AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Så, saken er den at jeg har vært slått ut av sykdom et par år. Nå er jeg i stand til å bevege meg litt mer og går turer og sykler korte strekninger. Men fins det noen enkle øvelser jeg kan gjøre hjemme for å få litt styrke og komme mer i form? Det kan bare ikke være for vanskelig til å begynne med siden jeg har veldig svake muskler. Og, er det sånn at man skal gi seg med treningsøkten når man kjenner melkesyren? Er det best å trene før/etter mat og isåfall, hvor lenge? Rundt 1,70, 44 kilo, kvinne. Håper på hjelp fra noen av dere treningsentusiaster Anonymous poster hash: 577cd...170
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Du burde få veiledning av en PT, fysioterapeut eller lege først og fremst pga din ekstreme undervekt. Jeg regner med du ønsker å gå opp i vekt etter sykdommen, men det er vanskelig for oss å vite hvor dårlig form du er i nå. Anonymous poster hash: d2587...508
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Du burde få veiledning av en PT, fysioterapeut eller lege først og fremst pga din ekstreme undervekt. Jeg regner med du ønsker å gå opp i vekt etter sykdommen, men det er vanskelig for oss å vite hvor dårlig form du er i nå. Anonymous poster hash: d2587...508 Legene ser ikke ut til å ha mye å si om det. Har allerede gått opp et par kilo, men har vanskelig for å legge på meg og få kroppen til å ta til seg næring, så det går saaakte. Er forsåvidt "frisk" nå, men kan ikke løfte tungt. Blir fullstendig utslitt av et par fulle handleposer og et par hundre meter. Derfor var jeg nysjerrig på om det var noen styrkeøvelser e.l. annet enn push-ups på knærne, som kunne gi meg en start, siden de fleste øvelser klarer jeg ikke å gjennomføre. Anonymous poster hash: 577cd...170
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Det finnes masse treningsvideoer på YouTube. Kan det være en ide å starte med pilates? Det er jo en skånsom treningsform som kan føre deg videre til hardere styrketrening når kroppen din er klar for det. Når det gjelder trening før eller etter mat er det en personlig sak, men min erfaring er at jeg lett får hold i siden hvis det er for lenge eller for kort siden mat. Undervekten bør en profesjonell hjelpe deg med.Anonymous poster hash: 31ce8...c89 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Henger meg på AB over her, med pilates. Og også yoga. Det er en fin start. Og det er tungt nok. Anonymous poster hash: d2587...508 1
Atrix Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 (endret) Ja, eller kjøp deg et par manualer (vekter) som du kan variere vekten på etter behov. Det er vanlig å løfte vektene 10 ganger per runde og så kjøre 3 runder. For å få progresjon skal du kjenne de 2-3 siste løftene godt, slik at det kjennes vanskelig for deg å løfte. Så kan du legge på mer vekt etterhvert som du blir sterkere og er du veldig svak, holder det kanskje å bare løfte selve staven som vektene sitter på i begynnelsen. Husk å varme litt opp før du begynner å trene. I forhold til spising er det viktig å spise fett og proteiner etter trening, siden kroppen din trenger det for å bygge muskler. Før og under trening, pleier jeg å spise karbohydratholdig mat, siden det gir lett omsettelig energi . Det går an å kjøpe en energidrikk som heter XL1 som du kan drikke under trening. Hilsen hobbytreningsfanatikeren . ( Det med fett og proteiner var det en PT som sa og han har vært tidligere fotballproff) edit: du vil sikkert bli støl i begynnelsen, jeg pleier å ta en pause på noen dager da, til det verste gir seg og så på igjen. Endret 18. juni 2013 av Atrix 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Det finnes masse treningsvideoer på YouTube. Kan det være en ide å starte med pilates? Det er jo en skånsom treningsform som kan føre deg videre til hardere styrketrening når kroppen din er klar for det. Når det gjelder trening før eller etter mat er det en personlig sak, men min erfaring er at jeg lett får hold i siden hvis det er for lenge eller for kort siden mat. Undervekten bør en profesjonell hjelpe deg med.Anonymous poster hash: 31ce8...c89 Henger meg på AB over her, med pilates. Og også yoga. Det er en fin start. Og det er tungt nok. Anonymous poster hash: d2587...508 Pilates og yoga ser morsomt ut og det er fint å gjøre hjemme. De enkle formene iallfall. Tusen takk for tips! Spiser og spiser, så går det ikke oppover nå skal jeg få tak i en kostholdsveileder eller noe. Anonymous poster hash: 577cd...170
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Ja, eller kjøp deg et par manualer (vekter) som du kan variere vekten på etter behov. Det er vanlig å løfte vektene 10 ganger per runde og så kjøre 3 runder. For å få progresjon skal du kjenne de 2-3 siste løftene godt, slik at det kjennes vanskelig for deg å løfte. Så kan du legge på mer vekt etterhvert som du blir sterkere og er du veldig svak, holder det kanskje å bare løfte selve staven som vektene sitter på i begynnelsen. Husk å varme litt opp før du begynner å trene. I forhold til spising er det viktig å spise fett og proteiner etter trening, siden kroppen din trenger det for å bygge muskler. Før og under trening, pleier jeg å spise karbohydratholdig mat, siden det gir lett omsettelig energi . Det går an å kjøpe en energidrikk som heter XL1 som du kan drikke under trening. Hilsen hobbytreningsfanatikeren . ( Det med fett og proteiner var det en PT som sa og han har vært tidligere fotballproff) edit: du vil sikkert bli støl i begynnelsen, jeg pleier å ta en pause på noen dager da, til det verste gir seg og så på igjen. Tusen takk for et godt og utfyllende svar. Lette vekter kunne kanskje vært noe etterhvert, ser det finnes mange "lette" rundt omkring! Gleder meg til å begynne. Anonymous poster hash: 577cd...170
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 170 cm og 44kg? Da er din bmi på 15,23. Undervektig. Husk at du bør spise NOK mat slik at kroppen faktisk kan finne energien den trenger til å f.eks bygge muskler.Om du ikke spiser nok,vil kroppen tære på muskler (og organer til slutt) Anonymous poster hash: e3a41...827
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå