karrie Skrevet 13. april 2004 #1 Skrevet 13. april 2004 Vet ikke om d egentlig er i "generell debatt" jeg burde spørre om dette... men jeg skal levere en fakultetsoppgave i fast eiendom, også står j eg litt fast... Jeg har ikke helt fått svar på hva som går inn under d å avhende noe... Altså d er å selge eller gi bort, men gjelder d da også arv?? Spør i forbindelse med servituttlovens §9 hvor d står om en servitutthavers rett til å avhende retten sin. I tredje ledd i denne paragrafen står d om "rett som skal stetta ein reint personleg tiltrong hjå rettshavaren", her menes d ikke bare en personlig servitutt, men en "svært personlig" servitutt ikke sant? For en "vanlig" personlig servitutt går under første leddet i denne paragrafen? Eller kanskje jeg har misforstått... Har prøvd å spørre andre men ikke fått ordentlig svar... Håper noen kanskje vet
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2004 #2 Skrevet 13. april 2004 du sitter visst med samme oppgave som meg.. hadde ensten vært morsomt å samarbeide om denne... i hvilken oppgave erdet du finner dette spm? det er vel også mulig å avhende via arven, dette skulle gjelde det meste ville jeg tro...
Gjest Poirot Skrevet 13. april 2004 #3 Skrevet 13. april 2004 Dann en kollokvie! Det er det slike grupper er til!
karrie Skrevet 13. april 2004 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2004 Ja vet kollokviegrupper er til det Poirot. Jeg er i en kollokvie, men ingen av dem hadde no ordentlig svar på dette. Jeg har også spurt kurslederen vi hadde i dette emnet, men han hadde ikke helt oversikten... Ellers har d selvfølgelig hjulpet mye mange ganger å være i kollokvie:) Gjest: Det er i del 2 av oppgaven. Spørsmål to om Pål har arvet Lars sin servitutt. Jeg har sett på servituttl. § 9, og det jeg lurer på der er da om servitutten til Lars går inn under første leddet eller tredje leddet i denne paragrafen. Og om hvis den går inn under tredje leddet, hvor det står at en slik servitutt ikke kan avhendes, også betyr at servitutten ikke kan gå videre til Lars i arv. Eller om definisjonen av "avhende" ikke rommer "det å arve noe" (jeg lurer vel egentlig på hva definisjonen av "å avhende" er)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå