AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Har du det? Hvor mye trekkes det av hver mnd? Jeg hadde det for 3 år siden, men da jeg skulle kjøpe leilighet så brukte jeg de på den. Etter det så glemte jeg den helt. Og jeg er fortsatt ung (Hehe) så tenkte å åpne den igjen. Driver for tiden å bytter bank, så skal jeg åpne en slik konto igjen, det lønner seg jo, når jeg enda kan det. Anonymous poster hash: 833bb...e0e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Trudde at man kunne bare ha en slik konto en gang, uansett bank, men kanskje de har endret på det. Pga ustabil økonomi så har jeg overført lite i det siste. Har et fast trekk på 500kr i mnd, men noen ganger har jeg måttet stoppe det for å ha penger til mat. Før med bedre økonomi hadde jeg 1500kr i mnd. Anonymous poster hash: 17373...0ff
KMT Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Man kan ikke opprette en ny konto. Har man først hatt en konto får man ikke flere. Mulig du kan ordne deg en "BSU 2.0/start BSU" som blant annet Sparebank1 og DnB har begynt med, men den ordinære BSU-kontoen med skattefradrag for deler av innskuddet kan en opprette kun en gang. Har man da brukt av den er toget gått. Jeg overfører fullt beløp til BSU Januar hvert år (stort sett). Jeg har kjøpt leilighet to ganger, men begge gangene beholdt jeg BSU-kontoen pga skattefradrag og god rente. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Jøss, er det sant? Det visste jeg ikke Skal bytte fra DnB til Nordea, og der fikk jeg beskjed at jeg kan åpne bsu konto. Anonymous poster hash: 833bb...e0e
Gjest oreokaka Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Har både BSU og BSU2, og begge disse er fulle i løpet av januar/februar.
Noteknekk Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Jeg vet ikke om det er slik at man kan ha BSU-konto kun en gang, men da kjæresten og jeg nylig var i banken i forbindelse med boligkjøp så ble vi rådet til å ikke ta fra BSU-en, men å la den stå.
KMT Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 (endret) Jøss, er det sant? Det visste jeg ikke Skal bytte fra DnB til Nordea, og der fikk jeg beskjed at jeg kan åpne bsu konto.Anonymous poster hash: 833bb...e0e http://www.nordea.no/Privat/Sparing+og+investering/Sparekonti/BSU+konto+-+Boligsparing+for+ungdom/400574.html?WT.svl=mega-menu_sparing-og-investering_product_bsu-konto Sitat fra Nordea sine sider: "Kontoen kan opprettes bare en gang, og må være åpnet før boligen kjøpes." "Når du har begynt å bruke sparemidlene kan du ikke lenger spare mer på BSU-kontoen. Uttak fra kontoen kan fordeles over flere inntektsår." Har du fått beskjed om at du kan opprette BSU konto så vet de antageligvis ikke at du har hatt og brukt en BSU konto tidligere. Endret 18. juni 2013 av KMT
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Jeg vet ikke om det er slik at man kan ha BSU-konto kun en gang, men da kjæresten og jeg nylig var i banken i forbindelse med boligkjøp så ble vi rådet til å ikke ta fra BSU-en, men å la den stå. Samme her, jeg og samboer har nettopp kjøpt og vi brukte ikke BSU'ene våre. Vi fikk heller et startlån fra kommunen til egenkapitalen. Og skal la BSU'ene våre øke i mellomtiden TS: du får neppe ny BSU. Hvis du nevnte at du har hatt det før så kanskje du snakket med en som ikke har peiling på BSU. Anonymous poster hash: 17373...0ff
nojac Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Å bruke BSU til boligkjøp før den er fylt opp, er noe av det dummeste du kan gjøre. Du går glipp av en betydelig skattegevinst, og kontoen har vanligvis høyere rente enn boliglånet. Men selvfølgelig, er BSU den eneste måten du kan klare å skaffe egenkapital på....
Gjest Malena_123 Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Å bruke BSU til boligkjøp før den er fylt opp, er noe av det dummeste du kan gjøre. Du går glipp av en betydelig skattegevinst, og kontoen har vanligvis høyere rente enn boliglånet. Men selvfølgelig, er BSU den eneste måten du kan klare å skaffe egenkapital på.... Folk her inne er så bedrevitende og skal hakke ned på andre. Du er så perfekt, ikke sant? Er det mulig?
nojac Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Folk her inne er så bedrevitende og skal hakke ned på andre. Du er så perfekt, ikke sant? Er det mulig? Dette var ikke ment som å hakke ned på andre, bare å påpeke hvordan reglene er. Du TAPER mye penger på å ta ut BSU før den er fylt opp. For meg må du gjerne gjøre det, bare du skjønner konsekvensene. Så vidt jeg kan forstå, har ikke TS fått de rette rådene/informasjonen. Og hun er ikke alene. Om JEG er perfekt er lite relevant. Men jeg kan reglene om BSU. Mulig at jeg da er "bedrevitende" 1
Pringle Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 Det jeg ikke skjønner, er hvordan man kan la en BSU-konto stå urørt ved boligkjøp. Jeg har også fått startlån, og mine oppsparte midler (spart i skuff mens jeg hadde sosialstønad, og så attføring) gikk inn i egenkapitalen. Jeg fikk også tilskudd, og jeg er stolt over at jeg selv hadde spart det jeg kunne for kjøp av egen leilighet, men jeg undrer likevel.
KMT Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Det jeg ikke skjønner, er hvordan man kan la en BSU-konto stå urørt ved boligkjøp. Jeg har også fått startlån, og mine oppsparte midler (spart i skuff mens jeg hadde sosialstønad, og så attføring) gikk inn i egenkapitalen. Jeg fikk også tilskudd, og jeg er stolt over at jeg selv hadde spart det jeg kunne for kjøp av egen leilighet, men jeg undrer likevel. Har man andre midler så går det helt fint å la den stå urørt. Når jeg kjøpte leilighet nr 2 kunne jeg stille med egenkapital nok uten å bruke BSU. (oppsparte penger, pluss gevinst ved salg av forrige bolig). Da anbefalte banken at jeg lot BSU stå, og heller spare maks i den. Dette på grunn av god rente og skattefradrag (tjener mer på det enn jeg ville spart i renter på boliglånet ved å betale inn mer EK).
kråkefjas Skrevet 19. juni 2013 #14 Skrevet 19. juni 2013 BSU er en elendig sparemåte. De 3000 i skattelette + renter overgår du glatt i nesten hva det måtte være av aksjefond. Og så låser du ikke bort penga heller.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #15 Skrevet 19. juni 2013 Hva er da vitsen med BSU om du ikke bruker det på bolig om du må? Da jeg tok de pengene ut for å kjøpe bolig, sa hun dama til meg " er du sikker på at du vil ta ut alt " ? Ja, sa jeg. Mer info fikk jeg ikke. Jeg giftet meg på den tiden og min mann og jeg hadde nok egenkapital, derfor vi måtte bruke dem. Og selv om vi hadde spart mye selv fra før av, ville ikke jeg at vi skulle bruke dem på leilighet. Anonymous poster hash: 833bb...e0e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 Jeg glemte å skrive IKKE nok egenkapital. TsAnonymous poster hash: 833bb...e0e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #17 Skrevet 19. juni 2013 Hva er da vitsen med BSU om du ikke bruker det på bolig om du må? Da jeg tok de pengene ut for å kjøpe bolig, sa hun dama til meg " er du sikker på at du vil ta ut alt " ? Ja, sa jeg. Mer info fikk jeg ikke. Jeg giftet meg på den tiden og min mann og jeg hadde nok egenkapital, derfor vi måtte bruke dem. Og selv om vi hadde spart mye selv fra før av, ville ikke jeg at vi skulle bruke dem på leilighet.Anonymous poster hash: 833bb...e0e Vel, det er jo et valg man tar - å kjøpe bolig før BSU er ferdig oppspart og man ikke har andre midler. Vitsen med BSU er bare at det er en ekstra lønnsom spareordning. Noen låner nødvendig egenkapital privat eller skaffer kausjonist, eller har tilgang på midler på andre måter, og fortsetter med BSU-sparingen. Andre venter med boligkjøp til de har spart opp maksbeløpet. I mitt tilfelle holdt det at banken visste at jeg hadde en del på BSU og god nok inntekt til både å betjene lån og fortsette sparingen (samme bank) - om det fortsatt går an vet jeg ikke. Har vel blitt strengere nå. Synd at dere ikke fikk info, det var dårlig av banken. De burde i det minste opplyst om reglene da du opprettet kontoen.. Anonymous poster hash: efd84...908
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #18 Skrevet 19. juni 2013 kråkefjas, on 19 Jun 2013 - 15:18, said: BSU er en elendig sparemåte. De 3000 i skattelette + renter overgår du glatt i nesten hva det måtte være av aksjefond. Og så låser du ikke bort penga heller. Skulle gjerne sett en seriøs kilde/begrunnelse på dette. Jeg tviler på at selv den ivrigste fondsselger vil skrive under på påstanden din. I aksjefond har du betydelig større risiko, og sjansen for bedre avkastning enn BSU er svært liten. Anonymous poster hash: 7dbb2...be8
kråkefjas Skrevet 19. juni 2013 #19 Skrevet 19. juni 2013 Skulle gjerne sett en seriøs kilde/begrunnelse på dette. Jeg tviler på at selv den ivrigste fondsselger vil skrive under på påstanden din. I aksjefond har du betydelig større risiko, og sjansen for bedre avkastning enn BSU er svært liten. Anonymous poster hash: 7dbb2...be8 Hva er avkastningen i BSU? 4% i året ellerno. Ikke akkurat svært lite sannsynlig at du får bedre avkastning i fond.
nojac Skrevet 19. juni 2013 #20 Skrevet 19. juni 2013 Hva er avkastningen i BSU?4% i året ellerno. Ikke akkurat svært lite sannsynlig at du får bedre avkastning i fond.Du kan få opp til 5 % rente. Bare den er vanskelig nok å slå over tid.Men det er jo skattefordelen som er hovedpoenget med BSU. 20 % av sparebeløpet trukket fra på skatten. Ingen alternativ spareform slår det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå