Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Hei!

Jeg prøver å holde meg rundt 1600 kalorier om dagen. Det har gått greit stort sett. Men noen dager er jeg så sulten at jeg nok kunne spist 4000 kalorier uten problem. Jeg skjønner ikke hvorfor det blir sånn, og den sultfølelsen er det umulig å gå med, jeg MÅ ha mat, jeg er helt utrolig sulten samme hvor mye jeg spiser! Og så får jeg voldsomt dårlig samvittighet for all maten jeg har spist. Jeg er 167 høy og 64 kilo. Vil gjerne ned et par kilo, og klarer å holde meg rundt 1600 kalorier. Men sånn som i dag... jeg har nettopp spist masse, og skulle gjerne spist masse mer, men jeg må prøve å legge meg snart. Kan på sånne dager også stå opp om natta fordi jeg er så voldsomt sulten.

Kan det være at jeg "trenger" ale disse ekstra kaloriene? Prøver kroppen å si ifra om at den trenger mat, eller vil alle disse ekstra kaloriene legge seg på meg igjen, så jeg må ligge enda lavere i kaloriunderskudd de dagene jeg får til det?

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Kroppen og psyken husker at du har inntatt mer kalorier før. Det betyr ikke at du trenger de ekstra kaloriene, men at det vil ta noe tid før kroppen venner seg til mindre kalorier. Det er en overgangsfase som vil gå over.

Men hva består de 1600 kaloriene av? Det er viktig at fordelingen av protein, fett og karbs er rett slik at du holder deg mett.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg prøver å holde meg rundt 1600 kalorier om dagen. Det har gått greit stort sett. Men noen dager er jeg så sulten at jeg nok kunne spist 4000 kalorier uten problem. Jeg skjønner ikke hvorfor det blir sånn, og den sultfølelsen er det umulig å gå med, jeg MÅ ha mat, jeg er helt utrolig sulten samme hvor mye jeg spiser! Og så får jeg voldsomt dårlig samvittighet for all maten jeg har spist. Jeg er 167 høy og 64 kilo. Vil gjerne ned et par kilo, og klarer å holde meg rundt 1600 kalorier. Men sånn som i dag... jeg har nettopp spist masse, og skulle gjerne spist masse mer, men jeg må prøve å legge meg snart. Kan på sånne dager også stå opp om natta fordi jeg er så voldsomt sulten.

Kan det være at jeg "trenger" ale disse ekstra kaloriene? Prøver kroppen å si ifra om at den trenger mat, eller vil alle disse ekstra kaloriene legge seg på meg igjen, så jeg må ligge enda lavere i kaloriunderskudd de dagene jeg får til det?

Når jeg har det slik, spiser jeg mer. Da snakker jeg om å spise seg mett på sunn og mettende mat, ikek godterier :)

Jeg tenker som så: Hva så om jeg overspiser med 2000 kcal en dag en gang i måneden?

Den eneste eventuelle konsekvensen vil være at jeg går i energibalanse den uken, i stedet for å gå i energiunderskudd, men jeg har aldri opplevd at det å tilføre kroppen det den skriker etter, har påvirket en vektreduksjon. Heller motsatt.

Ofte opplever jeg at jeg går ned i vekt noen dager etter en spisedag, fordi kroppen da slipper alt den har kjempet for å holde på.

Er du sulten - så spis! Spis mettende mat, som proteiner, fett og fiber.

Anonymous poster hash: 1f223...bc7

• Liker 3
Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg skal jo ikke ned så voldsomt mye, så det er så rart syns jeg at kroppen skriker etter kalorier som jeg ikke trenger for å holde på nåværende vekt heller...

De 1600 kaloriene består av grovt brød med osr, egg, makrell i tomat, smoothie, grønnsaker, litt nøtter og mørk sjokolade, havregrøt/kornblanding, salat, -sunne ting. Det er helt utrolig sjeldent jeg spiser godteri eller potetgull, junkfood, pizza e.l.. Aldri brus eller juice heller. jeg har holdt meg rundt 1600 kalorier i nesten fire uker, og jeg har gått ned 900 gram... Jeg har trent mer styrke enn vanlig da, kan jo håpe på at jeg har fått litt muskler ;)

Kan jeg ha et par spisesager i uken uten at det gjør noe, så lenge gjennomsnittet er på 1600?

Skrevet (endret)

Du droppet lavkarbo?

Bare spør, for med 1600 kcal uten kornprodukter og frukt så kunne du spist masse og vært stappmett-ish.

Anyway, mitt tips er å erstatte brødmaten og frukten med med grønnsaker, egg, fett og feite melkeprodukter.

F.eks gresk yoghurt med kokosflak og litt bær.

Omelett av 3-4 egg, fløte og smeltet ost.

Grønn salat med god oljedressing og stekt kylling, fetaost og mandler.

Det skal godt gjøres å ikke bli mett da (pluss den ekstra bonusen du får når du mister vannvekt).

Lykke til.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg savnet korn/havreprodukter så intenst, og fikk beskjed fra et lavkarboforum at jeg sikkert ikke trengte å droppe havregrøten med en gang, og at bær (som er i smoothie, har ikke frukt i smoothien) var helt greit. Jeg skjønner godt havre ikke er en del av lavkarbo, men jeg merka at jeg ikke er motivert for å kutte det ut nå. Men jeg skal prøve å omstille hjernen min til å prøve mer, men det er så utrolig forvirrende med all den forskjellige informasjonen man får :-S

Skrevet (endret)

Skjønner det godt.

Men det er gjerne sånn at hvis du vil lykkes med lavkarbo så bør du ligge på rundt 50 g karbohydrater daglig (noen må ha mindre, andre åler mer). Ligger du så lavt så er det faktisk utrolig mye mat du kan spise selv om du ønsker å telle kalorier, og det vil garantert være lettere for deg å nå målet ditt om du ikke går rundt og er skrubbsulten.

Jeg tror ikke noe på at kroppen skal "venne seg til" å være sulten. Den vil ikke sulte, og presser du på så vil den bare sende mer og mer signaler helt til du gir etter. Erfaringsmessig blir søtsuget og hungeren sterkere og sterkere jo mer karbohydrater du spiser, for kroppen vil være mer lysten på å brenne energien derfra enn å hente fra fettlagrene.

Da jeg la om til paleo så gjorde jeg det cold turkey. Bestemte meg for at nå skulle gå inn i dette helhjertet og holde minst en måned før jeg skeiet ut med ett eller annet. Det er noe med å faktisk bestemme seg og deretter gjennomføre noe.

Klart, vil du holde på karbohydratene så må du nok telle kalorier og da kan du også belage deg på å gå sulten. For noen er det helt ok. Du må finne ut om det er verdt det for deg :)

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar!

Jeg vil jo ikke gå rundt sulten heller ;P

Det er bare all denne forskjellige informasjonen som forvirrer meg så... et sted leser jeg om at lavkarbo, et annet sted at det ikke er bra, et ated leser jeg om folk som spiser "vanlig", og noen begge deler, korn er bra, korn er ikke bra osv osv... Jeg skal teste ut lavkarbo mer og se, jeg hører jo utrolig mye bra om det også da..

:)

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Vet du forresten om et nettsted med oppskrifter for lavkarbo? Skulle gjerne hatt oppskrift på gryterett med kylling og grønnsaker :) jeg spiste omtrent bare salat med kylling og egg da jeg prøvde på lavkarbo.. det ble noe kjedelig

Skrevet (endret)

Ja, det er viktig å variere maten. Ikke det at brødmat er så spennede da, men jeg vet hva du mener ;)

Jeg pleier bare å søke på nett om det er noe jeg har lyst til å lage. Er ganske handy på kjøkkenet, så bruker sjelden oppskrifter. Men om jeg trenger noe så bruker jeg paleo-sider:

http://nomnompaleo.com/

http://www.marksdailyapple.com/#axzz2WebPCmsd

Ellers er jeg jo veldig glad i den svenske lchf-siden http://www.kostdoktorn.se/

Om du er forvirret og synes det er mange rare råd ute og går, så synes jeg ihvertfall at du kan stole på informasjonen herfra. Der er det også en haug med slanketips, et kjempebra forum og masse linker.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for svar og tips, det setter jeg stor pris på :) Dette skal jeg sjekke ut

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen og psyken husker at du har inntatt mer kalorier før. Det betyr ikke at du trenger de ekstra kaloriene, men at det vil ta noe tid før kroppen venner seg til mindre kalorier. Det er en overgangsfase som vil gå over.

Du har for liten tro på kroppen. Man er sulten fordi man trenger mer energi til cellene som bruker energien. Man har jo mer energi i kroppen, men den er tydeligvis ikke tilgjengelig for cellene. Derfor øker kroppen sultfølelsen. Ikke fordi "den må venne seg til mindre kalorier".

Anonymous poster hash: 3c2f2...fc7

• Liker 3
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Du har for liten tro på kroppen. Man er sulten fordi man trenger mer energi til cellene som bruker energien. Man har jo mer energi i kroppen, men den er tydeligvis ikke tilgjengelig for cellene. Derfor øker kroppen sultfølelsen. Ikke fordi "den må venne seg til mindre kalorier". Anonymous poster hash: 3c2f2...fc7

Det er klart at en kropp som er vant med et antall kalorier vil merke at kaloriinntaket plutselig minsker. Da får en sultfølelse. Hvorfor tror du det er så mange som sliter i starten når de må kutte ned på kaloriinntaket?

I tillegg så har faktisk større mennesker større magesekk enn de som er småspiste. Magesekken kan utvide seg og krympe. Er den vant med store mengder mat så er den tilpasset det. Etterhvert som den får mindre måltider vil den krympe seg tilbake til normal størrelse. Utenom i de tilfellene der magesekken er så utvidet at den må opereres.

Vet utmerket godt hvordan kroppen fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er klart at en kropp som er vant med et antall kalorier vil merke at kaloriinntaket plutselig minsker. Da får en sultfølelse. Hvorfor tror du det er så mange som sliter i starten når de må kutte ned på kaloriinntaket?

I tillegg så har faktisk større mennesker større magesekk enn de som er småspiste. Magesekken kan utvide seg og krympe. Er den vant med store mengder mat så er den tilpasset det. Etterhvert som den får mindre måltider vil den krympe seg tilbake til normal størrelse. Utenom i de tilfellene der magesekken er så utvidet at den må opereres.

Man spiser for mye fordi man spiser feil mat. Hvis det hadde vært korrekt at kcal ut og kcal inn er uavhengige faktorer og det ikke er forskjell på kalorier, så er det jo et under at så mange er normalvektige. I så fall hadde så lite som 25 ekstra kcal betydd 1,3 kg opp hvert eneste år. Jeg skjønner ikke at folk kan tro på den skrønen der.

De som sliter med å kutte kalorier er fordi cellene som skal bruke energien ikke får nok. Energien kommer ikke lett ut av fettcellene, så for stor del av energien blir lagret. Resultatet er at du blir sulten. Klarer du å gå imot sultfølelsen (noe som er veldig vanskelig da det er et basalbehov), så vil kroppen svare med å spare energi på de måter den kan. Gjøre deg slapp og senke kroppstemperaturen litt for eksempel. Blir magesekken mindre eller større, så går det bare på det ene måltidet. Mindre magesekk = spise oftere. Det gjør ikke forbrenningen blir større eller mindre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nok aller helst at dette er årsaken til at man er så sulten, dersom man tidligere har spist mye og nå har gått over til en mer "normal" mengde mat. Ellers er det viktig, som nevnt, at man spiser riktig. Jeg hadde også blitt sulten, dersom de 1600 kaloriene bestod av loff og hveteboller.

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg merker at jeg holder meg mye mettere med fett enn med karbohydrater. Jeg merka det da jeg spiste lite karbohydrater og mer fett før også. Dessverre for meg at jeg er så voldsomt glad i havre, korn, grovbrød osv... Så da er det motivasjonen det står på. I dag har det gått i kylling, fiskesuppe, salat og en smoothie til frokost. Nå er det litt salat med kylling og egg til kvelds, også skal jeg unne meg en kopp kakao med sukrin. Og jeg holder meg til mine 1600 kalorier, og jeg har ikke sulta meg. Men alt dette fettet, med det jeg er vandt med¨å høre er at det er farlig med så mye fett... det er liksom litt inngrodd i meg, + at jeg leser så mye forskjellig om mat. Hva skjer om man spiser litt mer karbohydrater en dag? Ødelegger man veldig da?

Skrevet

Det er vanlig å være litt fettfobisk i starten. Jeg tror de fleste synes det er rart å plutselig skulle få lov til å spise mye mer fett til tross for at "alle" sier at det er farlig.

Men slapp av :) Fett er ikke farlig. Naturlig fett fra oliven, nøtter, avocado, eggeplomme, kjøtt, fisk og kylling er bare sunt og godt. Om en liten stund vil den frykten også gå over sammen med cravingen etter karbohydrater.

Og nei, det ødelegger ikke noe å spise mer karbo en dag i ny og ne. Du får dog endel vann i kroppen og kan oppleve at vekten står stille, men det kommer jo an på mengdene ikke sant.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man spiser for mye fordi man spiser feil mat. Hvis det hadde vært korrekt at kcal ut og kcal inn er uavhengige faktorer og det ikke er forskjell på kalorier, så er det jo et under at så mange er normalvektige. I så fall hadde så lite som 25 ekstra kcal betydd 1,3 kg opp hvert eneste år. Jeg skjønner ikke at folk kan tro på den skrønen der.

De som sliter med å kutte kalorier er fordi cellene som skal bruke energien ikke får nok. Energien kommer ikke lett ut av fettcellene, så for stor del av energien blir lagret. Resultatet er at du blir sulten. Klarer du å gå imot sultfølelsen (noe som er veldig vanskelig da det er et basalbehov), så vil kroppen svare med å spare energi på de måter den kan. Gjøre deg slapp og senke kroppstemperaturen litt for eksempel. Blir magesekken mindre eller større, så går det bare på det ene måltidet. Mindre magesekk = spise oftere. Det gjør ikke forbrenningen blir større eller mindre.

Men hvorfor består fedmeoperasjoner av å gjøre magesekken mindre da?

( jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg tror jeg vet bedre).

Og kalorier inn og ut må jo på en måte stemme, fysikkens lover er vel ganske bestemte på at energi må bli av et sted uansett om de kommer som broccoli eller boller? Metthetsfølelsen kan være forskjellig etter hvilken form kaloriene kommer fra, og hva kroppen velger å bruke dem til er vel også noe varierende fra person til person. Eller var det noe annet du mente med "skrøne"?

Endret av Klips
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor består fedmeoperasjoner av å gjøre magesekken mindre da?

( jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg tror jeg vet bedre).

Og kalorier inn og ut må jo på en måte stemme, fysikkens lover er vel ganske bestemte på at energi må bli av et sted uansett om de kommer som broccoli eller boller? Metthetsfølelsen kan være forskjellig etter hvilken form kaloriene kommer fra, og hva kroppen velger å bruke dem til er vel også noe varierende fra person til person. Eller var det noe annet du mente med "skrøne"?

Vel, de gjør vel ikke så mange av de lenger? De funket ikke godt nok. Nå fjerner de mye av tarmene... Noe som definitivt virker bra, men akk så dumt valg... Piller og sprøyter resten av livet for å klare å få i seg vitaminer og mineraler... De tas jo også opp i tarmene...

En kalori er en kalori - altså mengden energi det tar å varme opp 1g vann 1ºC osv, men hva som skjer i kroppen med kalorien du tilfører er en annen sak. Kroppen reagerer ulikt etter hva slags energi som kommer. En vedstubbe har energi. Det ser du jo når du fyrer. Men vi klarer ikke å ta opp den energien, så den går ut igjen.

For å bryte ned fett trengs en prosess, for å bryte ned protein trengs en annen prosess, for å bryte ned karbohydrater trengs en tredje prosess, for å bryte ned alkohol trengs en fjerde prosess. Og prosessene baller på seg, hvis du skjønner. Setter i gang forskjellig hormonproduksjoner og sånt også.

Man kan regne kcal inn - kcal ut, men regnestykket er komplisert. Det er ikke så simpelt som at spiser du 1000 ekstra kcal hver dag i en uke så legger du på deg 1 kg. Ca 250 av disse kilokaloriene hver dag går med på å fordøye maten og så kan kroppen svare med å øke kroppstemperaturen din litt eller gjøre deg rastløs for å øke kcal ut. Hva du spiser og hvor mye påvirker kcal ut.

Med skrøne mente jeg det at mange tror at spiser du 25 ekstra kcal hver dag i ett år, så går du opp 1,3 kg. Jeg tror de fleste som teller kcal her vet hvor vanskelig det er å holde seg til nøyaktig oppsatte kcal-inntaket sitt når de veier alt, så hvordan klarer da normalvektige å treffe sitt kaloribehov uten å veie noe hvis så lite som 25 ekstra kcal hver dag hadde gjort at de hadde gått opp 1,3 kg på ett år?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...