Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett meg lei på disse trådene her inne hvor mødre søker råd, men som, straks noen IKKE har problemet de selv har, nærmest plaffer svarer ned med at de er dårlige mødre. Nå får dere kutte ut og heller tenke litt!

Her på KG er man en dårlig mor om man ikke lar ungen bruke puppen som smokk. Man er også en dårlig mor om man IKKE har en unge som er fullstendig avhengig av kroppskontakt 24 timer i døgnet. Ungen skal ikke ligge i egen seng og aktivisere seg selv, den skal underholdes og helst bæres i sjal hele døgnet bortsett fra da de samsover med foreldrene, så klart!

Disse samme mødrene som roper høyest om viktigheten av 24/7 kontakt med ungen kommer så med innlegg som: "Hvordan skal jeg få ungen til å sove uten å trille?" "Hvordan skal jeg lære ungen å sove uten puppen i munnen?" Dersom man DA kommer og sier at "Hallo! Kanskje du burde tenkt på det før????" DA er man en dårlig mor!

Man bør heller ikke komme med råd, selv om noen ber om råd, for de rådene er ikke bra nok! De funker selvsagt bare på oss som har "enkle" barn! Kanskje dere heller burde tenke litt på hvorfor noen av oss har "enkle" barn mens dere som er "koblet" til ungen 24/7 sliter litt????

Jeg kan ta et eksempel:

Jeg har aldri latt baby sove i vår seng. Jeg har hatt sprinkelseng hvor jeg tar ned den ene siden og har senga helt inntill min. Er baby urolig om natten har jeg bare tatt hånda mi inntill babyens kinn eller hånd, slik at den kjenner at jeg er der. Dette rådet får jeg pepper for, for jeg må da skjønne at babyer er vant til å ligge inni magen! Selvsagt må baby ligge på brystet da! Det burde jeg jo skjønne! MEN alikevell skriver dere inn og spør hvordan dere skal venne baby av med dette!

Jeg gir opp! Dere vil ikke egentlig ha råd, dere vil ha støtte og trøst fra andre som har akkurat de samme problemene som dere selv har!

Anonymous poster hash: 2c7ce...820
  • Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke så ofte noen kaller andre for dårlig mor? Jeg tenker at dette også har noe med hvordan man velger å oppfatte svarene her inne.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Det har noe med hvordan man formulerer seg også da. Noen svarene her inne i det siste har vært unødvendig krasse. Det må da gå an å få frem poenget sitt og samtidig svare høflig?

• Liker 3
Skrevet

Det har noe med hvordan man formulerer seg også da. Noen svarene her inne i det siste har vært unødvendig krasse. Det må da gå an å få frem poenget sitt og samtidig svare høflig?

Noe krasse svar vil det alltid være, sånn er det bare.

Skrevet

Det hadde vært greit nok om de anonyme det gjelder hadde kommet med råd, og ikke bare ett innlegg hvor det står noe ala: dette har du lagt opp til selv, eller spør hvorfor vedkommende hvar så dum å starte med det i det hele tatt.

Konstruktive svar er fint.

De to trådene TS refererer til, man kan ikke akkurat påstå at de svarene man der reagerer på, har vært gode råd. Ikke dårlige råd engang. Bare bedrevitende tilsvar om at man burde visst bedre selv. TS: på hbilken måte mener du slike svar klassifiserer som råd?

• Liker 3
Skrevet

Men hva er poenget med å si at man burde ha tenkt på noe før? Er det til hjelp i situasjonen, tror du?

Jeg har sett at noen indirekte nærmest har beskyldt andre for å være dårlige mødre hvis de ikke samsover, bærer masse osv, og det syns jeg er ille. Men jeg syns det er like ille når de som har alt på stell skal komme med alle svarene. "Om du bare hadde lagt baby i egen seng fra starten" osv. Da mangler man forståelse for at alle barn er forskjellige.

Jeg betviler ikke at foreldre kan skape dårlige vaner, hvertfall hos større babyer. Men babyens temperament, evt. fysiske plager osv spiller inn her. Jeg vil tippe at de fleste som begynner å bysse, amme i søvn osv gjør dette fordi de ikke får babyen til å sovne på annet vis. Det er vel de færreste som ønsker å gjøre alle disse tingene, hvis babyen godtar noe annet. Men jeg vil samtidig tro at noen foreldre venner seg til at det er sånn det gjøres, og så fortsetter de lengre med det enn de må, og så blir babyen avhengig av det. Jeg tror på å følge babyens behov, men å innimellom teste ut om den er moden for en ny måte å gjøre ting på, dersom man syns det man gjør egentlig er litt krevende.

Jeg syns i bunn og grunn de med enkle sovebabyer skal være svært forsiktige med å rette pekefingeren mot de som sliter mer. Jeg tror mye av det disse foreldrene tror de har fått til, har vært tilfeldigheter, og at babyen ville sovet godt nesten uansett. I tillegg legger den unødvendig sten til byrden for de som har problemer med soving.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er poenget med å si at man burde ha tenkt på noe før? Er det til hjelp i situasjonen, tror du?

Jeg har sett at noen indirekte nærmest har beskyldt andre for å være dårlige mødre hvis de ikke samsover, bærer masse osv, og det syns jeg er ille. Men jeg syns det er like ille når de som har alt på stell skal komme med alle svarene. "Om du bare hadde lagt baby i egen seng fra starten" osv. Da mangler man forståelse for at alle barn er forskjellige.

Jeg betviler ikke at foreldre kan skape dårlige vaner, hvertfall hos større babyer. Men babyens temperament, evt. fysiske plager osv spiller inn her. Jeg vil tippe at de fleste som begynner å bysse, amme i søvn osv gjør dette fordi de ikke får babyen til å sovne på annet vis. Det er vel de færreste som ønsker å gjøre alle disse tingene, hvis babyen godtar noe annet. Men jeg vil samtidig tro at noen foreldre venner seg til at det er sånn det gjøres, og så fortsetter de lengre med det enn de må, og så blir babyen avhengig av det. Jeg tror på å følge babyens behov, men å innimellom teste ut om den er moden for en ny måte å gjøre ting på, dersom man syns det man gjør egentlig er litt krevende.

Jeg syns i bunn og grunn de med enkle sovebabyer skal være svært forsiktige med å rette pekefingeren mot de som sliter mer. Jeg tror mye av det disse foreldrene tror de har fått til, har vært tilfeldigheter, og at babyen ville sovet godt nesten uansett. I tillegg legger den unødvendig sten til byrden for de som har problemer med soving.

Men greia er jo at det er de mødrene som sliter med å få baby til å sove ol. som opphøyer seg selv til å være de perfekte mødrene! Det er de som kommer med pekefingeren om at vi som ikke bysser og suller er dårlige mødre! Vi gir ikke barna våre nok nærhet og kjærlighet. Vi lar de ligge og gråte og går glipp av disse stundene som de, i utgangspunktet, vil ha en slutt på (det være seg byssing, sovning med pupp i munnen eller soving på bryst...).

De klager samtidig som vi som faktisk slipper dette er dårlige mødre fordi vi ikke gjør disse tullete tingene!

AnonymBruker
Skrevet

Makan til bitchy stemning enn i babyforumer skal man lete lenge etter, og det er grunn nr.1 til at jeg selv kommer til å forsøke å la være med å spørre om råd nettopp her.

70% av innholdet er ikke normal diskusjon - det er sur stemning, skyldfordeling(ofte forklart med "normale folk som har kjærlighet for barnet sitt") og fjolleri som minner mer om sure hormonelle kjerringer stort sett uten et veldig stort intellekt for hånden.

Beklager den fæle beskrivelsen, men det er sånn det fremstår. Et lite knippe klarer enten være velmenende(selv om de er uenige), konstruktive og holde seg til temaet. Dessverre drukner de i mengden åndssvake innspill, og at ikke flere er flaue over egen oppførsel er meg et under.

Det undrer meg enda mer at det alltid kommer noen og skal svare "slik er det bare" på problemer som tas opp,

Nei, ingenting trenger være på noen måter om folk oppfører seg normalt og endrer tonen litt.

Problemet er ikke bare krassheten, men også at innholdet er helt meningsløst og fullstendig blottet for løsningsorienterte svar.

Anonymous poster hash: 2cd04...ae3
  • Liker 6
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Makan til bitchy stemning enn i babyforumer skal man lete lenge etter, og det er grunn nr.1 til at jeg selv kommer til å forsøke å la være med å spørre om råd nettopp her.

70% av innholdet er ikke normal diskusjon - det er sur stemning, skyldfordeling(ofte forklart med "normale folk som har kjærlighet for barnet sitt") og fjolleri som minner mer om sure hormonelle kjerringer stort sett uten et veldig stort intellekt for hånden.

Beklager den fæle beskrivelsen, men det er sånn det fremstår. Et lite knippe klarer enten være velmenende(selv om de er uenige), konstruktive og holde seg til temaet. Dessverre drukner de i mengden åndssvake innspill, og at ikke flere er flaue over egen oppførsel er meg et under.

Det undrer meg enda mer at det alltid kommer noen og skal svare "slik er det bare" på problemer som tas opp,

Nei, ingenting trenger være på noen måter om folk oppfører seg normalt og endrer tonen litt.

Problemet er ikke bare krassheten, men også at innholdet er helt meningsløst og fullstendig blottet for løsningsorienterte svar.

Anonymous poster hash: 2cd04...ae3

De vil ikke ha løsningsorienterte svar! De vil ha ros og skryt for at de nå har et barn som er avhengige av de 24/7 ! Her på KG er det målet, det er først da du er en god mor.......

AnonymBruker
Skrevet

Kreds til deg for å ha orket å ta opp baby hver time eller annenhver hele natten, over i din seng, og tilbake i sin seng for pupping!

Og flott at du har en baby som roer seg ved hjelp av en hånd :)

Men ikke alle har det sånn.

Anonymous poster hash: c2039...38b
AnonymBruker
Skrevet

Kreds til deg for å ha orket å ta opp baby hver time eller annenhver hele natten, over i din seng, og tilbake i sin seng for pupping!

Og flott at du har en baby som roer seg ved hjelp av en hånd :)

Men ikke alle har det sånn.

Ja, jævlig tungvint å ta en baby som ligger 30 cm unna deg MEN ALIKEVELL I SIN EGEN SENG over i min seng for pupp!

Tenk at jeg orket det a´!!!! Jeg må være enestående!

• Liker 1
Skrevet

Ts, du minner meg om en AB jeg i en annen tråd gratulerte og ba skrive bok.

Når folk spør etter råd for å løse visse problemer, så nytter det fint lite at noen forteller at de hadde "faste rutiner fra dag én". Du skjønner kanskje at det ikke løser det problemet man allerede har??

Slik jeg leste hovedinnlegget er du sur for at folk ikke liker dine gode råd, og ditt gode råd er at DU gjorde alt så fabelaktig med det samme. Med fare for å gjenta meg selv: det er ikke et råd til noen som trenger det, for man kan nemlig ikke skru tiden tilbake.

Et følsomt tema for mange er amming. Vi har aldri hatt problemer med amminga. Betyr det at vi ville hatt problemer dersom jeg ikke var så suverent dyktig til å amme?? Personlig tror jeg at vi _tilfeldigvis_ ikke har hatt problemer. At vi ikke har hatt problemer betyr derfor ikke at jeg kan se ned på andre og si at jeg ikke skjønner hvorfor de gidder lage seg ammeproblemer, det er jo bare å legge ungen til. Skjønner?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts, du minner meg om en AB jeg i en annen tråd gratulerte og ba skrive bok.

Når folk spør etter råd for å løse visse problemer, så nytter det fint lite at noen forteller at de hadde "faste rutiner fra dag én". Du skjønner kanskje at det ikke løser det problemet man allerede har??

Slik jeg leste hovedinnlegget er du sur for at folk ikke liker dine gode råd, og ditt gode råd er at DU gjorde alt så fabelaktig med det samme. Med fare for å gjenta meg selv: det er ikke et råd til noen som trenger det, for man kan nemlig ikke skru tiden tilbake.

Et følsomt tema for mange er amming. Vi har aldri hatt problemer med amminga. Betyr det at vi ville hatt problemer dersom jeg ikke var så suverent dyktig til å amme?? Personlig tror jeg at vi _tilfeldigvis_ ikke har hatt problemer. At vi ikke har hatt problemer betyr derfor ikke at jeg kan se ned på andre og si at jeg ikke skjønner hvorfor de gidder lage seg ammeproblemer, det er jo bare å legge ungen til. Skjønner?

Men de vil jo ikke ha råd om hva de kan gjøre heller! Da kommer de med motargumenter og skyter ned alle som prøver seg, for de har jo aldri gjort noe dumt! De har gjort det de har måtte gjort for å gi baby trygghet og nok nærhet. Kommer man med råd om noe annet nekter de fordi alle de rådene funker jo selvsagt IKKE på deres babyer! Så hvorfor spørre???

Mødre som har gjort ting annerledes og dermed sluppet disse problemene er jo, i deres øyne, elendige mødre som ikke gir babyen det den trenger. DE derimot gjør jo bare det de må for å gi baby trygghet! Så hvorfor i svarte spørre da?

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Men de vil jo ikke ha råd om hva de kan gjøre heller! Da kommer de med motargumenter og skyter ned alle som prøver seg, for de har jo aldri gjort noe dumt! De har gjort det de har måtte gjort for å gi baby trygghet og nok nærhet. Kommer man med råd om noe annet nekter de fordi alle de rådene funker jo selvsagt IKKE på deres babyer! Så hvorfor spørre???

Mødre som har gjort ting annerledes og dermed sluppet disse problemene er jo, i deres øyne, elendige mødre som ikke gir babyen det den trenger. DE derimot gjør jo bare det de må for å gi baby trygghet! Så hvorfor i svarte spørre da?

Jeg har ikke sett at de har fått noen råd jeg, bare kjeft fordi de har gjort alt feil fra begynnelsen av. "det skulle du ha tenkt på før" er ikke et råd.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Ingen unger er like.

Selv om man er født med genetiske forutsetninger for å bli mor, betyr ikke det at en automatisk blir super mor som vet svaret på alt og som tar alle avgjørelser like lett. Ikke kan man ta eksamen eller fagbrev i moring heller.

Jeg synes det er drøyt å kalle noen for dårlig mor fordi noen har funnet en annen løsning for sin baby enn en ville valgt selv. Jeg synes det er like drøyt å si at noen kan bare ha det så godt når de har valgt en annen løsning enn en selv. Kan det være at skittkastingen startet med en ufin bemerkning og så ballet det på seg? Er man ikke litt hårsåre hormonbomber mens en ammer slik at en litt drøy kommentar blir en grov fornærmelse når det ikke er ment slik?

For å få et ordentlig forum for brukere, anonyme og gjester må vi

A) Ha litt takhøyde og tykk hud

B) Tenke litt over hva vi skriver - jeg antar at ikke en eneste sliten trådstarter har bedt om å bli kalt for dårlig mor - ergo er slike uttrykk faktisk en avsporing. Hvis du ikke greier å svare saklig så revurder om du skal svare. Som nevnt hjelper ikke all verdens beste råd om hva man burde ha gjort for å unngå status quo - det er nå-situasjonen som må løses.

C) Når du gjør noe i forhold til babyen din som ikke virker, kan det da være på tide å tenke litt nytt fremfor å beskylde andre for å sultefore babyen på nærhet? Det er jo heller ikke saklig akkurat å beskylde noen for å være dårlig mor, er det vel?

D) Rapporter usakligheter. Gjerne med en gang de oppstår. Da unngår man en skittkastingskonkurranse og kan gå tilbake til saken.

Tenk over følgende før du trykker på "send" knappen: Bidrar mitt innlegg til trådens tema? Belyser innlegget mitt trådstarters spørsmål? Har jeg skrevet innlegget slik at jeg ikke fornærmer trådstarter eller andre? Har jeg egentlig noe å bidra med dersom jeg tar bort personangrep, grove generaliseringer og herskereknikker fra innlegget mitt? Hvis du ikke kan svare JA på disse spørsmålene bør du revurdere hele innlegget for da bidrar du til den dårlige stemningen fremfor å belyse trådens tema.

Endret av Blondie65
Skrevet

Men greia er jo at det er de mødrene som sliter med å få baby til å sove ol. som opphøyer seg selv til å være de perfekte mødrene! Det er de som kommer med pekefingeren om at vi som ikke bysser og suller er dårlige mødre! Vi gir ikke barna våre nok nærhet og kjærlighet. Vi lar de ligge og gråte og går glipp av disse stundene som de, i utgangspunktet, vil ha en slutt på (det være seg byssing, sovning med pupp i munnen eller soving på bryst...).De klager samtidig som vi som faktisk slipper dette er dårlige mødre fordi vi ikke gjør disse tullete tingene! Anonymous poster hash: 2c7ce...820

Tja, jeg vet ikke hvem som er verst, jeg. Altså, jeg syns det er like ille når noen beskylder en for å være dårlig mor fordi man lar baby ligge for seg selv som når en kommer med utsagn som at hvis de bare hadde gjort som dem hadde de ikke hatt problemer. Begge deler er jo anklager, og like ille. Blir vi virkelig bedre mødre av å anklage eller bli anklaget? Hva med litt støtte og et faktisk kvinnefellesskap framfor konkurranse?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jævlig tungvint å ta en baby som ligger 30 cm unna deg MEN ALIKEVELL I SIN EGEN SENG over i min seng for pupp!

Tenk at jeg orket det a´!!!! Jeg må være enestående!

Jeg tror du har en slitsom unge, siden du er så forbaska negativ og ekkel :)

Skrevet

Jeg opplever at mange setter pris på råd også, men man er kanskje ikke flink nok til å utrykke det? Men ofte får man jo opplagte råd som man selvsagt har prøvd uten at det virker, og da blir det liksom ikke til at man takker og bukker for dem.

Ellers synes jeg at mange har liten forståelse for at babyer er forskjellige. Det betyr ikke at man er en supermamma fordi barnet sover om natten, puppen ikke er sår, eller at man slipper å bysse. Det betyr heller ikke at man har gjort alt feil om ting er slitsomt.

Så må man kanskje huske at flesteparten i dette underforumet kanskje ER slitne, hormonelle og nærtagende. Det verste synes jeg er dem som hadde barn for 20 år siden, eller aldri har hatt barn. Da er jo alt så enkelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har en slitsom unge, siden du er så forbaska negativ og ekkel :)

Dette er typisk!!! Her er det JEG som er ekkel fordi jeg svarer ei som kommer med spydigheter!

Fy f! Dere er så forbaska sjalu på andre som IKKE har problemer med babyene sine at dere tyr til mobbing!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at mange setter pris på råd også, men man er kanskje ikke flink nok til å utrykke det? Men ofte får man jo opplagte råd som man selvsagt har prøvd uten at det virker, og da blir det liksom ikke til at man takker og bukker for dem.

Ellers synes jeg at mange har liten forståelse for at babyer er forskjellige. Det betyr ikke at man er en supermamma fordi barnet sover om natten, puppen ikke er sår, eller at man slipper å bysse. Det betyr heller ikke at man har gjort alt feil om ting er slitsomt.

Så må man kanskje huske at flesteparten i dette underforumet kanskje ER slitne, hormonelle og nærtagende. Det verste synes jeg er dem som hadde barn for 20 år siden, eller aldri har hatt barn. Da er jo alt så enkelt.

Dette er også et typisk svar! Dere spør om råd også får dere det og da slenger dere bare tilbake at "Husk at babyer er forskjellige!"

Da kan dere jo bare drite i å spørre da, siden DERES baby selvsagt er så himla spesiell at ikke noe annet enn det DERE gjør funker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...