Gå til innhold

Kirkebryllup i annen kommune - hvor mye betaler du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei

Vi skal gifte oss neste år. Har reservert kirke i Lier kommune, som skal ha 6200,-(!) for prest, organist, kirke osv.

DET ER MYE PENGER!

Hva koster det i andre kommuner? Og hva koster det borgelig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det koster 1000,- her, en bygdekommune da. Veldig fornøyd :)

Synd jeg skiftet adr fra kommunen noen mnd før vi fant ut av dette, men en 1000-lapp er virkelig en ok pris sammenlignet flere andre :)

Anonymous poster hash: f8397...878

Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi får det gratis :) Det skal sies at kjæresten er født og oppvokst der, faren synger i kirkekoret, jeg er døpt der og oldefaren min har bygget "halve" kirken. Men vi bor i et annet fylke så strengt tatt .. men vi slipper å betale, hurra :)

Skrevet

Vi får det gratis, men liten kommune :) Greit å slippe den ekstrautgiften hvertfall! Syns 6000 var utrolig dyrt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler 6500,-

Latterlig dyrt.

Anonymous poster hash: f0e61...2df
Skrevet

Jeg er født og oppvokst der vi skal gifte oss, i tillegg er jeg konfirmert der. Men det koster nå allikevel.

Vi må betale 2.200. Vet ikke om det er inkludert presten,

6.000kr hørtes nesten latterlig dyrt ut. Sikker på at du har fått rett pris?

Skrevet

Jeg er født og oppvokst der vi skal gifte oss, i tillegg er jeg konfirmert der. Men det koster nå allikevel.

Vi må betale 2.200. Vet ikke om det er inkludert presten,

6.000kr hørtes nesten latterlig dyrt ut. Sikker på at du har fått rett pris?

Rett pris ja, det står i brevet svart på hvitt! Jeg sa tilogmed "ER DET SÅ DYYYRT" i telefonen. Det er helt kriminelt, det er jo hva dte koster å leie et rom i Oslo en måned. Jeg vet ikke om det sier mer om leieprisene i Oslo enn kirka men ja uansett. Jeg hadde gladelig betalt 2500,- for det. Men at det svinger så kraftig fra kommune til kommune er veldig rart. Jeg lurer på hva pengene går til, eller om det er bare en mulighet til å ekstra gryn i kassa.

Men det er jo kirka mi, den ville bli rart å gifte seg et annet sted. Likevel, det er altfor dyrt.

Skrevet

Hvis det er "kirka di" kanskje du har foreldre som bor inærheten og sokner til kirka? Da skal du i såfall ikke betale noe. I min hjemkommune er det 1000 for leie av kirke og 1250 per person som skal jobbe under vielsen (prest, kirketjener, organist) fort nesten 5000kr. Jeg slipper å betale da mine foreldre bor i kommunen.

Skrevet

Vi bare antok at vi måtte betale for prest og kirke siden jeg meldte flytting noen år før vi giftet oss. Vi har imidlertid ikke betalt noen ting 2 år senere.

Skrevet

Gifter oss i en kirke som vi ikke sogner til i Oslo, og vi betaler 4554,-. 2500,- for kirken og 2054,- for presten.

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss i en annen kirke i kommunen og fikk beskjed om at vi måtte betale 1000 kr for den kirken siden vi egentlig sognet til en annen i kommunen.

Men det er nå 9 år siden og vi har fortsatt ikke sett regningen.

6200 var dyrt!

Anonymous poster hash: 0cf3e...a30
Skrevet

Vi har skiftet adresse og bor langt ''hjemmefra'', og skal gifte oss i mannens kirke på hans hjemsted. Betaler ikke noe for det. Dette er på bygda.

Skrevet

er man døpt, eller har soknet til kirken er det gratis uavhengig om en bor i kommunen når bryllupet skal stå. ellers så betaler vi 900.

Skrevet

Vi betaler kr 8500,- men det er ikke i Norge, da. Synes det er fryktelig mye penger :(

Skrevet

Jeg flyttet fra hjembygda mi i 2003, skulle gifte meg i 2011, og siden jeg var døpt og konfirmert der skulle de ikke ha noe, selv om jeg da hadde bodd utenfor bygda/kommunen/fylket i flere år

Skrevet

Det som har noe å si, er hvilken kirke brudeparet sogner til når de gifter seg. Ikke hvor foreldrene bor, eller om man tidligere har sognet til kirken. Det er gratis å gifte seg i kirken man sogner til, ønsker man annen kirke kan de ta betalt for det. Slik må det nesten være, ellers ville det blitt mye ekstrajobb for prester og organister i populære kirker. Likevel er det ofte slik at den lokale kirken er litt runde på det når det er tidligere sognebarn som ønsker å gifte seg der.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss i en annen kommune enn der vi bor, nemlig i min hjemkomune. Vi skal betale 2000 for leie av kirka, men det er fordi det er Fortidsminneforeninga som eier kirka. Kirkekontoret har ikke sagt noe om at vi må betale for prest eller noe.

Anonymous poster hash: a988f...aa4
Skrevet

Det som har noe å si, er hvilken kirke brudeparet sogner til når de gifter seg. Ikke hvor foreldrene bor, eller om man tidligere har sognet til kirken. Det er gratis å gifte seg i kirken man sogner til, ønsker man annen kirke kan de ta betalt for det. Slik må det nesten være, ellers ville det blitt mye ekstrajobb for prester og organister i populære kirker. Likevel er det ofte slik at den lokale kirken er litt runde på det når det er tidligere sognebarn som ønsker å gifte seg der.

Hvor foreldrene bor kan ha noe å si. Hvis du bil gifte deg i en kirke du ikke sokner til skal du likevel ikke betale for det om en av foreldrene til brudefolket sokner til den aktuelle kirka.

Skrevet

Hvor foreldrene bor kan ha noe å si. Hvis du bil gifte deg i en kirke du ikke sokner til skal du likevel ikke betale for det om en av foreldrene til brudefolket sokner til den aktuelle kirka.

Beklager, men dette er feil. Mulig det blir praktisert slik noen steder, men absolutt ikke alle. Vi giftet oss i kirken mannen er konfirmert i, moren hans ble begravet ved og faren hans fortsatt sokner til. Måtte likevel betale.

TS: Vi betalte 1000,- for kirke. Tror de skulle hatt 1500,- til for prest og organist, men det hadde vi selv :) Synes prisen dere har fått er helt syk, men det er vel en populær kirke kanskje? Er det Frogner eller? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss i samme prosti som vi bor i, men ikke kirken vi sogner til. Tenkte at det kom til å komme rekning på kirken, mener det stod noe på nettsidene til kirken, men har enda ikke fått noe - snart 2 år senere.

Nå var det en prostiprest (hører ikke til i kirken som vi giftet oss i) som vigde oss, organisten var også lånt fra annen plass i prostiet, og kirketeneren var invitert i bryllupet og ville vært i kirken uansett. Hadde vi giftet oss i kirken vi sogner til kan det vere vi hadde fått samme prest og organist.

Anonymous poster hash: 65b2b...292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...