FrøkenBaker Skrevet 18. juni 2013 #1 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Problemet er at jeg har laktoseintoleranse, men elsker å bake. Forsåvidt greit, men mange oppskrifter har litt melkesjokolade eller "vanlig" sjokolade i seg, noe jeg ikke tåler. Har dere noen lure triks for å lage "lys" sjokolade uten laktoseholdige ting som tørrmelk som tilsetning? Mange takk! Endret 18. juni 2013 av FrøkenBaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Del Skrevet 18. juni 2013 Problemet er at jeg har laktoseintoleranse, men elsker å bake. Forsåvidt greit, men mange oppskrifter har litt melkesjokolade eller "vanlig" sjokolade i seg, noe jeg ikke tåler. Har dere noen lure triks for å lage "lys" sjokolade uten laktoseholdige ting som tørrmelk som tilsetning? Mange takk! Kan du ikke bare bruke mørk sjokolade i? Du får jo kjøpt den i varianter fra 100% og helt ned i 45% (vanlig kokesjokolade i butikken) så du får den så intens sjokoladete du vil. Om du vil ha melkesjokolade spesifikt så kan jeg ikke tenke meg noen grunn til at du i kaker, topping etc ikke kan smelte mørk sjokolade og røre i kokosmelk, mandelmelk, sojamelk e.l. alt etter hva du liker. Anonymous poster hash: 68118...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenBaker Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 19. juni 2013 Kan du ikke bare bruke mørk sjokolade i? Du får jo kjøpt den i varianter fra 100% og helt ned i 45% (vanlig kokesjokolade i butikken) så du får den så intens sjokoladete du vil. Om du vil ha melkesjokolade spesifikt så kan jeg ikke tenke meg noen grunn til at du i kaker, topping etc ikke kan smelte mørk sjokolade og røre i kokosmelk, mandelmelk, sojamelk e.l. alt etter hva du liker. Anonymous poster hash: 68118...b95 Den lyseste fra pamil, (som er den eneste tilnærmet lys jeg finner i butikkene,) smaker pyton. Det med å smelte og blande inn melk har blitt prøvd ut før, og for å gjøre det noe lysere i det hele tatt må det til såpass mye at det blir alt for tyntflytende. Kanskje jeg bare skal prøve sånn "lag hjemme" sjokolade-kit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva som helst Skrevet 19. juni 2013 #4 Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Burde ikke kakao+smør+sukker gjøre omtrent samme nytten? (jeg er ingen ekspert i det hele tatt) Edit: Smør er vel laktose.. men annet egnet erstatning Endret 19. juni 2013 av Flyndrefisken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severus Skrevet 20. juni 2013 #5 Del Skrevet 20. juni 2013 Meierismør inneholder 0.6 g laktose pr 100 g så det er ikke all verden med laktose. Å den mørkeste sjokoladen til Freia Premium er laktosefri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå