Gå til innhold

100 kilo/PCO - metformin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos lege i dag, og skal til gyn så snart som mulig. Besøkte legen for 4 år siden, lå da og vippet mellom å være frisk eller ha PCO.

Nå 4 år etter, tror jeg ganske så sikkert at jeg har PCO. Mangler mens, feit, kvisete og hårete. Ingen ung jentes( er 26 år)drøm.

Venter spent på undersøkelse og resultatet på dem.

Fastlegen sa i dag at metformin vat et fint produkt for meg.

Erfaringer og resultat hos dere? Merka noen resultat av vektnedgang fort?

På forhånd takk :)

Anonymous poster hash: 4d028...f90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst synes jeg det er viktig å ikke gå rundt å anse seg selv for å være SYK med PCO. Ja, det er en hormoniell ubalanse med en hel haug bivirkninger, og man har cyster på eggstokkene noe som kan resultere vanskeligheter med å bli gravid. Men hvis jeg skulle gå rundt å tenke på meg selv som permanent syk så ville jeg blitt litt deppa.

Det finnes mange eksempler på at det går an å forbedre tilstanden ved å gå ned i vekt, bruk av medisiner osv.

Selv har jeg gått med denne tilstanden i over 25 år. Jeg anser meg ikke for å være syk. De første 20 årene hjalp Diane veldig bra, men nå er jeg så "gammel" og med høyt blodtrykk så får ikke fortsette på det.
Har prøvd metformin, men for meg ga det ingen vektnedgang. Kun diarè.

Anonymous poster hash: aa189...a76
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk metformin, og det fungerte for min del. Tok matlysten, og har lettere for å kontrollere hva jeg spiser. Aner dog ikke om dette hadde fortsatt, for jeg sluttet på de etter et par uker.

Skrevet

Hei på deg :)

Jeg fikk diagnosen pcos for et par mnd siden .

Har jobba hardt for å gå ned i vekt uten resultater. Nå venter jeg på time til kostholdsekspert.

Legen min gav meg metformin, starta på 500mg i en uke, økte til 1000mg neste uke og er nå oppe i 1500mg.

På 3 uker har 8 kilo rast av :D Matlysten er ikke på topp men får i meg det jeg trenger, snop er heller ikke fristende.

Det lille jeg drikker av brus er sukkerfritt.

Mange anbefaler lavkarbo diett for å unngå sukker/karbohydrater, men det er ikke et alternativ for meg.

Byttet også P-piller til diane som inneholder mye kvinnelige hormoner.

Snakk med legen din om alternativer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...