Gå til innhold

Hvordan tvinge seg selv til å trene styrke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes styrketrening er utrolig kjedelig og ubehagelig, men har forstått at det er en av de beste formene for trening som finnes, så jeg har veldig lyst til å klare å gjøre det til en vane.

Tvinger meg til å trene helkroppsstyrke to ganger i uken, men jeg hater det så intenst at jeg som regel slutter etter noen måneder. Synes det er så frbanna kjedelig å bare gjøre de samme øvelsene hele tiden, opp og ned, opp og ned, 8 x 3 reps, hver eneste uke, med null resultat, selv om jeg trener så tungt at jeg ofte sliter med å fullføre de siste repetisjonene.

Så jeg lurer på, dersom jeg trener med litt lettere vekter istedet, slikt at ubehaget dempes noe, fremdeles en vakker dag vil kunne ha sjanse til å faktisk SE resultater i speilet? For jeg tror at jeg kanskje hadde klart å holde ut i flere måneder, dersom det ikke var så forbanna ubehagelig.

Tenkte fremdeles å trene hardt nok til at jeg blir anpusten (det blir jeg bare jeg varmer opp med kroppsvektøvelser, så..) og at jeg kjenner det murre i musklene, men tanken på å presse meg selv til å pines igjenom de siste repetisjonene gjør meg gal... Så sykt kjedelig og ubehagelig!

Så ja, spørsmålet mitt er: Kan man oppnå resultater selv om man ikke trener så tungt at man bare såvidt klarer å fullføre?

Anonymous poster hash: bafa4...156
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier null resultat, blir du ikke sterkere heller da? Hvordan ser programmet ditt ut?

Jeg vil anbefale deg til å kjøre en viss tid på ett program, med fast antall set og reps. Mange sier 7 uker, så en pause på 1 uke, for deretter å endre programmet. Bytt ut øvelser, endre antall set og reps og løft tyngre eller lettere alt etter om det er mange reps eller ikke.

Anonymous poster hash: 16a16...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Løft på tunge stokker i skauen når du går tur, sleng deg litt rundt i trærne. Man kan aktivisere muskler på andre måter enn å løfte på jern inne i et studio.

Anonymous poster hash: 86868...2b1
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke tving deg igjennom det hvis du ikke liker det. Prøv heller å finne en aktivitet som du liker istedet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hater å trene styrke er det kanskje ikke rett trening før deg.

Og det går forøvrig fint an å bli sterk og fin uten å tilbringe dagen på et studio. Alt annet er bare tullepropaganda fra ignorante fitnessjenter som tror proteinpulver er meninga med livet. Stikk en tur i skogen, f.eks. Eller ha sex. Det forbrenner masse kalorier!

Anonymous poster hash: cdffb...3a7
Skrevet (endret)

Jeg har fått greie resultater så langt av å trene med kettlebells! Det er artig og variert i forhold til ren styrketrening med frivekter/manualer eller apparater. Har slettes ikke brukt de tyngste kulene, men ser likevel fin fremgang. Det er et hav av ulike øvelser man kan gjøre, slik at man unngår å bli alt for lei de samme. Anbefales!

Endret av Teta
Gjest Gjest
Skrevet

Vel, jeg elsker styrketrening med vekter, men den treningen som gir den desidert fineste kroppen (hvis det er målet) er svømming og aktivitet i vann, synes jeg. Kanskje det er noe for TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes styrketrening er utrolig kjedelig og ubehagelig, men har forstått at det er en av de beste formene for trening som finnes, så jeg har veldig lyst til å klare å gjøre det til en vane.

Tvinger meg til å trene helkroppsstyrke to ganger i uken, men jeg hater det så intenst at jeg som regel slutter etter noen måneder. Synes det er så frbanna kjedelig å bare gjøre de samme øvelsene hele tiden, opp og ned, opp og ned, 8 x 3 reps, hver eneste uke, med null resultat, selv om jeg trener så tungt at jeg ofte sliter med å fullføre de siste repetisjonene.

