Gjest NiChia Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Har en snart 4åring som fortsatt bruker bleier. Har prøvd alt mulig, men det hjelper ikke. Har sagt hun må si ifra når hun må tisse, det gjør hun ikke. Verken når hun bruker bleie eller når hun bruker truse. Har sagt hun må si ifra når hun tisser, det gjorde hun i 2 dager, så sluttet hun med det. Latt henne gå uten bleie og bare latt henne tisse på seg, men det synes hun er morsomt. Aner virkelig ikke åssen jeg skal ta tak i det. Har prøvd å snakke om at det er bedre å si ifra så kan hun tisse på do. Har prøvd at hun må være med å vaske det opp selv. Har prøvd å si at jeg/besteforeldre/venner/søsken etc synes det er ekkelt og dumt at hun tisser på seg. Tar henne med på do en gang i timen. Men hun vil ikke avbrytes i leken, og det blir en kamp stort sett hver gang. Hun setter seg på do, men det er sjeldent det kommer noe. Kan også tisse i bleien/trusa 2 minutter etter vi er ferdig på do. ROSER MASSE(!!!) når hun tisser på do. Har prøvd med klistremerker. Hun får klistremerker hvis hun tisser/bæsjer på do. Jeg ser ikke på henne før hun har begynt å tisse at hun må tisse, så er vanskelig å følge med på henne hele tiden. Men jeg ser når hun må bæsje, og da tar jeg henne med på do, under armen med skrik og hyl og gråt. Hun synes det er fryktelig ubehagelig å bæsje på do og gråter og er redd når hun sitter på do. Vi "øver" på å sitte på do og bæsje, men hun synes det er mer morsomt, tullete, lek enn noe ordentlig liksom. Har prøvd å la henne gå med bleien lenge(!) sånn at det skal være litt ubehagelig for henne, men hun virker ikke som bryr seg, og hun sier også at hun ikke synes det er ubehagelig uansett hvor lenge det går. Fjerner avføring ganske kjapt, fordi jeg synes det er ekkelt at hun skal gå rundt med det i bleien, og hun kan jo bli sår av det. Men har fått tips om å la henne gå litt med det. Hvor lenge er det akseptabelt at jeg kan la henne gå med det? 15 minutter? 30 minutter? en time? Noen som har noen tips? Jeg blir GAL av å skifte bleier på ei som er snart 4 år. Det skal legges til at både jeg og faren bruke bleier til nesten skolealder.
Britt Banditt Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har ingen gode ideer, men jeg vil gjerne også ha tips. Har ei som nylig har blitt tre som ikke er videre interessert i å slutte med bleier..
La Luna Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Har du prøvd truse inni bleien? Det tenkte jeg også på :-)
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Her er det noe som skurrer. Hvis du og din mann brukte bleier til skolealder så kan det være genetisk..Vet du hvorfor dere gjorde det? Ble det oppfulgt av lege, hva sier deres foreldre om hva de gjorde for å få dere til å slutte? De fleste barn slutter bleier når de er klar mentalt og fysisk for dette. I barnehagen jeg jobber i er foreldre altfor hysteriske med at deres barn skal slutte med bleier fortest mulig. Mange 3 åringer bryr seg ikke i det hele tatt , og om de er flinke hjemme så glemmer de seg stadig i barnehagelek og det går galt. Her hjemme har våre barn sluttet i alder mellom 3.5 år og nesten 4 år. Uten tvang og mas fra oss. Plutselig en dag ville de bruke truse av seg selv, og da har det nesten ikke vært uhell siden. Felles for dem er at det har skjedd om sommeren, det er beste tiden for bleieslutt i ferietiden da alle har god tid. Det å løpe ute i hagen i trusen og fort dra den ned for tissing er lettest. Og ja, det vil bli tisset mange steder fra begynnelsen, men det er slik barna klarer å holde seg lengre og kan nå doen til slutt.. Hos deg er det kanskje gått sport i å leke med deg om tissingen og avføringen, siden det sikkert merkes at du blir småsprø av alle uhellene . Samtidig er det viktig og anskaffe potte. Den er perfekt til å bæsje i. Det blir ikke så skummelt, man behøver ikke balansere mens man gjør det ene eller det andre. En veldig god begynnelse som sagt. Ta med potta på turer i bilen og ellers, sett barnet på den ofte og oppfordre til å kikke i en bok eller høre musikk e.l. som barnet liker å roe seg ned med. Ros når det kommer noe, Ikke ta på bleie noengang på dagen, ta heller jobben med skifting av truser uten noen kommentarer. Vær konsekvent og rolig.Ikke la det bli noe morsomt! Kjøp koselige truser, jenter liker gjerne litt glam og rosa, da blir det gøyere å ha den på uten å skitne den til. La henne velge neste truse hvis det går galt. Ha tålmodighet. Lykke til begge to.
Gjest Marmot Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Dette tenker jeg handler om å få beholde kontrollen selv. Jeg ville bare latt det ligge, ikke nevnt noe om do eller bleier eller noenting en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå