Gå til innhold

Skal kjøpe noe enkelt treningsutstyr - hva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Jeg har fått et gavekort på en sportsbutikk, og vil bruke dette på noe treningsutstyr til hjemmebruk. Fortrinnsvis styrketrening.

Hva skal jeg kjøpe?

Gavekortet er på 700kr, men det må gjerne koste mer altså.

Det eneste jeg har hjemme er egentlig matte.

Hva annet kan være greit for å få gjort litt gode, enkle øvelser?

Ball? Har hørt mye om kettlebells, er det noe å ha? Annet?

Alle forslag blir satt pris på :)

Anonymous poster hash: 2b060...18f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koster en del mer enn prisantydningen du nevner, men til gjengjeld er det verdt pengene hvis du er seriøst klar for å trene litt. Det jeg snakker om er styrkeapparat/stativ hvor du kan trene knebøy og benkpress. Har du et slikt stativ med (Olympia) stang og vektskiver så kan du trene fullkropp, altså styrketrening. Trener du baseøvelsene knebøy, mark og benkpress har du dekket det "nødvendige", og mange styrkeløftere trener så og si utelukkende baseøvelser. Baseøvelsene involverer flere muskelgrupper og det er disse som utgjør forskjellen på kropp og styrke. Eksempler på øvelser i et multivekt stativ:

Baseøvelser:

*Du kan trene bryst (benkpress/evt skråbenk i tillegg)

* Markløft (flere muskelgrupper, men hovedsakelig rygg/korsrygg)

* Knebøy (hele underlivet er involvert + korsygg)

Andre (solide og knallbra) øvelser:

* Miltærpress med stanga ( hovedsakelig skuldre, men flere støttemuskler er involvert)

* Forskjellige ro-øvelser med stanga (foroverbøyd roing eller roing på benk for eksempel. Armer og rygg)

* Bicepscurl og franskpress (fremside og bakside armer)

* chins/pull ups i stanga når du setter den øverst i stativet. Her trener du hovedsakelig armer og rygg

Dette er solide fullkroppsøvelser som du enkelt kan gjøre hjemme med kun stang og et knebøystativ (som også kan brukes som benkpress).

Du trenger ikke dra til et "trendy" treningssenter for å trene disse øvelsene i forskjellige apparater. Jeg har lagt på meg over 30 kg i muskelmasse med hjemmetrening (kun de øvelsene jeg nevnte). Jeg har gått fra å være spiker til å bli stor og sterk ;p

Dette er muligens litt mer "drastisk" enn hva du hadde tenkt, men du får i alle fall MASSE trening og øvelser for pengene! Hvis du kjøper noe slikt så ta kontakt, så skal jeg komme med tips angående øvelser, teknikk, utførelse og ikke minst sette opp et treningsporgram til deg. Kan også komme med forslag til hvor/hva du bør kjøpe. I løpet av 6 mnd ser du betydelig forandring :)

Bare et forslag, fremfor å kjøpe noe annet brask ;p

Skrevet

Kettlebells er supert til hjemmetrening. Du kan sette sammen intervall-økter fra YouTube, og du får trent cardio samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer veldig langt med forskjellige strikker og cat-slides (de erstatter en del slyngeøvelser).

Matte er også et must. Ball bruker jeg sjeldent hjemme.

Anonymous poster hash: 2a2f6...cd0
Skrevet

har matte, ball, manualer og ergo sykkel hjemme.

Bruker jeg det? tja ;)

Skrevet

Hihi. Veldig mange hjemmetrenere begynner friskt, kjøper inn masse utstyr osv. Men en annen ting er å faktisk holde det gående over tid ;) Jeg syns det er helt knall å trene hjemme, da jeg kan trene når jeg vil, helt alene. Man slipper å vente på at apparatene og vektene blir ledig, og man slipper å stadig bli forstyrret i treningen ved å bli snakket til ;p

Det blir mindre sosialt, men jeg er da nok sosial ellers. Men for andre så er det helt motsatt, at de er nødt til å trene på studio for å holde det gående. Det er litt lettere å utsette det eller å gi "faen" hjemme. Har du treningskamerater/venninner i tillegg så er det jo enda enklere å møtes og holde motivasjonen ved like.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange fine svar, folkens!

Særlig til deg, ohyeahitsme!! For et fantastisk svar! Jeg blir alltid så veldig glad når folk gidder å ta seg tid til å svare skikkelig. Takk! :)

Fikk veldig lyst på en skikkelig trenings"benk", men for øyeblikket er det plassmangel som stopper meg. Jeg må kjøpe noe jeg kan bruke i stua og rydde vekk sammen med matta.

Har faktisk en god tredemølle som er mye brukt. På sikt (om 1-1,5år) får vi treningsrom, så da blir det likar! ;)

Tror jeg må Google kettlebells og slynge, for å bli litt klokere.

Tar gjerne i mot flere tips! :)

TS

Anonymous poster hash: 2b060...18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...