theamjii Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Hei. Jeg er 17 år om to månender og gravid.. enda hvor mye jeg leser på nett så føler jeg ikke at jeg har fått med meg så mye... er ca 12-14/15 uker på vei... har ett par spm jeg håper å få svar på : Hvordan blir en abort gjort? Hører det er flere måter å få gjort det på, ei veninne av meg sier jeg kan prøve en sterk sterk p-pille så vips er ''tingen'' som jeg kaller den enda ,borte...? Jeg tåler ikke p.piller... blir dårlig av det og klarer ikke å gå etterpå. angrepilleslår meg også totalt ut så er forvirra... Er abort forsent når man er 12-15 uker på vei? jordmor sa jeg mest sansynelig var 14/15 uker på vei... Jeg tenker støtt og stadig på hvordan livet mitt vil bli etter fødsel. ja jeg vet det kke kommer til å bli noe festing osv osv , men er heller ikke av den typen. Og når det gjelder Jula og nyttåårsaften, hvordan bør jeg forholde meg når jeg er høygravid ?... Flere enn meg som merket noen smerter i bekken og magegulvet i starten av svangerskapet? :omg: Og om jeg bestemmer meg for at abort er noe jeg virkelig vil, er det noe som heter senabort som kan utføres ? :S Jeg selv vet ikke enda hvilke valg jeg skal ta, hvilke folk/venner jeg burde stole mest på ang det. tok litt tid før jeg fikk sagt det rett ut til mamma og pappa også--- Kjæresten min støtter meg ,noe jeg er glad for . trenger virkelig svar. føler jeg sitter i den klemma her...
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Du kan søke om senabort, men om du får det innvilget vet jeg ikke. Etter uke 12 kan man ikke ta abort om man vil, da må man søke om senabort og får man ikke det så må man beholde barnet. IKKE ta en eller flere p-piller. P-piller kan skade barnet og om du ønsker å (kan jo ombestemme deg) eller må beholde barnet så vil du angre på det om barnet blir født med skader. P-piller kan brukes som angrepille når man nettopp har hatt sex ja, men det fungerer bare ca 50% trur jeg (en ordentlig angrepille fungerer ca 70-80%), men hvis du er 14-15 uker på vei så fungerer det ikke med en angrepille/p-pille. Det er stor forskjell på en abortpille og en angrepille. En angrepille/p-piller kan hindre et befruktet egg å feste seg, og ditt befruktet egg har festet seg for ca 13 uker siden. Og angrepille/p-pille fungerer ikke om egget allerede har festet seg. En abortpille setter i gang en fødsel, det gjør ikke en p-pille eller to. Søk om senabort og får du ikke det så håper jeg at du får masse støtte rundt deg! Lykke til Anonymous poster hash: 3ec72...d69 1
La Luna Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Når du er så langt på vei må du ta kirurgisk abort i narkose, hvis du i det hele tatt får det innvilget. Hvis det er det du bestemmer deg for så må du søke så snart som mulig. Uansett må du snarest dra til legen og si at du tror du er langt på vei, og at du trenger en time raskt på sykehuset for å ta ultralyd for å se hvor langt på vei du er og diskutere muligheten for abort. Det er ingen"ting", det er faktisk en liten baby, mange centimeter lang. 1
Gjest Vevila Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Når du er så langt på vei må du ta kirurgisk abort i narkose, hvis du i det hele tatt får det innvilget. Hvis det er det du bestemmer deg for så må du søke så snart som mulig. Uansett må du snarest dra til legen og si at du tror du er langt på vei, og at du trenger en time raskt på sykehuset for å ta ultralyd for å se hvor langt på vei du er og diskutere muligheten for abort. Det er ingen"ting", det er faktisk en liten baby, mange centimeter lang. Når man er over 12 uker så får man ikke innvilget kirurgisk abort desverre, men må "føde" ut fosteret. Ellers enig med deg. Men TS: Hvis du faktisk allerede har vært hos jordmor så er vel dette ting hun allerede burde fortalt deg?
La Luna Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Oi, beklager feilinfo, jeg trodde det gjaldt til uke 16-17. Fant dette, så ts vet hva hun går til... "Abortinngrepets art etter 12. svangerskapsuke er av en helt annen art enn de som kan benyttes tidligere. Svangerskapsavbruddet skjer ved at livmoren blir stimulert til rieaktivitet ved hjelp av vagitorer og/eller per oralt inntak av prostaglandin inntil kvinnen har abortert. Eventuelt må det foretas en utskrapning til slutt. Metoden er langvarig og smertefull, og kvinnen må få smertestilende etter behov. Inngrepet vil være av en karakter som kan minne om en fødsel."
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 hvis du er 14/15 uker på vei... Så er det små sjangser for innvilgning av senabort. Da jeg var 16 uker følte jeg de første utrolige bevegelsene fra fosteret. Anonymous poster hash: dc5ee...df7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Skjønner ikke hva denne diskusjonen handler om egentlig. Hvis hun ikke har noe som truer enten sin egen eller barnets helse, kan man vel ikke få abort. Voldtekt er et unntak? Anonymous poster hash: 77f6e...36d
Emas Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 For det første, ta kontakt med helsestasjon for ungdom der du bor, evt jordmor, som kan hjelpe deg. (det virkar ikkje som ho som du har snakka med har gitt deg god informasjon.) For å svare på spørsmåla dine. 1. Nei, du må absolutt ikkje finne på å bruke sterk blanding/sterke p-pillar for å ta abort! DU kan i verste fall skade ungen alvorlig! Men å bruke det som abortmiddel er lite effektivt når du har komt så langt. 2. Det er tvilsomt at du får innvilga seinabort. Kan eg spør kvifor du ikkje tenkte på det, før veke 12? (som er grensa?) 3.Eg forstår ikkje heilt kva du meinar? Er det eit spørsmål ang. festing og mammarolla? Det har eg ikkje så veldig erfaring med, sidan eg aldri har vore festejente. Men ein ting er sikkert, og det er at livet blir aldri det samme etter en har blitt mamma. Etter mi meining har livet blitt bedre.. 4. Jul og nyttårsafta som høggravid går nok bra. Berre følg helseråda for gravide. Mtp mat og drikke, som ein bør unngå. 5. Eg merka smerter både i bekkenet, som er heilt normalt, og i mellomgolvet. (reknar med det var det du meinte med magegulvet) 6. Som sagt grensa for abort er i veke 12. Seinabort kan gjerast fram til veke 18, i enkelte tilfeller. Men det er vansklig å få innvilga. Eg trur at dette går kjempebra for deg! Eg veit at det kan vere skremmande å vere så ung å gravid, men der er støtteapperat rundt deg. Men som sagt ta kontakt med helsestasjon for ungdom, dei har både lege, helsesøster og psykolog, som du kan snakke om dette med. Evt sette deg i kontakt med andre du vil snakke med.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå