Gå til innhold

Et laktosedilemma - gjøre mørk sjokolade lys?

FrøkenBaker

Anbefalte innlegg

Problemet er at jeg har laktoseintoleranse, men elsker å bake. Forsåvidt greit, men mange oppskrifter har litt melkesjokolade eller "vanlig" sjokolade i seg, noe jeg ikke tåler. Har dere noen lure triks for å lage "lys" sjokolade uten laktoseholdige ting som tørrmelk som tilsetning? Mange takk! :jepp:

Endret av FrøkenBaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Problemet er at jeg har laktoseintoleranse, men elsker å bake. Forsåvidt greit, men mange oppskrifter har litt melkesjokolade eller "vanlig" sjokolade i seg, noe jeg ikke tåler. Har dere noen lure triks for å lage "lys" sjokolade uten laktoseholdige ting som tørrmelk som tilsetning? Mange takk! :jepp:

Kan du ikke bare bruke mørk sjokolade i? Du får jo kjøpt den i varianter fra 100% og helt ned i 45% (vanlig kokesjokolade i butikken) så du får den så intens sjokoladete du vil.

Om du vil ha melkesjokolade spesifikt så kan jeg ikke tenke meg noen grunn til at du i kaker, topping etc ikke kan smelte mørk sjokolade og røre i kokosmelk, mandelmelk, sojamelk e.l. alt etter hva du liker.

Anonymous poster hash: 68118...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare bruke mørk sjokolade i? Du får jo kjøpt den i varianter fra 100% og helt ned i 45% (vanlig kokesjokolade i butikken) så du får den så intens sjokoladete du vil.

Om du vil ha melkesjokolade spesifikt så kan jeg ikke tenke meg noen grunn til at du i kaker, topping etc ikke kan smelte mørk sjokolade og røre i kokosmelk, mandelmelk, sojamelk e.l. alt etter hva du liker.

Anonymous poster hash: 68118...b95

Den lyseste fra pamil, (som er den eneste tilnærmet lys jeg finner i butikkene,) smaker pyton.

Det med å smelte og blande inn melk har blitt prøvd ut før, og for å gjøre det noe lysere i det hele tatt må det til såpass mye at det blir alt for tyntflytende.

Kanskje jeg bare skal prøve sånn "lag hjemme" sjokolade-kit. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Burde ikke kakao+smør+sukker gjøre omtrent samme nytten? (jeg er ingen ekspert i det hele tatt)

Edit: Smør er vel laktose.. men annet egnet erstatning

Endret av Flyndrefisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meierismør inneholder 0.6 g laktose pr 100 g så det er ikke all verden med laktose. Å den mørkeste sjokoladen til Freia Premium er laktosefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...