Det første jeg tenker er hvor mye du spiser. Hvis du ikke spiser nok, så vil ikke musklene vokse.

Det andre er at du bør legge inn noe trening med tyngre vekter og lavere reps, for nevral tilpasning.

Anonymous poster hash: 7662c...eb0

Skrevet

Vekter er noe dritt synes jeg. Kanskje trx hadde vært tingen? Jeg synes det er morsommere.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg elsker styrketrening med vekter, men den treningen som gir den desidert fineste kroppen (hvis det er målet) er svømming og aktivitet i vann, synes jeg. Kanskje det er noe for TS.

Jaaaa! Svømming!!! :D

Svømming + yoga + masse lek i skauen = KILLERBODY

Gjest Gjest
Skrevet

Jaaaa! Svømming!!! :D

Svømming + yoga + masse lek i skauen = KILLERBODY

Sant det ja, lean mean killermachine.

Gjest JakeGreen
Skrevet

Så ja, spørsmålet mitt er: Kan man oppnå resultater selv om man ikke trener så tungt at man bare såvidt klarer å fullføre?

Styrketrening er ikke for alle, men jeg tipper du hadde opplevd det annerledes om treningen gav deg overskudd og du opplevde å bli sterkere fra uke til uke.

Om du ikke blir det, særlig i begynnelsen, så har du et treningsprogram og/eller et kosthold som ikke fungerer.

Mange trener også alt for tungt. Man skal stimulere til vekst, ikke ødelegge kroppen.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo - hvis du har råd - prøve noen timer med en PT, si at du lett kjeder deg og spørre om å få tips til en del forskjellige øvelser som tar samme muskelgrupper, så slipper du å kjede deg så veldig :)

Anonymous poster hash: 66534...1c9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Variasjon tror jeg er viktig. Ikke bare svette og pese i de samme apparatene.

Selv trener jeg mye med løse vekter, samt yoga. Kjempegøy. Trente litt med kettlebells før og det var råmoro.

Anonymous poster hash: 4537e...416
Skrevet

Ingen form for trening bør føles som "tvang". Du kommer garantert ikke til å holde ut lenge når du har den følelsen, som du selv også nevner, at du slutter etter en periode.

Styrketrening er selvsagt ikke for alle. Men jeg tror du kan lære deg å like det litt bedre :) Tren et program med øvelser du syns er morsomme, ha stor variasjon i programmet, finn inspirasjons og motivasjonskilder, før en treningsdagbok så du ser økningen, tren sammen med noen(?). Dette var bare noen forslag, og jeg vet det er lettere sagt enn gjort :) Jeg har trent i ti år nå, men i løpet av den perioden har jeg hatt flere lengre opphold der motivasjonen ikke var på topp, og da nytter det ikke. Du trener halvhjertet, og får ikke fremgang i treningen, og da blir det kjedelig. Det høres også ut som om du ikke er helt fornøyd med programmet, antall serier og reps.

I stedet for å hele tiden trene 3*8 så kan du jo heller variere. 3*8 kan være hardt, og jeg er ikke veldig begeistret for dette selv ;p Men variasjon er viktig. Du kan prøve 3*3, 3*5, 4*6, 5*5 ? Det bør selvsagt gjøres systematisk, men det hjelper nok helt sikkert på motivasjonen. Det er ikke gøy å bare trene masse repetisjoner. Selv trener jeg alt for 3*12 til 3*3 over en periode. Er godt fornøyd med både framgangen i styrke og muskelmasse.

Trening skal være gøy, og du skal se frem mot å trene, å stadig bli større/markerte muskler/sterkere. Ta bilder så ser du selv forandringen, og motivasjonen vil komme. Det kreves flere punkter som er viktige hvis du skal lykkes i styrketrening, og det nytter ikke bare å trene litt halvhjertet et par ganger i uken, for da vil ikke resultatene komme.

Et bra kosthold, et skikkelig treningsprogram og nok hvile/søvn er vesentlige punkter for å oppnå resultater. Det er lettere sagt enn gjort hvis motivasjonen ikke er der.

Håper du etter hvert vil syns det er morsommere. Lykke til :D

AnonymBruker
Skrevet

Om du syntes det blir for slitsomt og om du hele tiden føler deg sliten med for lite overskudd, så kan det være at øktene blir litt tunge. Prøv f. eks en lett og en tung økt i uka, på den lette økta bruker du mindre vekter, men har flere reps og/eller sett.

Kan også være du spiser for lite proteiner. Om man har dårlig tid så kan proteintilskudd være en ide, det er mange som ikke liker det, men det kan være et bra tilskudd til kosten om man får i seg litt for lite gjennom vanlig mat. Og bare for å nevne det: Man bør ikke erstatte det med vanlig mat, det bør komme som et _tillegg_

Anonymous poster hash: 8044d...7be
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd bodypump? Vet at mange "styrkeentusiaster" mener at det ikke er ideell styrketrening, da det er altfor mange repetisjoner med for lette vekter, men jeg merket selv gode resultater av bodypump. Jeg er som deg; hater styrketrening og syns det er ulidelig kjedelig, men bodypump funket fordi det var litt annet enn bare å pushe vekter. En trener som motiverer, musikk og variasjon er stikkord.

Ellers trente jeg poweryoga og ashtanga yoga tidligere, og dette er også god styrketrening, samtidig som du blir myk og fleksibel. Savner yogaen, og hadde aldri sluttet om det ikke var fordi det ikke er tilgjengelig der jeg trener lengre.

Og enda et tips til slutt: slyngetrening. Jeg har ikke prøvd selv, men kjenner flere som skryter veldig av dette. Eller kanskje klatring? Styrketrening trenger ikke nødvendigvis være tradisjonell løfting av vekter...

Anonymous poster hash: 5d3be...b16
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd bodypump? Vet at mange "styrkeentusiaster" mener at det ikke er ideell styrketrening, da det er altfor mange repetisjoner med for lette vekter, men jeg merket selv gode resultater av bodypump. Jeg er som deg; hater styrketrening og syns det er ulidelig kjedelig, men bodypump funket fordi det var litt annet enn bare å pushe vekter. En trener som motiverer, musikk og variasjon er stikkord.

Ellers trente jeg poweryoga og ashtanga yoga tidligere, og dette er også god styrketrening, samtidig som du blir myk og fleksibel. Savner yogaen, og hadde aldri sluttet om det ikke var fordi det ikke er tilgjengelig der jeg trener lengre.

Og enda et tips til slutt: slyngetrening. Jeg har ikke prøvd selv, men kjenner flere som skryter veldig av dette. Eller kanskje klatring? Styrketrening trenger ikke nødvendigvis være tradisjonell løfting av vekter...

Anonymous poster hash: 5d3be...b16

Signerer alt her. Jeg trener litt på apparater, og litt Body Pump (og merker kjempeforskjell), samt yoga og pilates og noe slyngetrening. Og noen dager kun apparater og andre dager på vektløfterrommet. Og minst to kardioøkter i uka. En intervalløkt og en langkjøring. Variasjon er gull. Jeg blir nå pottesur om jeg ikke får trent en dag. Drev med klatring før og da var jeg veldig fin i kroppen. Sterk og smidig.

Jeg fører også opp alle økter i en treningsdagbok, hvor jeg også kan se hvor mye mine venner trener. Og vi har da en intern konkurranse på hvem som har flest treningstimer i uka. Veldig motiverende.

Anonymous poster hash: 4537e...416

Skrevet

Mange gode tips, og jeg skjønner deg godt, jeg fikk masse fremgang med styrketrening men syntes fortsatt det var dødskjedelig.

Kettlebells som nevnt over her er derimot veldig gøy. Og hva med crossfit? Nye utfordringer hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...