nok til å gi deg kvalme.... Man blir ikke kvalm bare fordi man er befruktet.

Så, ta det med ro, vent til et par dager før IKM med å teste, hvis ikke test igjen 2 dager senere.

Anonymous poster hash: 908e5...f88
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket det som før en mens. Dette var i uke 2-3 ca. Begynte med at nipplene var grusomt ømme, og til slutt ble puppene mine så harde at det nesten virket som jeg hadde tatt silikon. Deretter fikk jeg mensensmerter uten mensen, og tok en test etter ca 4 dager med disse smertene. I uke 5-6 kom kvalmen for fullt for meg.... Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 4ccd3...895
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket overhodet ingen spesielle symptomer før positiv test. Testet positivt på 12 DPO på ettermiddagsurin. Dagen etter opplevde jeg rosa-brun spotting, så var sikker på at det var en kjemisk graviditet. Spottingen opphørte heldigvis i løpet av dagen. Dagen etter merket jeg en spesiell følelse i magen; ikke akkurat som mensmurringer, men som om noe strakk seg. Jeg begynte også å føle meg litt uvel og mistet lysten på kaffe. I Uke 5 merket jeg uvelheten godt, trøttheten begynte å komme, og jeg klarte ikke lengre å spise noe søtt i det hele tatt. Strekningene og stikningene i magen kom og gikk. I uke 6 kom kvalmen for fullt og trøttheten forverret seg. Jeg hadde også veldig ømme pupper, men siden jeg ble gravid ved ivf og dermed gikk på progesterontilskudd, er det vanskelig å vite hva som direkte skyldes graviditeten. Ømme pupper hadde jeg helt fra eggløsningssprøyta ble satt og til langt ut i svangerskapet.

Anonymous poster hash: 1fea9...711
Skrevet

Trøtt, ømme bryster, oppblåst og veldig raskt sliten etter cirka uke 5 :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hva IKM betyr?

• Liker 1
Skrevet

ekstra oemme bryster foer forventet mens.... saa I uke 6 fikk jeg halsbrann, uke 7 saa begynte jeg aa kaste opp for fullt... saa bare ballet det paa seg der etter.

Skrevet

I starten merket jeg at brystene ble litt ømme, (veldig vondt å ri hest når de var slik hihi). Etter det kjennte jeg at jeg fikk litt småvondt, legen sa det var helt ufarlig ...

Kvalmen var det værste syntes jeg, gikk ikke en dag uten at jeg spydde, som regel om kveldene , men jeg kunne fort bli kvam og spy så fort jeg så på mat eller hørte noen snakke om et ekkelt tema...

Prøver å holde meg litt unna kattedoen, altså å møkke fra den(typen gjør det for meg) ettersom jeg blir kvalm bare av synet og lukta... :bond:

Skrevet

Kan jeg spørre hva IKM betyr?

Ikke kommende mens
AnonymBruker
Skrevet

Prøver å holde meg litt unna kattedoen, altså å møkke fra den(typen gjør det for meg) ettersom jeg blir kvalm bare av synet og lukta... :bond:

Du bør ikke var holde deg unna kattedoen bare "litt", du bør holde deg HELT vekk fra den. Ikke pga lukta, men katteavføring er en kilde til toxoplasma!

Litt off topic, men.

Anonymous poster hash: 903ea...2e1

Skrevet

Svært ømme bryster fra ca en uke før forventet mens, den enorme trøttheten kom ca ved ikm. Dette varte hele 1.tri. Kvalmen kom uke 5-6 og varte til ca uke 13.

Skrevet

Du bør ikke var holde deg unna kattedoen bare "litt", du bør holde deg HELT vekk fra den. Ikke pga lukta, men katteavføring er en kilde til toxoplasma!

Litt off topic, men.

Burde jeg sette doen en annen plass enn på stua? minstekatta klarer ikke ¨å holde stumpen innenfor doen noen ganger så jeg ender med å plukke opp etter henne... dessuten drar de med seg sand utover hele leiligheten... :catmilk:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pass på å vaske deg godt på hendene etter all kontakt med katten, og i hvertfall kattedoen! Da jeg fortalte legen at jeg hadde katt, spurte hun om vi hadde noen andre som kunne passe den mens jeg var gravid. Bare for å være på den sikre siden. Det går vanligvis bra, men jeg ville ikke hatt noe å gjøre med kattedoen i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

bekkenløsning uke 8.

Anonymous poster hash: b9991...7d0
AnonymBruker
Skrevet

Pass på å vaske deg godt på hendene etter all kontakt med katten, og i hvertfall kattedoen! Da jeg fortalte legen at jeg hadde katt, spurte hun om vi hadde noen andre som kunne passe den mens jeg var gravid. Bare for å være på den sikre siden. Det går vanligvis bra, men jeg ville ikke hatt noe å gjøre med kattedoen i det hele tatt.

Såvidt jeg vet har det ikke vært påvist at gravide har blitt smittet av Toxoplasmose fra katt i Norge, uvaskede grønnsaker og dårlig stekt kjøtt er kilden. Katter er bare smittefarlige i den lille perioden etter at de selv har blitt smittet, så stort sett er det bare katter som nettopp har begynt å gå ute man bør bekymre seg for. Man kan også teste seg om man allerede har vært smittet, i såfall er man immun og det er ingen fare i det hele tatt.

For all del, man trenger ikke utfordre skjebnen, men å sette bort katten er kanskje litt drøyt.

Anonymous poster hash: 4ca10...8a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg vet har det ikke vært påvist at gravide har blitt smittet av Toxoplasmose fra katt i Norge, uvaskede grønnsaker og dårlig stekt kjøtt er kilden. Katter er bare smittefarlige i den lille perioden etter at de selv har blitt smittet, så stort sett er det bare katter som nettopp har begynt å gå ute man bør bekymre seg for. Man kan også teste seg om man allerede har vært smittet, i såfall er man immun og det er ingen fare i det hele tatt.

For all del, man trenger ikke utfordre skjebnen, men å sette bort katten er kanskje litt drøyt.

Anonymous poster hash: 4ca10...8a6

Kanskje? Det er hysteri. skulle tenkt på slikt før man skaffet seg et dyr. Dyr er ikke bruk og kast.

Anonymous poster hash: 908e5...f88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje? Det er hysteri. skulle tenkt på slikt før man skaffet seg et dyr. Dyr er ikke bruk og kast. Anonymous poster hash: 908e5...f88

I denne diskusjonen var det aldri snakk om å gi fra seg katten da, så den "bruk og kast"-kommentaren din kan du bare glemme. Det var snakk om å la andre passe den til svangerskapet var over....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...