AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Hei Har den siste måneden begynt å trene på treningssenter. Jeg har alltid hatt ganske god kondis uavhengig av om jeg har trent eller ikke, og løping på tredemølle er en aktivitet jeg liker godt. Siden jeg har begynt å trene regelmessig, er jeg interessert i hvor mye energi (kalorier) jeg trenger i løpet av en dag. Jeg er godt kjent med BRB, basalforbrenning, og har sett på en rekke slike kalkulatorer som skal beregne hvor mye kalorier jeg trenger i løpet av en dag. Likevel synes jeg det er veldig vanskelig å komme frem til riktige verdier på disse kalkulatorene som skal beregne hvor mye kalorier jeg skal ha i løpet av en dag. Det som er vanskelig å beregne er aktivitetsnivået mitt. Det er vanskelig å tolke hva som er moderat, og hva som er høyt aktivitetsnivå. Jeg lurer derfor på om det finnes noen der ute, med litt per peiling enn meg. Viktig nøkkelinformasjon om meg: Alder: 19 år Høyde: 1.64/1.65 Vekt: 51.5 Jeg trener MINST 5 ganger i uken, og maks 6. Jeg løper alltid på tredemøllen i 45-60 minutter. På tredemøllen løper jeg ALLTID 10 kilometer/ 1 mil. Løper som regel på 10. Det siste kvarteret løper jeg ofte intervaller. Som regel forbrenner jeg 500-600 kalorier, i følge tredemøllen. Dette varierer. Noen ganger trener jeg styrketrening. Men jeg har mest fokus på løping, da det er dette jeg liker best. Ellers går jeg til og fra bussholdeplassen hver eneste dag, og går en del rundt i byen. Jeg er altså ikke helt sittestillende, utenom treningen. Det jeg lurer på er om jeg har et lavt,moderat eller høyt aktivitetsnivå? Håper noen kan hjelpe meg Anonymous poster hash: 8f0cc...26c
Gjest *MaggieQ* Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Om du løper 5-6 mil i uka så er du ikke akkurat en moderat mosjonist. Er jo sånn maratonløpere holder på. Hva er målet ditt? Om det er å holde vekten(som jeg mener du burde siden den er lav nok) så må du holde kaloriinntaket ditt slik du har gjort denne måneden så du ikke går ned i vekt. Du må da passe på at du fyller på med det du brenner(ca. 500 kcal ekstra per dag du løper 1 mil).
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Hei Jeg vet det høres mye ut å løpe en mil 5 ganger i uken, men jeg trives utrolig med det. Jeg skal delta i et maratonløp i høst, og trening hjelper meg psykisk. Jeg har slitt mye psykisk de siste årene, og løpingen helbreder meg. Anonymous poster hash: 8f0cc...26c
Gjest JakeGreen Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Som jenter flest, spiser du sikkert for lite. Hva er målet ditt? Vektnedgang? Bygge muskler? Kalkulatorene du nevner er bare retningslinjer og du vil få ganske sprikende svar om du bruker forskjellige. Individuelle hormonnivåer, osv, spiller også inn på hvor mange kalorier du trenger. Det vanlige er å bruke en slik kalkulator som et utgangspunkt og så justerer du opp eller ned basert på ukentlige målinger. Alternativt kan du vurdere å spise etter sultfølelse og Børge Fagerli's 'Health & Fitness Concept'. Dette er en enkel og intuitiv måte å spise på som har fungert bra for mange. Selv virker det som om jeg lett spiser for lite når jeg skal følge sultfølelsen, så derfor har jeg gått litt bort fra det, men spiser noe lignende.
Gjest *MaggieQ* Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Hei Jeg vet det høres mye ut å løpe en mil 5 ganger i uken, men jeg trives utrolig med det. Jeg skal delta i et maratonløp i høst, og trening hjelper meg psykisk. Jeg har slitt mye psykisk de siste årene, og løpingen helbreder meg. Anonymous poster hash: 8f0cc...26c Er ikke noe problem at du løpe mye, men er viktig at du da spiser nok så du ikke blir avmagret Derfor jeg sier at du må fylle på med de 500 kcal du brenner da vekta de er lav nok som den er. Tærer du bort muskelmassen ved at du spiser for lite så vil du ikke ha sjanse til å få en god tid på sikt på 10 km
Gjest *MaggieQ* Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Ps: løper selv mellom 3-4 mil i uka(hadde en periode der jeg også løpe 5 mil) så det er ikke farlig. Bare pass på at du har gode sko som er tilpasset beina dine og at du har rett løpeteknikk så du ikke få skade(lett for akilles betennelse og kneskade og da kan du ikke løpe på uker og måneder) Og det er viktig med nok mat så du kan prestere og pushe deg til The next level
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå